Verkeermak maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke___

Verkeermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 17:39

Ik twijfel of ik mijn topic hier goed plaats, maar ik kan even niet bedenken waar hij anders thuishoort.

Eenmaal per week rijd ik een paard op stal bij. Ik mag zelf bepalen wat ik met haar doe en het lijkt mij leuk om haar uit te kunnen stappen op het naastgelegen industreterrein (we hebben geen andere mogelijkheid, het is niet mijn 1ste keus :P). Afgelopen zondag heb ik haar voor het eerst aan de longe meegenomen en ik merk dat ze het allemaal erg spannend vind. Buiten komen is geen probleem, maar ze kijkt erg op van alle - stilstaande - vrachtwagens en hoge gebouwen.

Heeft iemand tips hoe ik het "verkeersmak" maken zo aangenaam mogelijk kan maken voor het paard?

E_Nalanta

Re: Verkeermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:22

(topic staat verkeerd)

Je kunt kijken of je vaker aan de hand even lekker het terrein over kunt stappen en een stuk naar buiten, zo zal het langzamerhand een 'gewoonte' worden om al die 'enge' dingen te zien en zal ze er vast uiteindelijk aan wennen. Ikzelf zou er niet meteen op gaan zitten, maar haar gewoon even de tijd geven om aan alles te wennen en alles in zich op te nemen. Je zóu kunnen beginnen met clickeren en goed gedrag kunnen belonen door middel van een click en een beloning, maar dan leg je er ook meteen zo'n nadruk op dat het 'een hele prestatie is' om verkeer te overwinnen :D

Ieder paard zal er anders op reageren, ik heb de eerste weken enkel met m'n paard aan de hand gestapt en ben bewust op de enge dingen afgegaan :)

Marieke___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 19:38

(oeps :P)

Bedankt! Dat zijn zeker tips waar ik iets mee kan! Ik ga er idd voorlopig nog niet opzitten, want ik heb haar aan de longe toch wat beter in de hand als ze heel erg schrikt.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:17

GVL-ITP => BRT

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:22

Hoiii

Ik zou inderdaad regelmatig die kant op lopen en kijken of ze reageert of verkeer en de omgeving.
ga je het een keer proberen als je erop zit neem dan iemand mee die er bv naast loopt of met een andere pony of paard erbij.
Zo bouw je het steeds verder op dat je straks lekker met z'n tweeen stukje naar buiten kunt.
Doe het ook alleen als jij je er goed bij voelt.

Je hebt ook altijd pony's en paarden die blijven kijken.
ik verzorg nu een paard van 21 jaar die al jaren op de plek woont waar hij staat maar blijft overal naar kijken of schrikt ergens van wat onzinnig is in de bak en buiten.
maar zelf niet te bang zijn en vertrouwen opbouwen.
Soms zit het gewoon in een paard misschien het karakter of het verleden.

gr Linda

Marieke___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 21:16

Thanks! Vooral dat laatste is iets om rekening mee te houden! Ik ken het paard pas een half jaar en de staleigenaar heeft haar ook niet vanaf jongs af aan dus je weet natuurlijk nooit wat ze hebben meegemaakt.