Vraagjes over toegang Rozendaalse Bos (Veluwe)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Vraagjes over toegang Rozendaalse Bos (Veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 20:30

Hallo bokkers,

Binnenkort wil ik mijn jonkie eens aan de hand meenemen voor een boswandeling, zodat hij dat ook eens meemaakt. Het liefst wil ik naar het Rozendaalse Bos, omdat ik hier ook regelmatig met mijn hond wandel en het gebied dus redelijk goed ken.

Er zijn een paar dingen waar ik helaas niet uitkom:

- de trailer parkeren, op welke parkeerplaatsen mag dat en op welke niet?
- mag je hier alleen op de ruiterpaden komen of overal?
- heb ik een vergunning nodig als ik met een paard het Rozendaalse Bos in wil?
- ik ben een ramp met kaartlezen, dus welk boekje met ruiterroutes kan ik het beste kopen (eentje met duidelijke kaarten dus)?

Alvast bedankt voor de hulp!

Atalanta

Re: Vraagjes over toegang Rozendaalse Bos (Veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 00:51

volgens mij mag je hier niet rijden, zie andere topic. als je er vaker komt, zoek dan het wetsartikel op waarnaar verwezen wordt op het bord bij de ingang, dan weet je het.

voor deze omgeving is de wandel- fiets en ruiterkaart van de Veluwezoom prima! maar hierin staan dus ook geen ruiterpaden getekend in het Rozendaalse bos (wel over de Rozendaalse hei, die grenst eraan)
voor het park de Veluwezoom heb je een vergunning van Natuurmonumenten nodig (10 euro voor een heel jaar). je kan op genoemde kaart zien welk deel onder Natuurmonumenten valt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 06:36

Atalanta schreef:
volgens mij mag je hier niet rijden, zie andere topic.

Dat is wel gek, want ik ben er al meerdere malen ruiters tegengekomen en elke week zie ik nieuwe hoefafdrukken staan... Het bos wordt ook genoemd op de sites bij de routekaarten voor ruiterpaden, dus lijkt me sterk dat je er dan niet mag rijden.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 08:27

Ik heb hier tot afgelopen winter ook gereden en zo ver ik weet is dat al echt jaren zo. Toen ik 8 was reed ik hier al.
Het is voor de ruiters en menners uit de hoek van de Schelmseweg Arnhem en Velp ook de enige manier om te starten met een bosrit.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 08:55

@ Trennie: waar startte jij precies met je rit dan? Vanaf welke parkeerplaats of welk pad?

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:36

Sonja89 schreef:
Atalanta schreef:
volgens mij mag je hier niet rijden, zie andere topic.

Dat is wel gek, want ik ben er al meerdere malen ruiters tegengekomen en elke week zie ik nieuwe hoefafdrukken staan... Het bos wordt ook genoemd op de sites bij de routekaarten voor ruiterpaden, dus lijkt me sterk dat je er dan niet mag rijden.

ik weet dat er mensen rijden, ben er zelf ook een keer geweest met trennie. maar dat zegt niet zo veel, er rijden zo veel mensen buiten de ruiterpaden. maar op welke site heb jij dat dan gezien?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 12:34

@ Atalanta: ik dacht op hippisch toerisme, maar zie nu dat ik verkeerd gekeken heb... Er staat Rozendaalse Veld, niet Bos!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:40

Op de kaart van Natuurmonumenten/ANWB staat alleen Rozendaalse Veld en Rozendaalse Zand, maar niet bos. Op de twee genoemde gebieden zijn wel ruiterpaden.