langere rit op de veluwe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joedith

langere rit op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 13:24

Hoi,

ik kwam dit topic tegen, en had eigenlijk een vraag.
Wij, 2 vriendinnen en ik, willen graag een keer met onze paarden een toch/buitenrit maken over de veluwe. Heb op internet ruiterroute Posbank gevonden. Nu is dit 20 of 25 km, geloof dat je dit ook in kan korten.

Mijn vraag, is dit te ver voor paarden die dit niet 'gewend' zijn? Ze lopen wel alle 3 Z dressuur, en die van mij is gewend om wekelijks een rit van een uur over het harde te maken.

Is dit te doen, of kunnen beter minder km maken?

Groetjes Judith

Apple

Re: langere rit op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:19

Moderatoropmerking:
Ik heb dit bericht even gesplitst en in een ander forum gezet :-) Hier kan wellicht een goed antwoord op je vraag gegeven worden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:27

Ik zou als ik jullie was beginnen met de conditie op gaan bouwen. Kijk ze zullen het best kunnen als je het tempo maar aanpast aan de conditie.
Een rit van een uur over het verharde is natuurlijk niets.
Wij gaan regelmatig met de paarden 2 tot 3,5 uur naar het bos, met behoorlijke hoogteverschillen en mul zand dus redelijk zwaar. Dit moet je niet doen met een onervaren paard.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:56

ligt er ook aan denk ik of de andere paarden normaal wel eens buiten komen, dus iets gewend zijn op dat vlak..

ik denk dat het qua afstand op zich wel gaat, mits je genoeg tijd ervoor uittrekt om het rustig aan te doen- niet denken dat je er met 2-3 uur wel bent. het terrein is behoorlijk uitdagend. op een deel van de route (bij het Herikhuizerveld) zijn de paden erg mul en zwaar, vergelijkbaar met duinzand. daar kan je absoluut geen tempo maken. dit is wel het mooiste stuk, dus als je iets van de route af gaat snijden zou ik het er wel in houden.
ook kom je vooral in de bossige stukken hellingen tegen en veel hekken waar je doorheen moet. het stuk rond de Rozendaalse hei is een vlak pad waar je ook wel kan draven of galopperen. dit loopt deels langs hondenlosloopgebied, dit is ook wel iets om rekening mee te houden, de kans dat er honden op je paard afkomen is zeker in het weekend/vakantie aanwezig.

als ik jullie was zou ik gewoon de kaart meenemen, tijd bijhouden en op de afsnijpunten berekenen hoe lang de rest van de tocht nog ongeveer duurt, kijken naar je paarden en dan beslissen evt route in te korten.
en na de rit de paarden iig voldoende tijd geven om te herstellen...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:09

Inderdaad, wat atalanta zegt, er zitten een aantal behoorlijk zware stukken in, waar je met een paard dat dat terrein niet gewend is, zeker rustig aan zult moeten doen, anders is het risico op blessures wel degelijk aanwezig.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 00:20

inkorten kan (bijna) altijd, neem een kaart mee van de posbank, en een fietskaart leg deze naast elkaar en stippel zo je route uit.
Het gebied is wat al eerder geschreven werd up and downs hahah heuveltje hier en daar, meul zand oppassen voor de peesjes van je paard.
En kijk wat je paar kan, niet te overmoedig raken. En je heb de tijd!! je moet niet binnen 3 uur terug zijn.
suc6 met de voor bereiding