opbouwen buitenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dakpan

opbouwen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 08:00

Hoi bokkers,

Binnenkort ga ik met mijn paard verhuizen naar een nieuwe stal, voordeel hiervan is dat ik 50 meter van een enorm natuurgebied kom te staan. Helemaal geweldig, maar ook meteen een klein probleempje: Hoe 'bouw' ik het buitenrijden op?

Ik heb nogal een dominante bloedkikker die vaak wat in overleg met mij wil over het werk wat er moet gebeuren :D 1 ding weet ik zeker; het moet de eerste keer goed gaan, anders gaat het in de ogen van madame nooit meer gebeuren!

Met een ander paard mee, is geen garantie bij ons dat het goed gaat en ik weet; garanties heb je nooit bij paarden, maar hoe verklein ik de kans dat het mis gaat?

Noompje86

Re: opbouwen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:14

eerst lekker een stukje stappen en iemand op de fiets er naast.
zelf rij ik buiten eigelijk altijd met een martilgaal er aan. maar misschien iets van een slofteugel?
en zelf natuurlijk de weg al een beetje kennen:) zo dat je weet wat voor "engedingen" je tegen kan komen

als je maar uit kijkt :) en veel plezier hebt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:18

Eerst zelf een verkennend rondje doen zonder paard, vervolgens een paar keer met paard aan de hand een rondje doen en als dat goed gaat, erop.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:20

is het paard verkeers mak?? want in natuur gebieden kun je cross motoren tegenkomen en dergelijke. en met slof zou ik alleen doen als je hier zelf goed mee kunt rijden, een hulp teugel is GEEN noodrem!! als je paard goed dressuurmatig onder controle is en verkeers mak zou ik toch voor een mak ouder paard gaan inplaats van iemand op fiets. of een combinatie van. ook kan in een groep heel goed werken. maar zorg dan wel dat er niet nog meer gestreste of drukke paarden bij zijn want anders zouden ze er een wedstrijdje van kunnen maken... en dat wil je echt niet. ik wens je heel veel plezier met buiten rijden en je kunt er bij je training in de bak ook echt wat aan hebben ( ik heb mijn friesje leren wijken op straat tussen de witte strepen van links naar rechts. hij snapte het in de bak niet echt maar buiten wel en nu kunnen we het in de bak ook). ook stelling vragen en overgangen zijn buiten heel goed te oeffenen. suc6 en doe geen dingen die je zelf stiekem eng vind want dat gaat je paard aanvoelen...

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:21

Ik ben ooit begonnen met wandelen aan de hand. Steeds een klein stukje verder en dan vooral teruggaan vóórdat paard zelf besloten had dat hij niet meer verder wilde. Toen we eenmaal de hoek om waren en hij de stal niet meer kon zien ging er een knopje om en vond hij het geen probleem meer om door te lopen, hoe ver we ook gingen. Onder het zadel ging toen ook gelijk goed. Nu gaat hij overal heen, hoe verder hoe beter.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 15:38

Verkeersmak is ze zeker, al weet ik natuurlijk niet hoe ze gaat reageren als ze in het bos ineens een hoop kabaal hoort. Dit zal echt de tijd moeten leren..

Wandelen aan de hand vind ik wel een super idee om mee te beginnen, ook met een rustig paard mee.
Slofteugel etc, is voor ons, denk ik, niet zo geslaagd. Ik rij nooit met slof en zou de spanning alleen maar meer opbouwen door dat eraan te hangen..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:41

Ik ben ook begonnen met wandelen aan de hand.

Die van mij is een echte held, lekker achter het baasje kruipen als het spannend wordt en dat gaat dus niet als je er op zit.

Daarna ben ik wel zelf gaan rijden maar met iemand met de fiets mee. Meestal ging ik voorop of reden we naast elkaar, als ze het echt eng vond dan ging de fietser voorop en mevrouw er zo achteraan.

Ben nu ook weer aan het opbouwen op deze manier. Half jaar lekker rust gehad en nu bij de nieuwe stal aan het rijden. Uiteindelijke doel is ook dat ik zonder problemen en vooral zonder telkens afstappen alleen met haar op pad kan.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:42

Ik ben zelf begonnen met wandelen aan de hand. Dat deed ik alleen, of met andere paarden erbij. Daarna ben ik na het rijden begonnen met kleine rondjes buiten uitstappen, Die rondjes heb ik steeds groter gemaakt en ben ook stukjes draf gaan meepakken.
Volgens mij ben ik de eerste keer wel in draf het erf af gegaan, om even duidelijk te maken dat we écht weggingen. Paard kan nu alleen mee naar buiten en met anderen.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 15:50

Het is uiteindelijk wel de bedoeling dat ik alleen met haar op pad kan. Maar uit wat jullie nu aangeven zal dat niet echt problemen gaan geven; eerst met een ander paard en dan alleen

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:54

Meteen met een groep andere paarden mee die het buitenrijden al kennen en als dat goed gaat ga je het alleen proberen. Succes!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:12

Eerst wandelen, inderdaad en daarna een keer een klein stukje uitstappen na het werken in de bak en dat rustig aan uitbreiden. Een gezellige stalgenoot meenemen zodat je lekker kunt kleppen, is meestal ook heel ontspannend voor de paarden :+