paard voorbereiden op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xNadia

paard voorbereiden op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 15:06

Hallo medebokkers!

Ik ga dus met mijn pony Majoor in september een weekendje naar Riel. Wij doen dit met veel mensen van de vereniging met ook eigen paarden, dus we kunnen samen de bossen in.
Hij heeft nooit eerder een buitenrit gedaan, wel bij zijn oude baasje over de weg daar gereden en met de hand gestapt.
Ook heb ik laatst met hem in de springweide gereden. Hij heeft daar nooit eerder gelopen, en was super braaf.

Majoor is vijf jaar, en heb hem nu bijna een jaartje. Toen ik hem net had ging hij er vaak vandoor en schrok van werkelijk alles. Gelukkig is dat nu niet meer, en is hij superbraaf.

Nu vroeg ik mij dus af, hoe ik me met majoor op stal al kan voorbereiden op zo'n buitenrit?
We willen misschien ook nog voor we naar Riel gaan, gaan oefenen met een paar anderen van de vereniging.

Ook vraag ik me af, met welke paarden ik dan mee zou moeten gaan op buitenrit in Riel. Aangezien de meeste paarden toch wel druk zijn als ze op de hei lopen, en mijn pony snel daardoor afgeleid is en ook druk word.

Alvast bedankt :)

tamary

Re: paard voorbereiden op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:12

Wandelen met hem, heel veel wandelen. (alleen) Naar buiten kunnen hoort bij de basisopvoeding en hoort een paard al te kunnen voordat er maar een zadel in de buurt komt.
Hoe meer ervaring paard heeft met de wereld buiten het hek hoe rustiger hij zal worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:47

Er zijn toch ook wel mensen die zich aan jou aan willen passen en een wat rustiger ritje willen rijden? Ik zou meegaan met een bij voorkeur rustige en kleine groep, met paarden die niet snel ergens van onder de indruk zijn, en met mensen die er geen racepartij van willen maken. Pas als dit goed gaat en vertrouwd aanvoelt zou ik met drukkere paarden mee gaan omdat jongere paarden erg kunnen reageren op andere paarden die druk zijn. Ik zou wel heel duidelijk afspreken als je met anderen op rit gaat, dat mensen zich aanpassen aan jullie, jullie geven het tempo aan.

Dit kun je evt op stal ook al oefenen door met 1 of 2 oudere meer ervaren paarden/pony's mee op buitenrit te gaan, om te kijken hoe dat gaat.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:01

dankjewel voor de reacties!

@tamary
bedankt voor de reactie. Maar, buiten het hek bij ons betekend de rijksweg.. En zie het gewoon niet zo zitten om daar met hem langs te wandelen.. maar we denken eraan om met de trailer weg te gaan naar een ander bosgebied bij ons in de buurt. en daar met hem te gaan wandelen.. en misschien later met het zadel, even kijken hoe hij is..

@SusanH
bedankt voor de reactie. Ja ze willen zich ook aanpassen, maar de paarden die nu bij ons op stal staan van pensiongasten, zijn ook nog best jong en die zijn natuurlijk best druk. Nu gaan er vanuit de vereniging ook mensen mee vanuit andere stallen die ook bij ons hebben gestaan in het verleden. Die paarden zijn wat ouder en rustiger, maar omdat ze op een andere stal zitten is het nogal moeilijk om af te spreken.

Ja ik wil ook als we in Riel zijn, met maar 1 ander paard de hei op. Ik heb vandaag met een paar mensen gepraat die al eerder mee zijn geweest met dat weekend. En die zeiden ook dat met een hele groep gewoon niet te doen is. Want de een wil galopperen de ander draven en zo verder. Dus ik wil het liefst met zijn tweeën.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:21

Als je de mogelijkheid, dan zou ik zeker met de trailer naar een bos in de buurt rijden om daar een paar keer te gaan wandelen of met een ander braaf paard erbij te gaan rijden.
Verder zou ik tijdens het weekend inderdaad iemand zoeken met een braaf en rustig paard die met jullie mee kan de hei op. Veel succes en veel plezier!

cha_biskeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:27

ik zou eerst veeeel aan de hand wandelen en dan als hij gewend is pas buiten rijden

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:33

niet een al te groot probleem van maken ;) Ik zou met een rustig paard een keer een buitenritje gaan maken, kijken hoe dat gaat. Meestal valt het allemaal wel mee, schrikken ze een paar keer, of niet. Als je eenmaal weet wat je pony spannend vindt en wat de reactie is kan je daar op inspelen.
Gewoon lekker genieten van t buitenrijden! En misschien is het idd handig om met het uitje niet met een hele grote groep te gaan, maar met z'n 2-en.
Veel plezier!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:35

En vooral zelf rustig blijven. Je paard moet op jouw kunnen vertrouwen. Als jij al zenuwachtig bent, dan voelt je paard dat aan en zal hij zelf ook zenuwachtig worden.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 17:13

heel erg bedankt voor alle reacties.

ik denk dat het inderdaad beter is om van te voren een keertje alvast te gaan oefenen in het bos. zal zometeen is gaan plannen.

ik heb zelf alleen nog maar op het strand gereden met een andere pony, dus het bos is weer anders. Maar ga gewoon met 1 iemand dat heb ik al afgesproken op de manege. Mijn instructrice weet nog niet of ze meegaat, maar als ze meegaat, ga ik de eerste keer met haar mee.

heel erg bedankt allemaal :)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:26

Met mijn merrie ben ik eerst veel gaan wandelen buiten, langs 'enge' dingen gelopen enzo.
En later ben ik in de buitenbak gaan rijden en daar heb ik extra wat emmers, kruiwagen, plastic zakken enzo neergezet. En toen dat goed ging ben ik na een uur rijden een klein rondje om stal gaan uitstappen en toen dat goed ging heb ik een maatje gezocht en zijn we met z'n 3en naar het bos geweest. Paard had toen wel echt veel steun aan de meer ervaren paarden.
En nu ben ik aan het oefenen om ook alleen te kunnen gaan.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:30

Ik zou hem ook goed kennis laten maken met verkeer. Zodat hij niet schrikt als je een auto of een motor tegen komt bijvoorbeeld. Dat kan je goed leren door ze auto's te laten "wegjagen". Ik ben er met één van mijn eigen paarden nu ook mee bezig, die is ook nog leek op het gebied van buitenrijden. Op het terrein van de stal heb ik haar met mijn auto kennis laten maken. Als er een auto weg rijdt, er achteraan rennen met je paard aan de hand. Als ze dit goed doen, ook onder het zadel. Het geeft ze het idee dat ze de auto weg jagen en dus hoger staan in rangorde dan een auto. Zo heb ik het in ieder geval geleerd, en tot nu toe werkt het super, zelfs bij getraumatiseerde paarden!

En voor het buitenrijden is het fijn als je paard in het begin steun heeft in de vorm van een ander (ervaren) paard wat mee gaat, of misschien iemand die met haar mee wandelt. Dan heeft ze niet het idee dat ze alleen voor op moet lopen. Zo kan je dat steeds verder uit bouwen.

Veel plezier in Riel! Het is een supermooie omgeving, ik sta er zelf niet ver vandaan en heb ook wel eens over de hei daar gereden. Heel erg gaaf!!!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:13

Snadrem schreef:
Ik zou hem ook goed kennis laten maken met verkeer. Zodat hij niet schrikt als je een auto of een motor tegen komt bijvoorbeeld. Dat kan je goed leren door ze auto's te laten "wegjagen". Ik ben er met één van mijn eigen paarden nu ook mee bezig, die is ook nog leek op het gebied van buitenrijden. Op het terrein van de stal heb ik haar met mijn auto kennis laten maken. Als er een auto weg rijdt, er achteraan rennen met je paard aan de hand. Als ze dit goed doen, ook onder het zadel. Het geeft ze het idee dat ze de auto weg jagen en dus hoger staan in rangorde dan een auto. Zo heb ik het in ieder geval geleerd, en tot nu toe werkt het super, zelfs bij getraumatiseerde paarden!

En voor het buitenrijden is het fijn als je paard in het begin steun heeft in de vorm van een ander (ervaren) paard wat mee gaat, of misschien iemand die met haar mee wandelt. Dan heeft ze niet het idee dat ze alleen voor op moet lopen. Zo kan je dat steeds verder uit bouwen.

Veel plezier in Riel! Het is een supermooie omgeving, ik sta er zelf niet ver vandaan en heb ook wel eens over de hei daar gereden. Heel erg gaaf!!!

Jeetje die manier heb ik nou nog nooit van gehoord. Levert het geen problemen op dat paarden daarna auto's ook daadwerkelijk weleens een trap willen verkopen o.i.d.?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:31

labyrinth schreef:
Snadrem schreef:

Jeetje die manier heb ik nou nog nooit van gehoord. Levert het geen problemen op dat paarden daarna auto's ook daadwerkelijk weleens een trap willen verkopen o.i.d.?

Nee, ze worden er niet boos van of wat dan ook. Het geeft ze gewoon het idee dat ze een auto kunnen wegjagen, dus is hij "minderwaardig". Ik heb dit met veel paarden gedaan, ook met getraumatiseerde. Een paard was tijdens een van zijn eerste buitenritten een optocht van vrachtauto's tegen gekomen met gehandicapten die dan lekker mogen toeteren. Leuk voor de gehandicapten, maar het paard stond zo'n twee tellen laten acht weilanden en 10 sloten verderop en durfde niet meer bij een auto of vrachtauto in de buurt te komen. We zijn die stapsgewijs gaan trainen waar deze methode ook bij aan bod kwam. In het begin stond het paard nog steigerend naast me in de berm als we op een auto stonden te wachten, maar na een paar dagen zo met een paar auto's oefenen begon hij het echt leuk te vinden en was hij niet meer zo bang voor verkeer. Hij rende in galop met me mee aan de hand achter auto's aan (zoek wel even een veilige situatie op, de A2 is niet zo handig bijvoorbeeld. Landweg waar je geen tegenliggers krijgt is ideaal!). Je rent dan gewoon een stukje achter de auto aan (je paard zal vaak wel een paar keer nodig hebben om te snappen dat je er in een hogere versnelling achteraan kan), en dan laat je de afstand tussen jou en de auto weer groter worden. Dan lijkt het net alsof de auto "vlucht". Tot nu toe werkt het bij alles wat ik op de weg ben tegengekomen. Auto's, vrachtauto's, tractoren, rammelende aanhangwagens, fietsers.. let er bij fietsers alleen wel op dat je het niet onaangekondigd doet, want dat vinden fietsers eng :')

Ook een paard wat was aangereden door een grote tractor hebben we op deze manier over zijn angst voor groot verkeer af geholpen. Ze doen niet lelijk naar auto's, maar ze zien geen reden meer om ze spannend te vinden.

Als ik met mijn paard iets tegenkom wat ze spannend vindt, dan stuur ik haar er (indien mogelijk) meteen achteraan. "Jaag maar weg". Een beetje het "chase the tiger" idee van Parelli geloof ik, maar dan met verkeer :') Ik wil binnenkort nog een keer een motorcrosser aanspreken. Ze komen vaak langs de wei gecrossd en nogal begrijpelijk vinden alle paarden het eng. Misschien dat hij tegen een kleine vergoeding een paar keer wil komen oefenen.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:38

Wat gaaf! Ga ik zeker onthouden.

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 17:24

Dankjewel voor je goede tip Snadrem! Ik heb er nog nooit van gehoord, maar het klinkt ontzettend begrijpelijk.

Ik heb laatst met Majoor langs de grote weg gewandeld. Een N weg. Met mijn instructrice erbij. Die zei dat ze in Riel ook over een weg moeten, zie je nooit een auto oid, maar als er een komt is het wel makkelijk als hij dat al heeft gezien.

Dus wij langs de weg gewandeld. Zij had ook een extra touw eraan, maar Majoor keek alleen even en dat was het. Hij schrok niet niks haha ik heb me doodgelachen. In de bak schrikt hij van een wapperende vlag, of van een langsrennend hondje, en nu rijden er auto's langs met 80 km per uur, en kijkt hij alleen even!

Voor deze test is hij dus geslaagd hahaha.

We gaan aan het eind van de vakantie waarschijnlijk met een aantal andere ervaren paarden naar het bos. Dus het komt helemaal goed neem ik aan :)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:33

Mag ik wat vragen? :+

Als je een paard traint met buiten wandelen langs enge dingen.. hoe kan je daar dan zelf het beste op reageren? Doen alsof er niets aan de hand is wanneer hij begint te dribbelen en gewoon door lopen..

Of heel veel complimentjes geven en langzaam steeds dichterbij komen?? En als hij er dan langs is.. doen alsof het heel normaal is? Of juist de hemel in prijzen??

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:46

Ik doe niet alsof er niets aan de hand is, er is namelijk wel iets aan de hand, alleen niet iets waarvan je paard bang hoeft te zijn.
Als mijn paard ernaar kijkt en langzamer wil gaan lopen spoor ik hem aan om door te lopen en als hij erlangs is beloon ik hem.

Ik maak er vooral geen big deal van, maar beloon altijd, dat kan nooit kwaad. Als hij erlangs is en hij vond het eng wordt hij beloond om naar mij te luisteren, vond hij er niks van en ik beloon hem, nou ja dan krijgt hij een extra aai zomaar.

Ik geloof niet dat de paardenbrein zo werkt dat als ik hem beloon terwijl hij er niks van vond dat hij dan met terugwerkende kracht gaat denken dat het eigenlijk dus toch eng was en dat hij dan de volgende keer raar gaat doen.

Wel vind ik dat je zo normaal mogelijk moet doen en zodra je merkt dat je paard het misschien eng gaat vinden, aanmoedigen om gewoon door te lopen, pas als het echt niet lukt en hij weigert erlangs te gaan moet je moeite gaan doen met voorzichtig dichterbij komen etc.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:51

Leuke methode van het 'wegjagen' :j Wij doen dit zelf met hondjes op het strand, had er nog niet over nagedacht dat je dit ook met auto's kon doen :D. Klinkt logisch en lijkt me ook lollig voor het paard als hij na een aantal keer de bedoeling snapt :-)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:57

Ik denk dat je kunt oefenen met wandelen,
En verder ik denk dat het wel goedkomt,
Ik ben in de herfst een week op ponykamp geweest, en daarvoor waren we nog maar 5 keer buiten geweest en dat waren echt mini stukjes. We waren ontzettend slecht voorbereid, ze was niet verkeersmak, ze had nog nooit gesprongen, we gingen een nachtrit maken hadden we nog nooit gedaan en meecrossen met een grote groep en dan echt hard en een dagtocht. Ze deed het super, ik denk ook omdat ze af kon kijken wat de groep deed, als alle paarden over de brug liepen wilde ze niet achterblijven, en de andere paarden schrokken ook niet van verkeer dus was het vast niet eng enz.
Maar met wandelen wennen ze ook al aan heel veel dingen!

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:35

Bedankt labyrinth! Ja ik vroeg het me af.. Had namelijk ook gehoord dat als je jonge honden teveel vertroeteld en beloond bij enge dingen dat ze het dan juist eng gaan vinden.. Maar een hond is geen paard en als je het in de juiste maten doet zal het allemaal prima zijn.
:)

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:36

bij honden werkt het zo, maar bij paarden ook denk ik. Als paard iets engs ziet en jij schenkt daar ook heel veel aandacht aan, dan bevestig je min of meer dat het dus echt eng is.