Paard huren en ruiterbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Paard huren en ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 18:44

Ik ben een enorme fan van buitenritten en wil graag een paard huren om daarmee naar buiten te gaan, het maakt me niet uit waar maar zover ik weet vraagt elke manege om een ruiterbewijs als je een paard wilt huren. Weet iemand toevallig hoe dat zit met het ruiterbewijs? Want ik heb begrepen dat het bestaat uit 3 delen, heb je die alle 3 nodig als je een paard wilt huren of volstaat 1?
Nu zal vast niet elke manege dit vragen maar die hier in Zeeland wel zo ver ik weet.

liberty

Re: Paard huren en ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:20

Via de SRR kun je je ruiterbewijs in een keer halen, via de FNRS doe je het in 2 of 3 delen.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 20:41

liberty schreef:
Via de SRR kun je je ruiterbewijs in een keer halen, via de FNRS doe je het in 2 of 3 delen.

Heb je voor die van het SRR dan geen eigen paard nodig? Of zijn er ook maneges die die versie gebruiken?

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:43

Ik heb het in Oenkerk bij PTC+ gedaan, ook een paard van hun gebruikt. Heb daar ook de lessen gevolgd en de examens gedaan.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:32

Er zijn ook maneges die via de SRR doen

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:20

Verbaasd me dat er nog manege's zijn waarbij je een paad mee krijgt. Je kan natuurlijk ook gewoon opzoek naar een manege waar je onder begeleiding een rit maakt heb je ook geen ruiterbewijs meer nodig

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:34

er zijn inderdaad een aantal maneges waarbij je het ruiterbewijs gewoon in een weekend kan halen op een paard van die manege
verder kan je ook onder begeleiding op buitenrit gaan dan heb je het niet nodig
ik kan je helaas ( hoop ook niet dat die er zijn ) niet helpen aan een manege waar je geen ruiterbewijs nodig zou hebben

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 20:30

Nou het probleem met manege ritten vind ik dat je vaak in grote groepen zit, en als je privé begeleiding wilt moet je nog extra betalen ook. Dus dan haal ik liever mijn ruiter bewijs zodat ik er met een vriendin of zo alleen op uit kan :)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:37

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:50

Lisa_H schreef:
Nou het probleem met manege ritten vind ik dat je vaak in grote groepen zit, en als je privé begeleiding wilt moet je nog extra betalen ook. Dus dan haal ik liever mijn ruiter bewijs zodat ik er met een vriendin of zo alleen op uit kan :)

Volgens mij zijn er ook genoeg manege's waarbij ze met kleine groepjes naar buiten gaan. Je moet je ook
afvragen of je wel alleen met een onbekend paard in een vreemde omgeving naar buiten wilt. Maar dat is je eigen keus natuurlijk :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 20:55

Mij is nog nooit om mijn ruiterbewijs gevraagd als ik een strandrit oid wilde maken. En een beetje fatsoenlijke manegehouder geeft zijn paard niet zomaar aan een wildvreemde mee zonder begeleiding, ook niet als diegene een ruiterbewijs heeft. Zoveel stelt dat papiertje nou ook weer niet voor. Ik heb het ooit gehaald toen ik 10 jaar oud was.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 09:56

Happie schreef:
Lisa_H schreef:

Volgens mij zijn er ook genoeg manege's waarbij ze met kleine groepjes naar buiten gaan. Je moet je ook
afvragen of je wel alleen met een onbekend paard in een vreemde omgeving naar buiten wilt. Maar dat is je eigen keus natuurlijk :)

Ik rijd bij de manege waar ik graag paarden wil huren, dus ik weet heel goed wat voor paard ik mee naar buiten zou nemen :)
Maar de manege eigenaar wil graag een ruiter bewijs zien als je alleen weg wil vandaar ;)

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:36

dat je een ruiterrijbewijs moet hebben is dikke boelshit!! als je een paard huurd ben je wa verzekert! en bij de meeste maneges gaat er beglijding mee! bij www.minicampingdebult.nl kun je beglijd en onbeleid ritten maken zonder die onzin van een ruiter rijbewijs.!!!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:13

nienke_teun schreef:
dat je een ruiterrijbewijs moet hebben is dikke boelshit!! als je een paard huurd ben je wa verzekert! en bij de meeste maneges gaat er beglijding mee! bij http://www.minicampingdebult.nl kun je beglijd en onbeleid ritten maken zonder die onzin van een ruiter rijbewijs.!!!

Het heeft niet alleen met de verzekering te maken er zijn in nederland een groot aantal gebieden waar je alleen in mag je een ruiterbewijs hebt.

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:09

dit stond op polietie.nl : Voor ruiters gelden in principe alleen de gedragsregels van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV). in bepaald gebieden moet het wel! maar dan moet het aangegeven zijn! maar als je gewoon op de ruiterpaden rijd hoef je je daar geen zorgen over temaken daar hoeft het sowieso NIET !!!!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:27

Happie schreef:
nienke_teun schreef:
dat je een ruiterrijbewijs moet hebben is dikke boelshit!! als je een paard huurd ben je wa verzekert! en bij de meeste maneges gaat er beglijding mee! bij http://www.minicampingdebult.nl kun je beglijd en onbeleid ritten maken zonder die onzin van een ruiter rijbewijs.!!!

Het heeft niet alleen met de verzekering te maken er zijn in nederland een groot aantal gebieden waar je alleen in mag je een ruiterbewijs hebt.

zijn als het goed is wel 4 of 5 gebieden in heel nederland...

Petraa14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:08

Ik heb een keer bij het Fjordenpaard paarden gehuurd :D
Was heel erg leuk en je kon aanegven wat van pony/paard je graag wil hebben. :P
En we hoefden niks te laten zien.. ;)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:13

ruiterbewijs is te behalen oa bij http://WWW.de-boschhoeve.nl. in week 31 juli t/m 7 augustus
je krijgt in die week les in wat er tijdens de beproeving in de bak gevraagd word. rondje galoperen, weg rijden en een sprongetje maken. en je verkent het wegparcour met de benodige regels. ook krijg je theorie. 'savonds heb je tijd om te leren of wat voor jezelf te doen

er gaan die week nog 2 meiden van jouw leeftijd op voor hun ruiterbewijs.

als ze je kennen krijg je ook hier alleen een paard mee met je ruiterbewijs.

evamarrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:49

bij het Reelaer kan je een voledig ruiterbewijs halen in 1weekend en dan heb je geen eigen paard nodig :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:14

biancavos schreef:
Happie schreef:

zijn als het goed is wel 4 of 5 gebieden in heel nederland...

Citaat:
Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht?
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

vijf plaatsen in NL dus, waarbij de Soester bossen en het Goois natuurreservaat aansluitend zijn........
Je moet er zelfs voor bij de veel gestelde vragen kijken; gewoon op de site staat het nergens, zo belangrijk is het blijkbaar, shocking......

bron: http://www.srr-nederland.nl/index.php/v ... lde-vragen

Loenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:28

bij de maneges waar ik ooit ben geweest om een paard te huren hebben ze nog nooit om een ruiterbewijs gevraagd. Die zijn allemaal wel in noord-holland.

nienke_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:15

je kunt in drente paarden huren is nietzo duur en je kunt zonderbegleiding op weg en ruiter rijbewijs is daar taboe!!! dus kun je gewoon zonder genieten van prachtige ritten. www.minicampingdebult.nl of iets heeeeeeel leuks met belgleiding maar zonder rijbewijs www.dezingendehuifkar.nl is echt een aanrader!!