Tips voor trektocht in Drenthe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiekeLike

Tips voor trektocht in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 12:17

Hoi,

Wij hebben het plan opgepakt om deze zomer een trektocht van ongeveer een week te gaan maken door Drenthe. We hebben twee goedgetrainde paarden bij ons waarmee we ongeveer 25 KM per dag willen rijden. Waarbij we van stal naar stal rijden. Zijn er mensen die ervaring hiermee hebben, en dan specifiek in Drenthe?

- raad je aan om van te voren de route uit te stippelen of dat afhankelijk van conditie / weersomstandigheden per dag te bekijken?
- hoe zit het met beschikbaarheid van accommodaties? (stal + B&B) (we gaan eind juli/begin augustus)
- kun je bepaalde accommodaties aanraden / afraden?
- wat zijn leuke / mooie routes om te rijden in omgeving Drenthe?
- zijn er nog bepaalde dingen waar we rekening mee moeten houden? / uitrusting?

Ik kijk uit naar jullie tips!
Groetjes, Janneke & Lieke

Laura_x_

Re: Tips voor trektocht in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:28

Dat willen ik en een vriendin in de zomer ook doen in Drenthe. Ik lees even mee :)
Ik denk dat het wel handig is om te plannen, ivm slapen..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:39

Ik vind het wel prettig dat de bagage niet mee hoeft. Daarom hebben wij gekozen voor de Alberthoeve in wateren. Goede locatie voor wat betreft overnachting en met uitstekende uitrijmogelijkheden. Goede duidelijke kaarten van het gebied zijn aanwezig.

Wij gaan volgende week en voor de snelle beslissers er is nog mogelijkheid om mee te gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:42

http://www.paardenprovincie.nl
In een week kun je Drenthe aardig rondrijden. Grofweg is het gebied tussen de A28 en de N34 het mooiste, wat niet wil zeggen dat de rest niks is :D Drents-Friese wold is bijvoorbeeld ook een mooi gebied met voldoende accomodatie, evenals het Dwingelderveld. Google maps is een goede hulp bij het uitzoeken van mogelijkheden en aandachtspunten.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:44

Houd er rekening mee dat veel accommodaties in die periode de huisjes of kamers bij voorkeur alleen per week/weekend verhuren (ipv één dag zoals jullie wrsch willen). Kamperen biedt meer wellicht meer flexibiliteit of je moet in een andere periode gaan.

Zie verder idd de website die Ikke aanraadt en ook deze:
http://www.knhs.nl/webshop-prod.asp?pCa ... tyle=&men=

Wij hebben een ooit een vier-daags rondje gereden: Buinen-Emmen-Schoonloo-Amen-Buinen.
De combi Dwingelderveld en Drents Friese Wold in een paar dagen is ook erg mooi.

Reeenwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:49

Kijk eens op www.reeenwissel.nl aan de rand van het drentsfriesewold
mooie bewegwijzerde routes

koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:30

Of je overnachtingen wel of niet wilt plannen, is afhankelijk van het mogelijke aanbod!!!
Als het aanbod klein is, is het raadzaam te reserveren en hierop je route aan te passen, en dan dus ook je route vooruit te bepalen.
Wij hebben dat afgelopen juni iig wel gedaan.

Hoop dat jullie het mooi hebben gehad.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 04:11

De Alberthoeve in wateren heeft een B&B voor 15 euro per nacht. Paard in stal voor 13 euro en in de wei voor 7 euro. Midden in het Drents friese wold
www.alberthoeve.nl

Albaton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:08

De boerderij-accommodaties In de stallen en de Ieberenhoeve hebben samen een 2- of 3-daagse trektocht opgezet door de bossen van Hooghalen en Schoonloo! Zie www.indestallen.nl

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:24

Ik heb het een aantal jaren gedaan maar de laatste jaren blijven we altijd op het zelfde adres overnachten en maken we vanuit daar ritten .
Ik zou wel van te voren een route uitstippelen en overnachtingsplaatsen reserveren , aangezien veel adressen ,b en b al volzitten rond de periode dat je wil gaan .
Wat wel leuk is om te rijden is b.v westerbork -Grollo - schoonloo-schoonoord om dat trektocht te doen ,veel zandwegen en bos ,en alle plaatsen hebben wel overnachtingsplaatsen .
Bij http://www.hippischtoerismedrenthe.nl kun je veel vinden ,ook kun je de routekaarten van hun boekje gebruiken .daar staan dan ook plaatselijke smeden in ,ook handig :D .

Zelf ben ik een liefhebber om voorjaar of najaar te gaan zodat je minder last van dazen hebt ;)

Sayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:35

Hallo,

Ik woon in Drenthe en zal jullie aanraden in de bossen van Schoonloo en Hooghalen te rijden.
Je kunt daar vrij rondrijden.
De boswachterij van Gieten is ook erg mooi, al heb je daar wel ruiterpaden.

Het bos bij Havelte is ook erg mooi.

Ze hebben een groot deel van de ruiterpaden van Dwingelderveld op de schop.
Ze zijn daar erg streng mocht je per ongeluk buiten de ruiterpaden komen.
Ik zal dat voor dit jaar niet aanraden.
Of je moet maar een kleine buitenrit willen maken.

Succes!

Groetjes Patricia

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 18:20

Blijft toch grappig om te lezen dat het gebied waar ik in woon (vroeger Grolloo, nu Hooghalen) zo vaak genoemd wordt. Het bos tussen deze plaatsen is inderdaad de moeite waard. Een groot gedeelte is ook helemaal opengesteld voor ruiters. Brede paden, gemakkelijk te rijden... :)

In ieder geval veel succes met uitzoeken :)

meisje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:47

bij Schipborg (Drentse Aa) en Norg is het mooi. Ook in de bossen bij Gasselte.
Overnachtingsadressen in deze omgeving: Jan Dolfing in Vries en minicamping De Bult in Midlaren.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 07:13

LiekeLike schreef:
Hoi,

Wij hebben het plan opgepakt om deze zomer een trektocht van ongeveer een week te gaan maken door Drenthe. We hebben twee goedgetrainde paarden bij ons waarmee we ongeveer 25 KM per dag willen rijden. Waarbij we van stal naar stal rijden. Zijn er mensen die ervaring hiermee hebben, en dan specifiek in Drenthe?

- raad je aan om van te voren de route uit te stippelen of dat afhankelijk van conditie / weersomstandigheden per dag te bekijken?
- hoe zit het met beschikbaarheid van accommodaties? (stal + B&B) (we gaan eind juli/begin augustus)
- kun je bepaalde accommodaties aanraden / afraden?
- wat zijn leuke / mooie routes om te rijden in omgeving Drenthe?
- zijn er nog bepaalde dingen waar we rekening mee moeten houden? / uitrusting?

Ik kijk uit naar jullie tips!
Groetjes, Janneke & Lieke

Waar zijn jullie uiteindelijk terecht gekomen?