Om alvast een paar leuke ruiterroutes op te zoeken voor komende zomer ben ik toevallig op het bos bij Appelscha uitgekomen. Hier kun je en schijn je het ook te mogen zwemmen met je paard. Het gaat om het 'Canadameer'. Kun je hier werkelijk zwemmen? Lopen de oevers steil af? Kun je er zelf ook nog leuk zwemmen? En hoe diep is de plas? En is de bodem redelijk stabiel zodat je niet wegzakt?
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 23-02-11 10:07
Ik TEM even, hier loopt een centraal topic over waar je je vraag kan stellen.
Edit: Oeps...ben abuis in het centrale topic mag je geen vragen stellen....
Ik heb vorig jaar wel door het Canadameer gereden maar hoorde later dat het dus niet mag. Ik hoorde toen ook dat er een speciaal meer voor paarden/honden gemaakt zou worden maar geen idee hoever het ervoor staat.
Maar als het wel mag, is het meer dan snel diep genoeg om ook echt te zwemmen op de rug van je paard? Het meer schijnt namelijk meer dan 30 meter diep te zijn.
Kun je vlakbij het meer parkeren?
tallechie
Geplaatst: 23-02-11 10:19
Volgens mij mag het niet (meer), maar dit weet ik niet zeker. Je kunt wel parkeren bij het meer, maar je moet nog wel een eindje lopen om bij het meer te kunnen komen. In het begin is het niet diep en op een gegeven moment loopt het heel snel heel steil naar beneden. En je hebt niet in de gaten wanneer dat zo is.
Je mag er met je paard niet komen, wij waren er in september vorig jaar en hebben er toen een picknick stop gehouden. Hebben dus gewoon het risico genomen maar gingen dus niet diep het water in. Ik geloof dat de boete €60 is. Je zou Napie even kunnen vragen die rijd er heel veel.
zomers mag je er niet komen, het is dan een zwemplas voor mensen en vrij druk.. in de winter en voorjaar mag je er volgens mij wel komen.. of het hele jaar niet.. maar zomers weet ik zeker.. Je riskeert een grote boete als je wel gaat..
Oke, dus zelf mag ik er wel in, maar m'n paard niet, haha. Dus dan wordt het maar niet zwemmen met paard.
Adrian
Geplaatst: 24-02-11 00:24
Wij zijn er vorig jaar geweest met zo'n 20 Friezen. We logeerden allemaal op de Albertshoeve, vlakbij. Vanaf 1 mei tot 1 oktober is het verboden voor ruiters, dacht ik. Zo'n 20 a 30 meter uit de kant wordt het al gauw dieper en kan je gaan zwemmen met je paard.
Prachtige foto's. Ik zou zo m'n paard inladen en gaan rijden daar. Maar echt zwemmen is dus mogelijk en het paard kan er weer uitkomen? Dat is nog altijd een wens van mij. Ik ben al wel in galop door het water gereden met m'n paard, maar heb nog nooit echt met m'n paard gezwommen. Helaas is het water nu toch echt nog te koud (5-6 graden ong.).
Ik kan me overigens wel voorstellen dat je niet met een paard of hond erin mag als er ook door mensen gewzommen wordt. Daar ben ik namelijk ook niet gecharmeerd van.
Ik meende dat het sinds kort helemaal verboden is om er in te zwemmen het hele jaar door aangezien ze bezig zijn en honden en paarden zwemmeer te maken.
Je mag er niet in maar 'stiekem' kom er er wel eens met mijn pony (in de avonduren in het voorseizoen) Andere vragen al per PB beantwoord
Paarden en hondenvijver komt in 2012 of 2013, dat duurt nog wel even Ben bang dat dit in onhygienische baggerbak wordt gezien de plek waar ze hem willen aanleggen bestaat uit bosgrond en geen mooie heldere zandafgraving zoals het Canadameer
Ik ben bang dat die speciale vijver zo'n plas wordt die in de zomer vol zit met blauwalg. Het is inderdaad jammer dat het zwemmen met je paard niet meer mag in het Aekingermeer. Ziet er echt heel mooi uit.