duinen Noordwijk of Heemskerk met paard + fiets?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DJB

duinen Noordwijk of Heemskerk met paard + fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 17:00

Beetje een rare titel, maar ik wil volgende week met een vriendin een buitenritje maken door de duinen. Zij heeft geen paard dus we nemen een fiets mee zodat we kunnen afwisselen.
Welke duinen zijn hiervoor het meest geschikt? Ik weet dat je in Noordwijk wel veel paden naast het ruiterpad hebt zodat je mee kunt fietsen, maar ik heb geen idee waar je daar je trailer kunt parkeren. Heemskerk ben ik ook eens geweest (toen paarden gehuurd bij manege Heemskerk) maar daar was vooral ruiterpad.

Dus...waar heb je zowel fiets/voetpad als ruiterpad vlak naast elkaar?
En waar kun je de trailer makkelijk parkeren?

We willen er geen paard bij huren, de mijne gaat voor het eerst mee op ander terrein en het is fijn als de gene die fietst een handje kan helpen mocht het nodig zijn (wat ik overigens niet verwacht hoor) en dan heb ik er liever geen ander onbekend paard bij. Misschien voor de keer erna wel leuk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:19

In de duinen bij Noordwijk kun je op de ruiterpaden zeker niet fietsen, die zijn veel te zwaar.
Je kunt wel over de mountainbike routes of de fietspaden fietsen, maar die liggen niet precies gelijk aan de ruiterpaden.
Je zal elkaar wel onderweg tegenkomen, maar je kunt niet naast elkaar blijven.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:22

In de Amsterdamse Waterleiding duinen kan het sowieso niet. De enige plek waarvan IK weet dat het kan is op de Veluwe, bij Kootwijk. Dat is alleen wel een heel eind rijden denk ik.

DJB

Re: duinen Noordwijk of Heemskerk met paard + fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 09:05

Bedankt voor de info!
Op de ruiterpaden fietsen was ik niet van plan, dan rijd je alleen maar anderen in de weg. Het is niet erg als het niet direct naast elkaar ligt, maar een beetje in de buurt is natuurlijk wel handig.

De veluwe is inderdaad net even te ver voor een dagje;) Daar ga ik va de zomer een weekje naartoe dus ik ben benieuwd.

Waar kan ik het beste parkeren in zowel Noordwijk als Heemskerk?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:31

Ik zet hem in Noordwijk altijd (betaald) op Wantveld neer, maar als het een erg mooie dag is kan dat knap lastig met parkeren zijn. Kan me alleen niet herinneren dat de ruiterpden daar naast fietspaden liggen...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:41

In Noordwijk zijn inderdaad meer dan genoeg wandelpaden die in de buurt van de ruiterpaden liggen. Overigens is dit niet overal zo, op sommige stukjes kun je elkaar een beetje uit het oog verliezen, dus hoop wel dat je paard een beetje braaf is. ;) Langs de Randweg/Duinweg zijn een heleboel parkeerplaatsjes te vinden, waar je je trailer zou kunnen neerzetten. Of je neemt even contact op met manege 't Langeveld/Bakker/Smit om te vragen of je daar mag parkeren.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:43

Als je langs het duin ( die slinger paden richting manege bakker ) rijdt in Noordwijk, dan heb je een plek
waar jij je paard kan opzadelen en even kan vastbinden aan een boomstam. Ook hier kan jij je trailer
kwijt en geen extra kosten verder. ( je ziet vanzelf die boomstam aan je linker hand )

veel plezier

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:47

In Heemskerk liggen de ruiterpaden en fietspaden flink uit elkaar. Gezellig samen kun je in Heemskerk wel vergeten. Parkeren kun je vrij eenvoudig bij de duiningangen. Er liggen twee duiningangen aan de Rijksstraatweg. Ééntje ter hoogte van manege Heemskerk en ééntje even verder richting Beverwijk ter hoogte van de snackbar "de patatoloog".

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:51

Noordwijk ken ik niet.
In de duinen tussen Castricum en Egmond zijn heel wat km's ruiterpad langs fietspaden. Je moet dan van te voren even goed kijken welke paden je gaat nemen en waarschijnlijk wel een stuk heen-en-weer rijden. Maar een eerste duinrit zul je toch geen 20km ofzo gaan rijden denk ik. Ik dacht dat fietsen op voetpaden in dat gebied mag tot half elf 's ochtends, dus als je vroeg bent is het veel makkelijker te doen, dan moet de fietser over de voetpaden gaan (meest graspad). Startpunt is dan het makkelijkst bij Johanns's Hof/ De Hoep aan de Zeeweg van Castricum. Daar kun je ook een dagkaartje kopen voor het gebied (4,5- voor ruiter, fietser weet ik niet). Tussen Castricum en Heemskerk lopen de ruiterpaden niet zo mooi in de buurt van de fietspaden.
Je moet zelf maar even zoeken over dat fietsen op voetpaden op https://www.pwn.nl/PuurNatuur/ErOpUit/Fietsen/Pages/default.aspx. Ruiterinfo op https://www.pwn.nl/PuurNatuur/ErOpUit/Paardrijden/Pages/default.aspx. Thuis heb ik misschien nog wel een digitale scan van de kaart, laat even weten (pb) als je die wilt.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 09:53

Is dit wat je bedoelt jarco?

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 21:05

Nogmaals bedankt voor alle info!
Het is geen ramp als er af en toe wat stukjes uit elkaar liggen kwa fietspad (paard is over het algemeen wel braaf, maar gewoon nog jong). Is alleen wel gezellig om niet meer dan de helft van de rit elkaar niet te kunnen zien zeg maar.
Het wordt inderdaad geen rit van 20 km ;) dus is ook niet erg al we over dezelfde stukjes moeten. Het moet gewoon een ontspannen eerste 'echte' buitenritje worden dus we maken ons niet druk over afstanden die we moeten afleggen o.i.d. Alles lekker rustig aan en we zien wel hoever we komen.