Trektocht Kroatie, Bosko's ranche

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Trektocht Kroatie, Bosko's ranche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 16:09

Hallo,

Ik heb een trektocht geboekt in Kroatie bij een Franse organisatie omdat de Nederlandse failliet was en de Engelse niets meer van zich liet horen. Nu is het nogal lastig mailen omdat deze Fransen niet zo goed Engels kunnen en ik geen Frans. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met het volgende:

Ik weet dat ik transfer kosten moet betalen als ik van het vliegveld afgehaald wil worden en ook moet ik apart entree voor het Krkapark betalen. Nu staat er in mijn " reisbescheiden" een bedrag in euro's. Kroatie heeft helemaal geen Euro maar de Kuna.

Kan ik evengoed in euro's betalen? (Sommige landen nemen beide aan.) Wie heeft er ervaring in Kroatie en ruiterreizen?

Ik vraag dit omdat ik niet teveel kuna bij me wil hebben. Als ik toch in Euro's kan betalen hoef ik geen geld te wisselen nl.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

cYn

Re: Trektocht Kroatie, Bosko's ranche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:15

Wij zijn vorig jaar naar Kroatie geweest. Je kunt bij de grotere camping e.d. wel met euro's betalen. In lokale supermarkten geloof ik niet..
Je krijgt wel Kuna's terug als je met de euro hebt betaald.

Ruitervakantie ben ik niet geweest.
Ik ben in Pula, Cres en Krk geweest :).
Veel plezier!!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:39

Ben vorig jaar in Bosnië en in Kroatië geweest, prachtig. Het wel of niet kunnen betalen met euro's is inderdaad afhankelijk van waar je bent en hoeveel toeristen er komen. Ik denk echter dat je er niet onderuit komt om met kuna's te betalen, want in Kroatië worden euro's veel minder vaak geaccepteerd dan in Bosnië. Er zijn wel voldoende pin-automaten, dus je hoeft niet te wisselen. Kijk wel even naar de voorwaarden van je bank v.w.b. transactiekosten. Niet elke bank berekent die, maar als dat wel zo is, is vaak pinnen misschien minder handig.
Fijne vakantie alvast.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 14:53

Dank voor de reacties!

Een pinautomaat zal ik alleen op het vliegveld tegenkomen, de rest van mijn vakantie niet. Wisselen in een land die niet standaart de euro heeft kost me bij iedere transactie geld. Dan kan ik beter meteen bij de bank omwisselen in Nederland. Evengoed bedankt voor de tip;)

Dat ik Kuna's terug krijg als ik met euro's betaal is helemaal niet erg, zo heb ik meteen wat geld voor eventueel een souvenirtje.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:59

Vaak kun je beter in het land van bestemming wisselen.
Dat zijn vaak gunstigere tarieven, ook in Kroatië.

Ik ben er zelf voor het laatst 2 jaar terug geweest en ze wilden zelfs graag euro's hebben, maar inderdaad je krijgt in Kuna's terug.

Je kan de transfer niet door deze fransen laten doen? Dat je het geld vantevoren overmaakt?
Misschien iemand in je omgeving die kan helpen met een mail schrijven in het Frans?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 16:54

Je kan de transfer niet door deze fransen laten doen? Dat je het geld vantevoren overmaakt?
Misschien iemand in je omgeving die kan helpen met een mail schrijven in het Frans?[/quote]

Nope, kan alleen ter plaatse betaald worden aan de chauffeur/medewerker van de ranche.

Wouter82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 07:40

fohadie schreef:
Hallo,

Ik heb een trektocht geboekt in Kroatie bij een Franse organisatie omdat de Nederlandse failliet was en de Engelse niets meer van zich liet horen. Nu is het nogal lastig mailen omdat deze Fransen niet zo goed Engels kunnen en ik geen Frans. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met het volgende:

Ik weet dat ik transfer kosten moet betalen als ik van het vliegveld afgehaald wil worden en ook moet ik apart entree voor het Krkapark betalen. Nu staat er in mijn " reisbescheiden" een bedrag in euro's. Kroatie heeft helemaal geen Euro maar de Kuna.

Kan ik evengoed in euro's betalen? (Sommige landen nemen beide aan.) Wie heeft er ervaring in Kroatie en ruiterreizen?

Ik vraag dit omdat ik niet teveel kuna bij me wil hebben. Als ik toch in Euro's kan betalen hoef ik geen geld te wisselen nl.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Ik ben vorig jaar naar Bosko's Ranch geweest.
Ik kan je vertellen dat ik het geld voor de tranfer in euros heb betaald (€50 destijds)
Echter was het krkapark toen nog geen onderdeel van de trektocht en er waren verder geen andere kostenposten voor mij dus ik heb behalve de €50 voor de transfer de hele week geen geld in handen heb gehad. Dus daar kan ik je helaas niet helpen.
Ik kan je wel vertellen dat Bosko's ranch een goede bestemming is, althans dat was mijn ervaring.
Wanneer ga je er heen? Ik wens je in ieder geval een hele hoop plezier.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 23:29

Hey wat leuk dat jij er ook bent geweest! Ik weet dat er verschillende tochten zijn bij deze ranch, oa een stndplaats en 2verschillende trektochten. Het zou kunnen dat die van het Krka-park nieuw is. Iig alvast fijn om te weten dat ik de 50,00 gewoon in euro's kan doen.

Ben van plan om op vliegveld Zagreb (waar ik haast 2 uur overstaptijd heb) een bak koffie te pakken en die in euro's te betalen zodat ik ook wat kuna's krijg zonder dat ik transfer kosten betaal ;)

Ik ga trouwens vanaf 12 aug. (ga eerst een dag naar Split voor ik met de trail begin)

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:50

Hi, lees net pas dit topic.. Ik ben vorig jaar ook naar Bosko's ranch geweest. Heb daar de trektocht gedaan vanaf de ranch en dan zes dagen rond trekken. Ik vond het een geweldige tocht en dat vonden ook de 6 andere meiden (nederlands en Belgisch) die mee reden. We hebben na een jaar nog steeds contact met elkaar. *D
Ik weet dat ze de Krka trektocht dit jaar pas doen. Dus daar kan ik je niets over melden maar de foto's die ik van Dijana op facebook heb gezien beloven veel goeds! Je kunt inderdaad gewoon met euro's de transfer betalen (je wordt waarschijnlijk opgehaald door Dijana, de vrouw van Bosko (een ontzettend leuke en spotane vrouw en ze spreekt goed engels). Als het bij jouw trektocht net zo gaat als bij onze trektocht heb je verder geen geld meer nodig. De enige plek waar ik geld heb uitgegeven was op de luchthaven :D
Als je daar bent doe ze dan allemaal de groetjes op de ranch en geef Buba dan even een flinke knuffel! Buba is de leukste en liefste hond van Kroatië.. <3

Mocht je meer vragen hebben dan pb je me maar :-)

Groetjes Pieternel

onderweg in Kroatië
Afbeelding

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:52

Wat leuk!! Al eens eerder in Kroatië geweest?
Ik ben er redelijk vaak geweest en heb altijd in Kuna betaald, maar sinds ze een goede snelweg hebben komen er steeds meer toeristen en wordt de euro op meerdere toeristische plekken ook geaccepteerd. Aangezien jij naar een ranch gaat zou ik toch maar voor de kuna gaan, je gaat waarschijnlijk ook meer door kleinere dorpjes heen en daar heb je niet altijd de gelegenheid om even te pinnen en dan is de euro niet altijd een betaalmiddel.
Eten is er heeeerlijk!! Hoe minder toeristen, hoe goedkoper alles is, grote plaatsen als Split hebben al prijzen op terrasjes aan pleintjes zoals overal (Spanje, frankrijk etc.) , maar in een wat kleiner stadje (Sibenik, Zadar etc.) is alles spotgoedkoop.

Krka is prachtig (net zoals Plitvice als je dat kent, maar is meer een park met meren en brede watervallen dan de hoge watervallen daar), Ben toevallig daar voor het laatst geweest:

Krka:
Afbeelding

Afbeelding

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 20:19

Wat leuk dat er meerdere heen zijn geweest! Ik heb voor mezelf al een oplossing bedacht. Omdat ik idd alleen voor de transfer en de entree voor Krka park geld nodig heb en eventueel een fles wijn als souvenir heb ik weinig nodig. Ik blijf alleen 1 extra nacht in Split dus dan zijn wat Kuna's wel handig.

Bedankt voor alle antwoorden, altijd leuk om meerdere ervaringen te lezen maar mijn "probleempje" is opgelost.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 09:52

Ik ben weer terug! Het was idd net alsof ik in een warm bad terrecht kwam, wat een aardige familie! Er waren wel een paar dingetjes die tegen vielen maar daar konden hun helemaal niets aan doen, lag eerder aan de reisorganisatie en de groep.

Of Buba de liefste hond is weet ik niet, vond Hund ook erg lief maar die is er nog niet zo heel lang.

Ik heb op Gus gereden, een van de twee schimmels (Naast mr White) wat de beste vriend van Franco is. (Enige palomino) en die met een lang halstertouw moest vaststaan ipv een korte.

Dit is mijn 3e trail in Europa en de eerste waar echt goed voor de paarden gezorgd word maar ook voor de ruiters. Ik kan het iedereen aanraden die van veel paardrijden houdt, van heerlijk (en veel) eten, gastvrijheid en ongerepte natuur houdt!

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:37

Grappig.. ik zat me net af te vragen hoe je het hebt gevonden in Kroatie. Check ik bokt heb je er toevallig vandaag wat op gezet, hahaha..telepathie denk ik :D

Leuk dat je het (op wat kleine dingetjes na :P ) naar je zin hebt gehad! :) De familie is idd een warm bad; ik heb na een jaar nog steeds contact met Dijana op facebook. Jammer dat de groep niet helemaal lekker was, daar moet je altijd net mazzel mee hebben. Hund is ook een schatje, was vorig jaar nog een pup, maar Bubba blijft mijn grote favoriet <3
Onze paarden kwamen vorig jaar, voor een deel bij een andere man vandaan. Bosko is vorig jaar pas voor zichzelf begonnen en toen hadden ze nog niet genoeg eigen paarden.. Ik heb toen eerst op een schimmel Centa en later op een schimmel Nada gereden. Nada wilde ik mee naar huis nemen maar paste niet in m'n koffer :D

Ben het met onderstaande helemaal eens :j
Citaat:
Ik kan het iedereen aanraden die van veel paardrijden houdt, van heerlijk (en veel) eten, gastvrijheid en ongerepte natuur houdt!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:58

Die schimmels zijn er niet meer denk ik. Wel vreemd, tegen ons zei Bosko dat hij al 5 jaar bezig was met deze trails. (dalmatien trail dan) Maar misschien toen met een ander? Heb ze iig de groeten gedaan van jou en ze zeiden dat ze altijd erg blij waren met Nederlanders want die waren zo vriendelijk haha;)

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:58

De schimmels had hij in bruikleen van iemand die daar in de buurt zit. Na de laatste rit op vrijdag hebben we daar onze paarden ook achter gelaten. Wat ik begreep doet Bosko inderdaad al vijf jaar de trails maar toen voor die man waar de schimmels vandaan kwamen. Hij is sinds vorig jaar voor zichzelf begonnen.. maar ik kan het ook verkeerd begrepen hebben.. z'n engels was niet al te goed, hahaha..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:20

Ik begeleid zelf trektochten in Roemenië, maar zou heel graag ook eens naar kroatië gaan omdat het er heel mooi is ook. Mijn vraag, zijn de paarden daar goed verzorgd?

Piep71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:07

Ik vond dat de paarden zeker goed worden verzorgd. Het is hun levensbehoefte en trots en dat merk je ook :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:51

Bij Bosko zijn ze zeer goed verzorgt. Ze hebben een merrie staan die ik weet niet hoeveel geld waard is vanwege vele prijzen die zij gewonnen heeft en vanwege de veulens die zij gegeven heeft en ook prijzen gewonnen hebben. Hij verkoopt haar niet omdat hij haar niet als geldobject ziet en omdat hij van haar houd.

Het is ook echt te merken dat hij van zijn dieren houd en dat hij er heel veel voor over hebt. Er wordt vaak gerust onderweg omdat de paarden dat volgens hem nodig hebben en hij slaapt zelfs s'nachts bij ze omdat hij ze niet alleen wilt laten onderweg. (Ik heb het nu over de trails) Ook zien ze er goed uit (op wat wondjes na van de vele ongedierten. Ze hebben van alles uitgeprobeert maar niets lijkt te helpen.) Ze zijn niet dik omdat sommige ook race wedstrijden doen maar je kan hun ribben ook niet tellen.

Ze hebben allemaal hoefijzers die zeer regelmatig gecontroleerd worden. Als je meer info wilt stuur me maar een pb.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:10

Thx ;-). Is voor volgend jaar. Weet nog niet precies wanneer ik weg zal kunnen. Ik mail je dan als het zover is ;-).