Hoe Buitenrijden zonder zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shirley123

Hoe Buitenrijden zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 22:06

Hallo,

Ik zit met een probleempje,
Ik moest laatst mijn verzorgpony naar de andere wei brengen en ben er toen op gaan zitten (Met hoofdstel).
Ze had die dag erg veel energie en het was dus niet erg slim om met haar te gaan crossen.
Ik was er niet helemaal met mijn hoofd bij en had haar in galop aangereden.
Het duurde niet lang en ze bokte een paar keer en ik lag ernaast.
Ik ben er daarna meteen weer op gaan zitten en ben verder gereden in stap en een stukje in draf.
Later toen ze veilig op de wei stond ben ik naar huis gefietst met een vreselijke kramp in mijn kuit.
Toen ik thuis was kon ik de tranen niet houden en heb het tegen me moeder gezegd.
Mijn moeder heeft het me nu helemaal verboden om op haar te rijden zonder zadel.
Hebben jullie misschien een oplossing om mijn moeder alsnog overtehalen dat ik zonder zadel buiten kan rijden.
Bijvoorbeeld met een ander alternatief, waar je wat beter inzit.
(Dit om het invetten van het zadel)
En hebben jullie ervaring in kramp in de kuit na een harde val? (Ik heb er namelijk na 2 weken nog steeds last van)

Bedankt alvast!

_Tara_

Re: Hoe Buitenrijden zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:09

Je zou een barebackpad aan kunnen schaffen. Sowieso fijner voor de rug van je paard en je zit net even wat steviger!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:09

Uhm, je kunt in die tijd ook even niet rijden of wandelen? Als je toch perse wil rijden: Oefen het eerst in de bak en bouw het op. Bij mij heeft het ook even geduurd voordat ik echt goed zonder zadel kon rijden, absoluut ook niet buiten gaan proberen en uittesten. :)
Verders ga ik mee met _Tara_

shirley123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 22:12

E_Nalanta schreef:
Uhm, je kunt in die tijd ook even niet rijden of wandelen? Als je toch perse wil rijden: Oefen het eerst in de bak en bouw het op. Bij mij heeft het ook even geduurd voordat ik echt goed zonder zadel kon rijden, absoluut ook niet buiten gaan proberen en uittesten. :)
Verders ga ik mee met _Tara_

Het stomme is dat ze nog nooit heeft gebokt buiten.
Dus ik keek er zelf eigenlijk erg van op.
Normaal gaat het ook in bak gewoon super zonder dat ze een streek uithaald

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:15

Rijd je vaker zonder zadel? Het kan zijn dat dit voor je pony ook wat vreemd heeft gevoeld of dat er iets te hard op de rug drukte (onbewust). Daarbij is zonder zadel rijden niet echt iets wat je zo even doet, als je dit lekker oefent en aan je moeder laat zien dat je ook prima zonder kunt rijden mag je misschien weer 't bos in! :)

shirley123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 22:17

E_Nalanta schreef:
Rijd je vaker zonder zadel? Het kan zijn dat dit voor je pony ook wat vreemd heeft gevoeld of dat er iets te hard op de rug drukte (onbewust). Daarbij is zonder zadel rijden niet echt iets wat je zo even doet, als je dit lekker oefent en aan je moeder laat zien dat je ook prima zonder kunt rijden mag je misschien weer 't bos in! :)

Zonder zadel rijden doe ik eigenlijk al heel erg lang.
Misschien was het een combinatie van teveel energie en misschien wel iets waar ze van schrok.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:18

Oh! :) Ja, dat zou kunnen inderdaad.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 00:57

Wat vervelend dat je gevallen bent! Voor je kuit zou ik, als je er nu nog steeds last van hebt, even langs de huisarts gaan. Kramp is in principe wel normaal, je hebt immers een flinke klap gemaakt. Maar ik zou het toch laten nakijken :)

Voor het zonder zadel rijden: best begrijpelijk dat je moeder het voor nu even heeft "verboden" ;)
Jij en je pony zijn blijkbaar wel gewend aan het zonder zadel rijden in de bak, da's al heel goed. Je kunt inderdaad een barebackpad aanschaffen, zijn wel heel erg handig en het zit heerlijk :j
Ikzelf heb met zonder zadel rijden ook altijd een halstertouw om de hals heen zitten. Hier kun je je goed aan vast houden, zo "hang" je automatisch ook minder aan de teugels.
Verder lekker blijven oefenen in de bak, zorg ervoor dat je paard goed aan de hulpen is. Op het minste geringste signaal van jou moet ze terug komen in tempo. Oefenen met bochten en voltes in alle gangen, alles zonder zadel zodat je je zit gaat verbeteren.

Als je nou weer naar buiten wilt om het te proberen: Neem dan iemand mee die er naast blijft lopen, desnoods je pony aan het halstertouw vast houdt. Op deze manier loop je minder risico op zo'n zelfde actie als de laatste keer, en houden jullie er allemaal (incl. je moeder ;) ) een positieve ervaring aan over :)

shirley123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 10:20

Julia_14 schreef:
Wat vervelend dat je gevallen bent! Voor je kuit zou ik, als je er nu nog steeds last van hebt, even langs de huisarts gaan. Kramp is in principe wel normaal, je hebt immers een flinke klap gemaakt. Maar ik zou het toch laten nakijken :)

Voor het zonder zadel rijden: best begrijpelijk dat je moeder het voor nu even heeft "verboden" ;)
Jij en je pony zijn blijkbaar wel gewend aan het zonder zadel rijden in de bak, da's al heel goed. Je kunt inderdaad een barebackpad aanschaffen, zijn wel heel erg handig en het zit heerlijk :j
Ikzelf heb met zonder zadel rijden ook altijd een halstertouw om de hals heen zitten. Hier kun je je goed aan vast houden, zo "hang" je automatisch ook minder aan de teugels.
Verder lekker blijven oefenen in de bak, zorg ervoor dat je paard goed aan de hulpen is. Op het minste geringste signaal van jou moet ze terug komen in tempo. Oefenen met bochten en voltes in alle gangen, alles zonder zadel zodat je je zit gaat verbeteren.

Als je nou weer naar buiten wilt om het te proberen: Neem dan iemand mee die er naast blijft lopen, desnoods je pony aan het halstertouw vast houdt. Op deze manier loop je minder risico op zo'n zelfde actie als de laatste keer, en houden jullie er allemaal (incl. je moeder ;) ) een positieve ervaring aan over :)

Heel erg bedankt voor je tip!
Ik zal er zeker wat mee gaan doen.

quater

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 20:04

Ik zou gaan voor een barebackpad zit je net ff wat steviger op je paard!

Bella_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:35

Probeer het in de bak nog een keer, misschien moet je paard er ook nog aan wennen, dus probeer het gewoon tijdens het rijden een kwartiertje en bouw het langzaam op.
Als je paard er al aan gewend is, kun je eens aan je moeder vragen of ze komt kijken in de bak als je zonder zadel rijd, als dat goed gaat mag je mss weer zonder zadel rijden. :D

xSproetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:22

een barebackpad lijkt me wel slim. :j