Eerste strandrit voor paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Eerste strandrit voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 00:06

Als alles volgens plan gaat, ga ik volgende week met mijn paard naar het strand.

Cassi is 15 jaar oud. Ik heb haar nu anderhalf jaar, en voor zover ik weet, heeft ze nog nooit het strand of de zee gezien. In het begin was een simpel buitenritje al een halve ramp. Maar dit gaat nu goed. Vooral in groep gaat het goed. Dan is ze rustig en schrikt ze niet van elk grassprietje.
Ik heb echter geeeeen idee hoe ze op de zee zal reageren. Meestal is ze geen fan van nieuwe dingen, want daar zitten monsters :Y) Ik kan haar echter wel door grote plassen sturen...

Zelf heb ik al een paar keer een strandrit gemaakt, inclusief rengalop. Dus hoewel ik nog niet veel ervaring heb met strandritten, heb ik er toch meer dan mijn paard.

Hoe kan ik deze strandrit voor mijn paard een aangename ervaring maken?
En zijn er voorzorgsmaatregelen die ik moet nemen, om het voor ons beide veilig te maken?

Er gaat al minstens 1 paard mee van op stal, dus een paard dat ze kent en vaak mee op buitenrit gaat. Ik ga niet zeggen dat het echt klikt tussen de twee, maar ze vind er wel steun bij.
De andere paarden zullen van de plaatselijke manege zijn. Deze zijn dus strand en zee gewoon, en weten waarschijnlijk ook dat ze even flink gas mogen geven :\ In totaal zullen er een tiental ruiters zijn, waaronder ook ruiters die geen galop willen doen. Ik zal dus kunnen kiezen of ik mijn paard mee laat galopperen, of bij de draf-groep blijf.
Voor de zekerheid hang ik er mijn martingaal aan... al is het maar voor mijn eigen gevoel.

Het is de bedoeling eerst rustig tot bij de zee te stappen, eventueel even pootje baden en als alles goed gaat, een wandeling aan de waterlijn + eventueel een stuk in de duinen.

Ik ben echt benieuwd hoe ze gaat reageren, maar als ik eerlijk ben, ben ik ook best bang... Als ze er vandoor gaat, is er geen houden aan :n ik blijf wel zitten, maar ben eigenlijk gewoon bang dat ze zichzelf pijn gaat doen :\ Stel dat ze ergens een putje over het hoofd ziet en valt... brrr

Hebben jullie nog tips? Of dingen die ik zeker niet over het hoofd mag zien?

marjolein__

Re: Eerste strandrit voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:22

Toen ik met mijn paardje voor het eerst naar het strand ging (met 1 paardje erbij) dacht ik ook 'nou dat wordt wat'..........maar viel zo ontzettend mee. Het enige wat hij eng vond waren de golven die op hem afkwamen (vooral als er schuim op zat), maar ik ben al lopende langs het water toch iedere keer stapje dichter bij gegaan en met die andere voorop ging hij er uiteindelijk toch een stukje in. Af en toe ook even niet proberen anders komt er zo'n druk op te staan, het moet wel leuk blijven natuurlijk. Mijne had in het begin ook helemaal niet het benul dat je op het strand kan 'racen'........kon op een gegeven moment gewoon met los teugeltje stappen. Pas toen ik voor de 2e keer ging hebben we een stuk hard gegaloppeerd en sindsdien weet hij dat als we op het strand zijn en we gaan draven dat hij lekker voluit mag. Ik zou me er dus niet te druk om maken. Vaak zijn ze de 1e keer zo overdonderd dat ze er echt niet zo maar vandoor gaan hoor :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:54

Ik ben 2 jaar geleden voor het eerst met mijn mega heethoofdje naar zee geweest.
Zag al allerlei spookverhalen voorbij komen, maar het was de meest geweldige ervaring die we ooit gehad hebben.
De eerste keer ben ik gewoon gaan wandelen over het strand. Dat ging eigenlijk super. Door de duinen, kijken aan de waterrand, door de poeltjes op het strand enz.
Dag erna ben ik erop gegaan en hij was de rust zelve. Lekker aan het lang teugeltje kunnen rijden en niks geen spoken zag hij. Terwijl hij toen der tijd thuis al helemaal over de rooie kon raken als je maar boe tegen hem zei.
Ook die van mij had geen benul van hard gaan. Wilde hem 1x laten gaan, maar het kwartje viel gewoon niet.

Over 3 weken gaan we wederom een weekendje met hem naar zee.
En mijn duimen draaien overuren dat hij weer zo heerlijk relaxed gaat zijn.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 00:35

De ervaringen zijn positiever dan ik dacht :)
Ik hoop dat het voor mij en mijn paard ook zo goed mee valt :j

xxrenate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:37

ik zou zoiezo een rustige dag nemen en zeker niet te warm want dan is het altijd druk! Als je er allemaal voetballende en gillende kinderen rond hebt lopen lijkt het mij voor de eerste keer niet zo veilig ;)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:57

Ook mijn eerste ervaring met mijn merrie op het strand vielen 100% mee. Had ik verwacht dat ze keihard zou gaan galopperen... niks van! Ze was totaal overdonderd, en ondanks dat het niet echt stralend mooi weer was, het waaide heel hard, en er stonden schuimkopjes op de golven, vond ze het prachtig. :)
Ik ook trouwens.
Had zelf wel eerder op het strand gereden, lang geleden, het is als je vaker met je paard gaat, en je gaat er hard, ja dan weten ze dat. En dan willen ze dat de volgende keer ook. Maar als je voor de 1e keer gaat... nee hoor, komt vast goed!
Of ben je inmiddels al geweest?

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 00:01

Gewoon doen en genieten, ik zou wel uitkijken met voluit gaan op een strand wat je niet kent, er kunnen nogal wat verradelijke plekken zitten.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 00:06

Ben maandag helaas niet bij de zee geraakt met paardje :-\
Ik heb haar voor de zekerheid eerst nog een testritje gegeven met de trailer... beest flipte hem volledig.
Geen idee waarom: bij de vorige eigenaren ging ze wekelijks mee op cursus, ook gewoon in een twee-paards trailer zoals nu.

Ze stapt er zonder problemen op, met de oortjes naar voor en zodra de trailer in beweging komt, raakt ze volledig in paniek en slaat ze de boel kort en klein.
Dus eerst maar eens daar aan werken voor ik nog eens plan naar zee te gaan :=

amybee7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 00:21

Ja, dan blijft de zee nog een verre droom. Jammer, want daar had je natuurlijk niet aan gedachtt. Nog veel succes en plezier voor wanneer de grote dag aankomt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 00:28

Ik heb vele paarden voor het eerst op het strand gereden, mijn eigen paarden maar ook paarden van anderen.
Mijn ervaring is dat ze bijna altijd rustig zijn de eerste keer op het strand.
Het strand op gaan vinden ze meestal spannend... omdat het er nogal groot en vreemd uitziet.
Ook kunnen ze naar de omslaande golven wat kijkerig zijn.
Eerst lekker stappen en vertrouwen kweken, dan een drafje en als het goed voelt een galopje.
Altijd even kijken of je controle hebt... heb je dat? Dan kan je even een tandje harder.

En voor de trailer, veel oefenen, die van mij is bij korte ritjes ook vervelend... na een paar km wordt hij weer rustiger.
Had je er een hooinet bij hangen? Dat kan soms wat helpen. Of een beetje B-calmer of een ander preparaat tegen nervositeit. Daar worden ze wat cooler van in de kop... maar niet suf.

Hier de mijne voor het eerst op het strand... met zijn vriendje die ook voor het eerst op de zandvlakte was :D
Afbeelding

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 00:32

het zit hier ook in de planning ook ik vind het eigelijk dood eng maar ik wil zo graag dus lees ff met jullie mee.
laat me vooral weten hoe het was TS....igg suc 6 en vooral veel plezier

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 00:36

Ik had meer het gevoel dat ze geen evenwicht kon houden. Toen we de trailer open deden, hing ze helemaal scheef tegen het tussenschot. Nuja... osteopaat was al "besteld" voor volgende maandag. Misschien komt daar iets uit? En anders probeer ik het eens op een vrachtwagentje of een trailer waar ze schuin kan staan.

Had best wel uitgekeken naar ons ritje aan zee... aan de andere kant was de groep niet echt geschikt voor haar. Steeds 100m de ene kant op, dan weer de andere en tenslotte een galop in het water, waardoor 1 paard viel en zonder ruiter raakte en ik hem op weg naar stal mocht gaan vangen :roll:
Ik ben eerlijk gezegd nog nooit zo blij geweest met een flippend paard in een trailer. Beest zou helemaal knetter worden tussen zo'n zootje ongeregeld :')

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 00:43

Wat voor tussenschot zit er in de trailer? Mijn vorige merrie had namelijk een oplossing om stevig te staan in de trailer, dat was met haar benen wijd staan. Met een zacht en flexibel tussenschot is dit geen probleem, maar een stevig tussenschot wordt een groot probleem! Ze liet zich idd ook tegen de zijkant vallen, hoop getrap etc!
Makkelijke oplossing is een anderhalfpaardstrailer gebruiken, of een flexibel tussenschot in de trailer.
Vooral geen transportbeschermers om doen bij de achterbenen, want daar gaan ze vaak op staan en dan is er weer paniek.
Ik deed gewoon normale beenbescherming om.
Toen dit oplgelost was heb ik haar nooit meer gehoord, heel rustig op de kar.

Succes!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:14

ik snap nou werkelijk niet waarom iedereen altijd zo n ding maakt van een strandrit....
strand is strand en bos is bos en hei is hei.
doe gewoon zoals je altijd doet en verder niks bijzonders hoor.
t Zal eerder je eigen opwinding zijn wat je overbrengt op je paard.

Mijn paard loopt liever op t strand waar hij lekker om zich heen kan kijken dan door duistere paadjes in een bos waar allerlei enge dingen achter bomen en struiken verstopt kunnen zitten.

Verder, als je op buitenrit een rengalop doet doe je dat ook gewoon op t strand...

ik zie echt t verschil niet!

cashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:55

Wil eind van deze zomer ook met mijn paard naar het strand,,,
Maar ook ik heb het probleem met de trailer.
Mijn paardje loopt super de trailer in en staat op het eerste gezicht vrij rustig. maar zodra we gaan rijden en we maken ook maar een klein bochtje dan lijkt het alsof ze omvalt...ook wanneer we zacht rijden.
Ik durf der dus niet echt in de trailer te zetten omdat ik bang ben dat ze valt. Gelukkig hangt er nu een camera in de trailer zodat ik der in de gaten kan houden en ik denk dat ik gewoon ga oefenen. het lijkt alsof ze geen evenwicht heeft, maar ze staat wel al iets steviger in de trailer dan een half jaar geleden.

Ook ik was heel erg bang om naar het strand te gaan omdat ik niet weet hoe ze gaat reageren...
maar ben toch wel gerustgesteld nadat ik wat ervaringen had gelezen.