Wat is nu echt een diehard kilometerfreter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Wat is nu echt een diehard kilometerfreter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 17:50

Langzaam maar zeker begint mijn jarenlange droom echt vorm aan te nemen.
Een trektocht, te paard uiteraard. Helemaal tot rust komen, nieuwe mensen leren kennen, van de natuur genieten, etc.
Geen gejakker met persé in een bepaalde tijd dwars door frankrijk naar nl willen. (Om vervolgens halverwege opgehaald te moeten worden omdat de paardenhoeven het niet meer aankunnen.)
Gewoon op het gemakje genieten.

Maar omdat het natuurlijk wel leuk zou zijn om meer dan 5 km per dag af te leggen, zoek ik een paard dat dat ook aankan. Het dier moet mij, 70 kg, en 9 kilo bagage kunnen dragen, keiharde hoeven hebben, en vooral sober zijn. Geen kwaaltjes zoals eczeem. Koel in de kop, een hittepetit is leuk maar kan ik niet gebruiken. Moet rond kunnen komen van tijdens de pauzes, s'avonds en snachts goed kunnen grazen.

Zelf dacht ik aan een haflinger, een fjord. Mischien een welsh cob omdat ik stiekem verliefd ben op dat ras.
Iemand anders rade mij een ijslander aan. Echter dan komen we al aan een heel ander prijskaartje. En ik wil mij niet te veel blindstaren op een ras. Ik las bijvoorbeeld een blog van 2 mensen die speciaal criollo's hadden aangeschaft. Eentje moest tijdens de tocht toch op ijzers, en toen begon de ellende. Na een poosje kon de smid geen plekjes voor de nagels meer vinden en was het gedaan. Ze schenen ook hoefschoenen gehad te hebben maar dat was het ook niet helemaal. Het andere paard had het blootvoets prima gered, dus ras zegt niks.

Wat is volgens jullie nu wijsheid? En hoe vind ik dat ene paard met gezonde benen en keiharde hoeven?
Alvast bedankt!

fjordnina

Re: Wat is nu echt een diehard kilometerfreter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:18

Een goedgetrainde fjord zou het zeker aan moeten kunnen, maar je moet wel paardspecifiek even goed kijken naar de hoeven. Van 1 van mijn fjordenmerries groeien de hoeven amper (wel hard), terwijl haar halfzusje keiharde hoeven heeft en een normale hoefgroei.
Bij dit ras zijn de hoeven dus wel een aandachtspunt, maar het is zeker niet onmogelijk. Het stamboek verlegt de aandacht op dit moment ook weer meer naar de hoeven omdat ze in het verleden een beetje vergeten zijn.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 18:28

Oké, dat is wel interessant. Want zo ken ik (wel een kruising maar goed) fjord x shet met hoeven, regelmatig komt de smid, dier loopt immers ook voor de kar, draaft veel op straat, die kijkt er eens naar, geeft een compliment en vertrekt weer. Dat zijn nu de hoeven van mijn droompaard. :D

En natuurlijk moet het dier dus rond kunnen komen van gras (maar ook niet bij het minste hoefbevangen raken) buiten kunnen staan in ieder soort weer (er gaat wel een lichte regendeken mee voor het geval dat) goed gezond zijn met goede benen etc. En niet meteen op hol slaan bij de eerste vrachtwagen.

En verder vooral eisen die paardgebonden zijn. Dat koel in de kop maar werklustig dus, en sociaal naar andere paarden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 18:56

Ik zou ook even opletten dat ze niet te week in de rug zijn.

Zelf vind ik Quaters bv wel geschikt hier voor. Maar het hangt ook erg af van hoe ze gehouden zijn en hoe ze gefokt zijn.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:41

Poeh nu hoor ik heel veel uiteenlopende dingen.. Wat ik hieruit opmaak is dat ik dus vooral niet moet denken; oh het is een ijslander, het zal wel goed komen.

Week in de rug is zeker belangrijk, mijn ervaring met fjorden is dat ze een heel erg doorgezakte rug kunnen krijgen, is dat nog altijd zo of?
Ik vind fjorden stiekem wel het leukst, vriendelijke prijs, ik heb er ervaring mee, lekker stevig.
Net nog een goed karakter. Hij mag best ondeugend zijn, maar moet er wel mee kunnen werken.
Ik weet dat zulke er zijn...

Horse5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:45

Ik ben gek op dit ras, een merens! Zijn sterke paarden die in de bergen van Frankrijk vroeger leefden. Dus deze paarden hebben zeker stevige benen. Maar ze kosten wel meer dan een gemiddeld paard.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 19:50

Vind ik ook gave paarden! Maar dan ga je weer richting dezelfde prijzen als een ijslander.
Natuurlijk heb ik het er voor over, maar is het 't waard?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:08

Bevangenheid met fjorden valt wel mee. De 4 fjorden hier staan 24/7 buiten op gras en heb nooit problemen gehad met bevangenheid. Sowieso eigenlijk geen noemenswaardige problemen. In 10 jaar tijd 1x een beetje mok en dan afgelopen maand een hoestje.

Je moet inderdaad paardspecifiek gaan kijken.
Fjorden kunnen net als andere rassen een doorgezakte rug krijgen. Fjorden worden echter als zijnde recreatiepaard lang niet altijd goed gereden en dat werkt rugproblemen natuurlijk wel in de hand.

Verder zou ik kijken naar een leeftijd vanaf 8 jaar en dan tot een jaar of 14. Goede hoeven, correct en hard beenwerk, sterk in de rug, voldoende ruimte in de boeg voor de longen en een paard dat meters maakt in zijn bewegingen, dan kom je ook nog eens ergens :D.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 20:15

@Fjordnina: Ja van maar 5 km per dag en de helft van de tijd ernaast lopen zou ik toch wel ietwat wanhopig worden. :')

En idd, ook tijdens een trektocht kun je dressuur oefeningen of westernoefeningen meepakken om je paard soepel te houden en fijn ontspannen te laten lopen.

Jou bericht maakt me al weer wat positiever, het is niet dat ik er expres op wil bezuinigen, maar een fjord heeft wel een wat meer vriendelijke prijs, en dat betekend dat ik meer geld in materiaal kan steken, en toch op tijd kan vertrekken!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:51

Gewoon een degelijk paard uitzoeken waar je goed mee door de bocht kunt. Er is niet een specifiek ras beter of slechter dan een ander, van elk ras dat er genoemd wordt zijn individuele paarden te vinden die zo'n trektocht uitstekend zouden kunnen, maar net zoveel die het absoluut niet zouden kunnen (zoals jij het wil doen).
Daarbij, als je die trektocht hebt gedaan, wat dan? Ik neem niet aan dat je dan alleen maar lange trektochten wil gaan rijden, dus zorg gewoon dat je een leuk en veelzijdig paard koopt ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:53

5 km is niet zo gek veel voor een paard, met mijn buitenritten leg ik soms wel 25 tot 30 km af. Mijn Quarters en haflinger doen dat op hun jan boeren fluitjes.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:03

wou net zeggen,
5km is niet veel.
Heb zelf een welsh a geen welsh cob maar de mijne rij ik 3/4 p.w.buiten en hij heeft sterke hoeven.
ligt er ook aan hoe het paard is opgevoed Qwa stal en buitenrijden denk ik.
De mijne staat gewoon 24/7 buiten ook in de winter en ga hem ook niet op ijzers zetten ofzo dan krijg je ook al snel van die zachtere hoeven

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 22:12

@Waratje: Ik denk dat dat idd wijsheid is. Hoewel er wel dingen zijn, ik ga het een slank arabiertje niet aandoen om mij en die 9 kg iedere dag te laten dragen.
Gevoelsmatig heeft vooral de welsh cob en de fjord een voorkeur.
Maar ik wil wel een paard waar ik fatsoenlijk op pas. Sterk of niet, ik ga het niet opzoeken door met mijn 1.75 op een fjord van 1.35 zitten omdat hij er sterk uit ziet.

@crazycactus: Daarom zoek ik ook een paard wat meer aan kan, 5 km is natuurlijk een belachelijke afstand. :+ Zou ietwat genant zijn.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:13

Quarters zijn paarden die bij uitstek geschikt zijn voor langere ritten in een rustig tempo. Daar zijn ze uiteindelijk op gefokt ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:16

crazycactus schreef:
Quarters zijn paarden die bij uitstek geschikt zijn voor langere ritten in een rustig tempo. Daar zijn ze uiteindelijk op gefokt ;)

Moet je die van ons dan maar eens komen uitleggen, die vind een ritje van een kilometer of 10 eigenlijk wel lang zat :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:17

Ik denk dat je toch echt niet naar een ras moet kijken, maar meer naar een sterk gezond paard, met gezonde hoeven en wat wel redelijk "stevig" is.
Dus inderdaad geen arabiertje, maar vrijwel alle andere rassen komen in aanmerking.
Al zou ik zelf dan voor in de zomer geen zwart paard nemen, die zijn toch wat warmer.

Edit: eigenlijk zou je naar de endurance paarden moeten kijken denk ik.
Nu weet ik dat die de afstanden op en wat hoger tempo afleggen, maar het zijn wel flinke afstanden.
Laatst bijgewerkt door siskeh op 05-04-11 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:18

Waratje schreef:
crazycactus schreef:

Moet je die van ons dan maar eens komen uitleggen, die vind een ritje van een kilometer of 10 eigenlijk wel lang zat :P

Whahaha ja dat ken ik.... oefening baart kunst zullen we maar zeggen he ;) die van mij denken ook wel eens "neeeeehhh vandaag ff niet..." maar meestal gaat het prima ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 22:26

@crazycactus: Maar dat kan een paard die geen paarduizend euro kost ook. Ik vind het leuke paarden maar dan betaal ik voor extra's die voor mij niet hoeven.

Ik ben een heel veelzijdige ruiter, mijn paard hoeft geen reining ster, dressuur topper oid te worden na de trektocht. Mijn grootste passie is juist om te zorgen dat ieder paard, via western of engels, fijn in zijn lijf komt te zitten. Gehoorzaam is, vrijheidsdressuur vind ik leuk, maar vooral gewoon samen genieten. Het is voor mij de kunst om te zien wat een paard goed kan, en dat maximaal te benutten. Of juist een schrikachtig paard heel makkelijk maken. Alles vind ik leuk. :)

@siskeh: Da's een goede, maar die hoeven geen extra kilo's bagage mee te sjouwen, dat scheelt heel veel denk ik.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:30

@MM tuurlijk kan dat, mijn haffie is ook niet zo'n duur type hoor. Denk sowieso dat koudbloedjes wat meer geschikt zijn dan hittepitterige warmbloeden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:34

die kilo's is ook "maar" 9 kilo natuurlijk, reken maar dat er ook genoeg zwaardere ruiters zijn, dan zit je aan hetzelfde gewicht.

Het is wel belangrijk om te bedenken hoe goed je paard tegen de warmte kan natuurlijk, en bij de endurance zal je wat meer paarden aantreffen die daar tegen kunnen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:36

Dravers zijn spijkerhard, immers gefokt op uithoudingsvermogen en niet op show of uiterlijk :D. Moet je niet een afgeragde draver hebben, maar het liefst eentje die gewoonweg niet snel genoeg bleek bij de trainingen op de baan. Dravers zijn ook nog eens goedkoop :j en echt hele fijne paarden hoor met pittige karaktertjes :D

Arabieren of kruising met arabier is ook altijd wel taai. Kruisingen zijn sowieso wel aan te raden, die zijn vaak sterker dan het oorspronkelijke ras.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 05-04-11 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:36

Ik denk meteen aan een draver, maakt kilometers (ook vaak in endurance), is koel in de kop en makkelijk in de omgang :)

Arabesk je was me net voor :P

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:38

Ja, wat arabesk zei wou ik ook al zeggen :+
Maar de dravers die ik ken zijn wel afgeragd, daar heb je niets aan :=

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 22:40

@Siskeh: Het is wel dood gewicht, dat schijnt zwaarder te zijn... Een zwaardere ruiter kan zijn gewicht immers nog mee laten bewegen, dood gewicht doed dat niet.

Warmte is inderdaad een goede. Maarja kou ook. Een paard dat dus goed tegen ALLE weersomstandigheden kan, laten we het daar maar op houden.

Haha ja een draver was al eerder aangeraden. Hoewel ik mij nu niet meteen thuis voel op die voor mijn gevoel ranke paardjes, zijn ze qua prijs wel aantrekkelijk. En als ik er een vind die taai is zal ik het zeker overwegen. Alleen zijn ze voor mijn gevoel zo iel. Ik ben een lang stevig persoon, ik heb al snel de angst in de weg te zitten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:41

Voordeel van dravers is dat ze ook niet jong bereden worden, alleen maar karretje trekken, dus de rug blijft lang gespaard :j Veel jonge dravers worden bij de eerste trainingen al afgeschreven omdat ze niet snel genoeg zijn, niet genoeg spirit hebben oid, maar prima als rijpaard kunnen dienen.

Er is zelfs iemand die dravers omschoolt en beleert en doorverkoopt voor niet al te hoge prijzen.

http://stalwestfriesedijk.nl/draverrrr.html