Kunnen paarden op ponykamp altijd buiten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Kunnen paarden op ponykamp altijd buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 11:32

Hoi allemaal,

Mijn vriendinnen en ik willen op ponykamp maar dan moeten we zelf in een tentje en dan gaan de pony's 24 uur per dag op wei. We nemen elk onze eigen pony mee maar die komen allemaal ongeveer 2,5 uur per dag buiten. Het lijkt ons niet goed voor de pony's om ineens 24 uur per dag voor een hele week buiten op een weiland te staan. Er staat wel veel gras maar niet heel eiwitrijk gras. Hoe kunnen we dit oplossen. Wij dachten er al aan om dan misschien kleine stukjes af te zetten waar ze bij kunnen. Overdag rijden we ik denk zo'n 3 uur buiten. Wat te doen om goede voorbereidingen te treffen en wat is het beste voor onze pony's?

Suggesties:
- Graasmasker
- Stukje land afzetten
- Zomerdeken voor koude nachten

Mvg,
Kim
Laatst bijgewerkt door Kim_Asterix op 24-04-11 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Kunnen paarden op ponykamp altijd buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:34

Ik zou beginnen om je pony dan nu al wat te laten wennen aan meer gras, en s'nachts buitenzijn. Dat is zowiezo fijner. Want staan ze nu ook nog op de paddock, of bedoel je echt dat ze maar 2,5 uur buiten zijn?
Je kunt idd kleine stukjes afzetten, werken met een graasmasker, etc.
Zorg ook dat de pony's aan elkaar gewend zijn, dat ze niet gaan lopen vechten.
En een zomerdeken s'nachts? Dan stikken ze gekkie. :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:42

inderdaad rustig laten wennen, en anders vragen of ze op een kaal stukje land mogen samen.
Als je echt bedoeld dat ze per dag maar 2,5 uur buiten komen en de rest van de dag in de stal staan, zou ik sowieso kijken of er een mogelijkheid is dat ze meer buiten komen. Dat is veel gezonder en fijner voor je paard!

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 11:54

Er is niet veel gras bij ons op de manege waar ze staan. Verder is er heel veel gezeik over de paarden die naar buiten moeten. we hebben 5 stukken land met meer zand dan gras en verder 1 bak. Daar moeten 21 paarden over verdeeld worden. En dan staan er nog achter 4 paarden. Die eigneaar daarvan komt heel vroeg om 2 of 3 weilandjes in gebruik te nemen. Heel aso. Ik zet ze buiten als ik uit school kom en zet ze op de avond binnen voordat ik ga rijden.
Onze paarden zijn een Fjord, een appaloosa* en een Welsh K.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:57

-O- Sorry, ik vind het vreselijk dat je paard maar 2,5 uur per dag buiten komt..

Maargoed. Misschien een graasmasker om doen?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 11:59

Ik vind het dus ook echt vreselijk om te horen dat er paarden nog nieteens 3 uurtjes per dag buiten komen..

Misschien is inderdaad een graaskorf een idee, vallen ze in ieder geval niet om.
Kun je niet iemand vragen die ze buiten voor je zet?

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 12:09

Graasmasker is een goede optie. Daar zal ik hem sowieso eerder aan laten wennen. Verder hebben we dus landjes te kort op de manege. Gelukkig komt hij wel bij huis over een tijdje dus dan heeft hij de hele dag het land ter beschikking. Verder is hij nog best lastig met buiten zetten in verband met steigeren. Denk niet dat iemand dat graag wil doen. Van de manege eigenaar hoef ik in ieder geval niks te verwachten want die doet gewoon niks voor de paarden.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 17:45

Is er geen paddock op het vakantieadres? Misschien dat je ze daar in kan zetten met hooi.
Ik vind het trouwens niet zo gek dat je paard zo lastig is met buitenzetten, dat dier wil vrijheid. Fijn dat hij binnenkort thuis komt te staan.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 20:18

Als je paard steigert als je hem buiten wilt zetten, zou je eens met hem aan het werk moeten dmv grondwerk, want de verhouding is blijkbaar dan niet goed tussen jullie.