Paarden en auto's op de weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Paarden en auto's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 18:07

Kon ze ff niet bedenken waar ik dit kon plaatsen. Als het niet goed is, dan zie ik het wel.

Ik rij vaak buiten met mijn IJslander, zijn vriendinnetje en haar baasje. We rijden vooral binnendoor over zandpaden en landweggetjes. Onze paarden staan zelf langs een redelijk drukke weg, waar we dus altijd een stukje overheen moeten op de heen- en terugweg. Soms stappen we daar ook af ivm groot verkeer.

Nu kan ik me geel en groen ergeren aan automobilisten die niet weten hoe ze met paarden op de weg om moeten gaan. Wij treffen echt zelden mensen die afremmen en langzaam passeren. De meesten rijden gewoon op hetzelfde tempo door of geven zelfs nog een dot gas bij. Nu hebben wij niet hele schrikachtige paarden, das wel een voordeel.

Een tijdje geleden liep ik dus op die drukkere weg, bijna thuis, paard aan de hand. Komt er een rij auto's van voren en 1 van achteren. Waardoor die ene dus even moest wachten voor hij mij kon passeren. Wat doet die idioot...geeft even lekker een paar keer gas, met de koppeling nog in. Was zo'n sportauto, dus dat maakte nogal een geluid. Mijn paard over de zeik. Haalt hij me daarna met een rotvaart in en snijdt me daarna af. Wat een mafkees ben je dan!

Vanmiddag reden we over een landweggetje. Kwam achter een busje aan, dus wij achter elkaar. Ik voorop, vriendin wilde achter me gaan rijden, maar kreeg daar niet eens de kans voor. Ze liep nog half naast mij toen dat busje zonder vaart te minderen of ook maar een beetje aan de kant te gaan passeerde. Scheelde misschien 5 cm. Onze paarden allebei over de flos.

Zouden mensen nou asociaal zijn of gewoon echt niet in de gaten hebben dat een paard geen fiets is oid?

1234

Re: Paarden en auto's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:28

Ik herken het! Gingen paar weken terug met de manege naar Wassenaar, hartstikke leuk natuurlijk (waren er nog nooit geweest te paard) , kwamen op een smalle weg, waar net een paard en een auto langs zouden kunnen rijden, komt er van achter een wit busje voorbij, gaf echt keihard gas, racete langs die paarden heen, toeterde, en sneed de voorste paarden bijna af..... Alle paarden in paniek natuurlijk.... wat een idioot! (en dat terwijl we aan hadden gegeven aan dat busje dat hij langzaam moest rijden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:37

Ik ken het helaas ook, maar ondertussen heb ik geleerd zelf net zo asociaal te doen en gewoon midden op de weg te gaan rijden totdat de auto's vaart minderen, ook niet de beste oplossing helaas maar vaak wel het enige wat werkt.....

Marieke: gaat het rijden met Tjaldur nu helemaal goed, ook als je alleen weggaat?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:43

Balen zeg!
Ik heb gelukkig nog nooit zo'n ervaring gehad!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:53

ik rij daardoor nu ook vrolijk in het midden van de weg, bij voorkeur al zigzaggend als ik zie dat ze geen vaart minderen.
zij aso tegen mij? dan maak ik geen plaats!
indien er vaart geminderd wordt dan ga ik uiteraard netjes aan de kant, en bedank bestuurder ook vriendelijk!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:55

Wij hadden het laatst ook.. We reden op een brug, expres in het midden zodat ze er niet langs gaan.. Geeft er toch 1 gas en duwt ons als het ware aan de kant.. Degene voorop maakte nog een beweging van ''even wachten'' , maar nee hoor... :n Geen respect voor deze dieren en de mensheid..

Iedereen die wel wacht of zachter rijd bedanken wij altijd!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:57

Ik heb ook meerdere ervaringen gehad.

Rakelings voorbij schieten met een noodvaart en flink op de toeter hangen.
Toch nog net even willen inhalen, want stel je voor dat je even moet wachten totdat de tegemoed komende auto voorbij is en je daarbij flink snijden.
In de polder, zit je op je gemakkie langs de rand van de weg met je pony aan een longeerlijn die grasjes aan het eten is met een hoogzwangere buik :D , hoor je al een auto aankomen met een flink kabaal. Duurt het nog effe voordat ie er is en ben ik opgestaan, auto komt voorbij met een gangetje of 80/90 en zeker niet langzamer. Helaas was het een stalgenoot (dus die snappen het ook niet)
Grote trekker met grote aanhanger die ook nog net even voor de bocht wil inhalen en geen overzicht heeft, in de bocht ziet dat er een auto aankomt en een ruk geeft aan het stuur naar rechts en ik met paard bijna geplet word.

Zo kan ik nog wel even doorgaan..... :=

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:11

Ik ken het... ik ga altijd midden op de weg rijden zodat de auto we af moet remmen. Als hij dat gedaan heeft, ga ik netjes aan de kant en steek ik mijn hand als bedankje op.
Hoe meer je aan de kant gaat rijden, hoe harder ze langs komen rijden is mijn ervaring. Daarom maar midden op de weg, dan hebben de bestuurders geen keuze dan af te remmen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:16

Ik rij ook veel langs de grote weg, en helaas ook hier veel aso's. Ik maak me ook breed als ze niet afremmen, anders houden ze helemaal geen rekening met je.

Laatst ook zo'n "stoere"auto die met opzet een slinger maakte richting ons, levensgevaarlijk gewoon. En met de koets is het al helemaal erg, dan snijden ze mijn paard zo erg dat ze bijna de kleppen van het hoofdstel afrijden.
Ik rij dna ook meestal met uitgestoken zweep zodat ze die raken in plaats van het paard.

Maar mijn grootste angst is dat ik op een dag echt van achter wordt aangereden door iemand die niet wil uitwijken of afremmen..Doodeng hoe mensen af en toe langs je gassen.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:20

Daarom vind ik buitenrijden op de weg altijd een beetje eng. zeker op van die landwegetjes waar de weg al neit zo heel breed is en waar de meeste auto(en veel vrachtauto's) best hard langs je gaan.
Was laatst ook toen ik met mijn verzorgpaard ging wandelen een quat die heen en weer ging scheuren.
Het was een vervelend geluid en ze werd heel onrustig ervan.

Er zouden regels over gemaakt moeten worden. of borden en dan aan de kant van de weg zetten waar stallen zijn

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 19:20

Ja, dat doet een andere vriendin van me ook altijd, maar ik vind dat een nogal eng idee, zeker als het van achteren komt. Straks rijdt ie wel door.

Haike, het gaat nog steeds niet geweldig, maar wel echt een kwestie van heel veel doen. Als ik meerdere keren achter elkaar alleen weg ga, merk ik wel verbetering.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:21

Heel vervelend zulke mensen! :n
Als ik zelf een paard inhaal laat ik sowieso altijd het gas los en doe ik het heel langzaam. Wel zo netjes en veilig.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:26

Ik herken het niet.. Ik rij ook minstens 1x per week over straat en dan midden door het dorp en ik kom bussen, landbouwvoertuigen, auto's, motoren , enz tegen en er wordt altijd ingehouden. Buschauffeurs zetten hun bussen aan de kant voor me, motorrijders stoppen en zetten hun motor af, auto's halen langzaam en met veel afstand in, tractoren durven pas in te halen of te passeren als ik teken geef.. Nee, ik heb hier nog nooit iets vervelends meegemaakt eigenlijk, en dit is een best groot en druk dorp :) Ik zou me heel onveilig voelen als het anders was..

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:30

Ik heb het ooit ook meegemaakt. Ik ging wandelen en moest een stukje op het fietspad. Een vriendin liep naast mij. Paard schrikt van een meneer die aan zijn moto aan het werken was(ERG eng :P), springt opzij en ik sta ineens op de baan. Vriendin grijpt naar paard, paard loopt achteruit.Ik loop een stukje verder en ga terug het fietspad op. Auto vlamt mij voorbij tegen 70km/u?! Gelukkig sprong Belino opzij als er geen auto was.

Mijn mening is dat mensen die niet werken met paarden, er ook geen rekening mee houden! Ondanks dat het vermeld wordt in de verkeersregels..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:32

Mensen die weten het heel goed, want paarden/ponys zijn over het algemeen nogal schrikachtig en dat weten de mensen dondersgoed, het is gewoon asociaal gedrag.

Dat wordt je ook geleerd in de theorielessen voor autorijbewijs, dus ze maken me niet wijs dat ze het niet weten.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:36

Valeriej schreef:
Mijn mening is dat mensen die niet werken met paarden, er ook geen rekening mee houden! Ondanks dat het vermeld wordt in de verkeersregels..

Daar ben ik het niet mee eens.. Ik kom ook vaak zat mensen tegen die er wél goed rekening mee houden hoor! En denk niet dat al die mensen werken met paarden. :P

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:39

1234 schreef:
Ik herken het! Gingen paar weken terug met de manege naar Wassenaar, hartstikke leuk natuurlijk (waren er nog nooit geweest te paard) , kwamen op een smalle weg, waar net een paard en een auto langs zouden kunnen rijden, komt er van achter een wit busje voorbij, gaf echt keihard gas, racete langs die paarden heen, toeterde, en sneed de voorste paarden bijna af..... Alle paarden in paniek natuurlijk.... wat een idioot! (en dat terwijl we aan hadden gegeven aan dat busje dat hij langzaam moest rijden)

Nog een aanvulling, het blijkt dat buschauffeurs ook geen idee hebben hoe bedreigend bussen voor paarden zijn :') (was zo'n mega grote tour-bus, dus geen stadsbus)
Wij reden met de paarden op een driebaans-weg en stonden voor het stoplicht, wij reden aan de rechterkant, een bus reed achter de paarden,
maar de bus wilde niet wachten dus ging zo naast de paarden rijden, best dichtbij ze %) T viel me nog mee dat de paarden niet aan de kletter gingen _O-

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:44

Duhelo schreef:
ik rij daardoor nu ook vrolijk in het midden van de weg, bij voorkeur al zigzaggend als ik zie dat ze geen vaart minderen.
zij aso tegen mij? dan maak ik geen plaats!
indien er vaart geminderd wordt dan ga ik uiteraard netjes aan de kant, en bedank bestuurder ook vriendelijk!

Same here! Wel belangrijk inderdaad om de bestuurder te bedanken als hij wel vaart mindert, dan weten ze meteen dat ze het goed doen, hebben ze een goede ervaring en doen ze het de volgende keer ook!
Mijn pony reageert er gelukkig bijna niet meer op, waar ik ook dankbaar gebruik van maak door is lekker midden op de weg te gaan rijden.
En als iemand je weer bijna van de sokken rijdt, gewoon je beugel uitsteken, doen ze het ook nooit weer :D

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:46

Het gaat hier vaak goed, maar hebben een mega drukke weg waar we overheen moeten.
Maar heb liever een drukke weg dan een rustige, want op een rustige dag, geen auto op de weg
komt er 1 aan, en die rijd me volledig aan, mijn paard liep met een boogje om iets heen, auto kwam mega snel, paardje schrok ervan en doet 1 stap ofzij, verder van de stoep want die was eng. En naja te hard en te kort afgewend en pats boem lagen we op de motorkap.
Het is afschuwelijk hoe mensen afentoe rijden, maar houden ze geen rekening met mij dan ga ik letterlijk midden op de weg rijden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:48

Hahahahaaaaaaaa da's een goeie: een stijgbeugel uitsteken, als die auto het raakt zeg je gewoon, tja u reed erg dicht langs mijn paard, dom van u.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:49

Nog een kleine aanvulling: Je moet natuurlijk wel ruim van te voren midden op de weg gaan rijden he? Ze moeten nog wel de tijd hebben om af te remmen.
@quintolover: ja, dat is vaak ook nog een probleem, als je paard dan wat ziet, en net op dat moment komt er een auto langs. :\ Hoe is het afgelopen met jou en je paard? :(:)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:14

Hier verschilt het. Ik kom mensen tegen die netjes stoppen en zelfs hun motor afzetten, maar ik kom ook aso's tegen die veel te dicht (en te snel) langs je rijden en soms zelfs toeteren.
Nu heb ik hier heel veel goede uitrijmogelijkheden en hoef ik bijna niet over de weg, maar soms ontkom ik er niet aan. Mijn paard is zeer verkeersmak, maar tractors die met vliegende vaart langs haar knallen of toeterende auto's; daar wordt ze ook niet blij van. Paar weken geleden was hier een wielerronde, toen moest ik ook een heel klein stukje over de weg waar de wielrenners reden en die passeerden me ook rakelings. Toen heb ik er eentje met m'n zweep in z'n gezicht geraakt := Ze reden zo dicht langs me dat ik dacht "ik neem m'n zweep aan de buitenkant, dan moeten ze wel wat meer afstand nemen." En net op het moment dat ik de zweep van hand wisselde, kwam er weer eentje aan... Die had dus pech en kreeg de zweep in z'n gezicht O:)
Vind het ook erg asociaal allemaal, vraag me af of die mensen enig idee hebben van wat ze kunnen aanrichten. Ergens denk ik dat ze zich er niet van bewust zijn, maar van de andere kant interesseert het ze misschien niet eens... Als zij maar snel komen waar ze moeten zijn.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 20:17

Ken ook wel iemand die met haar zweep op de auto mept als auto's te dichtbij komen :j

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:23

Bij mij was het meer in de hoop dat ze dan iig om de uitstekende zweep heen zouden rijden, raakte 'm eigenlijk per ongeluk, maar had er geen spijt van :D Zou niet snel met een zweep op een auto slaan, voor hetzelfde geld tref je de verkeerde en gebeuren er echt nare dingen (zo denk ik dan :o ).

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:46

Vankje schreef:
Bij mij was het meer in de hoop dat ze dan iig om de uitstekende zweep heen zouden rijden, raakte 'm eigenlijk per ongeluk, maar had er geen spijt van :D Zou niet snel met een zweep op een auto slaan, voor hetzelfde geld tref je de verkeerde en gebeuren er echt nare dingen (zo denk ik dan :o ).

Nee inderdaad, netzoals met mijn stijgbeugel tip haha. Ik zou het zelf niet doen, maar ik zou het niet gek vinden als het ergens wel een keertje zou gebeuren :=