Mijn paard wil terug naar huis tijdens een buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiesxAnne

Mijn paard wil terug naar huis tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 16:15

Wie kan mij helpen?

Ik heb een ontzettende lieve maar ondeugende haflinger van 16 jaar oud.
Officieel ben ik niet haar eigenaar maar lease ik haar en kan ik met haar doen wat ik wil.
Tijdens een buitenrit is zij nergens bang voor. Auto's, motoren, tractor's enz dat interreseert haar niet.
Het enige wat heel vervelend is is dat als ik naar links wil, zij naar rechts gaat om terug te keren naar de stal.
Ze weet dondersgoed de weg terug naar stal en soms word het een heel gevecht op de weg om mijn zin te krijgen,
Ik weet dat ik vol moet houden omdat ze anders een loopje met me neemt maar ze is zo sterk in der mond dat ik het niet kan winnen.
Met andere paarden erbij loopt ze altijd door en heeft ze nergens last van.

Weet iemand wat trucjes waardoor ik toch weer fijn alleen naar buiten kan?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 17:31

Een paard stuur je ook niet alleen op het bit. Begrens haar goed met je benen en leeg een zweepje tegen haar hals als begrenzing. Luistert ze dan toch niet, dan geef je een tik.
Wat ook wel eens kan helpen, is het paard door te draaien. Stel jij wilt naar links, zij naar rechts en je hebt het idee dat je niet kan winnen, dan stuur je naar recht, maar blijf je naar rechts sturen tot je bij je afslag naar links komt. Dan benen erbij en stevig doorrijden. Geef haar niet de kans om erover na te denken.

Happie

Re: Mijn paard wil terug naar huis tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:21

Rij je altijd de zelfde route? Doet ze het alleen op dat ene punt of doet ze het vaker? Wat doe je als ze besluit af te slaan?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 20:14

Ik probeer elke keer een andere route te nemen maar omdat zij al 16 jaar op die stal staat weet ze echt heel goed de weg terug naar stal!
Ze doet het op elk punt waar de weg zich gaat splitsen. Dan gaat ze in 1 keer op rem of draait ze zich om.
Als ze afslaat probeer ik de tegenovergestelde richting op te gaat door middel van mijn been aanleggen en haar te sturen in haar mond. Als ze daar niet op reageert krijgt ze een tik met de zweep. Ook gebruik ik mijn stem erbij. Het is gewoon zo vervelend dat ze ontzettend sterk is in der mond en makkelijk haar hoofd kan wegdraaien zonder dat ik dat kan tegenhouden. Als ik been geef dan gaat ze in der achteruit en draait ze tegelijk der hoofd weg.

Misschien sporen proberen?

ssvanvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:27

ik heb daar ook last van!
en de terugweg gaan ze dan altijd heel snel lopen!
ik zal dan gewoon met wat meerdere paarden buitenrijden.
mischien volgt je pony de ander dan wel en dan leert hij het een beetje :D

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:29

als je de route andersom doet dan ? (begint bij het einde)

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:32

Dees probleem heb ik ook met mijn fries en had ik idd ook met mijn eerste haflinger.
Best lastig.

ssvanvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:33

ik denk dat als je bij het eind begint dat hij daar ook heel sloom gaat doen en terug wil en dan juist aan het begin heel hard terug gaaT?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 12:57

Ja klopt, heb gister dus geprobeerd om aan het eind te beginnen! wat een DRAMA...had geen handen en benen meer over! Ze wilde echt niet. Ik ga vanavond kijken hoe ze het doet als mijn vriend mee gaat met de fiets...
En anders idd maar elke keer met andere paarden mee naar buiten...wel jammer want dan ben je altijd zo gebonden!

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:10

Ik heb een tijdje geleden een topic gezien over een paard wat bij de bakdeur heel langzaam liep en als hij in de bak naar de deur toe liep, snel ging. Ik denk dat dit vergelijkbaar is. Blijkbaar betekende de deur 'stoppen met werken' zoals voor jouw paard de stal misschien 'stoppen met werken' is? Er stond toen een filmpje bij van een man die liet zien dat hij het paard bij de bakdeur heel hard liet werken (rondjes draven) en aan de andere kant van de bak liet hij hem steeds even stilstaan. Het paard ging daardoor de bakdeur associëren met werken. Het is misschien voor jou een wat groter speelveld. Maar misschien kan je hier wat mee. Thuis even hard werken, verder rustig buiten laten stappen en als hij zich om wil draaien ook even hard laten werken?

doepies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:48

heej ik heb ook hetzelfde probleem met mijn pony ze draait altijd naar links omdat ze rechts heel sterk in haar mond is met benen sturen werkt ook niet maar als ik alleen op buitenrit ben begin ik er nols mee en als ze eenmaal omgedraaid is crost ze volaan terug naar huis

iemand tips?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:36

Het is echt volhouden en absoluut niet het paard de zin geven.
Al keert hij 15x om terug zetten en hup voorwaarts.
Misschien ben je wel een half uur bezig maar dan kan het zo zijn dat hij na 2 of 3x wel door loopt.
heel veel geduld hebben en je geduld niet verliezen.
holt het paard we terug en je hebt hem of haar weer in stap gekregen omkeren en weer overnieuw.
(ligt er wel aan waar je buiten rijd) op een drukke weg dit soort dingen niet doen maar op landweggetjes enz. doorzetten!
Neem de teugels op maat hou druk op de teugels benen erbij houden. En verhef je stem maar eens. en inderdaad zweepje erbij houden zoals boven al gezegd is.
Blijft het echt een gevecht ook bv na 10x op verschillende dagen geprobeerd te hebben.
probeer eht dan eens met wandelen en daarna ga dan alleen met anderen naar buiten.
Er moeten geen ongelukken gaan gebeuren. veiligheid staat voorop.

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:43

Ik herken je situatie helemaal!
Voor mij helpt het om bijvoorbeeld wat overgangetjes te maken, zodat ze op jou moet letten. Draait je haffie altijd dezelfde kant op? Heb je dan ook dat ze 1 teugel heel graag vast wil houden, zodat jij daar niets te vertellen hebt? In dat geval probeer ik die teugel juist erg los te houden, meer contact te nemen op haar lichte kant. Ze vindt het moeilijk als je die ene kant niet vasthoudt die zij heel graag vastpakt. et die hand kan je dan wel wat zachtjes friemelen en evt licht stelling vragen. En ja, wat eerder al gezegd is, niet alleen met je teugels sturen maa met je hele zit, zeker als je erop voorbereid bent.
En je zegt dat het met een ander paard al een stuk beter gaat. Voor mij heeft het ook geholpen om haar dan voorop te laten lopen. Dit maak haar wel onzeker, maar is wel een goede oefening.

Veel succes en plezier!

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:55

Mijn haf doet dit ook! Bij iedere splitsing weet ik alweer hoe ver het is, zij wil de kortste weg naar huis. Als je het weet kan je je er goed op voorbereiden, maar het blijft vervelend...

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:45

iemand mee nemen ernaast op de fiets helpt ook goed zeker in het begin
op die manier kun je het gedrag ook doorbreken en elke keer als ze bv naarlinks afslaat geef je een beloning bv dmv stem , kroelen of snoepje.
probeer ook om niet naar rechts te kijken, maar blijf naar het punt kijken waar je naar toe wilt. en probeer hoe moeilijk het ook is telkens naar een splitsing toe te rijden alsof het de normaalste zaak van de wereld is, ga niet al van te voren trekken of vastzetten want dan krijg je juist een self fulfilling prophecy.
waar je aan denkt gebeurd ook.

het buitenrijden moet leuk zijn en fijn voor julie allebei en geen gevecht worden want dan wordt het steeds moeilijker. soms gaat iets niet meteen van zelf maar duurt het gewoon wat langer
en het is niet erg als iets niet zomaar goed gaat, want juist daar kun je heel veel van leren.

neem in het begin iemand mee op de fiets daar hebben ze veel steun aan en wandel ook eens samen buiten waarbij je leuke spelletjes met haar doet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:50

Je bent al goed bezig hoor.
Persoonlijke ervaring: Als je van te voren je paard al duidelijk een bepaalde kant op stuurt, leggen ze er zich ook wat sneller bij neer. Je hebt dan al begrenst. Dus niet ingrijpen als je paard al bezig is zijn eigen weggetje te gaan.

En nog een goede, rij vrolijk je rondje, en wanneer je terugkomt bij de stal, rijd je deze straal voorbij en doe je nog eens een rondje. Of je gaat nog even in de bak rijden.

Als je een dorp in de buurt hebt, kun je dit ook gebruiken. Iedere keer deed ik net of ik naar huis ging, maar dan sloeg ik toch weer een andere weg in. Net zo lang (heeft maar drie kwartier geduurd eigenlijk) tot we rustig naar huis konden stappen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:00

Zijn al goede tips gegeven. Ik weet niet hoe je voornamelijk rijdt als je afdraait maar wat kan helpen is om je paard ook in een flink tempo te laten draven en zorgen dat je op tijd begint. En dus het paard voor proberen te zijn dus maak de bocht gewoon vroeg stuur het paard alvast de linkerkant op. Heel veel paarden hebben dat hoor dat ze weer graag naar huis gaan. Maar dat is ook logisch daar is natuurlijk hun thuis en de groep. Hier is het het op z'n ergst als je net weg gaat en de rest van de paarden gaat roepen zandpad loopt langs de weide dus ze zien het paard lopen en die zijn dan eigenlijk nog meer overstuur dat 1 paard zonder hun vertrekt maar daardoor wil die ook terug. Toch blijven volhouden eventueel zweepje erbij om iets duidelijker in te komen.

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:04

Heb het ook gehad met m'n pony, dan deed ze alsof ze iets eng vond, dan liet je haar kijken met wat langere teugel en ging ze dood gewoon gras eten ofzo, gewoon door zetten, je pony in ieder geval NIET z'n zin geven! En inderdaad wat al eerder is gezegd, door laten draaien, gewoon de kant op draaien waar ze heen wil alleen dan een stuk door draaien de kant die jij op wil :)
veel succes ermee! Is erg vervelend!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:43

Smartiej schreef:
Ik heb een tijdje geleden een topic gezien over een paard wat bij de bakdeur heel langzaam liep en als hij in de bak naar de deur toe liep, snel ging. Ik denk dat dit vergelijkbaar is. Blijkbaar betekende de deur 'stoppen met werken' zoals voor jouw paard de stal misschien 'stoppen met werken' is? Er stond toen een filmpje bij van een man die liet zien dat hij het paard bij de bakdeur heel hard liet werken (rondjes draven) en aan de andere kant van de bak liet hij hem steeds even stilstaan. Het paard ging daardoor de bakdeur associëren met werken. Het is misschien voor jou een wat groter speelveld. Maar misschien kan je hier wat mee. Thuis even hard werken, verder rustig buiten laten stappen en als hij zich om wil draaien ook even hard laten werken?

Goede tip! Hij zal ook wel mogen eten zodra die thuis is. Daar is mijn paard iig heel enthousiast over.

Een aanvulling misschien; thuis ná de buitenrit nog even hard laten werken :).

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:29

Er zijn al goed tips gegeven; die hafjes hè? Met je zweep begrenzen of iemand met een fiets haar de weg naar stal blokkeren? En dat 'doordraaien' helpt ook. Mijn haf 'flikt' dat ook, maar dan met de koets. Jeetje wat kunnen ze dan vlug zijn; de koets stond in een oogwenk weer richting stal! Wat ik doe? Ik laat haar lopen, maar na 20 mtr zet ik haar weer in een draai, zodat we weer van stal wegrijden. Volhouden is hier het devies en niets anders! Anders kom je nooit van stal weg. Rijd je ook andere rondjes?

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:22

Ik heb dit ook met mijn vp, ik vroeg me af of een martingaal ook kan helpen?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:23

@Nynke dat is het probleem niet oplossen maar het probleem uit de weg gaan met een hulpmiddel

paardlovertj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:47

Dat is vervelend indd! Ik zou dat van @_Dune_ proberen, dat lukt misschien. En misschien een keer een andere route nemen, waarvan de pony misschien niet weet hoe hij naar huis moet lopen. En als je alleen al een aanspanning voelt, gelijk reageren en begrenzen. Action Reaction ;) Doet hij het ook in stap? Anders probeer je het een keer met de pony aan de hand? En net zolang volhouden, dan word je pony moe misschien? Success

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:49

Heb je algeprobeerd om aan de hand te gaan wandelen?

Mn paard deed dit ook, in het begin deed ze het zo erg dat ze terug naar huis gallopeerde, dus ben toen veel aan de hand gaan wandelen en dan af en toe er terug op.

Als je paard draait is doordraaien het beste wat je kan doen, de andere kant op zal toch niet lukken,

Als je vragen hebt mag je steeds pb'en

Veel succes!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:56

Herkenbaar probleem. Mijn pony doet dat ook, berijd hem eigenlijk nooit omdat hij te klein is, loopt wel voor de wagen (daar doet hij t niet heel erg) maar vanmiddag er eens opgekropen, een compleet gevecht, maakt niet uit hoe ik rij, meneer staat hier al 15 jaar, hij weet vrijwel overal de weg naar huis. Ik heb gelukkig maar een a-pony dus dat is nog 'makkelijk' ben blij dat meneer niet groter is. Meer dan 'nooit dr zin geven' kan ik niet zeggen, maar dat doe je ook niet, vind dat er trouwens wel een boel goedw tips gegeven worden!