Grrr, loslopende honden die achter je paard aan rennen :-(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Grrr, loslopende honden die achter je paard aan rennen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 22:44

Vandaag eentrainingritje met mijn paard gemaakt. Paard was erg goed gestemd en liep heerlijk, echt genieten samen. Dat genieten werd echter verstoord door incidenten met loslopende en vooral niet luisterende honden :(

Ik heb vandaag tot 2 keer toe meegemaakt dat honden blij en vrolijk achter ons aan renden terwijl de eigenaren te laat gingen roepen. Honden had toen al lang de wind in de kop en wortels in de oren dus hoorde ze natuurlijk niet meer of ze luisterden sowieso al slecht.
Honden renden dus vrolijk vlak achter de de achterbenen van mijn paard. Gelukkig is zij best braaf dus schrikt niet erg en haalt ook niet uit. Maar ik kan eenvoudig wat scenario's bedenken waarbij het slecht af kan lopen voor mij, mijn paard of de hond.

Vandaag ben ik gewoon rustig samen me die honden een stuk doorgereden, in het handgalopje waar ik al mee bezig was. Uiteindelijk heb ik beiden honden terug gestuurd naar de baas. Daar reageerde ze toen wonderbaarlijk wel op. Ergens vond ik het wel a-sociaal om gewoon door te rijden maar ik hoop dat die eigenaren nu wel wat geleerd hebben.

edit:typo ;)
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 02-07-11 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:48

ojee ik heb ook zo een hond en ik heb een paard dus snap beide kanten!!
Sorrie
Meestal als ik mijn honden roep kijken ze eerst waarom ze moeten komen!!
En als ik aan het rijden ben heb ik een hekel aan zulke honden en vooral hun baasje!!
Dan denk ik ga trainen met je hond dat ze gelijk moeten komen en dat ze niet eerst gaan kijken :huh waarom moet ik komen:
Maar met mijn honden ben ik aan het trainen helaas niet fanatiek genoeg!!!

Ik ga er aan werken!!

P.s, ik was het niet hoor sie je tegen kwam!!!

jodi

Re: Grrr, loslopende honden die achter je paard aan rennen :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:50

Zolang de honden niet bijten,vind ik dat het paard er tegen moet kunnen.Goede training gedaan dus! +:)+

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:51

De reden dat ik altijd een lange zweep meeneem op buitenrit. Heb wel eens een hond gehad die in de staart van mijn pony ging hangen. Had ik toen mijn zweep meegehad, dan had dat een hoop narigheid voorkomen... (Ik heb nog tijden lang last van mijn rug gehad omdat ik op een boomwortel viel, en mijn pony durfde het eerstvolgende halfjaar niet meer langs de plek te lopen.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:21

Oh, dus ik moet blijkbaar in Heilloo zijn om mijn paard te leren jagen op honden......

Afbeelding

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:25

Het gebeurt mij ook regelmatig dat er een hond gaat mee rennen.

Als mij zoiets overkomt in het bos dan draai ik mijn paard om, zodat we recht tegenover de hond staan (mijn paard is gelukkig braaf). Dat is meestal bedreigend genoeg voor de hond om af te taaien richting baas. :evaw:

Zo niet, dan heb ik altijd mijn zweep nog, maar die heb ik nog nooit hoeven gebruiken richting een hond, gelukkig.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:26

Ik heb zelf ook een keer een labrador in de staart van het paard gehad... Niet erg fijn... Hij haalde ook uit... tsja dat is het risico als je ze los laat lopen waar het NIET mag!
Maar daarentegen heb ik zelf ook een hond. Hij ging vaak mee naar het bos, en liep dus los naast het paard! (ander bos waar ze los mochten ;) ) Als we nu een paard tegenkomen hou ik m zelf gewoon even vast zodat hij er niet achteraan rent! Het enige wat hij wil doen is mee rennen om te spelen, hij zal nooit in de staart gaan hangen.. Maar ik snap best dat een paard die dat niet kent het niet zo leuk vind ;)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:29

oh daar kan ik me ook zo erg aan ergeren en maak het ook regelmatig mee!
het meest recente verhaal;

Ik rijd samen met paardlief op het ruiterpad in galop, ik zie de honden dus neem haar terug en wil er gewoon langs stappen. Maar de eigenaar zijn lekker aan het kletsen en hebben mij niet in de gaten.
Dus ik ontwijk de hond die op het ruiterpad lag, en liep lang wat andere honden. Tot ze achter paardlief haar kont stonden, ze werd onrustig en ik stond stil te wachtten tot de eigenaren ze terug riepen.
En ja hoor ze riepen wel maar de honden kwamen niet...

Na een tijdje wachten werd ik het zat, en reed dus door(tja dan had je je hond maar moet halen). Mijn vriendin die mee was met de fiets hoordde de eigenaren praten van; Nouja dat is ook assosiaal die rijd gewoon door..
sjonge ik heb een tijdje gewacht maar jij kwam je hond niet halen dan niet hea....

dus die honden achter mij aan over het ruiterpad, paard in de stress. En na zo'n 30 meter, renden de hond terug....

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:32

wij zijnvandaag lekker met onze twee honden en twee paarden wezen lopen . bij ons is het probleem juist omgekeerd mijn paard wilde steeds achter de honden aanrennen haha
maar ik snap dat je het vervelend vind maar ook een hond heeft inderdaad wel eens wortels in zijn oren en dan luisteren ze niet altijd even goed

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:36

Ik had het gisteren toevallig nog. Baasje kon er niks aan doen, want het was bij een bocht en de hond liep al vooruit.
Ginger intereseert het ook niet zoveel, dus ik ga altijd stil staan. Zolang je doorloopt vind de hond het interesant, als je stil gaat staan zullen ze eerder naar het baasje luisteren dat dat je door loopt.
En inderdaad heb ik altijd een zweep bij. Pas 1 keer nodig gehad, maar toch.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:37

oei ik ken dat en mijn merrie houd daar helemaal niet van heeft zo wel eens een klein hondje echt getrapt liep piepend weg ja sorry maar dan moet je ze maar aan de lijn houden heb bij mijn paard ook de teugels vast maar kan nou eenmaal niet de benen vast knopen en dat terwijl ik nog riep mijn paard kan trappen en toch hond laten lopen maar erg vervelend zulke dingen..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 23:37

Rhys schreef:
Als mij zoiets overkomt in het bos dan draai ik mijn paard om, zodat we recht tegenover de hond staan (mijn paard is gelukkig braaf). Dat is meestal bedreigend genoeg voor de hond om af te taaien richting baas. :evaw:

Heb ik in het eerste geval ook gedaan :j Paard en ik zijn ervaren hondejagers, zoals op die foto. Ikke wil je een keer les daarin? Ik met paard en al achter die hond aan, rondom een boom :D Eiegnaar vond het een goed plan, dat heb ik ook weleens anders meegemaakt.. Hond vond dat eigenlijk helemaal leuk dus opzet mislukt.

In het tweede geval was ik nog geirriteerd van het eerste incident,was nog geen 10 minuten later. Toen ben ik dus stoicijns doorgereden met een blije labrador achter en naast ons. Kreeg verderop van een paar wandelaars met hond al een compliment dat mijn hond zo braaf met mijn paard mee liep :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:51

fransje23 schreef:
Rhys schreef:

Heb ik in het eerste geval ook gedaan :j Paard en ik zijn ervaren hondejagers, zoals op die foto. Ikke wil je een keer les daarin? Ik met paard en al achter die hond aan, rondom een boom :D Eiegnaar vond het een goed plan, dat heb ik ook weleens anders meegemaakt.. Hond vond dat eigenlijk helemaal leuk dus opzet mislukt.

Ik heb die les niet zozeer nodig; maar mijn paard begrijpt het kunstje nog niet :D Met mijn vorige paard heb ik heel wat "hondenavonturen" meegemaakt. Van jonge st Bernards die het niet begrepen, tot windhonden die maar bleven jagen. Die "ouwe" joeg niet alleen op honden, die was ook niet te beroerd om ze een flinke aframmeling te verkopen!

Leuke annekdote: de stalhond lag in haar hoop hooi te slapen toen de paarden binnen kwamen. Paard wil hooi gaan eten, stalhond trekt de lippen op en gromt dreigend. halve seconde later landt er een hoef op 1cm naast de hond en komt er een opengesperde paardenmond op de hond af.... roef, weg hond........... :D Die ouwe was voor de duvel en z'n ouwe moer nog niet bang, laat staan voor een kooikerhondje.
Mijn huidige paard is ook niet bang, maar heeft duidelijk minder meegemakt in het leven.....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:06

ikke schreef:
Ik heb die les niet zozeer nodig; maar mijn paard begrijpt het kunstje nog niet :D
Die "ouwe" joeg niet alleen op honden, die was ook niet te beroerd om ze een flinke aframmeling te verkopen!

Ik heb ze in een familiegroep en elk veulen leert dat gelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:16

Rhys schreef:
Zo niet, dan heb ik altijd mijn zweep nog, maar die heb ik nog nooit hoeven gebruiken richting een hond, gelukkig.

Ik raad je aan het gebruik van een zweep naar een strobaal eens te proberen en je te realiseren dat een hónd niet blijft staan.
Je kan er om te beginnen helemaal niet bíj en als je paard niet weet wat je doet is het enige wat je bereikt een onrustig paard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:31

Huertecilla schreef:
Rhys schreef:

Ik raad je aan het gebruik van een zweep naar een strobaal eens te proberen en je te realiseren dat een hónd niet blijft staan.
Je kan er om te beginnen helemaal niet bíj en als je paard niet weet wat je doet is het enige wat je bereikt een onrustig paard.

Voordeel van rijden met de koets; met de menzweep kan je de hond wel raken. Al hebben veel honden ontzag voor de wielen van de koets en eigenaren roepen ook veel sneller hun hond terug als ze een koets zien.
Vroeger, voor ik mocht longeren of mennen, heb ik altijd geleerd eerst met de lange zweep balletjes van pionnen af te slaan. Activerend raken en pas als dat lukte, mocht ik ermee mennen of longeren. Eerder kregen wij echt geen zweep in de buurt van een paard in onze handen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:58

janouk schreef:
Vroeger, voor ik mocht longeren of mennen, heb ik altijd geleerd eerst met de lange zweep balletjes van pionnen af te slaan.

http://www.encyclo.nl/begrip/pion

PiLon?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:59

Een hond jaagt nu eenmaal graag.
Ja, ik heb ook een hond, en sterker nog, mijn hond gaat bijna altijd mee als ik buitenrij.

Ik sta ALTIJD stil als ik een hond zie aankomen. Dat levert de minste stress op voor mij, en de hondeneigenaar. Ik word heel vaak bedankt. En puppies mogen steevast naar de paarden toe komen, zodat ze kennis kunnen maken met die enge, grote wezens, genaamd paard. Dat is goed voor de toekomst, hoeven ze niet debiel te doen, en uit angst te gaan blaffen.

We wonen nu eenmaal in een heel dichtbevolkt land en zullen rekening met elkaar moeten houden. Een bos nodigt nu eenmaal uit om te gaan paardrijden, mountainbiken of je hond lekker uit te laten.
Geven en nemen, daar draait het om.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:02

Ik heb dat ook heel vaak als ik in het park rij. Kan me er op zich niet zo druk over maken: Heb namelijk wel gemerkt dat zo ongeveer 85% van de honden toch niet komt als baasje roept.

Honden kennen vaak geen paarden en gaan dan als brutale, nieuwschierige apen erop af. Dus blaffend en rennend. De meesten blijven wel op halve meter tot anderhalve meter afstand.

Ik breng geregeld honden terug naar hun eigenaren, heb me er maar bij neergelegd.

Overigens zijn AL mijn paarden GOED gewend aan honden. Heb er thuis ook lopen. :)

Ik ben wel bang dat er ooit een keer een hond aan komt die fout gaat en zal proberen te bijten. Daarom ga ik altijd wachten als ik zie dat er een hond aan rent, ander maak ik wel een mooie prooi van mijn paard denk ik.
Rij ook altijd met zweep, moest het een keer zo ver komen dat ik enge mannen, of een bijtende hond van mijn paard af moet meppen. You never know. :P

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:37

Huertecilla schreef:
janouk schreef:
Vroeger, voor ik mocht longeren of mennen, heb ik altijd geleerd eerst met de lange zweep balletjes van pionnen af te slaan.

http://www.encyclo.nl/begrip/pion

PiLon?

Als je mij verbetert, moet je het wel goed doen. :D Het is in het Nederlands pylon.
Maar pion is al volledig ingeburgerd en wordt veelvuldig gebruikt voor een pylon. En mijn ervaring is dat niet iedereen weet wat een pylon is.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:39

daarom een lange zweep bij je hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 12:48

Ik rij standaard zonder zweep en die ga ik ook niet meenemen om honden weg te jagen. Ben veels te bang om i.p.v de hond mijn paard te raken die daar dan vervolgens niets van snapt.

Ik heb heel veel stilgestaan en als mensen een poging ondernemen hun hond terug te roepen doe ik dat nog steeds. Als mensen, zoals gisteren, gewoon doorlopen en hooguit halfslachtig wat roepen doe ik dat niet meer. Hun interesserd het blijkbaar toch niet zo want hun hond doet.

Onze stalhonden hebben trouwens respect voor mijn paard. Een boze blik in hun richting is voldoende.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:07

Antheman schreef:
We wonen nu eenmaal in een heel dichtbevolkt land en zullen rekening met elkaar moeten houden. Een bos nodigt nu eenmaal uit om te gaan paardrijden, mountainbiken of je hond lekker uit te laten.
Geven en nemen, daar draait het om.

Helemaal mee eens. Ik rij (nou ja, reed, momenteel niet) paard en heb honden. Ik woon midden op de Veluwe en ontkom er niet aan dat ik wandelend met m'n honden stukjes ruiterpad loop of oversteek. We hebben hier nou eenmaal veel ruiterpaden die vaak ook gewoon wandelpaden zijn.
En er zijn delen van't bos waar ik mijn Mechelaar (die overigens goed onder apél staat) graag even los laat om te rennen omdat die aan de riem nou eenmaal z'n ei niet kwijt kan.
Als ik een stuk over 't ruiterpad wandel houd ik altijd goed in de gaten of er paarden aan komen, voor en achter. Maar we hebben leuke bochtige paadjes hier. Daar wandel ik meestal niet maar soms ontkom je ook daar niet aan en kan het dus gebeuren dat je het paard pas laat aan ziet komen. Nu luistert mijn hond goed én is niet gefocust op paarden, maar dat kan een ander dus ook overkomen. 't Is echt lang niet altijd onwil of kwaadwilligheid of wat ook, soms is de situatie nou eenmaal zo. 'Tuurlijk heb je k**honden en K**eigenaren. Maar je hebt ook K**ruiters en -menners... zoals de menner met tweespan friezen die me onlangs nog in volle galop passeerde bijvoorbeeld. Ik zag en hoorde ze gelukkig ruim van tevoren aan komen en had de honden al lang aan de riem maar ik had weinig tijd gehad als ik die net na een bocht was tegen gekomen. En dan niet alleen om m'n honden te grijpen, maar ook om zelf aan de kant te springen.
En dan heb ik het nog niet over de ruiters die ik búiten de ruiterpaden tegen kom!! :x Zo onnodig daar waar al zoveel ruiterpaden zijn en dan is 't helemaal logisch als je een ruiter te laat in de gaten hebt...(en dan toch nog een grote bek geven ook).

Ik las ook nog een opmerking over 'aan de riem houden'... Ik heb hier een heel stuk bos waar honden los MOGEN en waar ook heel veel ruiterpaden doorheen lopen. Niet slim van meneer de bosbeheerder ('t is ook nog es een gebied waar veel wild zit dus sowieso al niet handig gekozen), maar de situatie is dus wel zo. Dan weet je dus als ruiter wat je kunt verwachten als je zo'n gebied betreed en hebben de hondeneigenaren net zo veel recht van spreken als de ruiters... Bedenk dus eerst even goed waar je rijdt voor je wat roept...

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:39

Bij ons op de manege zijn de paarden in principe ook gewend aan honden, omdat veel mensen daar een hond hebben. Die honden lopen ook vaak los.
Maar je merkt wel, dat ieder paard er toch weer anders op reageert.
De manege-eigenaar heeft zelf ook een hond en die is het liefst daar waar zijn baas ook is.
Alleen als er in de bak gegaloppeerd worddt, dan moet ie vast, omdat ie er anders doorheen gaat lopen.
Eerst ging hij meestal mee, als zijn we een buitenrit gingen maken en dan rende hij ook steeds rond de paarden.
Tegenwoordig mag hij niet meer mee, omdat de hond anders kruipel gaat lopen. Hond is ook al wat ouder.
Maar deze hond luistert in principe wel en de hond kent de paarden en de paarden kennen deze hond.
Dat scheelt denk ik ook wel.
Maar wat we ook vaak tegenkomen, zijn eigenaren die hun hond midden op op het ruiterpad los laten lopen.
Dat is dan ook vaak precies het pad waar we vaak galopperen. Vaak betekend dat, dat we dan maar een heel klein stukje kunnen galopperen, terwijl de honden eigenaren geen enkele moeite doen om hun hond bij zich te houden.
Maar volgens mij is het daar überhaubt verboden om je hond los te laten lopen, maar ja, de manege-eigenaar is dan wel weer zo eerlijk om toe te geven dat haar hond ook niet aan de lijn zit, als ze in het bos zijn.
Wat ik echter helemaal flauw vind: wij krijgen wel kritiek als we een keer met de paarden van het ruiterpad afwijken, terwijl veel ruiterpaden inmiddels steeds gevaarlijker worden voor de paarden (en dat is al heel vaak aangegeven) maar naar het schijnt doen ze niets aan de loslopende honden.
Maar dat zou natuurlijk ook kunnen, omdat ik zelf (nog) geen hond hebt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:02

Tja, Nederland is nou eenmaal niet zo groot dat we voor elke doelgroep eigen stukjes bos of eigen paden (die dan de andere ook nog niet kruisen) kunnen maken. Dan houden we nl. geen bos over. Als er ruim voldoende ruiterpaden zijn, zoals hier in de omgeving, vind ik het onnodig om daar van af te wijken, tenzij er een goede rede voor is. En als ik ruiters buiten het ruiterpad tegen kom zeg ik daar niks van (hoewel zulke het wel verpesten voor de grote meerderheid omdat juist door dat gedrag steeds meer beheerders besluiten paarden helemaal te weren), maar dan moet je als ruiter ook niet kwaken dat er mensen met honden lopen... jij gaat van't ruiterpad af, dan kun je verwachten dat je andere mensen tegen komt. Daarnaast zijn ruiterpaden niet 'exclusief' voor ruiters. Dat een pad toegestaan is voor ruiters wil nou eenmaal niet zeggen dat er niemand anders op mag lopen. Je hebt als ruiter niet het alleenrecht op die paden... Da's vervelend, vind ik ook, ik ben tenslotte ook ruiter (en nog een beetje een scheiterd ook dus heb echt een broertje dood aan bijv. mountainbikers die de mulle ruiterpaden zo leuk vinden). Maar als je daar niet mee overweg kunt of je paard kan er niet tegen... dan moet je er niet mee buiten rijden, of alleen op rustige momenten. Pest is dat iedereen ook altijd op zondagmiddag het bos in moet (en da's geen grapje... ik wandel op zondag zelden tot nooit in't bos omdat het dan rete druk is. Ik woon ook in het bos, doordeweeks kom ik zelden iemand tegen, zelfs in de vakantie periode nauwelijk, dan heb je alleen wat meer fietsers op de verharde fietspaden). Gisteren een uur met de honden op Kootwijkerzand gelopen (daar waar ze los mogen dus ;) en ook daar loopt een ruiterpad langs) en gewoon geen mens gezien. Ik weet zeker dat de parkeerplaats nu vol staat...