Voor het eerst met jong pony naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HeavensDevil

Voor het eerst met jong pony naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 00:26

Ik ga binnenkort op stap met mijn knol naar buiten hij s 4 en wij hebben al een keer geoefend dat ik naast hem ging lopen hij schrok nergens van en had er geen problemen.. Hebben jullie tip dingen waar ik op moet letten.. Wij gaan wel met andere paarden en hij is erg afhankelijk van andere paarden dus plakt wel aan die paardjes ..

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:30

Als hij terwijl hij naast je liep erg braaf was dan zal dat onder het zadel wel niet heel anders zijn. Meestal als ik met een jong paard naar buiten ga dan gebruik ik het 'commando' Let op! als er iets is waar hij eventueel van zou kunnen schrikken. Dan maak je ze alert en dan schrikken ze minder omdat er geen dingen zijn die ineens aan komen zetten.

Verder alles voorwaarts oplossen. Voel je dat hij een beetje zenuwachtig wordt door een naderende trekker of ander verkeer? Zelf heel zeker blijven en benen eraan. Dan ben je er én snel voorbij én je geeft de pony niet de kans om zelf te bepalen wat hij wil doen, dus je bent hem voor zeg maar.

Succes he!

Anouk_1996

Re: Voor het eerst met jong pony naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:59

Eergisteren ben ik ook met mijn paard naar buiten geweest en er kwam een trein aan (heel dicht bij). Nou dat had ze nog nóóit gezien hihi, ze schrok wel een beetje, maar ik bleef rustig en zij dus voor het meeren deel ook gelukkig :) ! En belonen werkt goed zoals een snoepje of hapje gras als hij weer iets engs heeft overwonnen. En dingen zeggen zoals: rustig maar, goed zo, braaf, zo ken ik je weer enz. enz.
succes!

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:49

Rustig blijven dat werkt het beste, vind je het toch wat eng. Zorg dan altijd dat er iemand bij je is. Gebeurt er dan iets, dan is er ook nog eens iemand die kan ingrijpen. Maar heb zelfvertrouwen. En inderdaad, doorzetten. Ga je twijfelen.. niet doen, maar laat je paard niet beslissen. Vaak als je dat 1 keer toe laat doen ze het de 2 e keer automatisch

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:52

En ga zelf niet dingen zoeken die eventueel eng zouden zijn.. Kijk vooruit, niets is eng en hou die gedachte vast.. Als jij gaat spannen als er bijv. een trekker aan komt, geef je zelf het signaal dat dat eng is..
Succes en voor plezier!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:53

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:24

Met brave en bekende paarden mee op stap gaan is inderdaad een hele goede keus! Houd het rondje ook kort, een half uur is meestal wel genoeg voor die jonkies. Verder is het heel erg belangrijk dat je zelf rustig blijft. Je paard moet op jouw kunnen vertrouwen en dat wordt erg lastig als je zelf zenuwachtig bent.
Ik heb nog wel een mooi succesverhaaltje voor je, stalgenoot is bezig met inrijden van haar paard. De tweede keer erop, was gelijk naar buiten met mij en mijn paard mee en dat ging echt zo ontzettend goed! Inmiddels zijn ze al 3 keer meegeweest en hebben we ook al buiten gedraafd.

Oh ja, dat wandelen aan de hand zou ik gewoon nog een paar keer doen, zodat het voor je paard normaal is om op ander terrein te zijn.
Veel succes!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:42

Ik lees ook even mee! Hier ook een jonge pony waar mee ik buiten wil gaan rijden, is nog niet onder het zadel (gebeurt volgende maand). Buiten heel braaf, maar plakt wel ontzettend aan mij. Dus als ik voorop loop is er niks aan de hand en loopt hij doodbraaf mee. Maar duw ik hem iets voor mij dan is hij wel wat kijkerig, wel braaf.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:50

Mijn paardje is ook 4 jaar en we zijn sinds 2 weken heerlijk aan het buitenrijden <3

Ik had het zelf een aantal keer geprobeerd terwijl ik erop zat (aan de hand ging prima), staart in de lucht en knorren :=
Ik moet over een weg waar van links en rechts verkeer kan komen (denk aan een auto per 5 minuten) en aan beide kanten ligt een sloot.
Dat trok ik gewoon zelf niet en als je zelf geen vertrouwen hebt kan je het aan je 4 jarige ook niet leren.

Mijn instutrice is toen 3x met hem naar buiten gegaan.
Die staart in de lucht en knorren was een teken van blijdschap hij vind het gewoon heel leuk.
De derde keer naar buiten kon ze gewoon met een lang teugeltje met hem wegstappen.
Ik rij nu ook buiten en het is zo leuk :D We draven ook buiten :P

Wanneer er een auto aankomt gaan we stilstaan en draai ik me paard naar het verkeer toe zodat hij het kan zien.
We hadden ook met een ander paard naar buiten kunnen gaan, maar dan let hij op dat andere paard en niet op mij. Voor mij is de eerste prioriteit dat het paard op mij let, mij volgt en op mij vertrouwd. Nu kan ik gerust met een ander naar buiten met de wetenschap dat mijn paard op mij let.

edit:
Stel het paard ziet iets "engs" en jij zit erop, kijk naar de andere kant. Je paard gaat dan ook naar die kant kijken en mist het enge gebeuren.

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:00

Het is inderdaad gewoon een kwestie van doen. Ben een tijdje bezig geweest met een pony. Ze was best moeilijk met zadelmak maken, maar toen ik er eenmaal opzat ben ik gelijk de tweede keer dat ik erop zat naar buiten gegaan. Ging echt heel goed. Op een gegeven moment ging ik voor het leidpaard rijgen om te kijken hoe ze dat zou oppakken, maar de liep mooi braaf voorop. En zelfs draven en galopperen voorop ging hartstikke goed.

Het is maar net hoe zeker je zelf bent en hoeveel vertrouwen jij en je paard in elkaar hebben. :j