Wat vinden jullie het beste om mee buiten te gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DB_CARTAGO

Wat vinden jullie het beste om mee buiten te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 15:33

Hey allemaal,
Wat vinden jullie eigenlijk het beste om mee buiten te gaan rijden?
Ik persoonlijk vind een westernzadel ongelooflijk lekker zitten maar ik ben eigenlijk een springer en rijdt met een veelzijdig zadel in de les.
En een fjord vind ik ook helemaal geweldig ze zitten echt ongelooflijk zacht of een criollo.

Wat vinden jullie helemaal het einde tijdens een buitenrit?
Het paard waar je op zit(ras):
zadel:
de omgeving enz...

En nu nog een ander vraagje ik ken een meisje en gallopeerd op stenen en kiezels is het eigenlijk wel gezond hij staat niet op ijzers. Ik heb het meisje al aangeraden om extra bescherming buiten want anders zou de kans kunnen zijn dat de hoef barst of te veel afslijt.
Het paard zelf heeft hier absoluut geen last van en vind het zelf leuk.

grtjs Demi

labyrinth

Re: Wat vinden jullie het beste om mee buiten te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:01

Tsja, ik ben niet de expert wat betreft wat wel goed is en niet. Ik weet wel dat ze in het buitenland (denk frankrijk, ardennen, maar ook in kroatië bijvoorbeeld) gewoon galopperen op dat soort paden als de verdere omstandigheden goed zijn (geen gigantische kuilen of struiken etc..) Die paarden hebben ook niet altijd ijzers, maar ik zie daarbij ook bij de wat oudere paarden niet totaal afgesleten hoeven.

Ik heb toch wel het gevoel dat we in nederland wat over-voorzichtig zijn met bepaalde dingen, maar de paarden hier zijn ook niets gewend, en niet iedereen kan het zich veroorloven om een paard dat kreupel is geworden een maandje rust te geven op het weiland.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:18

Een fatsoenlijk opgevoed paard; daarop een PASSEND zadel en de plek maakt niet zoveel uit. Ik ben in de loop van de jaren met allerlei paarden (eigen en geleend/gehuurd) op allerlei plekken geweest. Elke plek heeft mooie dingen, als je ze maar wil zien.

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:30

ik vind mijn zadel erg lekker ziten is volgens mijn dreesuur en veelzijderheid in een ik heb zelf een haflinger ze zit er lekker

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:36

Maar; er zijn best nog wel uitdagingen te vinden.
http://www.dewegvanhetpaard.nl/index.ph ... se-tochten even naar beneden scrollen voor het verslag van vorig jaar. Voor dit jaar staat ie helemaal op de planning om mee te rijden. Lukte vorig jaar helaas niet. Aangenaam paarden- en mensengezelschap en een mooie route.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:08

Hier gaan wij ook met de paarden in galop de kiezelbergen op, maar dan moet de ondergrond wel hard zijn en niet te los want dan wordt het glijden, met veel (dikke) stenen doe ik het niet, dan vind ik de kans te groot dat ze struikelen. Alleen in het hoogseizoen hebben wij ijzers omdat ze dan aardig wat uur per dag lopen en de ondergrond is net schuurpapier. Het verschilt ook enorm per paard wanneer ze al toe zijn aan ijzers na evenveel loop uren.

Qua zadel en paard vind ik wel verschillen. Persoonlijk rij ik graag op onze lusitano x ?. (Urano) maar onze Garrano (Tolla) vindt ik ook wel heel prettig! Eigenlijk heeft elk paard van ons wel z'n voors en z'n tegens. Net wat je wil en doet. Ik mag ook graag alleen met mijn fjord op stap, maar als leid paard neem ik hem meestal niet mee...... En tja...de natuur hier is in een woord prachtig!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:13

Een Barefoot zadel op één van mijn eigen pony's (arabier of halfarabier) en geen hoefijzers dus galop doen we in de berm of op het ruiterpad. Draven kan nog weleens op de weg voorkomen maar niet lang.
Qua omgeving liefst een ruim opgezet bos met ruiterpaden. Het strand staat nog op mijn verlanglijst. Maar ik durf niet meer zo goed na die verhalen over onzichtbaar drijfzand.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:22

Amalarab schreef:
Een Barefoot zadel op één van mijn eigen pony's (arabier of halfarabier) en geen hoefijzers dus galop doen we in de berm of op het ruiterpad. Draven kan nog weleens op de weg voorkomen maar niet lang.
Qua omgeving liefst een ruim opgezet bos met ruiterpaden. Het strand staat nog op mijn verlanglijst. Maar ik durf niet meer zo goed na die verhalen over onzichtbaar drijfzand.

Dat was erg lokaal hoor.
Drijfzand ontstaat niet zomaar, er moet wel een ruimte onder zitten waar het in weg kan zakken.
Ik rij al 10 jaar bij mij op het strand tussen ijmuiden en zandvoort, nog nooit drijfzand meegemaakt of van gehoord.
Dat verhaal was de eerste die ik erover hoorde en daar waren zelfs waarschuwingen voor gegeven.
Zonde om het strand niet op te gaan daarvoor, de kans dat er een boom omvalt in het bos waar je onder staat is groter.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 20:44

Amalarab schreef:

Ja het strand is echt prachtig alleen moet je paard niet bang zijn voor de golven anders is het een heel uur worstelen xd
Maar drijfzand zal je in belgie of nederland niet of heel weinig vinden
grtjs Demi

Edebussy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:52

Paard: Een arabier (maar geen merrie) zoals mijn Gabacho-tje
Zadel, mijn kalvakade dressuur of een goed endurance zadel.
Omgeving...maakt me niet uit als het maar afwisselend is, bos, duin, strand en polder het heeft allemaal zijn leuke en minder leuke dingen.
Mee nemen: Goed gezelschap in de vorm van ruiters of menners.
Leuk: spotten van wild of zien van mooie natuur.

Lordje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:01

paard waar ik rijd is een Belgische Warmbloed :)
mijn zadel is een veelzijdig
en de omgeving is rustige straatjes en een bos waar ik eigenlijk niet in mag :3

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 07:47

Qua paard natuurlijk mijn eigen grote vriend die ik door en door ken, en zijn zadel (KN dressuur) vind ik ook erg lekker zitten. Omgeving vind ik strand en duinen het mooist, maar daar wonen we nogal ver vanaf en zijn we pas 1 keer samen geweest. Een goede 2e is hier vlak bij op de Veluwe of Utrechtse Heuvelrug, liggen allebei om de hoek hier.

Lekkerste zadel waar ik ooit op heb gezeten is trouwens een endurancezadel, is er echt voor gemaakt om uren in te kunnen zitten zonder problemen. Bijrijdpaardje wat ik destijds had, had zo'n zadel.

Wbt kiezels, geen idee al zou ik het zelf niet doen, maar dat is puur omdat ons eigen paard daar niet fijn op loopt. Harde ondergrond lijkt me niet goed voor de pezen.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 08:18

ik heb 'n australian stock (western) zadel op de haf liggen...
en we gaan naar bos, duinen,en natuurgebied spaarnwoude

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 08:28

In het duin rijd ik met me springzadels, rondje over de weg ga ik ook met dressuurzadel
op KWPN en een haflinger

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:06

SusanH schreef:
Wbt kiezels, geen idee al zou ik het zelf niet doen, maar dat is puur omdat ons eigen paard daar niet fijn op loopt. Harde ondergrond lijkt me niet goed voor de pezen.

Harde ondergrond is uitstekend voor pezen, mits je daar op de juiste manier mee omgaat.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:45

Paard: een paard dat lekker uit zichzelf loopt met de oortjes naar voren, niet te moeilijk doet en veel durft. Zoals mijn paard dus (draver). Alleen soms mocht ze van mij wel af en toe iets rustiger lopen want ze wil vaak snel, sneller, snelst. Fjorden vind ik meestal ook heel lekker zitten maar qua karakter kan ik met de een wel door 1 deur en met de ander niet. Ik heb ook wel een tijdje op een hele leuke konik gereden, die durfde bijna overal doorheen en was lekker pittig.
Zadel: daar ben ik nog niet uit, heb nu een dressuurzadel maar dat zit niet lekker als ik langer dan een uurtje rij. Podium heb ik geprobeerd maar die ligt erg hoog op het paard en dat vind ik niet zo prettig. Dus er komt binnenkort wel iets anders, ik denk nu aan een Massimo trail.
Omgeving: ik hou hier in Nederland vooral van afwisseling tussen bos en hei. Liefst af en toe mooie overzichtelijke paden waar je veilig wat harder kan en niet te veel hekken waar je doorheen moet.
Ik heb ook een tijdje in Roemenie gewoond, daar kan je heerlijk rijden, daar hoef je je niet aan paden te houden namelijk dus je kan helemaal zelf je route kiezen, zolang je maar niet over iemands landbouwgrond gaat. Schitterend landschap met heuvels, grasland, bos, af en toe een beekje oversteken en door dorpjes rijden met alleen zandwegen.

LoveTobbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:58

Paard: Het liefst zit ik op een haflinger omdat ze zo onwijs lekker zitten (Of anders een fjord)
Zadel: Een westernzadel, dan zit je lekker stevig!
Omgeving: Het bos.

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:11

paard: maakt me niet uit als die maar een beetje pit heeft maar niet bij het eerste drafje meteen een bok ofzo
zadel: boomloos
omgeving: bos

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:12

Paard: mijn eigen IJsco :3
Zadel: boomloos (Barefoot)
Omgeving: Bos, hei, vlakte/dijken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:59

Qua paard maakt het me niet zoveel uit, zolang het maar een paard is waar ik wel gewoon lekker mee aan een lang teugeltje kan rijden, en m dus niet de hele tijd hoef in te houden of juist moet bijdrijven.

Verder heb ik een tijdje een australian stock sadle gehad, en dit zat toch wel errug fijn!

Qua omgeving vind ik de ardennen helemaal geweldig, maar ook meer richting Frankrijk/Spanje is het heerlijk rijden.
Bijna altijd mooi weer, dat is wel heel fijn!