Paarden en ligfietsen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:36

Gebaar om te stoppen is je hand met handpalm richting degene die moet stoppen houden.

Persoonlijk vind ik het inderdaad heel prettig als fietsers zich op enige afstand al kenbaar maken als ze me achterop komen, dan heb je namelijk wat tijd om te reageren.

Paarden zijn gewoontedieren en ze leren de verschillende vormen van mensen door ervaring wel kennen, maar je kunt soms een rare situatie krijgen als je paard (fietsmak) een fiets op de kop ziet staan met een voorovergebogen mens erbij. Dat klopt ECHT NIET :+
Mensen kunnen op een rijdende fiets zitten, ze kunnen ernaast staan, ze kunnen op een stoel zitten, rondlopen, achter een kinderwagen, op een scootmobiel, allemaal herkenbaar als mens, maar voorovergebogen....... (tuinieren is dus ook MIS in de ogen van mijn paard) :j

LadyKantje
Berichten: 421
Geregistreerd: 02-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:52

Ik weet niet hoe mijn paard reageert op zo'n "bananenboot". Er rijdt hier wel een in de buurt, maar gelukkig ben ik hem nog niet tegen gekomen. Waarschijnlijk gebeurt er weinig, maar je weet het nooit. Dit topic is wel erg handig voor mocht ik hem ooit tegenkomen ;-)
Ik weet wel dat onze hond die banaan super eng vind..Echt een raadsel :')

ligfietser
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 08:40


Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:48

Mijn vorige verzorgpaard was eigenlijk nergens bang voor, maar ligfietsen...................... En dan heb je nog open en dichte modellen, nou die dichte...... En we kwamen ze nog wel eens tegen :P Vind het super dat de meeste er rekening mee hielden!! 1 keer kwam er iemand in zo'n dicht flitsend geval. Hij bedoelde het heel goed. Stopte en kwam overeind met zijn arm in de lucht (zo van kan het paard zien dat het goed is...). Toen had m'n beestje het helemaal op zijn heupen........ }:0

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:08

ligfietser schreef:
Een ligfietser in een velomobiel heeft een filmpje gemaakt hoe twee ruiters via het fietspad de IJsselbrug bij Zwolle oversteken. Te vinden op http://velomobielfan.blogspot.com/2011/ ... aagse.html

Ze reden wel aan de verkeerde kant van de weg :) :) :) :)

Inderdaad aan de "verkeerde" kant, wij hebben vijf jaar geleden de IJsselbrug ook gebruikt voor de oversteek over de IJssel, er zijn niet zo heel veel mogelijkheden om dat met paarden te doen en deze brug is goed te doen.
Maarre, ik denk, gezien de bepakking, dat het ruiters zijn die aan de sterrit van de NVVR deelnemen, komend vandaag of morgen (letterlijk) moeten ze dan in Kootwijkerbroek aankomen. De bedoeling van een sterrit is dat iedereen thuis (of vanaf een lokatie naar keuze) te paard op reis gaat naar hetzelfde punt. Dit doet de NVVR bij elk lustrum.
De dames zullen wel een reden hebben gehad om het aan de linkerkant te doen, ik zal eens kijken of ik het ze dit weekend kan vragen ;)

Quemo

Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-09
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:18

Dat de dames aan de verkeerde kant reden, vind ik geen probleem. Sterker nog, dit is een stuk makkelijker communiceren dan wanneer ik (of iemand anders met een ligfiets) van achteren zou benaderen.

Anoniem

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:22

Wat een geweldig filmpje!

ligfietser
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 11:42

Quemo schreef:
Dat de dames aan de verkeerde kant reden, vind ik geen probleem. Sterker nog, dit is een stuk makkelijker communiceren dan wanneer ik (of iemand anders met een ligfiets) van achteren zou benaderen.



Achter de opmerking stonden ook smileys. :) Was ook bedoeld dat officieel de ruiters op de rijweg moeten, maar jr kunt moeilijk verwachten dat ze de brug over de weg oversteken.

mltex

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:31

Geweldig muziekje er ook onder! leuk!

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:31

Waratje schreef:
Gebaar om te stoppen is je hand met handpalm richting degene die moet stoppen houden.

Ja natuurlijk! Ik weet ook niet wat ik dacht toen ik mijn vorige post schreef. :D Wat ik uitlegde was idd gebaar voor rustiger rijden. Waratjes uitleg is voor stoppen. Sorry voor de verwarring (maar daar ben ik goed, in chaos veroorzaken :D ).

ligfietser
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 09:14

Deze velonaut had twee kilometer lang geduld om achter een paard en wagen te blijven:

http://questeritus.blogspot.com/2011/06/rondje-ringvaart-dom-stoempen.html

"Tot overmaat van ramp kwam ik ook nog achter een paard en wagen te rijden op een fietspad wat nauwelijks breder was dan de kar die getrokken werd door het paard. Dat werd dus een kilometer of twee met een gangetje van 14 km/uur achter dit span sukkelen. Uiteindelijk kon het span aan de kant en bedankte de bestuurder mij voor mijn geduld, en gaf ze aan dat haar paard he-le-maal niet tegen dit soort sluipfietsers kan. Ze draaide voor mij een zijweg rechts in zodat het paard mij niet kon zien en wenste me een fijne rit. Kijk, zo kan het dus ook, met een beetje samenwerking kom je er wel!"
Laatst bijgewerkt door ligfietser op 13-06-11 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

KC

Berichten: 917
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Abcoude

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:23

Nou ik had van de week "contact" en gelukkig geen "impact" was ff lekker aan het uitstappen op de dijk en werd voorbijgesoeft. Moest nog aan het topic denken en moet bekennen dat mijn peerdje op dat moment nergens van op of om keek. Was er blij mee. Dijk was niet zo breed en was net zon formule 1 moment met uitwijkmanoeuvre zo als er om ons heen gesoefd werd. Vond het super en moest meteen weer denken aan dat ik wilde oefenen. Nou met dit peerd dus niet nodig.

BTW andere fietsers, recreatieautobestuurders en motorrijders hier op de dijk zijn vaak veel erger, gevaarlijker en onvriendelijker dus dit is geen klaagzang alleen een bericht.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:31

Ligfietser, het was me niet duidelijk hoe ik een reactie onder die blog kon geven, misschien kun jij dit regelen?

Bij een sterrit hoef je niet in 1 dag op plaats van bestemming te komen, maar kun je onderweg overnachtingen hebben. Deze dames waren inderdaad op weg naar het lustrum en zijn daar op zaterdag ook goed aangekomen. Wat ik begreep zijn ze in noord Friesland gestart, dus ze hebben een leuke tocht van ongeveer een week gehad.
En ja, met de fiets kun je sneller reizen, maar met de auto kan het nog sneller. Jullie fietsers doen het toch liever met de fiets...... Zo hebben ruiters nou eenmaal iets met paarden ;)

Anna54
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:37

De ruiters op het filmpje zijn wij.
We kwamen daar uit het bosje aan die kant van de brug, en moesten over de brug meteen linksaf naar Hattem waar onze overnachting was.
aan die kant is ook veiliger want als je paard uitwijkt naar opzij omdat hij de brug eng vindt, zien de fietsers dat aankomen.

we hebben idd de sterrit van de NVVR gereden.
in & dagen van Ferwert-Kootwijkerbroek , ongeveer 225 km

Quemo

Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-09
Woonplaats: Zwolle

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:33

Dat uitwijken heb ik niet gezien maar wel wat zenuwen bij het voorste paard.
Ik heb trouwens even een linkje naar je weblog aangemaakt op mijn weblog. Leuk om ook eens zo'n verslag te lezen.

ligfietser
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-05-09

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 15:40

@quemo
Zie ook de vraag van waratje

Quemo

Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-09
Woonplaats: Zwolle

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:02

Iedereen met een account van Google of de ander genoemde dingen uit het selectievakje kunnen een reactie plaatsen. Ik heb dat ingesteld nadat ik een tijdje wat spam had ontvangen van een vrachtje botjes. ik kan kijken of Google inmiddels wat beter die gasten weet te weren. Nu zou iedereen weer een reactie moeten kunnen plaatsen.

luteyn
Berichten: 1
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:00

Mooi dat er begrip informatieuitwisseling komt tussen ligfietsers en ruiters.

Afgelopen dinsdagavond reden we met een groepje ligfietsers op het fietspad tussen Vilsteren en Ommen richting Varsen. Het is nogal een bochtig fietspad tussen de bomen en plotseling zagen we een ruiter (of zeg je amazone) aankomen. Meteen maar gestopt en de ruiter vroeg of we even wouden praten. Het paard durfde er toch niet langs en wij zijn ook wel benauwd voor de paardebenen vooral als er weinig ruimte is. Gelukkig stapte de ruiter af en kon haar paard langs onze fietsen leiden.

Als je elkaar een beetje helpt dan kom je er wel uit

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:14

Ik denk dat communiceren hier het toverwoord is. Elk paard heeft toch een andere angstgrens en reageerd ook op zijn eigen manier. Je hebt toch te maken met levende wezens. De ruiter of amazone kan zelf het beste aangeven wat je kan doen om ze op een zo soepel mogelikke manier te passeren.

Bij elk paard is rustig rijden natuurlijk belangrijk. Ruiter dienen elkaar ook in een rustig tempo te passeren.

Quemo

Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-09
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:28

Dribbel schreef:
[ik ben geslaagd]


Gefeliciteerd :)

Niels_Quest
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:19

Tja Dribbel,
Ten eerste: Gefeliciteerd!
Ten tweede: Ik kan me niet helemaal vinden in de stelling, dat je ruiters rustig moet passeren. Op een ruiterpad, logischerwijs, maar op een fietspad zijn ruiters te gast. Als je paard niet tegen snel passerend verkeer kan, ben ik geneigd te zeggen dat hij/zij te schrikachtig is, om aan het verkeer deel te nemen. Als je dan toch op het fietspad rijdt, zul je naar een fietser die aangeeft te willen inhalen moeten gebaren, dat hij dit rustig doet en dat hij afstand houdt. Dit is communicatie. Afstand en snelheid afdwingen kan echter niet en er zullen ook zeker fietsers zijn, die zich hier niks van aantrekken, er niks van weten of gewoon voorbij zoeven.
Ik hoop dat je paard trainbaar is of meevalt, anders worden het hele saaie rondjes in een bak.

Overigens ook de complimenten aan de ruiters. De meeste die ik tegenkom, houden goed rekening met het verkeer en als ze weten dat hun paard 'bang' is voor ligfietsen, gaan ze zoveel mogelijk opzij, gaan stilstaan of gaan van het fietspad af.
Dit schrijven heeft mij opgeleverd, dat ik 2 keer kort toeter, als ik een ruiter wil inhalen. Werkt! Wat niet werkt, is in het voorbijgaan een hand of arm opsteken naar een paard. Dit lijdt tot schrikreacties. Uit de Quest stappen en naar een paard toe lopen, ga ik vast nog een keer doen.

Wordt vervolgt,

Niels

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Paarden en ligfietsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:22

Klopt dat je je paard ook buiten onder controle moet hebben, maar ik bedoel meer dat je niet als auto of banaan (velonogwattes) op volle snelheid vlak langs een paard moet gaan. Het blijven dieren. Ze kunnen ergens aan wennen en onder controle staan, maar zelfs de rustigste paarden kunnen wat gaan draaien of wat dan ook.

In principe is elk paard te schrikachtig voor verkeer, tenzij je het paard er aan laat wennen. Het bljven vluchtdieren die best zenuwachtig kunnen zijn als ze een nieuwe situatie tegenkomen. Door het paard langzaam te laten wennen aan verkeer en vreemde dingen kun je met je paard naar buiten, maar er is een moment dat je voor het eerst naar buiten gaat. Het kan dus zijn dat je als weggebruiker een jong paard in buitentraining tegenkomt. Het is dan aan de ruiter om aan te geven om rustig te passeren, maar het is aan de weggebruiker om dit ook daadwerkelijk te doen.

mufke1
Berichten: 13
Geregistreerd: 21-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:00

Wat een leuk topic. Wat dat waarschuwen betreft: Paarden hebben een veel beter gehoor (en reuk) dan wij, dus als je ruim van te voren al wat praat, of een liedje zingt, heeft paard/pony al lang in de gaten dat er een mens aankomt, (plotseling) hard roepen of zo lijkt me niet zo geslaagd om te kalmeren. Bewegen met je arm is maar net hoe je dat doet. Ik kan me voorstellen dat een ineens uitstekende arm uit zo'n banaan niet direct rustgevend is, terwijl als er een herkenbaar bewegend mens in blijkt te zitten dat weer wel werkt.

Ik probeer wel altijd in de berm te rijden, stapvoets, alleen als het niet anders kan kom ik op het fietspad. En natuurlijk schuif ik mest aan de kant. Dat lijkt me logisch. Net zo logisch overigens als dat er geen afval in de berm gegooid wordt. Maar helaas zijn er altijd hufters die mest laten liggen en rotzooi in de berm gooien.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:02

mufke1 schreef:
Paarden hebben een veel beter gehoor (en reuk) dan wij, dus als je ruim van te voren al wat praat, of een liedje zingt, heeft paard/pony al lang in de gaten dat er een mens aankomt

Ja!!! *\o/*

Daar wordt de wereld mooier van, zingende mensen! :)ddd Zelfs als ze vals zingen. Alle ligfietsers zingen graag! :))

Sorry Mufke; het lijkt me gewoon heel grappig. :+

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:06

Ik snap eigenlijk het probleem niet zo.
Zelf heb ik ook een paard dat raar staat te kijken van zo'n voertuig.
Maaaaar.....zo'n fiets gaat zo hard, voordat mijn paard doorheeft dat het eng was, is de fiets al voorbij.

Gaat de fietser stoppen, dan krijgt mijn paard automatisch alle tijd om zich er druk over te maken.

Nee ik ben geen voorstander van fietsers (of auto's) die extra traag gaan rijden. :n