Mag je zo met je paard de openbare weg op om te mennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Mag je zo met je paard de openbare weg op om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 17:42

Mag je zo met je paard de openbare weg op om te mennen, of heb je hier een koetsiers/menbewijs voor nodig? Is zoiets verplicht? En wat is de minimale leeftijd?

En met mijn eigen paard rij ik heel vaak buitenritten gewoon in de berm, maar dit mag toch wel gewoon als je erop zit? Of ben je dan ook niet verzekerd als je een ongeluk krijgt?

Sim

Re: Mag je zo met je paard de openbare weg op om te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:44

Je moet idd een koetsiersbewijs hebben als je wilt mennen.
Voor buitenritten onder de man hoef je niets speciaals te hebben. Behalve in sommige stukken natuurgebied.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:47

Volgens mij hoef je voor een rit op de openbare weg helemaal geen koetsiersbewijs te hebben? :? (Dan hebben we het even niet over of het ook verstandig is.......)

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:48

op de weg heb je geen koetsiersbewijs nodig hoor je mag gewoon mennen op de weg

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:48

Je mag aangespannen gewoon de openbare weg op zonder enig bewijs of iets......... en daar zit ook geen min. leeftijd aan verbonden. Dus iedere 'gek' kan helaas zomaar op pad gaan.

voor zowel ruiters als menners geld dat zij wettelijk onder de bestuurders vallen. Dus rijden/mennen op fietspaden, op de stoep etc. etc. is allemaal verboden.
Sterker nog, er is maar 1 plaats waar je dan hoort als ruiter/menner, en dat is óp de weg. Berm mag officieel ook niet, maar wordt uiteraard vaak wel gedoogd.
En dat is vaak ook de meest veilige optie.

Als menner met een vrij kleine aanspanning (enkelspan shet of enkelspan Welsh) waag ik me niet graag op provincialewegen waar ze soms wel 60-70-80 km/uur rijden.
Dan kies ik voor veiligheid, en als er echt een veilige berm is, ga ik in de berm rijden. Zo niet, dan kies ik het fietspad, vaak ook voorzien van berm. Dan pak ik die berm, anders op het fietspad en alles wat daar aan verkeer rijdt geef ik ook heel netjes ruim voorrang en ruimte om te passeren, omdat ik daar officieel natuurlijk eigenlijk niet mag rijden.

En wat wettelijk is vastgesteld, wat mag, wat niet mag, staat niet altijd in verband met de verzekering. Daar zou je de verzekering zelf even voor moeten opbellen.

Trouwens, de meeste politie-agenten weten vaak niet eens hoe de wettelijke verkeersbepalingen precies zijn geregeld voor ruiters en menners.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:49

_Sim_ schreef:
Voor buitenritten onder de man hoef je niets speciaals te hebben. Behalve in sommige stukken natuurgebied.

Klinklare onzin, misschien moet je je toch iets meer verdiepen in iets voordat je zomaar antwoord ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:50

linky schreef:
Volgens mij hoef je voor een rit op de openbare weg helemaal geen koetsiersbewijs te hebben? :? (Dan hebben we het even niet over of het ook verstandig is.......)

Je hebt gelijk. 8)7 Checkte het even en het is idd niet verplicht. (ik was er heilig van overtuigd dat het wel zo was :o ).
Over of het verstandig is of niet laat ik me maar niet uit. :P

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:51

JoyCiej007 schreef:
_Sim_ schreef:

Klinklare onzin, misschien moet je je toch iets meer verdiepen in iets voordat je zomaar antwoord ;)

Heb ik net gedaan. Misschien moet jij beter lezen. :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:52

_Sim_ schreef:

:') makkelijk zeggen als je pas later iets veranderd :+

maar er zijn er veel die dat denken hoor.

Lotusmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 17:57

Lijkt mij dat het gewoon ontzettend gevaarlijk kan zijn zonder men/koetsiersbewijs de weg op te gaan, maar misschien hangt het ook van je ervaring af. Toch lijkt het me wel handig als je in ieder geval zorgt dat je op de hoogte bent van de regels als je als menner op de openbare weg gaat!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:00

Ligt er denk ik aan. Voor de verkeersregels is het wel handig om te weten, maar als je verder veilig hebt leren mennen dan kan er in mijn ogen niet veel misgaan. Ik men ook op straat zonder koetsiersbewijs, maar ik heb wel lessen bij iemand die erg op veiligheid hamert.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:00

ik geloof niet dat je verzekerd bent als je bijv de sloot in kart met je paard? Maar weet dat niet zeker

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:01

JoyCiej007 schreef:
_Sim_ schreef:

:') makkelijk zeggen als je pas later iets veranderd :+

maar er zijn er veel die dat denken hoor.

Ik veranderde niks. Ging alleen checken of wat ik zei klopte en toen had jij jouw bericht geplaatst. Maar ach, geeft niet toch? Heb mijn ongelijk gelijk toegeven. :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:08

Lotusmama schreef:
Lijkt mij dat het gewoon ontzettend gevaarlijk kan zijn zonder men/koetsiersbewijs de weg op te gaan, maar misschien hangt het ook van je ervaring af. Toch lijkt het me wel handig als je in ieder geval zorgt dat je op de hoogte bent van de regels als je als menner op de openbare weg gaat!

Hier ruim 10 jaar menervaring, desondanks geen koetsiersbewijs. had het graag willen hebben, maar heeft nu weinig tot geen toegevoegde waarde meer voor mij, behalve dan het eigen maken van het Achenbach-systeem, maar dat kan je ook zonder koetsiersbewijs wel voor elkaar krijgen.

Maar het is altijd aan te raden als mensen beginnen met mennen, om een mencursus/cursus koetsiersbewijs te gaan volgen. Al ken ik er genoeg die denken na zo'n cursus alles te kunnen, maar dan begint het vaak pas.

@ roybrit: verzekeringskwesties zijn weer een ander verhaal, daarvoor zou je contact met de verzekeringsmaatschappij moeten opnemen. Veel gehoord fabeltje is trouwens ook dat je niet verzekerd zou zijn als je geen KB hebt. Aan het KB zit namelijk een soort van verzekering gekoppeld, maar daar maakt men bijna nooit gebruik van, daarnaast keert hij ook niet vaak uit volgens mij. Is dus meer een lokkertje, als je dat enkel om die reden zou doen.
Ben overigens zelf wel het afgelopen jaar 2x in de sloot (droogstaand gelukkig) beland met poownlief en wagen, waarvan poown de laatste keer helaas ook heel ongelukkig tussen 2 lijnen prikkeldraad in stond, maar gelukkig is dat met wat hulp allemaal goed gekomen. Is ook geen verzekeringskwestie geweest.

Ik begrijp trouwens ook niet waarom dat een verzekeringskwestie zou worden, gaat dan vooral om eigen schade in de meeste gevallen.

@ _Sim_: ja sorry, dat bedoel ik dus ook, was meer als een soort grapje bedoeld ;)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:54

Ik rij ook vaak wegens veiligheid op de fietspaden, gelukkig hebben we hier veel ruiter en men routes.
maar de weg bij ons huis mag 60km gereden worden helaas trekken ze vanuit het dorp op rond de 100 km.
En dan kies ik gewoon het eerste stuk voor het fietspad en dan gelukkig veel zandwegen of stille landwegen.
Maar zoals al duidelijk gezegd is, ben je bestuurder en moet je officeel op de weg ;)

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:32

Geciteerd uit mijn theorieboek:

De kandidaat, die geslaagd is voor het theoretisch en praktisch gedeelte van het examen krijgt een voorlopig koetsiersbewijs en is vanaf dat moment verzekerd tegen schade aan derden, de zogenaamde AVP verzekering, maar geltdt alleen voor enkelspan rijden.

(waarschijnlijk ten overvloede, dit gaat natuurlijk over het enkelspan koetsiersbewijs. ;) )

verder staat er nog, dat je het koetsiersbewijs en de verzekering elke 2 jaar moet verlengen.

nog een stukje geciteerd:

In sommige natuurgebieden is bezit van het koetsierbewijs en kentekenplaatjes aan het hoofdstel verplicht en de berijder moet het koetsiersbewijs dan ook altijd bij zich hebben.

Ik dacht pas nog ergens gelezen te hebben, voor welk bedrag je verzekerd bent, maar dat zou ik op moeten zoeken, maar dacht dat het best een flink bedrag was.

Wat ik zelf altijd nog wel een aandachtpuntje vindt, is dat m'n in de autorijopleiding, bv in het theorieboek, gezet wordt dat een zweep naar links houden, linksaf gaan betekend, omdat je niet altijd iemand achterop de wagen hebt, die ook nog zijn hand uit kan steken.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 23:36

Bedankt allemaal!
Begrijp ik het nu goed dat als je geen koetsiersbewijs hebt, dat je dan wel mag gaan mennen, maar als je dan een ongeluk krijgt dat je dan niet verzekerd bent voor de schade aan derden?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:42

Jooliieen schreef:
Bedankt allemaal!
Begrijp ik het nu goed dat als je geen koetsiersbewijs hebt, dat je dan wel mag gaan mennen, maar als je dan een ongeluk krijgt dat je dan niet verzekerd bent voor de schade aan derden?

Nee, dat laatste klopt niet.
Bij het KB komt ook een APV (eerder ookwel WA genoemd) verzekering.
Máar, eigenlijk is dat ten overvloede, omdat je zelf ook een APV verzekering zal hebben.

Ik heb ooit eens schade gemaakt aan een geparkeerde auto (meer dan €2000,= schade), of nouja ik, mijn pony.
Het lamoen schoot los v/d wagen, waardoor pony met tuig en al, met het lamoen slepend achter zich aan, in volle vaart een woonwijk in stormde.
In haar paniekvlucht heeft ze met het stuiterende lamoen achter haar, een geparkeerde auto geschampt.
Pony was niet van mij, maar van persoon A, wagen was geleend en was van persoon B.

De schade aan de geparkeerde auto is uiteindelijk succesvol en volledig verhaald op de verzekering van persoon A.
En ik heb geen koetsiersbewijs. (maar na ruim 10 jaar menervaring zie ik daar ook niet veel toegevoegde waarde in, of ik moet dat geld en die tijd écht over hebben daarvoor).

Die APV verzekering is een 'leuke bijkomstigheid' van het KB, maar in feite heb je ook gewoon genoeg aan je eigen APV verzekering. Om werkelijk ieder risico uit te sluiten, kan je natuurlijk wel met je eigen verzekering bellen, en aangeven dat je in het bezit bent van paarden, en dat je daar ook mee ment.