Hoe lang maken jullie een buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShannonJuul

Hoe lang maken jullie een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 09:11

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af hoeveel km jullie paard/pony ongeveer loopt als jullie op buitenrit gaan.

Groetjes

belle_boef

Re: Hoe lang maken jullie een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:16

Soms even lekker uitstappen in het bos dan zal het 1 km zijn.
Bij wat meer buitenrit zal het een km of 5 zijn en laatst zijn we wezen dauwtrappen en was het 15 km.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:23

Dat wisselt per keer.
Meestal ergens tussen de anderhalf a 2 uur, soms langer, soms korter. De afstanden weet ik zo uit mijn hoofd niet, ik gok dat de ritten van anderhalf a 2 uur ongeveer 15 km zijn, ik rijd er ook wel eens 25 op een dag.
Maar het wisselt per keer, hoeveel tijd heb ik, hoe voelt mijn pony aan, wat is het weer/luchtvochtigheid, etc.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:25

Meestal ben ik zo'n 2-2,5 uur onderweg. Ligt er wel aan hoe snel we rijden. Onze ritten bestaan voornamelijk uit stap en draf, maar geen galop. Qua lengte in km's heb ik geen idee hoeveel we afleggen. Dat verschilt ook nogal.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:27

Wij hebben gisteren precies acht km gereden en die keer daarvoor wat verder 12-13 km.
Tien km vind ik wel een mooie rit. 14 vind ik al een behoorlijke rit ;-). Van mij zou het niet echt verder hoeven , maar ik wil later TREC gaan doen dus moet wel een beetje wennen aan langere ritten (maar goed, peerd is nog jong, moet dat nog een beetje opbouwen).

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:28

Gemiddelde rit is 30-35 km.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:31

tussen de 45 min (10 km) en meestal 4 uur (ongeveer 40 km), gister heel rustig ritje gemaakt 42 km in 6 uur..

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 09:35

mazzeltje schreef:
Gemiddelde rit is 30-35 km.

als ik een uitgebreide buitenrit ga maken zit ik altijd onder de 10 km maar 30-35 km zou in principe dus ook kunnen zonder dat je paard doodop raakt? Dat zal natuurlijk ook wel weer aan de conditie van je paard liggen.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:36

Mijn paard is er uiteraard op getraind, ik rij endurance.
Zo'n training rij ik ook nog vaak op hoog tempo.
Je paard kan vast wel 30 km lopen, maar dan moet je je tempo aanpassen en er bv een dagtocht van maken!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:39

Volgens mij zijn degenen die hier 30-40 km aangeven endurance-ruiters, hun paarden hebben wel een beter dan gemiddelde conditie dan het gemiddelde 'ik ga ook wel eens naar buiten' paard.

Conditie moet je opbouwen, niet alleen voor je paard, ook voor jezelf. A;s je heel veel stapt, zal je paard het waarschijnlijk redelijk makkelijk aan kunnen (ben je dus wel lang onderweg). Maar je eigen billen vinden 2-3 uur stappen waarschijnlijk niet zo comfortabel meer.

edit: ja dus, mazzeltje is idd endurance-ruiter.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:40

en ik ook, heb met mijn haflinger een klasse III wedstrijd gereden (2x53 km), dus ja hij heeft wel een goede conditie..

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 09:41

Juist, ik snap het! Ik laat mijn pony meestal het tempo bepalen. Heeft ze een lang zandpad voor zich en wil ze gaan dan mag ze. Maar onze buitenritten bestaan grotendeels uit stappen en draven (ze is 18). Ik doe niet aan endurance ik rijd puur recreatief. We zijn nu bezig met conditie opbouwen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:46

Als je de conditie opbouwt, en je pony gewoon lekker fit en gezond blijft, moet je met haar ook langere ritten kunnen rijden hoor.
Mijn haflinger is 23 en ik rijd, zoals ik hierboven ook al aangaf, ook wel ritten van 25 km.
Wij galoperen ook nog vrij regelmatig. Een rit zonder flink stuk galopperen is voor Jip geen rit. En we draven ook best veel. Wel merk ik nu hij ouder wordt, dat we vaker even 1 minuutje stappen om weer even uit te rusten, waar hij vroeger wat gemakkelijker langer door kon gaan. Maar tijdens het uitstappen moet ik hem steevast een aantal keren corrigeren dat hij echt echt echt niet nog mag dribbelen/draven, ongeacht of we een korte of langere rit gereden hebben. Hij komt dus eigenlijk nooit echt moe thuis (na de langere ritten doorgaans wel tevreden, na een korte rit stuitert hij soms nog zo dat ik het idee heb datie nog wel langer had gewild).

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:47

Verschillend...
Soms een kort (15 - 20 km) trainingsrondje op snelheid ( dus alleen draf en galop)
Een andere keer een hele lange rit met veel kilometers.
Maar soms ook andere training zoals verkeers traing en dan gaan we veelal in stad in en dan maken snelheid en de kilometers niks meer uit.

En tja soms gaan we ook voor de gezellie een buitenrit maken, lekker keuvelen onderweg.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:50

Mijn paard is het gewend om lange buitenritten te maken, we doen ook vaak dagtochten maken. Mijn droom is om ooit nog eens endurance te rijden! Zodra ik mijn rij en trailerbewijs heb, dan gaan we :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:56

meestal een uurtje of 2, en soms een keer een tochtje van 4 uur, paard heeft goede conditie, en tussendoor houden we minstens een halfuur pauze. In de rit doen we veel stap, op de stukken waar het kan draf en soms een galopje, en op een lang pad met goede bodem een stukje rengalop.
Zou ik in een gebied wonen met meer natuur en ruiterpaden, dan zou ik graag dagtochten willen maken, maar dat bewaren we dan maar voor de vakantie.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:57

Ik ga soms - als mijn paardje niet te moe is -, na het dressuren, afronden buiten. Dan ga ik even een blokje om. Het is echt aan uitstaptempo, lekker rustig aan, en dan doen we er ongeveer een uurtje over. Hoe ver het is, weet ik echt niet.
Korter zou misschien beter zijn, maar we vinden het allebei zo lekker :)

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:57

meestal rijden we zo'n 45 min. Dus ik denk zo'n 5 km ( wij rijden niet zo snel XD )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:00

Afstanden en tempo kan varieren van nog effe een rondje van 2 km in de schemering in stap tot ritten van 20 a 25 km in alle gangen. Vorige week met de trektocht een dag gehad van ruim 40 km, met dank aan een wegafsluiting die niet duidelijk was aangegeven. Overigens rijden we met trektocht vooral in stap of lopen we ernaast, maar dat staptempo ligt dan wel rond de 7 km/uur. Paard is trouwens 24 en heeft er geen moeite mee. Als je de basisconditie goed in de gaten houdt, netjes opbouwt en geen gekke dingen doet, kun je nog een heel eind komen met je 18-jarige.

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:04

Ik rijd meestal tussen de 1 en 2 uur buiten. (geen idee hoeveel kilometer)
Dan rijden we opzich wel vlot. Met natuurlijk wel een goed stuk instappen en uitstappen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:00

Hmmm... ligt eraan! Ik ga soms 45 min. daar hebben we precies een lekker rondje voor. Als ik naar het bos ga ben ik toch al gauw 3 tot 4 uur onderweg, soms zelfs 5. En laatst een lange rit gemaakt, maar dan doe ik echt heel rustig aan. Alleen stappen, veel pauzes en ook stukken ernaast lopen: ik heb 7 uur gedaan over 30 km. Dan is het inderdaad ook je eigen conditie die telt. Pony was wel moe, maar die was de volgende dag weer helemaal fit, maar ikzelf....

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:29

meestal rond de 1,5 tot 2 uur
En dan is het voornamelijk stap en stukjes draf

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:31

Het verschilt.
Soms maak ik een staprondje van een half uurtje.
Dan weer een uurtje, soms meerdere uren of een dagtocht of meerdaagse tocht.
Nu zit ik in Epe voor de paarden 4 daagse, dan rijden we vanaf morgen 4 dagen achter elkaar circa 20km.

Liebje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:32

Verschillend, als ik met de les ga hebben we een buitenrit van een uurtje. Laatst ben ik met een klein groepje een buitenrit gaan maken van 2 uur. Afwisselend van stap, draf en een galopje. En met hemelvaart hebben we een buitenrit gemaakt van ongeveer 5,5 uur, met daarbij wel een pauze van ongeveer een uur, we hebben toen voornamelijk gestapt en gedraafd en 2x een klein handgalopje gemaakt, we waren ook met 19 man ;)

untraceable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:50

Verschillend, Vanmorgen ivm warme weer en veel vliegen een kort rondje dorp gemaakt(ong 45 minuten toch nog ruim 6.5 km gereden)Heb sinds 3 mnd een andere bijrijdhaflinger.(ruin van 22 jr)Deze is de laatste jaren niet veel gebruikt en moet weer in conditie komen,dus we zijn aan het opbouwen. Max loopt inmiddels met gemak een buitenrit van 2 uur, waarvan we een heel groot deel draven.( 3mnd geleden was hij na een rustig ritje van 30 a 40 min al bekaf)