Daarvoor zijn een aantal redenen, oa dat het paard niet alleen in de wei kan blijven (ook niet met een ander paard dan haar 'vaste' partner) -dit heeft overigens zijn redenen- en bovendien meer beweging nodig heeft dan mijn man op dit moment kan geven ivm tijd.
Ik werk er wel in de wei beetje mee(grondwerk, lichter aan de hulpen maken -ze heeft geen basis als rijpaard) en we (mijn man en ik dus) maken samen buitenritten als hij tijd heeft.
Dat beiden paarden veel liever buiten rijden dan in de wei/oefenring, speelt natuurlijk ook mee.
Ik heb mijn paard nog maar kort en we zitten nog in een 'wen' periode, maar in principe zou ze geschikt zijn voor de taak. Ze heeft veel zelfvertrouwen, is absoluut niet snel bang en ze is betrouwbaar en luistert goed.
De merrie van mijn man is ook geen paniekert. Ze heeft een rustig temperament, maar kan wel wat eerder onzeker worden. Ik vermoed dat ze slecht zicht (wordt nog onderzocht) heeft en dat verklaart wel het eea. Maar ze is evengoed geen type wat in de stress schiet.
Eigenwijs is ze wel.
, maar goed te hanteren. Maar... de merrie van mijn man is de baas van de twee en kan soms wat bitcherig zijn. Niets extreems, maar ze wil wel eens oortjes in de nek leggen en beentje optillen en dreigen. Onder normale omstandigheden goed te onderbreken, maar ik weet dus niet of dit geen problemen oplevert als ze als handpaard mee zou gaan. Of het dan niet ontaard in kloppartij.
Maar het lijkt me wel, dat ze het ondanks dat moeten kunnen leren. Als het haalbaar is wanneer je de laagste in rang dan rijdt
Maar... hoe pak ik het aan?
Ik heb wel eens een paard een klein stuk aan de hand meegenomen (met ander rijpaard) maar het was alleen spelenderwijs of een keer als begeleiding bij ponyrit, waar ik een pony meenam die in de gaten had dat hij zijn ruitertje de stuipen op het lijf kon jagen.
In die laatste situatie had ik overigens een ouder en zeer ervaren en rustig paard.
Maar goed... dat is dus bepaald geen ervaring met handpaard.
Ik hoop dan ook op reacties met mensen die wel (veel)ervaring hebben hierin en die mij goede tips kunnen geven.
Ook over hoe ik het hen het beste kan aanleren, vanaf het allereerste begin.
Ik dacht eerst beiden paarden te leiden in de wei en daarna evt. buiten, maar ja... zijn twee paarden buiten niet makkelijker te hanteren als je erop zit? (temeer omdat ze een stevig staptempo hebben en je anders de hele tijd hen in moet houden)'
Dat je eerst in de wei oefent, is logisch. Maar hoe pak je het in kleine stappen aan als je problemen, voor zover mogelijk, voor wilt zijn.
Ik werk het liefst veilig en in kleine stappen. Tijd genoeg.
Dus.... ik ben erg benieuwd naar goede adviezen en tips van ervaren mensen.

gewoon eens wat gaan oefenen in het weiland, maar als de paarden een beetje luisteren en aan elkaar gewend zijn zal het vast wel goed komen!