Gisteren reed ik met mijn paard buiten en langs het water besloten we een galopje te doen. Aangezien het om een lang, vlak stuk gras gaat mag paardlief altijd zelf het tempo bepalen. We waren bijna op het einde en ik reed haar iets terug. Op dat moment schiet er een herder uit de bosjes en die schiet achter mijn paard aan. Het beest was zich waarschijnlijk ook rot geschrokken van mijn paard want hij was aardig agressief (tanden laten zien, grommen). Mijn paard schoot er vandoor in volle galop. De hond kwam al blaffend achter haar aan dus mijn paard sprong in de lucht en begon vervolgens te bokken. Aangezien we inmiddels op een verharde weg gallopeerde ben ik zo rustig mogelijk gebleven. Ik heb geen angsthaas als paard dus het lukt me op relatief korte termijn haar stil te krijgen, ondanks dat de hond onder mijn paard door bleef rennen.
Vervolgens ben ik omgekeerd. Het baasje van de herder was ons al achterna gerend en pakte zijn hond over. Hij bood zijn excuses aan en vroeg of het goed was dat hij met zijn hond om mijn paard heen liep, hij wilde niet dat mijn paard gelijk een trauma zou hebben en hij vond het een goede training voor zijn hond.
Nu ben ik dus totaal niet boos geworden. Ik reed op gebied waar ik eigenlijk niet mocht zijn en hij had zijn hond los wat daar ook niet mocht.
Nu hoor ik van alle kanten dat ik die man dus op zijn donder had moeten geven. Hij had zijn hond niet onder controle dus hij was fout.
In mijn ogen slaat dat nergens op. We hielden ons beide niet aan de regels en daarbij vind ik dat een ruiter ten alle tijde zelf verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn paard. Of het nu onweert, stormt of ze steken een duizendklapper naast ons af, ik vind dat IK mijn paard onder controle hoor te houden.
Maar wat ik me nu afvraag. De laatste tijd lees ik zoveel verhalen over bijvoorbeeld wielrenners die te hard langskomen, auto's die geen rekening met je houden..
Waarom leggen we telkens de schuld bij een ander? Ik ben het er mee eens dat we rekening met elkaar moeten houden, maar af en toe denk ik waar maken we ons druk om. In mijn ogen lijkt het wel een trend om alles op anderen af te zeiken. Als je je paard niet onder controle kan houden dan moet je niet naar buiten gaan. Doe je dit wel dan weet je nu eenmaal dat er een risico is.. Een ongelukje zit altijd in een klein hoekje, zeker met een levend dier.
Hoe denken jullie hierover?
.

.

zegmaar. En datzelfde geldt voor het baasje zijn hond.
. Wacht dan even 20 seconden totdat we voorbij zijn.
- zodra hij ze ziet. Paarden geven er niets om en wij en eigenaar hond vinden het wel vermakelijk).