Bang.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prouddancers

Bang.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 22:21

(mijn naam is Rolinda, dit is niet mijn account maar ik had gewoon een vraag dus mocht ik het account van melissa even gebruikten ;) )

Mijn paard is opzich braaf en eerlijk maar met buitenrijden gaat het goed totdat we weer iets richting stal gaan, dan wordt ze erg druk, onbestuurbaar, en wil ze rennen.
Het gevolg is dat ik nu echt doodsbang ben.
Ze heeft het nu twee keer gedaan bij mij, er is eens iemand anders opgeweest daar deed ze het ook bij, maar na de tweede keer (en nu laatste keer dat ze een buitenrit gemaakt heeft) was ze hartstikke braaf.

Alleen ik durf het echt niet op te pakken, de laatste keren stap ik wel vaker buiten uit maar zodra ze even iets sneller gaat lopen of ergens met gespitste oren heenkijkt ben ik echt bang dat ze er vandoor wil gaan en verkramp ik helemaal.
Maarja.... dat werkt niet want dan breng ik het weer op mijn paard over.

Ik hou zelf erg veel van buitenrijden en wil dat dus ook erg graag met mijn paard doen.

Heeft iemand tips hoe ik me beter kan ontspannen en minder bang ben?

Want ik weet haast wel zeker als ik een paar keer door pak dat het dan wel over is.....

Maar ik durf het gewoon niet!

MVG Rolinda

Mintgroen

Re: Bang.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:23

Ah, ik herken het probleem! Mijn verzorgpony heeft een tijdje op de manege gestaan en hij zette het altijd op een racen als we richting manege gingen.. Ik stapte gewoon af, omdat ik hem dan beter in de hand had. Is alleen geen goed idee ;)

Misschien is een keer samen met een ander paard die wel rustig is richting stal? Andere paard de eerste keer(keren) voorop en daarna proberen met jou voorop? Misschien dat je paard daar rustiger van wordt :)

Prouddancers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 22:27

Mirjamsel schreef:
Ah, ik herken het probleem! Mijn verzorgpony heeft een tijdje op de manege gestaan en hij zette het altijd op een racen als we richting manege gingen.. Ik stapte gewoon af, omdat ik hem dan beter in de hand had. Is alleen geen goed idee ;)

Misschien is een keer samen met een ander paard die wel rustig is richting stal? Andere paard de eerste keer(keren) voorop en daarna proberen met jou voorop? Misschien dat je paard daar rustiger van wordt :)

Dat hebben we al geprobeerd....
maar ze raced er gewoon voorbij!
Ook als ze er haast niet langs kan duwt ze het ander paard gewoon aan de kant.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:10

Misschien is het even een idee dat jij op een braaf buitenpaard een aantal keer gaat rijde, zodat je maar even bevestigd wordt dat je buitenrijden leuk vind zodat het probleem echt bij jou paard blijft en niet groter groeit dat jij buitenrijden op zich eng gaat vinden.

Is je paard al veel buiten geweest voordat jij dat met haar deed? Misschien is het anders een idee om sowieso vaak te gaan wandelen met haar.

En vraag even om je heen, er is vast wel iemand die jou directer kan helpen. Iemand die al vaker dit soort paarden buiten heeft gereden. Het is absoluut geen zonde om je paard door iemand die ervaren is te laten "inrijden" buiten zeg maar, en dat jij daarna pas weer zelf op je eigen paard naar buiten gaat met die andere persoon ernaast (op paard of lopend) om jou tips te geven.

Dat je verkrampt raakt is absoluut niet raar, maar het versterkt wel het probleem. Daarom denk ik dat het de beste manier is om jullie problemen apart op te lossen voordat jullie samen de laatste stap maken.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:58

ik heb het opgeost door minibuitenritten te maken, oefenen oefenen en nog eens oefenen...eerst op eigen terrein een pad op en neer stappen ook daar ging ze terug harder als heen. uiteindelijk na veel oefenen kon ik de teugels zelfs los gooien en ontspannen maar daar is een jaar oefenen aan vooraf gegaan. Ook in de bak veel oefenen op terugrijden... overgangen enz.