Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Naaltje schreef:Ik stap regelmatig af als me dat veiliger lijkt. Meestal is dat dan omdat ik ze dan harder zie vliegen dan mijn pony

Ankie2011 schreef:Mijn paard ging er gisteren voor het eerst in zijn leven ineens vandoor, omdat er tweehonderd meter verder een gans opsteeg. Op dat moment kwamen er twee tractoren en fietsers langs, dus mijn paard nog meer in paniek en kreeg hem geen centimeter meer vooruit en de tractorchauffeurs en fietsers keken me bang aan. Toen ben ik afgestegen en lopend met het paard aan de hand verder gelopen, in tussen biddend dat het paard er niet vandoor zou gaan. Ver weg van de gans ben ik weer op gestegen, paard gerust gesteld en verder gestapt en in de bak nog gereden. Is het fout geweest om af te stappen?
Ben vandaag ook weer even afgestapt toen er een enorme trekker met maaimachine aankwam. Anders flipt mijn pony echt, en als ik er naast loop is ze toch een stuk rustiger. EVDM schreef:Ik blijf er altijd zo lang mogelijk opzitten, zolang ik zelf niet bang ben! meestal kun je je paard als je zelf rustig bent vanaf "boven" goed geruststellen , echter wanener je zelf in paniek raakt voelt je paard dit meteen aan jou en is het soms beter om af te stappen. naar mijn idee is het dus nooit echt te zeggen wanneer het beter is, doe gewoon wat je gevoel je ingeeft op zo'n moment!