Obstakels op buitenrit, jou verantwoording of van de ander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_nadine

Obstakels op buitenrit, jou verantwoording of van de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 22:04

Allereerst hoop ik dat dit goed staat hier, qua paardenvragen weet ik nooit zo goed waar ik het neer moet zetten :o

Gisteren reed ik met mijn paard buiten en langs het water besloten we een galopje te doen. Aangezien het om een lang, vlak stuk gras gaat mag paardlief altijd zelf het tempo bepalen. We waren bijna op het einde en ik reed haar iets terug. Op dat moment schiet er een herder uit de bosjes en die schiet achter mijn paard aan. Het beest was zich waarschijnlijk ook rot geschrokken van mijn paard want hij was aardig agressief (tanden laten zien, grommen). Mijn paard schoot er vandoor in volle galop. De hond kwam al blaffend achter haar aan dus mijn paard sprong in de lucht en begon vervolgens te bokken. Aangezien we inmiddels op een verharde weg gallopeerde ben ik zo rustig mogelijk gebleven. Ik heb geen angsthaas als paard dus het lukt me op relatief korte termijn haar stil te krijgen, ondanks dat de hond onder mijn paard door bleef rennen.
Vervolgens ben ik omgekeerd. Het baasje van de herder was ons al achterna gerend en pakte zijn hond over. Hij bood zijn excuses aan en vroeg of het goed was dat hij met zijn hond om mijn paard heen liep, hij wilde niet dat mijn paard gelijk een trauma zou hebben en hij vond het een goede training voor zijn hond.

Nu ben ik dus totaal niet boos geworden. Ik reed op gebied waar ik eigenlijk niet mocht zijn en hij had zijn hond los wat daar ook niet mocht.
Nu hoor ik van alle kanten dat ik die man dus op zijn donder had moeten geven. Hij had zijn hond niet onder controle dus hij was fout.
In mijn ogen slaat dat nergens op. We hielden ons beide niet aan de regels en daarbij vind ik dat een ruiter ten alle tijde zelf verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn paard. Of het nu onweert, stormt of ze steken een duizendklapper naast ons af, ik vind dat IK mijn paard onder controle hoor te houden.

Maar wat ik me nu afvraag. De laatste tijd lees ik zoveel verhalen over bijvoorbeeld wielrenners die te hard langskomen, auto's die geen rekening met je houden..
Waarom leggen we telkens de schuld bij een ander? Ik ben het er mee eens dat we rekening met elkaar moeten houden, maar af en toe denk ik waar maken we ons druk om. In mijn ogen lijkt het wel een trend om alles op anderen af te zeiken. Als je je paard niet onder controle kan houden dan moet je niet naar buiten gaan. Doe je dit wel dan weet je nu eenmaal dat er een risico is.. Een ongelukje zit altijd in een klein hoekje, zeker met een levend dier.

Hoe denken jullie hierover?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:44

Helemaal mee eens! Als je naar buiten gaat dan weet je dat er altijd iets onverwachts kan gebeuren. Is dit nu door toedoen van de mens of door wat anders, je moet zelf je paard onder controle kunnen houden. Kan dit alleen maar als er niks "gebeurt" onderweg, dan lijkt het mij verstandig om niet je erf af te gaan.

Mensen kunnen idd toeteren, langs je scheuren met auto's, brommers etc. Honden kunnen uit de bosjes komen en of achter je aan zitten. Hier gebeurt het ook regelmatig in de winderige perioden dat er ineens een boom over het pad ligt die er de week ervoor echt nog niet lag. Dan moet je wel even meteen in de ankers. Wie geef je daar de schuld van? Het is het risico van buiten rijden.
Wij hebben gelukkig paarden die zeer bom proof zijn! (moet ook wel met touristen)

Sim

Re: Obstakels op buitenrit, jou verantwoording of van de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:49

Een paard blijft nou eenmaal een vluchtdier; dat instinct kun je nooit 100% onder controle houden. Als ie gaat, gaat ie gewoon.
Je kunt wel zoveel mogelijk proberen je paard aan dat soort enge dingen te laten wennen, maar sommige dingen wennen nooit. Mijn paard zal nooit 100% verkeersmak worden wat vrachtwagens en grote trekkers betreft. Zou ik daarom nooit buiten moeten gaan rijden? Echt wel! Vermijd alleen zoveel mogelijk situaties waarbij we die dingen tegenkomen. Soms moet ik een weg oversteken waar ze 80 rijden om naar een ander (groter) stuk bos te gaan. Dat doe ik dus gewoon regelmatig en houd rekening met het feit dat mijn paard vrachtwagens eng vind. Ga ik gewoon wat verder van de weg af staan.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:50

Amen Nadine.
Respect voor jou dat je de hondeneigenaar niet hebt uitgescholden, en kijkt naar je eigen inbreng. Wat meer mensen zoals jij op de wereld en het zou voor iedereen nog prettiger zijn. :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:11

Ach de hondeneigenaar had de hond niet onder controle (want die mag niet zomaar gaan rennen) en jij had je paard niet onder controle (want die mag niet zomaar gaan rennen).. Lijkt me een gevalletje van eerlijk oversteken toch??

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 01:42

Ik ben het met je eens.
Als je je met je paard op de openbare weg begeeft moet je je bewust zijn van dingen die onverwacht kunnen gebeuren.
Zoals in jouw geval de hond.
Ik denk dat jullie het samen goed hebben opgelost zo heeft en de hond en jouw paard na het gebeuren aan elkaar kunnen wennen.
Boos worden heeft inderdaad geen zin.
Ik kom regelmatig zeer gekke dingen tegen op buitenrit en vertrouw mijn paard volledig.
Whahhha vaak schrik ik van dingen die mijn paard niet eens opvalt.
Zoals laatst stapte ik langs een auto waar het alarm ineens van afging of een stok die langs mijn oren vliegt en daarachter aan een hond rent := .

_Sim_ als jouw paard echt gaat rennen zodra hij een trekker of vrachtwagen ziet vind ik het wel gevaarlijk :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 01:48

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, obstakels en dingen die voorbij komen kunnen altijd gebeuren, dan is het eigenlijk verantwoordelijkheid het paard bij je te houden. Echter zou het wel sociaal zijn om er rekening mee te houden, net als dat jij een brede tegenligger (tractor) tegen komt op een smalle weg en even een stuk de berm in gaat oid. Maar sommige mensen hebben er een handje van expres paarden te jagen, toeteren met de auto, er zijn zelfs rotjes naar mijn paard gegooid (waar beestje niet van onder de indruk was, maar dat terzijde), dan vind ik het niet helemaal meer jouw verantwoording, tuurlijk wil je ten alle tijden je paard kunnen vertrouwen, maar dat kan helaas nooit, behalve als je een stokpaard neemt :=

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 01:57

Citaat:
Ik reed op gebied waar ik eigenlijk niet mocht zijn en hij had zijn hond los wat daar ook niet mocht.

Eerlijk oversteken dus... Goed opgelost ook zo. :)

Ik vind dat je je paard onder controle moet hebben buiten, maar er kan altijd iets onverwachts gebeuren. Je kunt je nog zo goed voorbereiden, ooit ga je toch dingen tegenkomen die je nog niet eerder gezien hebt. Aan diegene met het paard de taak het paard zo goed mogelijk op te voeden, aan de overige weggebruikers ed de vraag zich zo sociaal mogelijk op te stellen. Rekening houden met elkaar. :j
Net zoals normaal in het verkeer. ;)

En ik denk trouwens dat je topic hier prima op zijn plek staat. :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 01:58

Hier zijn toch wel wat socialere mensen, daardoor toetert juist iedereen hier die langs rijd :D .
Ook hier schrik ik me meestal het lazerus maar mijn paard hoord het al niet meer.
Heb ook één keer meegemaakt dat ze steentjes naar onze paarden gooien, dit hebben we opgelost door door te lopen, om te keren en in harde rengallop op de stenengooiers af te rennen :D
Deze schrokken zo dat ze in de vuilniscontainer zijn gesprongen whahhahhaa wat hebben we gelachen _O-

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:55

blensink schreef:
_Sim_ als jouw paard echt gaat rennen zodra hij een trekker of vrachtwagen ziet vind ik het wel gevaarlijk :o

Je begrijpt mijn post verkeerd. "als ie gaat, dan gaat ie" slaat niet op mijn paard als we een vrachtwagen of trekker tegen komen, maar in het algemeen op paarden die in situaties komen dat hun instinct opspeelt; áls ze willen gaan ze gewoon en dan houd je ze niet tegen.
Mijn paard reageert anders op vw's en trekkers.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 08:59

_/-\o_

Zo denk ik er precies het zelfde over TS.
Boos worden heeft totaal geen nut.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:01

Wat betreft je redenering over de hond en zn eigenaar ben ik het helemaal met je eens.
Dieren zijn nu eenmaal soms onvoorspelbaar en die hoor je voor zo ver de situatie het toelaat onder controle te hebben.
Wat betreft langsscheurend verkeer,getoeter of wielrenners end. die voorbij razen vind ik dat ze zich een klein beetje beter mogen aanpassen!
En niet omdat ik op mn paard zit maar ik schrik me ook de blubbers als ik op de fiets zit en ze razen met 100 kmh langs me door.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:08

Ik vind dit heel erg mooi opgelost door ts. Zoals je aangeeft, zowel de hond deed iets wat niet mag als je paard: beiden gingen er vandoor, beiden waren netjes door de verantwoordelijke terug te nemen op korte termijn, beiden waren in de fout, beiden zijn netjes gebleven en sterker nog, beiden hebben er een positieve ervaring voor de dieren van kunnen maken. Super!! +:)+

Alleen IS het soms ook een éénzijdige fout van iemand die iets doet wat door normaal sociaal gedrag te vertonen al nooit was voorgekomen, en dan laat ik even in het midden of dat dan de ruiter of een derde partij is. Dat er dan een paard uithaalt, vandoor gaat oid tsja.. het zijn en blijven vluchtdieren met fight, fight of faint reacties. (En dat ik een fight paard heb moge duidelijk zijn voor sommigen :D)

Vaak wordt er ook gezegd mijn paard is verkeersmak, maar ik vraag me soms wel eens af... hoe verkeersmak zijn de ruiters?? Er is wel eens tijdens een buitenrit met meerdere geroepen, gegild, afijn noem het maar op als er ook maar een takje brak bij wijze van spreken, of ruiters die helemaal in paniek raakte als het paard één stapje opzij deed of als er in de verte zicht komt op een trekker oid. Die mensen hebben imho niets op de weg te zoeken gezien ze hun eigen spanning niet eens onder controle hebben, laat staan dat ze dan leiding kunnen geven aan een nerveus paard.

Maar als je idd zélf rustig blijft, je paard snel weer onder controle hebt én weet waar en hoe je in welke situaties moet en kunt handelen, lekker buiten gaan rijden!!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:09

Ik ben het ermee eens dat we niet alle schuld op een ander moeten schuiven, en dat jij je paard net zo goed onder controle moet hebben als iemand anders zijn auto :+ zegmaar. En datzelfde geldt voor het baasje zijn hond.
Daarbovenop... verdraaaagzaamheid :D iedereen houdt een beetje rekening met elkaar. Dus fietsers bellen even, auto's minderen vaart (een auto wordt er écht niet mooier op met een paard door de voorruit) en wij stormen geen andere mensen/honden in volle galop tegemoet.

En het is heel fijn dat zowel jij als die man doorhadden dat je ''fout'' zat, en dat jullie het vervolgens op een volwassen manier op hebben kunnen lossen. Die verdraagzaamheid zie je namelijk ook niet overal.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:21

Helemaal met je eens! Sowieso ben ik niet zo van het 'mensen op hun donder geven'. Dat werkt namelijk maar zelden, en meestal loopt het uit op ruzie en ordinair schreeuwen. Heb je niks aan.

Ik zorg dat ik mijn paard buiten onder controle heb, lukt dat niet, dan is dat mijn eigen schuld. En natuurlijk zijn er uitzonderingssituaties. Maar ik geloof niet dat er hondeneigenaren, automobilisten, wielrenners met opzet paarden laten schrikken. Mensen weten gewoon niet beter.

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 09:49

Ben het ook helemaal met je eens. Samsam lijkt mij zeker in jouw geval. Fijn voor beide kanten dat jullie er rustig onder bleven en elkaar hielpen om nog ff aan de dieren duidelijk te maken dat het ook anders kan.
Ik was wat minder blij toen ik/mijn paard ooit aangereden werd(en) door iemand die op een erg kronkelig en met hoge heggen omzoomd fietspad dacht de speedknop van zijn sportwagen te moeten uitproberen. Gelukkig kwamen we er goed vanaf ( arm uit de kom en wat schaafwondjes paard en we zaten vast in een struikheg (peerd schrok en stijgerde over de auto heen gelukkig, maar we kieperden om).
Honden hebben we ook al achter ons aangehad. Maar dat was een gevalletje van vrolijk hollen en op de duur omdraaien en nu ben ik aan de beurt zeggen... gezicht van de hond was hilarisch. Mijn paard houd van spelen :D en had echt lol die dag.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:42

KC, wat klinkt dat eng zeg O.O dat klinkt alsof het heel anders had kunnen aflopen...
Hopen dat die persoon daar een les uit heeft getrokken...
Het hondje in ieder geval vast wel *\o/*

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 21:08

Ts, super opgelost +:)+ Dat is ook mijn redenatie altijd, zeker als ik ergens rijd waar ik niet hoor. Daar mogen de honden ook niet los, maar die kom ik toch wel heel vaak tegen. Zo kwam ik laatst ook ergens een man tegen met een jonge hond. Hond rende naar mijn paard, ik ben omgedraaid zodat de hond niet nog verder van zijn baas zou lopen. Baas was blij en bood al verontschuldigingen aan. Ik heb hem gezegd dat we beide fout zaten en dat hij zich vooral niet schuldig moet voelen. Het spelletje van KC speel ik ook nog weleens, erg leuk om te doen en ook heel goed voor het zelfvertrouwen van je paard!
Fijn dat jullie allebei rustig zijn gebleven, daar kunnen een hoop mensen iets van leren!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:45

Helamaal mee eens
Ruiters kunnen ontzettende zeikerd zijn omdat ze 'een wild paard hebben' Als je je paard niet onder controle heb, moet je er niet mee het erf af en verder niet zeuren. Jij weet hoe je paard is en hoe een paard reageert, daar hoeft de rest van de wereld niet van op de hoogte te zijn.

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:56

Beeezel schreef:
Amen Nadine.
Respect voor jou dat je de hondeneigenaar niet hebt uitgescholden, en kijkt naar je eigen inbreng. Wat meer mensen zoals jij op de wereld en het zou voor iedereen nog prettiger zijn. :j

Inderdaad, zoiets dacht ik ook! :)*

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:58

_/-\o_ Super gereageerd vanaf jou kant echt super. Dat moet meer mensen doen. Ook een goede honde eigenaar die niet boos wordt maar alles in rust doet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:04

Prima opgelost hoor :-)

Er wordt uitgegaan van 'rekening houden met elkaar' en 'een beetje water bij de wijn doen'. Dat is ook vaak het geval, alleen kom ik ook heel vaak situaties tegen waarbij de andere weggebruiker geen idee heeft wat paarden zijn en hoe paarden kunnen reageren. Helaas zijn dat geen incidenten.

In Nederland is het ook met regelmaat zo dat iedereen van mening is dat ze in hun recht staan omdat het volgens de regels zo is (ik mag hier 80 dus ik rij 80) en als ruiter kom je dan helaas vaak op de laatste plek. Voor een deel onbekendheid met het fenomeen paard, voor een deel het typische Hollandse 'regels zijn regels'.

Enkele voorbeeldjes:
*tring* en voordat je uit de weg kan gaan is de fietser al naast je

Je rijdt op een ruiterpad vlak naast een fietspad. Dus ja, alle scooters/brommers/pizzakoeriers blazen op volle snelheid vlak langs je paard.

Mensen kijken even naar je paard (oh leuk, paardjes), hebben het op gegeven moment wel gezien en dus precies als je naast ze bent starten ze hun auto/slaan ze de achterklep dicht/trekken op/slaan ze hun deur dicht. Dit gebeurd echt serieus waar zeker 2 keer per buitenrit :roll: . Wacht dan even 20 seconden totdat we voorbij zijn.

Met honden en eigenaren heb ik niet zoveel problemen. De meeste 'vaste' hondeneigenaren ken ik wel ondertussen dus dat is vaak even gedag zeggen of zelfs een kort praatje (de paarden hebben zelfs een 'vriend', een basset die telkens wild kwispelend al zn oerinstincten eruit gooit -als echte jachthond aan het huilen slaat :)) - zodra hij ze ziet. Paarden geven er niets om en wij en eigenaar hond vinden het wel vermakelijk).

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:16

Als je je paard niet onder controle hebt moet je niet naar buiten gaan...dat intrigeert me wel.

Mijn paard is erg braaf buiten, tractors, honden, het doet 'm allemaal niks. Totdat er een ander paard voorbij komt. Dat vindt hij erg spannend, hij gaat dan dribbelen en zijwaarts lopen. Dat is overigens ook alles wat hij dan doet, hij gaat niet steigeren/bokken/ aan de kletter of valt het andere paard lastig. Hij maakt zich gewoon druk, verder niks.

Van andere ruiters die ik tegenkom krijg ik regelmatig de opmerking 'als je je paard niet onder controle heb moet je niet buiten gaan rijden ' te horen. Maar ik heb mijn paard (min of meer) onder controle, in die zin dat er niet iets gevaarlijks gebeurd.

Maar het belangrijkste....als de ruiters die ik tegenkom hun eigen advies ter harte nemen, en dus hun paard onder controle hebben, wat kan het hun dan schelen wat mijn paard doet? Zij hebben hun paard onder controle dus niks aan de hand....

Of denk ik er nou te makkelijk over?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:19

'paard niet onder controle hebben dan niet naar buiten gaan' dat vind ik ook een interessante. Een paard is een dier en elk paard, hoe mak ook, kan ergens van schrikken of ergens op reageren. Dat betekent eigenlijk dat je nooit meer met welk paard dan ook buiten kunt rijden aangezien elk paard weleens iets heeft. Of dat nu een schrikje is of er echt vandoor gaan. Het is nu eenmaal geen fiets of brommer.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:26

O, ik heb zelf ook wel eens van die momenten dat ik even totaal de controle kwijt ben en deze weer moet hervinden. Ik rij altijd buiten. Echter, het is mijn eigen verantwoording op dat moment, niet de verantwoording van die passerende landbouwvoertuig, vrachtwagen, bus of wat dan ook.