Paard opene bang voor van alles tijdens de buitenrit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Darkness85

Paard opene bang voor van alles tijdens de buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 21:11

Normaal gesproken is mijn paard aardig bom-proof op buitenrit. Hij kon wel is wat schrikken, maar dat kon ik prima beteugelen. Ook al wilde hij het afentoe liever op een lopen zetten of de weg op springen. Ik had hem altijd perfect in de hand. Op deze stal reed ik mijn paard 5x in de week. Zowel dressuurmatig (M2) als op pittige buitenritten.

Maar nu ben ik in juli 2010 verhuist naar een nieuwe stal. Dit omdat mijn paard met wedstrijd pensioen ging op 16 jarige leeftijd. Op dat gebied vond ik het mooi geweest voor mijn trouwe viervoeter. Het was tijd om de handdoek voor goed in de wedstrijd ring te gooien en lekker als recreatie combinatie door het leven te gaan. De 1e 3 maanden heb ik dan ook weinig met mijn paard gedaan. Als ik er 2x in de maand op zat was het veel. Wel deed ik hem minimaal 2x in de week wat longeren. Hij stond lekker van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat op de wei in een koppel van 8 paarden. En hij was lekker aan het genieten. Dat had hij wel verdiend na al die jaren van hard werken als wedstrijd paard en 8 jaar als manege paard.

Toen ik net op deze nieuwe stal stond was hij buiten erg braaf. Gewoon zoals op z'n vorige stal waar hij 11 jaar gestaan heeft. Helemaal niet kijkerig ook. Gewoon braaf. Ik reed hem overal met een lang teugeltje langs. Ik weet niet meer precies wanneer het veranderde, het ging ook heel geleidelijk aan. Het begon met het kijkerig en zenuwachtig worden. Als hij schrok ging hij dribbelen op de plek. Maar dat is nu uitgegroeid tot complete paniek. Als hij wat ziet wat hij eng vind (wat zeer regelmatig is) breekt de pleuris uit. Hij draait zich in 1x vliegensvlug om. Als ik hem dan weer terug draai gaat hij in blinde paniek achteruit rennen, niet lettend op stoeprandjes, sloten, prikkeldraad of een passerende fietser of auto. Ik krijg hem met geen mogelijkheid weer in zn vooruit. Aan drijven helpt niet. Schoppen helpt niet. Sporen erin, dan staat hij kaarsrecht overeind. Terwijl hij normaal niet abnormaal reageert op spoorgebruik. Hij is het gewent van uit de dressuur ring. Ook lieve woordjes en hem laten wachten en kijken helpt ook niet.

Voorheen kon ik dit nog wel aardig beteugelen. Maar hij heeft nu gewoon maling aan mij. Ik ben laatst voor het eerst afgestegen (wat zwaar tegen mijn principes is) En heb hem aan de hand langs het "enge" ding geleid. Dat ging prima. Maar ik ben toch potverdorie niet van plan om 10x af te stijgen tijdens een buitenrit. Ik ben ook bang dat als ik vaker af stijg tijdens zo iets, dat ik hem er dan straks helemaal niet meer langs krijg onder de man.

Hij doet dit zowel als ik alleen ben, als dat er een ander paard mee is/voor hem loopt. Ook al loopt dat paard 30m verder, dan evengoed gaat hij er niet vanzelf langs. Hij doet het alleen op het 1e stuk van de buitenrit. Dat is het stuk polderweg, en een klein stukje dorp en dijk waar ik doorheen moet voor ik in het bos ben. Als ik eenmaal in het bos ben dan is er niks meer aan de hand en is hij super braaf. Tot we weer het bos uit komen, dan begint het feest weer van voor af aan.

Ik vind het zo frustrerend. Ik ben altijd de durfal geweest. En moeilijke, bokkende paarden had ik altijd perfect in de hand. Een paard kreeg mij er ook echt niet makkelijk van af. Ik was dus altijd een gevorderde ruiter. Mensen vroegen mij vaak als hun paard wat moeilijk te hanteren was. En nu kan ik potverdorie niet eens meer fatsoenlijk met mn eigen paard op buitenrit. Ik vind dit echt heel frustrerend. En word er soms zelfs wat verdrietig van....

Het enige wat ik kan bedenken waardoor deze plotselinge verandering kan komen is, dat ik hem sinds ik op deze nieuwe stal sta zeer weinig heb bereden. En hij dus ook weinig op buitenrit is geweest. En hij het dus misschien niet meer gewent is. Want als ik van stal weg stap dan moet ik ook moeite doen om hem voorwaarts te houden. En dan wil hij ook iedere keer omkeren. En dan niet zo heel bang en paniekerig. Maar toch wel vastberaden omdraaien. Dat had hij voorheen ook nooit. Als ik met een ander paard op stap ga, heeft hij dat trouwens niet, dat hij int begin gelijk weer terug naar stal wil. Dan stapt hij wel netjes door.

Wie heeft er tips voor mij, om mijn paard wat meer in de hand te houden buiten? Ik heb er al een kort afgestelde martingaal aan hangen. En ik heb vorige week ook een kort spring zweepje aangeschaft waarmee ik hem misschien wat bij kan tikken in die situaties. Ik wil dus liever niet afstappen, want dan blijf ik bezig. Ik heb die route ook al een paar keer gelopen met t paard aan de hand. Maar dat schiet ook niet op. Want aan de hand loopt hij zo mee. En onder de man blijft het drama....

Ik vind t echt zo vreemd. Ik rij mijn paard al vanaf z'n 5e. En hij heeft nog nooit zo onzinnig gedaan. (Ik heb m pas op z'n 12e gekocht, heb mn favo manege paard gekocht, lekker Penny)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:21

pff lastige situatie.

Lijkt me ook heel vervelend als die altijd zo braaf was en zich nu zo gedraagt.
Hoe is hij als iemand anders aan de hand loopt en jij er op zit?

Hoe is hij verder in de bak. Als ik het ook zo hoor heeft hij altijd hard gewerkt en staat hij nu aardig stil. Weet niet of die ook wat veel energie over heeft, zelf vind ik 16 jaar nog redelijk jong. dus kan me misschien voorstellen dat hij wat meer energie heeft waardoor hij dit gedrag kan gaan vertonen.
verder weet ik het ook niet en roep ik ook maar wat dingen.

wel gek dat hij aan de hand zo braaf is en als je erop zit zo vervelend is.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 21:27

Ja maar als hij energie te veel over zou hebben dan zou hij toch juist willen lopen? :+ Ik vermoed trouwens niet dat het door een overschot aan energie komt. Mijn paard heeft daar nooit zo'n last van. Ik kon hem rustig 6 weken stil zetten als hij onregelmatig was. En dan kon ik gewoon aan een stal halstertje en touwtje met hem stappen. En de 1e keer weer erop was ook niks aan het handje. Heel ontspannen en geen rare explosies.

Ik de bak miept hij regelmatig bij het hek van de wei die in de bak omheining verwerkt zit. Maar daar kijkt hij alleen maar schuin naar en probeert de hoek erg af te snijden. Zo reageert hij buiten opene ook op hekken van weides. Daar loopt hij met een zo groot mogelijke boog omheen. }:0

Ik ben expres vroeg gestopt met de wedstrijd sport. Vaak word er veel te laat gestopt. Nl als ze al van alles mankeren. Nu is hij nog helemaal gezond en kan hij nog lekker pijnvrij wat aanlummelen in de zin van buiten rijden, en een beetje aan kloten in de bak.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:52

Is er in de tussentijd bij jou niks veranderd ? Is er in je direkte omgeving misschien een ongeluk met iemand gebeurd, waardoor je misschien zelf onbewust voorzichtiger rijdt ?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 22:08

Niet dat ik weet. Ik heb zelf wel een bijna fataal ongeluk gehad 28 december 2009. m'n paard maakte een koprol terwijl we in rengalop zaten en heeft mij uitgesmeerd over de grond terwijl hij met zn bijna 700Kg over mij heen rolde. Met als resultaat inwendige bloedingen, gescheurde milt en een zware hersenschudding. Maar toen ik na 3 maanden weer mocht rijden ben ik er gelijk weer opgestapt, en na een ritje of 5 voelde alles wel weer als van ouds aan. Paard liep weer super en ontspannen....

floorsil

Re: Paard opene bang voor van alles tijdens de buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:36

was dat met het zelfde paard of met een ander paard het ongeluk. want kan me toch voorstellen dat er toch nog wel iets gedaan heeft anders met het paard.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 17:37

Ja was met hetzelfde paard. Maar waarom is hij dan vrijwel gelijk nadat ik weer in het zadel zat weer normaal en ontspannen met een lang teugeltje? Waarom heb ik dan nog 3 maanden ontspannen buiten gereden bij m'n vorige stal voor ik ging verhuizen naar mn huidige stal? }:0

Dus dat lijkt me sterk. ;)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 08:42

Niemand ideeën?? Ik heb een gevalletje hopeloos onder mn kont dus? :')

Wat ik nu aan het doen ben, is gewoon veel buitenrijden. En hopen dat het slijt... Ik merkte nl wel wat verbetering op dag 3 nadat ik 3 dagen achter elkaar heb buiten gereden. Het was minimaal. Maar toch iets...

Maar dat staat nu weer ff op een laag pitje. Meneertje heeft een singelwondje... Dus dat moet eerst even genezen voor er weer een zadel op komt....

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:27

Ik zou zeggen, ga juist nu veel grondwerk doen dan, alles om zijn vertrouwen in jou te versterken, geeft je ook meer macht op zijn rug

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 11:23

En welke oefeningen lijken jou t meest geschikt dan? :\

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:27

Ik lees even mee, ik heb hetzelfde.
Ik moet nu soms ook noodgedwongen afstappen omdat ik geen paard rechtop onder mijn kont wil hebben, daar schiet niemand iets mee op. Hij is niet lastiger gaan doen onder de man sinds ik afstap, dus wie weet helpt het iets...

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 23:00

Darkness85 schreef:
En welke oefeningen lijken jou t meest geschikt dan? :\

Pff tja, om zo op afstand te zeggen?
Ik weet niet wat bij jou en je paard er al helemaal goed in zit?
Zorg in ieder geval dat je paardje op een vaste afstand van jou kan lopen en niet langs jou wilt, aan het touw gaat trekken of tegen je aanduwen etc.

Neem in ieder geval een touw met een beetje lengte zodat je ook dingen kan oefenen als zelf een metertje weglopen terwijl je paard blijft staan etc..

en als al die basisdingen al goed gaan (zijn er nog veel meer check ook even sites voor goede oefeningen), ga dan eens een schriktraining met hem doen.
Laat hem over zeil lopen, langs iets geks lopen wat hij niet kent (een grote knuffel of iets dergelijks)

Zoek in ieder geval dingen op die hij niet heeft gedaan en niet kent waar jij hem in kan begeleiden zodat jij echt de leider bent en je paard op jou moet gaan vertrouwen.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 20:30

@ Labyrinth: Een leadrope en touwhalster heb ik al...

Stilstaan doet hij al. Als ik zeg dat hij moet blijven kan ik gewoon de binnenstal in lopen naar mn kastje. Als ik terug kom staat hij nog op exact dezelfde plek.

Zeil en paraplu's enzo is ook totaal geen probleem. En ik weet geen oefeningen van site's. Ik ben niet zo'n geitenwollensokken natural mietje... Ik vind dat allemaal zo'n onzin...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 14:47

Darkness, jij bent een tweede mij! Ik had al jouw berichtjes geschreven kunnen hebben :P

Is je paard op de terugweg eigenlijk ook bang? Volgens mij wel toch, want je hebt het over voor en na het bos.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 18:28

@ _Arwen_ : :+ Humor.. :D

Ja hij doet t op zowel de heen als terug weg. Al moet ik zeggen dat hij op de terug weg wel sneller langs die "enge" dingen gaat. Ik denk dat dat komt door de drang om snel naar huis te gaan.