Leeftijd paard m.b.t. long-ride

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Leeftijd paard m.b.t. long-ride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:42

Gewoon eens wat meningen peilen...

Ik ben stilletjes weer een beetje aan't rondneuzen naar paardjes. Nog niet van plan direct wat te kopen maar je weet nooit waar je tegenaan loopt.
Nu ben ik van plan om 'ooit' (en hopelijk toch wel binnen nu en, laten we't ruim nemen, 10 jaar) een long-ride te gaan maken. Waarheen weet ik nog niet maar het lijkt me gewoon geweldig om voor langere tijd en in meer of mindere mate op de bonnefooi, te paard rond te reizen.
Nu vraag ik me een beetje af tot wat voor leeftijd (gemiddeld natuurlijk, alles afhankelijk van gezondheid en trainingsgraad, dat snap ik) je zoiets met een paard zou kunnen doen... Te jong is natuurlijk niet goed, een volgroeid paard van 7+ dus, maar dan... 'mag' je zoiets nog van een paard van bijv. 16 of 18 jaar (of ouder zelfs?) vragen?
Want dat is dan wel iets om rekening mee te houden bij de aankoop van een paard.
Ik kijk naar veulens maar ook naar ingereden paardjes van rond de 5/6 jaar, maar stel, ik kom een leuk paard van - laten we zeggen - 10 jaar tegen... moet ik dan haast gaan maken met die trektocht of valt dat mee?

Ik zou daar graag meningen over hebben van mensen die ervaren zijn in het rijden van lange (meerweekse) trektochten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:15

PB Licorne eens, die heeft het gedaan; naar zuid Frankrijk......

Francis

Re: Leeftijd paard m.b.t. long-ride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:10

Weet ik, maar ik zoek dus gewoon wat meer info. Op 't Long Riders guild staan ook wel twee engelse dames die ruim 1300 mijl met een 20 jarige en een 16 jarige die drachtig was, gereden hebben, maar ik wil dus eigenlijk weten of dat 'normaal' is of dat dat uitzonderingen zijn. Ik had gehoopt dat hier wat meer mensen met lange afstands ervaring zouden zijn maar ik denk dat ik toch op zoek moet naar een long riders forum ofzo...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:16

Francis schreef:
Weet ik, maar ik zoek dus gewoon wat meer info. Op 't Long Riders guild staan ook wel twee engelse dames die ruim 1300 mijl met een 20 jarige en een 16 jarige die drachtig was, gereden hebben, maar ik wil dus eigenlijk weten of dat 'normaal' is of dat dat uitzonderingen zijn. Ik had gehoopt dat hier wat meer mensen met lange afstands ervaring zouden zijn maar ik denk dat ik toch op zoek moet naar een long riders forum ofzo...

Of wellicht een stel onverantwoorde idioten?
Is er ergens iets terug te vinden hoe die paarden er, pak weg, twee jaar later bijlopen?

Het allerbelangrijkste is feitelijk: klein beginnen. Je eerste tocht drie weken weg willen blijven is redelijk een garantie op een fiasco. Voldoende vlieguren maken is de basis. Dan leer je vanzelf kritisch naar je paard kijken en hoe dat te lezen en ermee om te gaan. Leeftijd is daarbij niet zo van belang. Een jong paard kan prima enkele dagen mee op stap en tegen de tijd dat je daadwerkelijk drie weken op sta gaat, is je paard ook volwassen......

Pas op: niet te veel l*llen, maar gewoon vertrekken. Een week op stap levert veel meer inzicht dan een jaar op allerlei fora rondhangen.......

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 20:32

Waarom onverantwoorde idioten? Dat 'drachtig' zou ik dan persoonlijk ook niet doen maar uit jouw reactie lees ik dan weer dat dat 'dus' te oud is? Terwijl deze mensen wel in Engeland zijn gebleven en dus ten alle tijden noodhulp 'om de hoek' hadden.

Ja uiteraard gaat dat langzaam opgebouwd worden en ga ik gewoon op stap... Ik woon midden op de Veluwe dus voorlopig ruimte zat om te 'trainen' en ideeën zat voor kortere tochten. Dat gaat wel goed komen. De long-ride wordt wel soort van ultieme doel maar gaat uiteindelijk ook echt wel gebeuren.

Geen idee hoe die paarden er later bij liepen maar 't zijn wel allemaal ervaren long-riders dus ik mag aannemen dat ze weten wat ze doen.
(Zat net een stuk verslag te lezen van een stel wat helemaal door Europa reisde, van Wales naar Jordanië en weer terug! Daar was in ieder geval 1 paard bij die 15 jaar was... Over monstertocht gesproken... dwars door Turkije en Syrië... gaaf maar voor mij dan weer iets too much, ben niet zo'n held in hoog ruw gebergte denk ik ;) Europa vind ik dus al mooi zat voorlopig...)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:51

Francis schreef:
Waarom onverantwoorde idioten? Dat 'drachtig' zou ik dan persoonlijk ook niet doen maar uit jouw reactie lees ik dan weer dat dat 'dus' te oud is? Terwijl deze mensen wel in Engeland zijn gebleven en dus ten alle tijden noodhulp 'om de hoek' hadden.

Het boek van Ridder Dijkshoorn gelezen? Sneek-Vaals-Sneek? Dat was zo'n idioot (z'n eigen woorden!).
Daarnaast is GB bepaald niet NL. Om heel eerlijk te zijn is NL doorgaans een gemakkelijker land om te reizen met paarden dan GB.
Het is dus slechts een vraag, geen constatering. Het heeft niks met leeftijd te maken, maar alles met voorbereiding. Lees niet verder dan Bokt; hele volksstammen die vanuit niets trektochten willen gaan maken met dagafstanden van 30-40km en dan liefst minimaal een week, om te beginnen.

Francis schreef:
Ja uiteraard gaat dat langzaam opgebouwd worden en ga ik gewoon op stap... Ik woon midden op de Veluwe dus voorlopig ruimte zat om te 'trainen' en ideeën zat voor kortere tochten. Dat gaat wel goed komen. De long-ride wordt wel soort van ultieme doel maar gaat uiteindelijk ook echt wel gebeuren.

Wat is jouw defenitie van "long-ride"? In drie weken rijdt je zonder veel problemen dwars door NL: http://www.dewegvanhetpaard.nl/index.ph ... se-tochten even naar beneden scrollen.
Ik ga komend voorjaar drie weken op stap. Rondje IJsselmeer. Lekkere vakantie maar niet meer dan dat en samen met een zeer ervaren reiziger.

Francis schreef:
Geen idee hoe die paarden er later bij liepen maar 't zijn wel allemaal ervaren long-riders dus ik mag aannemen dat ze weten wat ze doen.
(Zat net een stuk verslag te lezen van een stel wat helemaal door Europa reisde, van Wales naar Jordanië en weer terug! Daar was in ieder geval 1 paard bij die 15 jaar was... Over monstertocht gesproken... dwars door Turkije en Syrië... gaaf maar voor mij dan weer iets too much, ben niet zo'n held in hoog ruw gebergte denk ik ;) Europa vind ik dus al mooi zat voorlopig...)

Europa is een prima reisgebied. De Alpen en de Pyreneeën zijn prima berggebieden om te oefenen voor het ruigere spul in Turkije :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:53

Volgens 'de' definitie is een long-ride 1000 mijl of meer. In ieder geval is dat het criterium om opgenomen te worden in het long-riders guild.
Mij gaat het niet om de kilometers of de tijd maar om de ervaring... Als ik ga zal het dus ook 'op de bonnefooi' zijn, dus kaart en compas en globale route en zie maar waar je uit komt. Geen bepakking vooruit laten brengen of vooraf geplande slaapplaatsen of wat ook.
Maar zover is't nog lang niet, eerst een paard ;) En aangezien ik net zo makkelijk naar veulens kijk als naar 6 jarige paarden kan het maar zo nog heel lang duren voor ik ga.. (maar het lezen en dromen er over is ook leuk).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:15

1000mijl in een keer, of je totale "reiskilometers"?
Als dat in een keer moet, kost je dat in Europa beduidend meer moeite dan in Amerika.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:52

Francis schreef:
Volgens 'de' definitie is een long-ride 1000 mijl of meer. In ieder geval is dat het criterium om opgenomen te worden in het long-riders guild.
Mij gaat het niet om de kilometers of de tijd maar om de ervaring... Als ik ga zal het dus ook 'op de bonnefooi' zijn, dus kaart en compas en globale route en zie maar waar je uit komt. Geen bepakking vooruit laten brengen of vooraf geplande slaapplaatsen of wat ook.
Maar zover is't nog lang niet, eerst een paard ;) En aangezien ik net zo makkelijk naar veulens kijk als naar 6 jarige paarden kan het maar zo nog heel lang duren voor ik ga.. (maar het lezen en dromen er over is ook leuk).

Ga dan gewoon op zoek naar een paard dat je goed past. Leeftijd is niet zo van belang, gezondheid en conditie wel. Conditie kun je een heel stuk optrainen, gezondheid kun je op selecteren. Een gezonde en goed getrainde 20-jarige kan een heleboel aan, een niet zo ijzersterk jong paard (zeg een jaar of 10) kan misschien nog niet de helft daarvan aan.
Ik neem aan dat je je paard niet alleen maar voor zo'n tocht wil kopen, maar dat je er gewoon jaren plezier mee wil hebben, kies daarom gewoon het paard dat je aanspreekt en kijk dan in de praktijk wat er wel of niet gaat lukken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 00:24

Ikke, 1000 mijl is ongeveer 1600 km., dat ga je met gemak redden in Europa. Ik had al een mooie route van hier naar Inverness, Schotland, gaat daar al ruim overheen als je te paard over landweggetjes gaat, met de auto is't al zo'n 1400 km., van hier naar de Frans/Spaanse grens is met de auto al rond de 1600 km... Te paard rijd je meer kilometers dan de meest richte route per auto. Mogelijkheden genoeg om binnen Europa over de 1000 mijl te rijden (richting Polen, naar Kroatië, verzin maar wat... Je hoeft ook niet eens van A naar B, je kunt ook een rondje van A naar A rijden ;) Het lijkt me bijv. ook leuk om de hele Nederlandse grens te volgen, dus ook langs de kustlijn, 'rondje Nederland' zeg maar... volgens mij schiet dat ook al aardig op qua kilometers...(even opgezocht, inclusief kustlijn is dat al bijna 1500 km... Als ik hier thuis begin en naar de grens rij kan ik dus zelfs al binnen Nederland een 'officiele long ride' rijden. ;) )

Waratje, ik vroeg ook niet wat voor paard ik zou moeten kopen voor een trektocht... uiteraard koop ik een paard wat me aan spreekt, een klik hebben met een dier is wel 't belangrijkste voor me.
Maar daarom kan ik daarnaast nog wel rekening houden met eventuele wensen en dingen die ik met dat paard zou willen doen... Uiteraard koop ik em niet alleen maar voor die tocht, maar een paard kopen waarvan ik bij voorbaat weet dat het nooit gaat lukken is ook niet handig.
Stel, ik kom nu een paard tegen van 14 jaar wat me leuk lijkt en weet dat ik pas over 5 jaar zo'n tocht kan maken (ik heb nou eenmaal wat verplichtingen waardoor ik niet zomaar alles kan laten vallen en vertrekken op het moment dat ik dat wil), maar iedereen geeft aan dat dat te oud zou zijn (hypothetisch dus hé) voor een trektocht, dan is dat dus iets om in mijn beslissing mee te nemen. Hoe leuk vind ik dat paard, hoe belangrijk vind ik het maken van zo'n tocht en heb ik het er dan voor over om van mijn wens ooit zo'n tocht te maken af te zien voor dat specifieke paard.
Om dus weloverwogen een keus te kunnen maken informeer ik me graag een beetje ;) Niet meer en niet minder...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:50

Francis schreef:
Stel, ik kom nu een paard tegen van 14 jaar wat me leuk lijkt en weet dat ik pas over 5 jaar zo'n tocht kan maken (ik heb nou eenmaal wat verplichtingen waardoor ik niet zomaar alles kan laten vallen en vertrekken op het moment dat ik dat wil), maar iedereen geeft aan dat dat te oud zou zijn (hypothetisch dus hé) voor een trektocht, dan is dat dus iets om in mijn beslissing mee te nemen.

Waarom zou een paard van 19 "te oud" zijn? Leeftijd is niet de bepalende factor om te bepalen of een paard zo'n tocht aankan, dat zit in de fysieke en, zeker zo belangrijk, de mentale conditie. Als je zo'n tocht maakt zul je continu moeten kijken wat het paard op dat moment aankan, dat kan ook per dag verschillen en daarbij maakt leeftijd dus niet uit. Er is geen enkele garantie dat een paard van 10 jaar die tocht beter aankan dan een paard van 20 jaar. Jij zult moeten inspelen op de mogelijkheden van het paard en dat kan dus betekenen dat je geen dagafstanden van 30 km kunt plannen, maar misschien wel eens een dagafstand van 8 km er tussen moet zetten. Het betekent dat je moet zoeken naar het ritme rij- en rustdagen dat voor dat paard goed past in de praktijk.

Als je een goed gezond paard koopt (en dat is altijd aan te bevelen) dan kun je die tocht er in principe mee doen als je dat perse wil doen. Je zult toch wel als voorbereiding een paar "gewone" trektochten gaan doen en dan kom je er vanzelf achter of het voor jou en dat paard gaat werken. Er zijn geen garanties, maar het maakt wel uit of je praat over "problemen" of "uitdagingen". Wat wil je zelf?
En hoe ga jij om met je ideeen over die tocht, blijft dat "over 5 jaar" of zeg je over een jaar "over 4 jaar" onafhankelijk of je ondertussen een paard hebt gevonden of niet? En als je een gezond paard van 16 vindt dat je aanspreekt, kun je dan zeggen "we doen het over 2 jaar"?

Even uit nieuwsgierigheid: wil je alleen met het paard gaan of wil je het samen met een andere ruiter gaan doen?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 17:11

Waratje, ik zeg niet dat een paard van 19 te oud is, dat is een leeftijd die ik als stelling en voorbeeld geef. Daarom open ik juist dit topic, om daar eens wat meningen over te krijgen van mensen met ervaring met dit soort tochten (met de nadruk op 'ervaring' aangezien ik de boekjes- en internetwijsheid ook zelf kan vergaren, verhalen van anderen kan ik ook zelf lezen. Maar ik ben dus idd van mening dat je't toch gewoon moet 'doen' en ervaren wat voor jou en je paard werkt. En dat was dus mijn vraag: 'wat gemiddeld nog werkt'... ;)

Om je vragen te beantwoorden, ook die jaartallen e.d. zijn voorbeelden (ik dacht dat ik dat dat wel duidelijk was in wat ik schreef, maar blijkbaar nog niet). Ik zeg 'stel' en 'bijvoorbeeld'... Ik leg me nergens op vast, als ik BIJVOORBEELD eind dit jaar een 9 jarig paard koop wat ik binnen een week blindelings vertrouw en bedenk dat ik volgend jaar al ga, dan ga ik volgend jaar al. Er zijn alleen een paar beperkende factoren zoals mijn opleiding en de zorg over een kind (als alleenstaand ouder), waardoor ik de komende 3 jaar in ieder geval nog niet maandenlang weg kan. Maar als het zo uit komt kan het sneller of later worden... Net wat je zegt, dat hangt allemaal af van hoe ik en m'n paard het gaan doen en gaan vinden. Misschien kom ik er na een eerste korte trektocht door Nederland al achter dat het een leuk idee leek maar helemaal niet mijn ding blijkt. Of dat mijn paard, ondanks dat ik probeer te selecteren op geschikte trektochttypes, het helemaal niet trekt... dan niet, dan houden we't lekker bij korte ritten over de Veluwe en lezen we fijn verder over lange verre reizen... Ik moet niks, ik wil het graag gaan proberen en het lijkt me heel er gaaf maar ik zie wel waar we uiteindelijk uitkomen. Letterlijk en figuurlijk ;)

Wat betreft je laatste vraag... Die echt lange tocht ga ik in principe alleen doen. Tenzij ik toevallig iemand tegen kom die heel graag mee wil en die ik ook mee wil hebben ;) Maar die kans acht ik klein... Misschien wat kortere tochten samen met een goede vriendin ofzo (hoewel mijn huidige paardrijdende vriendinnen geen ambities hebben voor dat soort tochten). Maar ook dat is iets wat de ervaring uit moet wijzen... misschien vind ik er geen reet aan in m'n eentje of vind ik het risico bij nader inzien toch te groot en ga ik helemaal niet omdat ik geen reispartner kan vinden... Dat zijn allemaal dingen waar ik echt wel rekening mee houd ;)