Hard galopperen op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ikwashier

Hard galopperen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 19:30

:wave:

Trekken jullie wel eens een sprintje op buitenrit? En ga je dan hard, of vind je een handgalopje ook wel goed? En krijg je je paard dan gewoon weer terug? (Hoelang duurt dat?)

Ik zou best eens heel hard willen gaan, maar ik ben bang dat mijn pony valt (Tja, kleine kans maar dalijk gebeurd het...), dat ik hem niet terug krijg of dat hij ergens van schrikt. Ik ben benieuwd hoe het bij jullie zit, en waarom gaan jullie wel/niet hard op buitenrit?

Gina

Re: Hard galopperen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:31

Ik ga wel eens hard op buitenrit, maar dat doe ik wel op een stukje waar gras is en haast geen auto's zijn. :)
Als je niet helemaal zeker bent van je paard zou ik het niet doen, of gewoon ergens een lang stuk gras opzoeken zonder verkeer.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:32

Ik men met een shet en die galoppeert 20 per uur. Maar als ik vertraag , vertraagt ze ook gelijk, zoals het hoort.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:32

Ik ben nooit van het hard gaan buiten.
Heb het 1x gedaan, is toen ook meteen goed fout gegaan.
Een handgalopje nog wel, maar harder nooit meer.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:33

Ik ga best vaak op buitenrit met iemand anders, en elke keer galopperen we best wel een eindje. We hebben dan niet zo'n normaal 'bak'tempo (dus niet normale galop) maar wel iets harder, maar ook niet té hard. Als je nog snapt wat ik bedoel?
Als mijn pony schrikt en keihard weggalopeert probeer ik haar altijd om te draaien zegmaar.

Als we gewoon galopje hebben (niet te langzaam niet te hard) krijg ik haar op stem rustig terug. Dus op zit helemaal wel.

Maar dit alles verschilt natuurlijk per paard :).

Wij galopperen trouwens altijd op hele lange zandstukken, die niet in een weg eindigt oid.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:33

Ik ga af en toe zeker hard ja :) op een lang galopeerdpad.
Je moet gewoon op een pad gaan die lang is en dan als je wat versnelt weer helemaal terug nemen naar stap.. blijven stappen tot het paard 1000000% goed voelt (dus niet drammerig is of dribbelt) en mocht ie dan weer gewoon rustig stappen en makkelijk terug te nemen zijn ga ik weer over in een galop en ga ik dan wel heel hard ;)

Maar ik ga altijd dus voor het echte versnellen een keer stappen (dus terugnemen) dan pas weet ik zeker of ik het paard echt laat gaan off dat ie te druk is ;)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:34

Ja.
Heel hard in weiland of over zandpaden & ik krijg mijn pony weer terug.
Maar dat is ook de band wat je hebt.

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:36

ja ben laatst met les geweest. waren met 3. en toen een paar keer een kleine sprint gehad.(mijn paard wou harder maar redde het niet haha). gewoon rustig opbouwen en zorgen dat je op een lang galopperpad zit.
zorg wel dat je met een paar meer bent. mocht je paard gaan drammen, kan jij achter degenen die wat meer ervaring hebben met sprinten.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:39

Mij kom je niet graag tegen in het bos haha, ik scheur wat af met mijn hafje!
Maar dat doe ik wel verantwoord natuurlijk. Ten eerste moet het pad goed genoeg zijn voor een sprintje, het liefste ken ik het pad ook (dan weet je waar eventuele zijpaden zijn (voorkomen van botsingen :') ) en het pad moet natuurlijk leeg zijn. Ik ga niet met een enorme snelheid mensen passeren, dan ga ik altijd terug in stap of eventueel als het pad breed genoeg is kan een drafje ook wel.

En daarbij moet je wel een beetje kunnen vertrouwen op een paard. Van mijn pony weet ik dat ze wel eens kan schrikken, maar dat dat te overzien is (dus geen rare capriolen) en dat ze zelf ook goed oplet. En het paard moet vertrouwen hebben in jou ;) Ik ga niet door het bos heen racen met een paard dat ik niet ken en dat mij dus ook niet kent. Maar dat begrijp je zelf ook wel denk ik :)

Ik krijg mijn pony altijd wel weer terug, ze weet precies dat ze aan het einde van t pad weer moet kappen met racen :') En ik galoppeer altijd heerlijk met een lang teugeltje, ik krijg er nu alweer zin in hahaha

edit: laatst heb ik is een keer mijn snelheid opgemeten met mn telefoon (gps) en van het resultaat ben ik stijl achterover geslagen :wow: Het was namelijk 49,8 km per uur, en dat red mijn kleine racer haha edit2: dit doe ik niet altijd hoor! voordat iedereen denkt dat ik dat elke buitenrit doe, nee hoor haha
Laatst bijgewerkt door Mette op 01-05-11 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

superlise

Nee ik laat ze nooit crossen. Ik rijd wel gewone een forse middengalop maar ik vind het risico te groot dat je geen stuur meer hebt of dat hij struikelt oid. Daarnaast mag mijn paard niet zelf bepalen hoe hard die gaat, nooit, dus ook in het bos niet.

Snadrem

Zelden. Als ik al een keer het gas vol open gooi, dan is dat op een pad dat ik goed ken en waar me geen/ zo min mogelijk verrassingen staan te wachten.

Maar ik wil niet dat mijn paarden bij elk lang zandpad denken dat ze mogen knallen. (Al kan ik een van mijn merries op grote zandplaten bijna niet meer inhouden :') Maar die zijn ook veel te leuk om niet keihard overheen te crossen ;) )

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:42

ik doe dat zeer regelmatig op buitenrit met mijn merrie. die gaat dan ook echt heel erg haard. dat vind ze heerlijk, geeft ons echt een voldoening. ik krijg haar ook heel makkelijk weer terug. ze weet heel goed dat ze moest luisteren.
mijn jonge ruin heb ik het nu 1 keer mee gedaan. die vond het ook erg leuk maar ik vind het heel belangrijk om eerst te bevestigen dat je de baas bent op buitenrit. ook in galop. hij kwam ook heel netjes terug toen ik hem weer terugnam.

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:44

ja, ga wel eens hard op buitenrit! krijg hem eigenlijk altijd wel weer terug. is 1 keertje voorgekomen (sinds een jaar en ga ongeveer 1x per week naar buiten en dan soms stukje hard op een lang recht pad) dan ik hem niet meer terug kreeg, maar dat was eigenlijk ook geen ramp, ben blijven zitten en na een tijdje kreeg ik hem weer terug.

en ga ieder jaar op trektocht waar we dan ook stukken lekker hard gaan! maar dat is in een groep, dan krijg je je paard eigenlijk altijd wel terug!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:45

Jahoor makkelijk. Elk ritje gaan we wel eens hard (dagelijks dus)... Paardlief weet precies waar het mag en waar hij moet stoppen.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 19:46

Normaal galopperen doe ik meestal alleen in weilanden, waar ik altijd nog een volte kan rijden óf het pad moet lang zijn.

Pony schrikt meestal van grote takken of iets fel gekleurds in het landschap. Of hij springt opzij of hij maakt een klein 'sprongetje'.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:49

Ik heb de zelfde angst als jou :+ Maar ik ben al 4x gevallen met mijn paardje ? denk door lompigheid? Maar sindsdien durf ik niet meer knoerthard te gaan in het bos/strand etc.. baal er wel van maarja.. ik vind dat die kans er eigenlijk altijd wel is..

Toen ik het vroeger deed kreeg ik hem altijd wel weer terug, probeer het eest is een berg op, dan stoppen ze vanzelf :+

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:51

in de drunense duinen op het volle zand. onze samaranch vindt dat helemaal geweldig. 1x met de navigatie (100% zuiver dus) geklokt op 56 km/uur. hij ging nog niet op topsnelheid omdat er geen tegenstander bij was.
terugnemen gaat wel, duurt wel eventjes maar er is daar ook plek genoeg. overigens stoppen ze vanzelf wel een keer hoor als ze moe worden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:54

Dat vind ik het mooiste wat er is, het paard in alle vrijheid laten rennen zo hard als ie wil en dat jij gewoon mee mag op zijn rug :)

Struikelen ben ik niet zo bang voor, ik zoek een rustig, lang en breed ruiterpad en zit het paard verder niet in de mond of in de weg. Hij is sterk en in balans en is gewend buiten te lopen, ook op slechtere terreinen. Bovendien bepaalt hij zelf het tempo. Mocht hij toch struikelen dan ga ik er van uit dat hij dat zelf kan herstellen voor we op de grond liggen.
Ik kan hem altijd terug nemen. Remweg is wel wat langer :+
Laatst bijgewerkt door Waves op 01-05-11 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:54

Ja heerlijk is dat om te doen! Mijn paard houdt ook wel van een sprintje. Als we alleen zijn, dan gaat hij in een flinke galop en is dan terug te nemen op het moment dat ik hem terug wil nemen. En rustige Hooo of op mijn zit is meer dan voldoende om terug te gaan in draf.
Samen met een ander paard wil hij wel in rengalop. Heerlijk vindt hij het dan! Hij heeft dan wel iets meer moeite met de rem, maar luisteren doet hij wel. Echt voluit gaan we dus alleen op de vlakte, waar voldoende ruimte is en haast nooit mensen lopen.
Galop doe ik alleen op een overzichtelijk bospad. Ik ken alle paden erg goed en weet ook waar eventuele zijwegen of obstakels zijn.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:55

doe het zelden, alleen als alle omstandigheden optimaal zijn:
-moet vertrouwen in het paard zijn dat ik hem terug krijg
-geen verkeer in de buurt
-bekend stuk
-niet veel waar hij van kan schrikken
-zelf goed in mijn vel zitten.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:55

Ik ga wel eens heel hard op lange zandpaden. Gewoon zorgen dat ze op eigen benen gaan en een mooi vlak pad uitzoeken, dan komt het best goed. En altijd controle houden natuurlijk. De mijne komt op een lichte hulp altijd terug, heb zelfs een keer mn teugel gebroken, toen sloeg ie wel rechtsaf het veld in maar kon ik het bakstuk pakken en stond ie na 10m stil. Hij schrikt ook niet snel, ben gezegend met een zeer koel dressuurpaard :D Echt heerlijk om af en toe te doen, geniet de mijne ook echt van :)

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:59

Af en toe, als h't peerd al niet te moe is. :Y)
Ik kan haar vrijwel altijd terug rijden, vanuit draf, galop, knoerthard maarkt niet uit. Eigenlijk ga ik alleen hard op de tankbaan, een soort hele lange zandbaan die in de ronte loopt, kan dus eindeloos door galloperen. :7 Doe ik natuurlijk niet, het moet wel verantwoord blijven.
Mocht ze dus "onstopbaar" zijn, of ervandoor gaan, moet ik er gewoon er voor zorgen dat ze op de tankbaan blijft, Als ze dan weer wat rustiger is kan ik haar weer makkelijk terug rijden. (is nog nooit voorgekomen)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:59

Meestal laat ik hem wel een keer even lekker gaan. Krijg hem altijd weer netjes terug anders begon ik er niet aan. Mijn leven is me nog steeds erg lief :D . Wel kijk ik waar en of het kan.
Hij doet het dan ook op stem, ik galoppeer rustig aan en wanneer ik zeg "ja, toe maar! " gaat ie voluit...en dat is hard!!!
Blijf nu wel terug zitten aangezien ik er laats afgekieperd ben. Was een iets rustiger galop maar meneer schrok en ging vanuit galop ineens vol in de ankers en ik zat nog mooi verlicht......vliegbrevet meteen gehaald!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:01

Prutsmuts schreef:
vliegbrevet meteen gehaald!

gefeliciteerd!! Overigens kan ik bij een echte rengalop niets anders dan verlichte zit. Een gewone flinke galop blijf ik wel gewoon zitten.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:01

Hard is niet zo mijn ding geef mij maar een handgalopje door het bos. @ ts die angst moet je laten varen daardoor zit je heel anders in het zadel.