Veluwe trail

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Saar

Veluwe trail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:57

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon alleen oude topics hierover vinden.

Ik wil van het najaar samen met een vriendin de Veluwe trail gaan rijden. Via hippischtoerisme.nl ga ik al het boekje bestellen maar ik zou graag ervaringen horen van bokkers! Ik heb namelijk een aantal vragen:

- Hoe lang hebben jullie erover gedaan/ervoor uitgetrokken?
- Waar kan je (goedkoop) overnachten?
- Hoeveel km hebben jullie ongeveer per dag gereden?
- Hebben jullie alles van te voren geboekt?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen! Verdere ervaringen zijn altijd welkom! En vergeet vooral niet te vertellen hoe je het vond!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 12:57

Veluwetrail geeft je een leuk handvat voor een vakantie op de Veluwe, maar je kunt daar compleet je eigen invulling aan geven. Is het je bedoeling om het hele rondje te rijden? Of de noordelijke of zuidelijke helft? Je kunt ook een deel rijden met meer overnachtingen op hetzelfde adres en dan de dagroutes ook rijden, etc.

Dus wat is precies je bedoeling?

Afhankelijk van je timing kan het verstandig zijn om van tevoren accomodaties te boeken, maar op doordeweekse dagen buiten de schoolvakanties kan er veel meer op de bonnefooi.

Er zijn trouwens veel meer overnachtingsadressen op de Veluwe dan dat er in dat gidsje staan. In het gidsje staan ook niet de goedkoopste adressen, een enkele uitzondering daargelaten. Wil je kamperen of bed & breakfast doen? Neem je je bagage mee op het paard of heb je bagagevervoer?

Basis voor een beetje aardige trektocht is dat je niet te grote dagafstanden rijdt, dan heb je wat speling om een keer verkeerd te rijden en bovendien wil je de volgende dag ook weer fris en fruitig zijn. Richtlijn is dagafstanden van een kilometer of 20 als je een gewoon gezond paard met normale basisconditie hebt, kleinere afstanden kan ook, is prettig als het minder mooi weer is (herfst/winter) en je ziet tenminste wat van het terrein waar je doorheen rijdt ;)

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 15:13

Ik denk dat een eigen route plannen (en dan in het zuidelijke deel, daar ben ik al vaker geweest) een beter idee is. 20 km per dag klinkt als een mooie afstand en om dan die 160 km af te leggen wordt wel erg lang. Ergens een nachtje langer blijven en dan de dagroute rijden is ook een goed plan! Ik denk dat er halverwege ook een wel een dagje vrij gepland gaat worden. Dat is denk ik ook wat rustiger voor de paarden en onszelf. Hoofdzaak is voor ons namelijk ontspanning voor ruiter en paard, mooie omgevingen zien en lekker genieten. Ik zou het boekje dus inderdaad als leidraad kunnen gebruiken.

Ik zag al op de site van hippisch toerisme dat de accomodaties vrij duur waren dus ik was al van plan zelf op zoek te gaan. Waar wij slapen maakt niet zoveel uit, als het maar schoon is. Ik vind het het belangrijkst dat de paarden een goed plekje hebben. Ik denk eigenlijk niet dat ik op de bonnefooi zou durven gaan. Je zal het maar hebben dat er geen plaats is en dat je daar dan staat met je paard.

Bagage is momenteel eigenlijk de grootste issue. Op het paard meenemen lijkt mij best lastig en vervelend omdat je best veel spullen mee moet. Bijvoorbeeld ook voer voor de paarden. Kan je voor bagagevervoer iemand inschakelen? Ik zag wel op de site van hippisch toerisme dat bagagevervoer een optie is maar hoe gaat dat dan in z'n werk? En wat zijn de kosten daarvan?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:44

Als je een weekje gaat is het inderdaad handig om gewoon van tevoren te boeken, dan weet je precies waar je aan toe bent.
Bagagevervoer wordt door sommige adressen aangeboden als extra service. Geen idee wat de kosten zijn. Je kunt bagagevervoer ook in eigen hand houden, bijvoorbeeld een vriend(in) die met de auto meedoet. Kun je ook een leuke pauze onderweg mee afspreken met een hapje eten en een slokje koffie/thee. Gewoon creatief mee zijn. ;)
Bagage op het paard kan ook wel, maar stelt inderdaad wat eisen. Als je Bed & Breakfast doet heb je in ieder geval geen kampeerspullen, maar eigenlijk alleen maar een beetje kleding en toiletspullen en een borsteltje/hoevenkrabber voor je paard.
Voer is meestal niet zo'n probleem, veel van de accomodaties hebben wel voer (in ieder geval ruwvoer) beschikbaar. Als de paarden in een goede wei kunnen heb je meestal geen of weinig krachtvoer erbij nodig. Maar daar kun je rekening mee houden als je je accomodaties kiest.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 10:56

Voor het echte rondtrek gevoel is het natuurlijk wel super om je spullen bij je te houden! Onze paarden zijn alleen wel echt gewend om twee keer per dag krachtvoer te krijgen dus dat zou ik het liefst wel blijven geven. Maar daar kan natuurlijk altijd wat op verzonnen worden. Dan moeten we gewoon een beetje creatief in zijn.
Iemand meenemen voor de bagage gaat het niet worden denk ik. Ik denk dat ik niemand kan vinden die daar trek in heeft O:)
Zijn zadeltassen een goede optie? Ik heb altijd het idee dat dit voor paarden best vervelend is. Omdat het natuurlijk dood gewicht is en daardoor best zwaar kan zijn. Een rugtas vind ik dan zelf weer niet zo prettig. Daar nog tips voor?

Steppe

Re: Veluwe trail

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:03

Wat je ook kunt doen als je van tevoren een route maakt is op de overnachtadressen alvast een zakje of emmertje met het krachtvoer van die dag te brengen.
Heb je van tevoren de overnachtings adressen bekeken, weet je waar je paard staat enz.
Wij gaan in juni een trektochtje doen en wij brengen dus van tevoren voer naar de diverse overnachtingsadressen.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 11:10

Dat is wel een heel goed idee! Dan zouden we van te voren gewoon een dagje heen kunnen gaan en alles even langs brengen. Kunnen we inderdaad meteen even kijken hoe alles eruit ziet.

Mag ik vragen hoe jij de trektocht geregeld hebt? Hoeveel km doe je per dag? Hoe heb je de route uitgezocht?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:20

Zadeltassen zijn zeker een goede optie, rugzak is een absolute afrader. Let bij zadeltassen wel goed op hoe je ze kunt bevestigen, want je wil niet dat ze direct op de rug van je paard komen. Gebruik van zadeltassen betekent wel dat je zadel daar ook geschikt voor moet zijn, je hebt bevestigingspunten nodig om je tassen te bevestigen. Zorg dat de tassen ook niet direct in contact komen met je paard, dus je zadeldekje moet groot genoeg zijn. En ook heel belangrijk bij gebruik van zadeltassen: zorg dat de gewichtsverdeling klopt, links en rechts moeten echt even zwaar zijn anders krijg je problemen. Probeer thuis met je keukenweegschaal even uit hoe je dan moet inpakken. Voor onderweg zou je een unster mee kunnen nemen (soort hangweegschaaltje).
Wat betreft dat krachtvoer, in geval van nood kun je je paard ook een paar boterhammen voeren, dat is ook krachtvoer ;)
Maar als je de paarden gewoon lekker in de wei hebt lopen op het logeeradres, is krachtvoer echt maar heel beperkt nodig. En paarden in de wei laten lopen is op trektocht wel heel zinvol, dan heb je veel minder risico op spierproblemen omdat ze rustig blijven bewegen na een dag hard werken. Op trektocht wil ik mijn paarden ook bij voorkeur in de wei hebben, bij hoge uitzondering kunnen ze eens een nachtje op stal komen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:32

Wij hebben eerst gekeken waar gaan we rijden en wat is de afstand per dag, dan de overnachtingen geregeld en daar langs geweest om te kijken of het wat was en hoe duur en hoe de paarden kwamen te staan bij voorkeur in het land net zoals Waratje zegt beter voor de spieren.

Met kaarten je route bepaald en ruimte overgelaten in de afstand om een fout rijden toe te laten en rij je in 1x goed de route zo gepland dat je evt nog een extra lusje kan maken als jullie en de paarden nog fris en zin hebben in nog een stukje rijden.
Wij doen ca 20 km per dag en die kunnen we indien nodig ook nog inkorten.
Kijk ook van te voren naar welke veeartsen waar zitten en neem die nummers mee, heb je ijzers doe dat ook met een aantal hoefsmeden.
En wat betreft een rugzak dit is geheel eigen keus mijn paard vind zadeltassen nog niks en ik gebruik dus wel een rugzak die op 2 punten een band naar voren heeft en daardoor niet gaat hotsen op je rug.

Wat je ook kan doen als je met de trailer naar adres 1 gaat dit ook weer als je laatste adres neemt zodat je evt de trailer daar kan laten staan.
En als je meer tochten gaat maken leer je wat kan en niet, en of je wel of niet van te voren je overnachtingen gaat vastleggen.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 13:54

Bedankt voor jullie tips!! Ik zal wel even gaan kijken voor goede zadeltassen, dat lijkt mij dan toch het handigst. Ik heb net even overlegd en we laten het in ieder geval doorgaan *\o/*

Van de week komen we even bij elkaar om e.e.a. te bespreken. Tips, aanraders etc. zijn van harte welkom!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 13:56

Succes met de voorpret en veel plezier.
Mocht ik nog een tip hebben hoor je dat.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 16:10

Dankjewel! Voorpret is al erg leuk altijd :j
Tips hoor ik graag! Bedankt :)