Rijden met handpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Rijden met handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 08:24

Ergens in de (verre) toekomst wil ik graag het paard van mijn man meenemen op buitenrit.
Daarvoor zijn een aantal redenen, oa dat het paard niet alleen in de wei kan blijven (ook niet met een ander paard dan haar 'vaste' partner) -dit heeft overigens zijn redenen- en bovendien meer beweging nodig heeft dan mijn man op dit moment kan geven ivm tijd.
Ik werk er wel in de wei beetje mee(grondwerk, lichter aan de hulpen maken -ze heeft geen basis als rijpaard) en we (mijn man en ik dus) maken samen buitenritten als hij tijd heeft.
Dat beiden paarden veel liever buiten rijden dan in de wei/oefenring, speelt natuurlijk ook mee.

Ik heb mijn paard nog maar kort en we zitten nog in een 'wen' periode, maar in principe zou ze geschikt zijn voor de taak. Ze heeft veel zelfvertrouwen, is absoluut niet snel bang en ze is betrouwbaar en luistert goed.
De merrie van mijn man is ook geen paniekert. Ze heeft een rustig temperament, maar kan wel wat eerder onzeker worden. Ik vermoed dat ze slecht zicht (wordt nog onderzocht) heeft en dat verklaart wel het eea. Maar ze is evengoed geen type wat in de stress schiet.
Eigenwijs is ze wel. :), maar goed te hanteren.

Maar... de merrie van mijn man is de baas van de twee en kan soms wat bitcherig zijn. Niets extreems, maar ze wil wel eens oortjes in de nek leggen en beentje optillen en dreigen. Onder normale omstandigheden goed te onderbreken, maar ik weet dus niet of dit geen problemen oplevert als ze als handpaard mee zou gaan. Of het dan niet ontaard in kloppartij. >;)

Maar het lijkt me wel, dat ze het ondanks dat moeten kunnen leren. Als het haalbaar is wanneer je de laagste in rang dan rijdt

Maar... hoe pak ik het aan?
Ik heb wel eens een paard een klein stuk aan de hand meegenomen (met ander rijpaard) maar het was alleen spelenderwijs of een keer als begeleiding bij ponyrit, waar ik een pony meenam die in de gaten had dat hij zijn ruitertje de stuipen op het lijf kon jagen.
In die laatste situatie had ik overigens een ouder en zeer ervaren en rustig paard.
Maar goed... dat is dus bepaald geen ervaring met handpaard.

Ik hoop dan ook op reacties met mensen die wel (veel)ervaring hebben hierin en die mij goede tips kunnen geven.
Ook over hoe ik het hen het beste kan aanleren, vanaf het allereerste begin.
Ik dacht eerst beiden paarden te leiden in de wei en daarna evt. buiten, maar ja... zijn twee paarden buiten niet makkelijker te hanteren als je erop zit? (temeer omdat ze een stevig staptempo hebben en je anders de hele tijd hen in moet houden)'
Dat je eerst in de wei oefent, is logisch. Maar hoe pak je het in kleine stappen aan als je problemen, voor zover mogelijk, voor wilt zijn.

Ik werk het liefst veilig en in kleine stappen. Tijd genoeg.
Dus.... ik ben erg benieuwd naar goede adviezen en tips van ervaren mensen.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:36

Ik heb het ook wel gedaan omdat ik het sneu vond dat mijn merrie wel veel beweging kreeg en de ruin die bij haar stond niet. Deze ruin leeft niet meer dus de laatste jaren nooit meer gedaan maar t kon prima. Ik kon alleen beter op de merrie rijden en de ruin aan de hand meenemen dan andersom omdat de merrie wel eens wat drammerig werd en ze ook wel vaak voorop wilde lopen terwijl dat niet de bedoeling was! Omdat ik aan een rustig weggetje en fietspad woon ben ik ook zo de weg op gegaan dus heb ook niet eens geoefend in de wei of bak, maar ik vertrouwde wel dat het zou lukken, ik weet niet of dat de beste manier is hoor! Ik moet er wel bij zeggen dat ze beide verkeersmak zijn en niet zoveel scheelden qua grootte. De ruin nam ik dan aan de hand mee en die moest wel eens een paar pasjes draven om de stap bij te houden maar de draf ging juist heel goed, galop durfde ik niet aan!
Ik had trouwens een dressuurzadel dus ik hield hem wel vast maar met een westernzadel zou de ander vastgeknoopt kunnen worden aan de knop dat heb ik wel gezien in Amerika dat ze dat doen.

liljebo

Re: Rijden met handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 10:08

Bedankt voor het meedenken. Ik heb zelf een barefoot atlanta, maar zou ook met een knop niet het andere paard daaraan vast maken. Lijkt me link als er iets gebeurd.
Dat oefening op weggetje e.d. makkelijker is dan in bak of wei, kreeg ik ook via een pb met tips mee.
Lijkt me wel beetje spannend, maar snap de achterliggende reden wel.
Uiteraard zijn meer tips over waar je aan moet denken/hoe je het beste met evt dominantie van handpaard tov rijpaard moet omspringen etc, zijn altijd welkom.
Hoe meer ik erover lees, hoe beter ik mij kan voorbereiden.
Een aantal waardevolle tips heb ik inmiddels al gekregen.

Maya_Mariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:26

Ik heb niet super veel ervaring met een hand paard, maar wel een aantal keren gedaan. Een paar keer met een pony waar een ruitertje op zat (omdat de pony anders inderdaad wegsprong) en een paar keer met alleen een pony. Wat bij mij was, was dat degene die ik als handpaard(elke keer dezelfde) had probeerde om voor mijn rijpaard te komen. Ik heb haar hierdoor wel kort vast moeten houden en met mijn arm een beetje naar achteren, zodat er niet voor zou gaan lopen en haar hoofd achter het hoofd van mijn paard bleef. Degene die ik als handpaard had was ook dominant, ook met eten enzo, maar als ik haar 'achter' het andere paard hield was er niets aan de hand.
Ik weet niet of dit je helpt, maar iig veel succes met oefenen :)

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:37

Wat leuk dat je dat gaat doen!
Ik nam mijn paard (1.68m) zo mee naast mijn E pony :D
Wat je goed moet hebben is een rem. En ho = ho!
Er kan altijd wat gebeuren wat betekend dat je in 1 x stil moet staan. Als ik HO zei stonden ze allebei gelijk stil, zelfs al gebruikte ik geen teugels om te remmen. Daarna moeten ze het teken om voorwaarts te gaan ook snappen, kom maar betekent dat ze weer mogen gaan lopen. Hoe meer met stem hoe lekkerder je zit en mochten ze het niet meer zo goed snappen dan heb je altijd nog teugels / touw om het duidelijk te maken.

Daarbij zou ik in het weiland al kleine bochtjes maken zodat ze snappen dat de ene harder moet lopen in de bocht en de ander juist een pas op zijn plaats moet maken. Ook het stilstaan samen (en even tot 10 tellen) zodat ze alert blijven en niet samen gaan lopen drammen als ze wat langer stil moeten staan.
Heel veel praten en belonen met stem zodat ze alert blijven op jouw en het ook leuk gaan vinden om samen weg te gaan!
Succes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 11:19

ok allebei bedankt voor het meedenken en tips.
Student, dat stem belangrijk is, kreeg ik ook al van iemand anders te horen.
Daar ga ik nu dus eerst aan werken. Ik doe veel grondwerk, dus daar kan ik dat gemakkelijk in meenemen.

Jij oefent dus wel eerst in de wei. Hm. Nja, is wel veiliger als het in het begin nog spannend is. Misschien toch iets om tzt te proberen.
Stil kunnen staan is idd ook erg belangrijk. Goede tip.
Veel praten en vooral veel belonen doe ik al. Heb koudbloedjes en die hebben dat soort motivatie wel nodig. Anders steken ze de middelvinger op.
Ik denk wel dat ze het leuk gaan vinden. Ze gaan toch al graag naar buiten.

Maar goed... ik heb dus nog een lange weg te gaan...
Ik heb helaas mijn zelfvertrouwen volledig verloren na twee paarden met ernstige problemen en ben daar nu mee aan de slag. Ik neem daar ruim de tijd voor en werk ondertussen veel aan het licht aan de hulpen zijn. Ik zal daarin stemhulpen meepakken, zowel bij grondwerk als bij rijden, en het rijden aan 1 hand.

Als alles goed aan de hulpen is en ik weer 'thuis' ben om het paard, gaan we naar de volgende stap.
Lijkt me erg leuk om in de toekomst met twee paarden op stap te gaan.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:24

Je zou eens kunnen proberen of je met dat handpaard aan de fiets kan oefenen, zodat zij leert dat ze naast je moet blijven en je eens kan zien hoe ze reageert op je commando's. Verder is het belangrijk dat ze, als je eenmaal aan het handpaardrijden bent, niet jouw rijpaard voorbij gaat. Ik hou het hoofd van het handpaard meestal gelijk met mijn knie. Neem je handpaard mee aan een touwhalster of aan een hoofdstel, niet aan een gewoon stalhalster, en neem een touw dat niet snijdt in je hand als er een keer flink aan wordt getrokken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:15

Kun je met beide paarden tegelijk aan de hand gewoon lopen? Als dat goed gaat en het handpaard luistert goed naar jou dan is er geen echt probleem.
Ik heb regelmatig onze ruin aan de hand mee naast mijn merrie, maar ook wel eens de grote merrie aan de hand mee gehad. Mijn merrie is van de drie de laagste in rang, maar omdat ik bepaal hoe de zaken lopen schikken de handpaarden zich daar netjes in. Je zult in het begin even naar de beide paarden duidelijk maken dat JIJ degene bent die bepaalt wie waar loopt en dat daar geen onderling gedoe bij hoort te zijn. Maar als je normaal gesproken het handpaard ook naast/achter je hebt lopen, zal het gewoon diezelfde positie moeten aannemen. Dat jij dan op een ander paard zit mag daarin niet zoveel uitmaken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:21

Waratje, ik heb het nog nooit echt bewust geoefend. Zou ik in de wei wel kunnen doen. Buiten lijkt het me wat ongemakkelijker vanwege het staptempo van de dames. Heb wat moeite met het bijhouden dan en moet ze dan steeds terughouden. Lijkt me wat lastiger met twee.
Ik rij wel in de wei terwijl de ander gewoon los loopt en waarschuw met een 'ej!' als Sil dreigt.
Dat werkt wel. Maar ik zal eens wat leidoefeningen met de dames doen.
Dat ik geen geklooi wil als ik met eentje in de wei bezig ben (borstelen, werken, voor mijn part worteltje geven) weten ze heel goed, dus dan zou dit ook moeten kunnen.

Imre, fietsen met een paard doe ik niet zo graag. Ben zelf niet zo stabiel op de fiets en ben dan toch wel bang onderuit te gaan. Bovendien gaat het mij er niet om of ze aan de hand luisteren, want dat doen ze. Het gaat mij meer om onderling gedrag, eigenlijk

Tip van hoofdstel gebruiken had ik ook al gehad en klinkt logisch. Touwhalster kan idd ook omdat het scherper inwerkt dan gewoon halster, maar ik denk dat een hoofdstel (heb bitloze) stabieler ligt.
Ik heb goede leadropes die geschikt moeten zijn.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:30

Kan je man niet een keer 'voor spek en bonen' meerijden? Dat jij het paard aan de hand meeneemt en je man er alleen op zit om eventueel in te kunnen grijpen?

Ik heb trouwens ook regelmatig paarden aan de hand mee gehad en zowel gereden op de hogere in rang als op de lagere, ging beiden goed. Dat de rem het (heel goed!) doet is erg belangrijk maar ook dat het handpaard voldoende voorwaarts is. En zorg dat het handpaard (zeker als dit de dominante is) achter je knie blijft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:31

Ehm, als ik met een paard loop dan zal het paard toch echt op mijn tempo moeten aanpassen (vooruit, ik loop met paard iets meer door) zonder dat ik continu moet terughouden. Dat is wel meteen ook de reden dat ik niet zo veel met mijn merrie wandel, want die vindt dat "geslenter" dodelijk saai. :P
Maar als ik met haar bijvoorbeeld door de wei loop, zal zij zich moeten aanpassen aan het tempo dat ik kies om te lopen en dat doet ze ook braaf.

Een touwhalster of hoofdstel kan handig zijn, maar ik neem de twee anderen gewoon aan hun stalhalster mee, maar wel met een touw van een meter of 4 zodat je wat ruimte hebt om eens iets op te vangen of om het handpaard achter je rijpaard te kunnen laten lopen als het smal is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 15:40

Waratje... ja dat snap ik. Op zich passen ze zich ook prima aan aan mijn tempo en in de wei doe ik ook oefeningen daarmee. Silja loopt ook los mee en doet precies wat ik doe; stap, halt achterwaarts etc. Dus ze kan het wel.
Maar ze vind er geen z*k aan om buiten op mijn tempo te lopen en de ander ook niet.
En dat geeft dan toch wat meer tijd/zin om te klieren, denk ik (heb het niet geprobeerd hoor.)
Blijft het stalhalster gewoon goed zitten? Ik hoor veel mensen kiezen voor touwhalster/hoofdstel
Lang touw lijkt me wel voorwaarde ja.
Hier zijn heel veel smalle, moeilijk begaanbare paadjes

Zweetvos... kan ook nog een optie zijn, hoewel ik toch denk dat sil dan anders is. Ze reageert heel licht (althans daar werken we aan) en dan zal ze ook al op zijn aanwezigheid reageren. Denk ik.
Paard achter je houden hoor ik meer mensen zeggen. Snap de reden wel, hoewel daar ook verschillende meningen over zijn.
Maar igv mogelijkheid tot trappen is dat wellicht wat veiliger, iig in het begin

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:02

Stalhalster blijft gewoon goed zitten, want in principe hangt je touw in een boogje en doet dus niets naar dat halster.
Qua positie maak ik me niet meer zo heel druk, de ruin loopt ook wel gewoon naast mijn merrie maar laat zich gewoon terughalen als ik dat nodig vind. Het hangt toch heel sterk af van hoe je relatie met de paarden is of je je daar druk om moet maken. Het is in ieder geval niet handig als je handpaard voor je rijpaard komt, dat moet je dus wel voorkomen.

cashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:36

Ik deed het altijd op mijn pony die ik 100% vertrouwde en nam een pony mee die heel schrikachtig was.
Het was altijd plak en plak tussen die 2 dus ze zouden altijd bij elkaar blijven mocht er iets gebeuren.
ik heb bij de pony die ik ernaast had een hoofdstel omgedaan en er is iemand anders met een paardje mee gegaan. het ging van het begin af aan gelijk goed.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:24

Ik zou eerst met haar gaan fietsen zoals Imre zegt en dan in de bak of wei meenemen naast je eigen paard. Geen halster gebruiken maar hoofdstel met zo'n longeerstukje.
Ook zweepje meenemen, met de bedoeling niet voorbij het zweepje,dus gewoon horizontaal houden en pas eventueel mee "dreigen"als ze je wil passeren. Dit laatste kan je mooi op de fiets oefenen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:03

Ik doe dit al een tijdje met het paard van mijn zus. Zij werkt veel en zo komt haar paard toch aan der beweging en aandacht. Ook wil haar paard liever niet bereden worden en paniekt nogal snel onder het zadel, vooral buiten. Ze heeft nu al zo'n jaar geen zadel meer opgehad.
Hoe ik dit heb aangeleerd? Geen idee eigenlijk.. Zo gedaan volgens mij! Mn zus had even in het ziekenhuis gelegen en zo ben ik naar huis gereden op mijn pony en die van haar ernaast.
Haar paard is ook de baas van de groep en mijn pony is de onderste van de rang. Gaat prima samen, zolang ik maar haar hoofd bij mijn knie houd. Zodra zij verder komt met haar hoofd gaat ze drammen en wordt mijn pony kwaad. Vinden ze er bij niks meer aan.
Inmiddels ga ik nu minimaal 3x per week samen met ze op pad waarbij we vaak genoeg een galopje meepakken!
Ik gebruik wel gewoon een stalhalster.

Van de winter
Afbeelding

Ook gaat zij deze zomer mee als handpaard op vakantie! 5 paarden met 4 ruiters :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 11:14

Leuk. Wat je zegt over de positie van een dominant handpaard... ja, ik denk dat ik daar toch zeker in het begin goed op moet letten. En wellicht eerst hetzelfde aan de hand oefenen; positie bepalen.

Ik heb in ieder geval genoeg om voorlopig met de voorbereidingen te kunnen werken. Ik heb al aangegeven dat het wat mij betreft morgen nog niet hoeft. Ik ga graag goed voorbereid op pad (zal door mijn leeftijd komen)
Maar oefenideëen te over.
Ik kan vooruit.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:14

Maak er niet een te groot probleem van. Het is absoluut niet moeilijk dit paarden te leren. Als je paard goed haltermak is is het in het algemeen erg makkelijk ze dit aan te leren. Dus wellicht heb je geluk, en rij je zó met ze weg.
Er wordt hier heel veel met handpaarden gereden.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:24

Hier hetzelfde.. Men doet het gewoon, en het gaat gewoon goed.. Met mijn eigen paarden heb ik het nog niet gedaan maar ik kom ook wel eens een loslopend paard tegen onderweg, die z'n ruiter heeft afgegooid ofzo, tsja die pak je dan bij de teugels en het paard volgt wel hoor. Dat zijn dan nog allemaal hengsten ook. Zie ze hier ook regelmatig met 3 of 4 handpaarden rondhobbelen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:26

Nja, ik ben nu eenmaal een beetje een miep. Ik bereid alles graag goed voor, zodat ik geen onnodige risico's neem. Zal met mijn leeftijd te maken hebben. Bovendien heb ik geen haast.
Maar het is goed te weten hoe mensen het doen/aanpakken. Het is overigens nog niet actueel. Dat komt pas eind van de zomer. Kan dus geen kwaad om ervoor te zorgen dat de paarden dan gewoon goed onder commando staan.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:42

Haha waarschijnlijk wel beter ook hoor, als je ongelukken kunt voorkomen is dat natuurlijk wel zo verstandig :j gewoon eens wat gaan oefenen in het weiland, maar als de paarden een beetje luisteren en aan elkaar gewend zijn zal het vast wel goed komen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 14:49

Ja denk ik ook... extra training zal niet schaden. Is wel handig om er zelf een goed gevoel bij te hebben als we op pad gaan. Anders vegen de dames waarschijnlijk de vloer met mij aan.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:54

Ja inderdaad, ik denk dat je vooral zeker van jezelf moet zijn en dat je dat dan ook wel op je paarden overbrengt :j maar dan is het wel fijn om het al even duidelijk in je hoofd te hebben hoe je het precies wilt doen natuurlijk.

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:00

Ik heb het ook altijd gedaan. Op het laatst zelfs zonder zadel en in galop...Zorg dat je ook goed alleen met je linkerhand kunt rijden. De pony waar ik op zat was wel de leider van de 2, dus het handpaard bleef altijd netjes een stukje achter lopen en wilde ook niet 'voordringen".

Het was heel erg makkelijk met beweging geven!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:52

Goh, ik heb er nooit serieus over nagedacht omdat het me toch wel link leek, maar ik kan hier in principe een volledige buitenrit maken zonder een weg over te hoeven.. dit moet ik in de toekomst met mijn twee dames misschien ook eens gaan proberen, mocht ik een keer weg willen als er niemand met me mee wil/kan. Zou misschien wel dé oplossing zijn voor het 'paard kan niet alleen achterblijven/alleen mee op buitenrit'-probleem... Breng ze iedere dag tegelijk naar de wei, zo'n 200 m en dat gaat zonder problemen. Maar ik vind het toch wel een akelig idee dat je zo weinig kunt als ze eens schrikken ofzo..

De mensen die dit vaker doen, hebben jullie wel eens gevaarlijke situaties meegemaakt en het belangrijkste, hoe loste je dat op met 2 paarden?