Buitenrit met zeer aandachtig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmine_

Buitenrit met zeer aandachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 20:22

Hallo bokkers,

ik heb mijn paard nu al een 2 jaar, en ik zou graag voor de eerste keer met haar een buitenritje maken.
Maar ik ben bang dat ik totaal geen controle meer over haar heb.

Als ik buiten rijd is ze sowieso heel kijkerig, beweegt er iets of ritselen de blaadjes schrikt ze, en duurt het een tijd voor ze weer ontspannen is.
Ik ben nog nooit met haar gaan wandelen, en ik weet ook niet of het beter zou gaan met een ander paard erbij of niet.
De vorige eigenares zei wel dat wanneer je met andere paarden erbij ging wandelen, ze erg graag vanvoor liep en dat ze dan braaf was.
Maar wanneer ze niet vanvoor liep deed ze er alles aan om er toch nog te geraken, pas dan was ze op haar gemak.

Nu zal je denken: "Wat is het probleem dan, vraag gewoon iemand mee en rijd vanvoor?"
Ik zal het even kort schetsen:
Paard is na het vorige baasje op een manege terechtgekomen waar ze mishandeld werd,
waar geen medische zorg was en waar ze moest vechten met andere paarden om eten wat al in zeer weinige mate aanwezig was.
In het begin heb ik veel moeite moeten doen om haar vertrouwen te winnen.
Het is me wel gelukt, maar de trauma's blijven natuurlijk wel..

Dus ik weet niet of ze nu nog zo vriendelijk is tegenover andere paarden
(ik weet wel dat ze altijd duidelijk laat zien aan andere paarden wie de baas is),
en of het dus een goed idee is om met iemand anders te gaan rijden.

Alleen is denk ik dus verstandiger, maar dan zit ik nog met het probleem dat ze heel kijkerig/schrikkerig is.
Ik ben net om te testen een klein stukje buiten de stal aan de hand gaan wandelen, wat op zich wel goed ging,
maar ze is soms zo afgeleid, dat ze gewoon geen rekening meer houdt met mij.

Ik zou dus graag enkele tips krijgen over hoe ik het het best kan aanpakken,
en of er misschien toch beter een ander paard mee kan gaan.

Alvast dank,
Jasmine

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:25

Citaat:
Maar ik ben bang dat ik totaal geen controle meer over haar heb.

Als je die gedachten al hebt, dan kun je veel beter thuis blijven.
Het gaat niet alleen om je eigen veiligheid, maar er zijn veel meer weggebruikers die jij (onbewust) in gevaar brengt als je paard oncontroleerbaar is. Als het fout gaat en jij raakt in paniek, dan reageert het paard nog veel heftiger.

Je kunt wel thuis lekker oefenen op "enge" dingen zodat het allemaal veel minder interessant wordt buiten en als je dan wel het vertrouwen hebt kun je op een rustig stuk, zonder veel verkeer, een keer een gokje wagen.
Maar het belangrijkste is om vertrouwen te hebben, in jezelf, in je paard en in jullie als combinatie.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 20:33

Over dat van veiligheid moet ik me geen zorgen maken, het enige wat ik 'in gevaar breng' is mijn eigen veiligheid, want het is een afgelegen bos waar niemand komt.

En oefenen om enge dingen heb ik al ontelbare keren gedaan.
Tussen tonnetjes gereden, over zeilen, allemaal geen probleem.
Tot er iets gebeurt wat ze niet verwacht, dan is het om zeep. (Ik heb het bijvoorbeeld over een kat die plots uit de struiken springt, bladeren die door een windstootje plots heel erg beginnen ritselen, ...)
Daar kan ik niet echt op oefenen denk ik, tenzij er iemand met een takje staat te zwaaien, dat kan ik natuurlijk nog wel proberen! :')
Het vertrouwen is er trouwens wel hoor, met zadel over tonnen, zeilen etc. lopen, aan de hand ook, zelfs zonder zadel geen probleem.
We vertrouwen elkaar wel, maar ze is nogal onvoorspelbaar..
Ik heb met haar nog nooit op vreemd terrein gereden, dus ik weet ook helemaal niet hoe ze zal reageren.

Ik heb trouwens bewust 2 jaar gewacht om vertrouwen op te bouwen, maar nu het vertrouwen er is vind ik dat we deze stap toch eens mogen zetten, aangezien ik weet dat we er allebei klaar voor zijn.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:33

Veel gaan wandelen met je paard, gewoon aan de hand of met een hoofdstel in zodat ze de omgeving leert kennen. En anders gaan buiten rijden met iemand samen. Gaan dan bijvoorbeeld naast mekaar rijden in plaats van achter me kaar. Ooit wil je toch buiten gaan rijden, dus je moet wel wat bedenken. ik zou in ieder geval niet alleen gaan. En als het kan regelmatig gaan, zo vaak mogelijk zodat je paard en jijzelf het leert. het is niet na 1 of 2 ritjes klaar, ook je paard moet het leren. en jij moet leren je paard leiding te geven zodat het niet nodig is dat tie overal van schrikt.
En kijk of er een paard is wara jouw paard goed mee kan opschieten. Dat is er vast wel. En het is een kwestie van gewoon doen, maar voorlopig echt niet alleen.

Cassidy

Re: Buitenrit met zeer aandachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:41

Ik zou je even willen attenderen op deze tip van Clinton Anderson. Hij is een NH-er die een heel programma heeft, maar de tips die hij geeft zijn toe te passen bij elke rijwijze. Allereerst is er een basis nodig van grondwerk, vervolgens oefeningen in het zadel, zoals het monteren van de One Rein Stop.
Maar als die basis er in zit, kun je op buitenritten het volgende doen:

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g ... re=related

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 20:47

Wauw, dankje Cassidy! _/-\o_
En dat is inderdaad wel het geval, in de bak gaat het om oefeningen, is het paard gefocust op jezelf.
Wanneer je buiten rijdt, wil je ontspannen en houd je niet zoveel rekening met de oefeningen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:49

Ook op een buitenrit kun je dressuurmatig werken. Dus probeer dat de volgende keer te doen. Zijgangen, halthouden, achterwaarts, slangenvoltes, kleine cirkeltjes enz...en wat hij zegt, als hij schrikt, aan het werk zetten.
Grondwerk meenemen, zodat je paard bij het werken aan de hand niet over je heenwalst.
En het monteren van de One Rein Stop kan ook bij een dressuurpaard...

Succes.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 20:54

Maar wat dan als ze bijvoorbeeld ergens weigert voorbij te gaan?
Hoe kan ik het dan het beste aanpakken?
Dan moet ik sowieso eerst achteruit gaan om een oefening te doen, zodat de aandacht op mij gericht is, en dan laat ik haar eigenlijk toch 'winnen' zegmaar?
Of moet ik dit soort situaties vermijden door op voorhand al te zorgen dat de aandacht constant op mij gericht is?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:59

die tip van Cassidy is een goeie, maar ik denk ook dat je op de grond moet gaan oefenen.
probeer op de grond helemaal z'n vertrouwen te krijgen dat alles wat jij doet, hij je volgt.
Hij moet jou gaan zien als z'n leider en daar op kunnen vertrouwen als er iets engs is.
Ik ga er van uit als je dit thuis gaat oefenen en ook op vreemd terrein oefent dat het buitenrijden een stuk makkelijker en relaxter gaat!
en natuurlijk kan er altijd wel iets onverwachts uit de bosjes springen en hij schrikt daar dan van, maar dat doet elk paard toch?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:03

jasminetje schreef:
Dan moet ik sowieso eerst achteruit gaan om een oefening te doen, zodat de aandacht op mij gericht is, en dan laat ik haar eigenlijk toch 'winnen' zegmaar?
Of moet ik dit soort situaties vermijden door op voorhand al te zorgen dat de aandacht constant op mij gericht is?

hierbij denk ik ook weer op de grond oefenen!
en als er dan wat is waar hij niet langs durft kun je af stappen en hem leidend er langs laten lopen.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 21:09

Dat is ook het geval hoor, ik heb onlangs nog een topic geopend over hoe verbaasd ik was dat ze gewoon ontpannen rondjes rond me liep wanneer ik het vroeg, terwijl ik haar nooit gelongeerd heb, en wanneer ik met mijn lichaamstaal duidelijk maakte dat ze mocht stoppen met draven ze gewoon naar me toe kwam. Haha, het klinkt heel penny, maar ik kon het zelf niet geloven :')

In de wei achtervolgt ze me ook meestal overal, omdat het een echte knuffelkont is.
Al doet ze dit niet altijd, ze heeft nogal een sterk karakter, en vooral als ze hengstig staat komt dit karakter naar voor, dan kan het 'knuffelige' wel even vervagen en het 'bitchy' gedeelte bovenkomen.
Ze luistert dan nog wel, daar heb ik niet over te klagen, maar dan achtervolgt ze me niet en is ze veel minder aanhankelijk.

Maar ik denk dat ik het buitenrijden toch nog eventjes ga uitstellen, en eerst toch nog meer op de grond ga oefenen met enge dingen.
Ik stel het liever nog even uit, dan ons allebei te forceren, dan ga je er alleen maar op achteruit! ;)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:18

vind ik een goeie beslissing van je!
en misschien kun je een grondwerk cursus gaan volgen of een schriktraining?
ik heb zelf een aantal cursussen gevolgd bij Emiel Voest! Super leuke ervaring!
Hij leert je echt de basis om goed, veilig en op een ontspannen manier om met paarden om te gaan.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 21:24

Het probleem is dat ik in België woon, en vervoer inclusief paard nogal een probleem is, aangezien we zelf geen trailer hebben.
Bij ons in de buurt is niemand eigenlijk echt bezig met grondwerk.
Ik ben nu een tijdje bezig via de site van H_Nalanta, wat tot nu toe toch al wel zijn vruchten afwerpt.
Ik vind het langst 1 kant wel héél jammer dat het hier in de buurt niet gebeurt, want ik zou zo'n ervaring toch ook wel eens graag meemaken.. :)
Misschien komt het er ooit nog wel van, nu eerst zo maar op mezelf via de site.

Ik heb nu toch 2 maanden vakantie, dus tijd genoeg om te oefenen! ;)
Eerst de basis volledig afwerken, dan beginnen met enge dingen.
Als die tijd er is, zal ik een filmpje maken om de vorderingen te laten zien en eventueel nog hulp te vragen.

Ik ben in ieder geval zeer blij dat ik dit topic toch geopend heb na lang twijfelen, er zijn veel bruikbare tips gekomen! Dankjewel allemaal!

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:34

kun je nergens een trailer huren?
wij hebben ook geen trailer maar huren altijd eentje.
er is trouwens wel iemand in Limburg die is op geleid door Emiel Voest en die ook grondwerk cursussen geeft.
http://www.maramunten.nl/home/ << hier de site

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 21:40

Oh, dankje!
En eentje huren zou inderdaad wel kunnen, maar Limburg is toch ook nog wel een eindje rijden.
Ik zal het er eens met mijn ouders over hebben.
Bedankt! ;)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:42

haha ja wij moesten ook wel eindje rijden voor de cursus, maar we hebben er wel super veel aan gehad!
niet alleen het omgaan met me eigen paard maar ook met ander mans paarden!

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:45

ik zie net trouwens dat er ook iemand in brussel zit.
zal ik haar mail geven? Misschien kan zij op locatie komen?
pb maar even.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 00:21

jasminetje schreef:

Sowieso geen dingen ontlopen, daar los je het probleem niet mee op. Mee confronteren, maar dan wel in gecontroleerde omstandigheden. Hij mag gerust schrikken, maar als je de One Rein Stop hebt gemonteerd, kan hij niet ver komen. En als hij mocht schrikken, zoals de man op de video zegt, zet haar aan het werk. Kleine cirkeltjes rijden, slalommen door bomen door, slangevoltes rijden enz.

Veel dingen kun je vermijden maar je kunt niet voorkomen dat hij gaat schrikken. Wat je wel kunt veranderen is de dingen waar hij van schrikt. Als een paard van ieder wapperend blaadje schrikt, zet hem aan het werk zodat hij de volgende keer twee keer nadenkt of het echt de moeite is om te schrikken.

Op het moment dat dingen echt eng zijn, kun je twee dingen doen.
Op het moment dat het mogelijk is om ergens in een grote boog omheen te rijden, ga je dat doen. Probeer een beginpunt te vinden, en rijd er in een grote cirkel of halve cirkel omheen. Als het bij wijze van spreken mogelijk is om op een 200 meter afstand van iets engs er omeen te rijden, ga op 200 meter afstand beginnen. Regelmatig draaien, omdat een paard twee hersenhelften heeft, en beide ogen apart dingen zien. Dus je wilt dat beide het enge ding apart willen zien. Als je draait, altijd met hoofd richting dat wat hij eng vindt, dus wending om de achterhand (oftwel rollback in de western) binnendoor. Draai je buitenom, geef je het paard de kans om er vantussen te gaan.
Trek er tijd voor uit en tast je langzaam naar dat toe wat eng is. Al moet je een uur uittrekken. Er zit geen klok op je paard, maar als je een probleem tegenkomt, moet je dat op dat moment oplossen.

Op het moment dat hij er langs is, niet denken: Phieuw, hij is er langs dus snel door....nee, omkeren. En er weer langs. En er nog een keer langs. Tot hij er niet meer van staat te kijken. Al is het 100 keer. Uiteindelijk stil staan bij dat wat eng is. Laat hem uitrusten bij dat wat eng is. Er bij vandaan is werken, er dicht bij staan is rust. Make the right thing easy and the wrong thing difficult. Dat is op momenten dat hij schrikt, dat is op momenten dat hij dingen echt niet wil. Hij zal uiteindelijk eieren voor zijn geld kiezen.

Op het moment dat je er niet in een grote boog langs kunt, en de achterwaarts op je paard goed bevestigd is, kun je de advance and retreat methode toepassen. Ook hier weer, probeer een startpunt te vinden en rijd op dat af wat eng is. Voordat je paard echt in de ankers gaat, ga je halthouden en achterwaarts. Vervolgens weer vooruit naar dat wat eng is. Voordat hij in de ankers gaat, halthouden, maar je vervolgens wel langzaam naar dat toetasten wat eng is.
Ben je er eenmaal aan voorbij, niet doorrijden, maar omkeren en je paard er weer mee confronteren. Al is het 100 keer, hij mag er niet van staan te kijken dat het eng is. Zoals Clinton Anderson zegt: make him move his feet. Maak het ongewenste moeilijk en het gewenste makkelijk en op het moment dat het paard leert dat schrikreacties verbonden zijn met werken, zal hij in het vervolg eieren voor zijn geld kiezen.

Wat hier eerder al is aangekaart, grondwerk is de basis voor alles. Een paard kan maar 6 kanten uit. Vooruit, achteruit, naar links en naar rechts, naar boven en naar beneden.
Naar boven en naar beneden willen we liever niet, blijft over: naar voren, naar achteren, naar links en naar rechts. En op het moment dat jij dat vanaf de grond kunt sturen, wordt het vanuit het zadel ook een stuk makkelijker....

Je zegt dat het niet makkelijk is om iemand langs te laten komen.

Veel informatie voor grondwerk is van DVD's te halen. Parelli is zo'n voorbeeld. Je kunt 30 dagen gratis lid worden van de Savvy Club en gratis online filmpjes bekijken, er zijn paketten te koop en veel informatie is online te vinden. Hij heeft een boek geschreven dat Natural Horse-Man-Ship heet en recentelijk naar het Nederlands is vertaald. Er is op het NH forum veel over hem te vinden en ik kan je ook de link naar een topic geven dat wat filmpjes heeft van de oude Parelli pakketten, interviews en filmpjes.

Er is nog een andere methode, die heel veel op Parelli lijkt. Om je een indruk te geven van grondwerk, en dat het meer is dan je paard alleen maar aan de hand te leren meelopen of te longeren, zie hier de filmpjes die gemaakt zijn door iemand die de informatie van de DVD's heeft gehaald.
Methode is Downunder Horsemanship van Clinton Anderson. Kan ook met een dressuur gereden paard...

http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsHHDM

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZH ... re=related

en uiteindelijk in het zadel

http://www.youtube.com/watch?v=qlq12fy3 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=7WoaE4Yl ... re=related

en het eindresultaat is dit:

http://www.youtube.com/watch?v=zxW-OdfK ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=DAHxbnQp ... re=related

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 09:09

Wauw, respect voor die man..
En die Savvy Club, staat het dan ook echt stap voor stap uitgelegd?
Ik ga me er toch nog maar eens wat meer in verdiepen!
De link naar het topic zou ik ook graag hebben!
Nogmaals, allemaal dank voor jullie hulp!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:35

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-07-11 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 09:42

Ziet er heel interessant uit.
Ik denk dat ik me eens een boek ga aanschaffen, als ze deze in België ook verkopen tenminste..
Want die Savvy club ziet er interessant uit, maar aangezien ik het zelf moet betalen wordt het na een tijdje nogal prijzig.
Dankjewel in ieder geval!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:47

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:51

Cassidy schreef:

Zo, hier wat gratis informatie die je via Youtube kunt bekijken. Via boeken en online filmpjes of DVD paketten kun je heel ver komen, maar op een gegeven moment kom je er niet omheen om ook een keer iemand te laten controleren of dat wat je aan het doen bent wel correct is. Je moet weten wanneer je door moet gaan en je moet weten wanneer je moet stoppen. Je moet weten waar je moet staan, wanneer je er moet staan, waarom je er moet staan en hoe je er moet staan. NH, of grondwerk dat je verkeerd uitvoert kan averechts gaan werken...

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 10:48