Ruiterbewijs KNHS of FNRS?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne007

Ruiterbewijs KNHS of FNRS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 21:49

Hoi allemaal!!

Binnenkort heb ik een eigen paard en die komt te staan omgeving Lage Vuursche in Hilversum.
Hier is het ruiterbewijs nodig om vergunningen aan te kunnen vragen. Laat ik die nou net niet hebben ;(

Alleen...... De SRR heeft geen locatie in de buurt om examen te doen!
Wel zit er een FNRS manege in de buurt. Maar dan moet het examen in 3 delen dacht ik en ook ben ik niet lid oid van die manege.

Is het beter om het van de KNHS te doen? Of maakt dat geen bal uit.
Ik heb het idee dat omdat je bij de FNRS 3x examen moet doen alles veel ingewikkelder en moelijker is.
En ik heb nog maar 2 springlessen ooit gehad en dat vind ik zelf een beetje eng. Dus hoe minder springen hoe beter.

In het begin maar illegaal het bos in en hopen dat ik geen boswachter tegenkom...........
Of kom je nooit een boswachter tegen......

Groetjes,
Yvonne

liberty

Re: Ruiterbewijs KNHS of FNRS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:04

Wij doen het alleen maar via de FNRS, theorie vind ik makkelijker, omdat alles verdeeld is en je niet een hoop in een keer hoeft te leren. Ook het rijden gaat in stappen, steeds een beetje moeilijker, zo is springen eerst 40 cm, en pas bij deel 3 een oxer van 50 sm. Ik zou gewoon bij je FNRS manege in de buurt informatie opvragen :)

Yvonne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 12:38

Super, bedankt. Aan deze info heb ik iets.
Ik ga is informeren bij de FNRS manege.
Ik dacht dat het alleen wat omslachtig zou zijn omdat het in 3-en is opgedeeld.

Want de uiteindelijke sprong is een rechte balk van 60cm?

Helaas heb je hier het ruiterbewijs nodig om je vergunningen aan te vragen..........
Had net gebeld naar het GNR. Zonder plaatjes krijg je een bekeuring van 60 euro. Is nog te overzien!

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:40

ik heb het volgens mij gewoon van KNHS gedaan?
Ik weet het niet zeker het werd toen georganiseerd op een stal dichtbij mijn stal in de buurt en ik heb me opgegeven..
we hadden 10 weken 1 x in de week les en 3 theorieavonden..tijdens die lessen oefenden we met springen, met 1 hand rijden enzovoorts, alles wat je op het examen ook moet doen. Met theorieavonden werd er verteld wat belangrijk was om te leren en hoe je het moest leren..Ik vond het een hele goede manier..maar volgens mij was het KNHS.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:43

Zowizo kun je het eerste examen al overslaan als je al voldoende rijervaring hebt (ter beoordeling van de instructeur).
Het is via de FNRS geleidelijker opgebouwd en veel realistischer met een soort obstakelparcours met kliko, parasol, zeiltje enz.

Sprong is ong 50cm steiltje idd.

3e deel van het examen is via de SRR.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:30

UUh Vip, volgens mij is 3e deel gewoon via de FNRS, examen is iig op FNRS manier.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:32

Ja kan het ook in een weekend halen (SRR denk ik). Dan ben je er snel van af, minste gedoe.

Bijv. http://leschevaux.nl/kalender.phtml (makke paarden, examentraining -incl. springen - op zaterdag, zondag praktijk). Je moet alleen de theorie wel thuis alvast voorbereiden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:06

Ohja Lin? Dacht dat dat een officieel SRR examen was omdat het alleen afgenomen mag worden door SRR examinatoren (FNRS heeft nog geen juryleden die deel 3 af mogen nemen dacht ik).

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:09

er zijn er geloof ik nog maar een paar die het afnemen.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:18

Ik zou voor de KNHS gaan! Ik heb zelf een ruiterbewijsweekend gedaan via een FNRS manege, was ook in 3 delen (wist ik nog niet toen ik me opgegeven en betaald had). Het begon al met dat ik opeens een ruiterpaspoort moest hebben (Rij niet op een FNRS manege dus heb ik niet), snel aangevraagd, moet ook weer betaald natuurlijk. Nouja dat weekend gedaan, leuk en gezellig maar toen ik geslaagd was werd me verteld dat ik minimaal 1 keer per jaar bij een FNRS manege moet laten zien of ik nog kan rijden dmv een les of buitenrit. Dan krijg je een jaarstempel (Anders is je ruiterpaspoort en dus je ruiterbewijs niet meer geldig). Daar baalde ik al van...maar goed je kon het ook omzetten naar een KNHS ruiterbewijs dus geen probleem dacht ik. Nou wel dus, want nu blijkt dat de examinator niet onafhankelijk was (man van de eigenaar van een FNRS manege/comissie o.i.d.). KNHS wil mijn ruiterbewijs dus niet omzetten. Ze zijn nu in overleg of ze een uitzondering willen maken...
Ik baal natuurlijk want er werd mij wijs gemaakt dat dit een gewoon ruiterbewijsweekend was, wat dus niet zo blijkt te zijn. Als ze geen uitzondering willen maken moet ik dus mijn ruiterbewijs opnieuw halen bij de KNHS en aangezien ik er al 300 euro aan uit heb gegeven ben ik er wel een beetje klaar mee.

Mijn advies, haal het bij de KNHS:)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:22

@DJB: Hee, dat wist ik niet, dat je een verzoek kan doen om het om te zetten. Hoe vraag je dat aan?
Dat van die jaarstempels vind ik zo'n gedoe, ik rij ook niet 'vast' bij een manege, heb ook zo'n korte cursus gedaan maar kom er nu achter wat het allemaal inhoudt bij de FNRS.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:24

Een ruiterpaspoort moet idd afgestempeld worden, is er geen manege in de buurt bij wie je dan kan doen? Wel zonde dat jullie niet goed verteld hebben hoe en wat, want dat ligt dan aan de betreffende manege.

Overigens hoef je niet ergens te laten zien dat je kan rijden hoor.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:54

Jowien: Door een email te sturen naar de KNHS met verzoek om om te laten zetten..dan moet je kopietjes van je 3 delen opsturen met een pasfoto + het lidgeld overmaken. Maar dat ligt nu dus blijkbaar aan de examinator of dat kan of niet...

Liberty: Er werd mij toch echt verteld dat ik ook een les of buitenrit mee moest rijden, omdat ze anders geen stempel kunnen/willen zetten.

Kreeg overigens vandaag een brief dat ik ben afgemeld bij de manege waar ik het FNRS ruiterbewijs heb gehaald..Omdat ik daar niet meer les. Niet dat ik dat ooit gedaan heb maargoed. Nu heb ik dus helemaal geen ruiterpaspoort meer:s

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:16

@DJB, dat zou dan een eis zijn van de manege denk ik, ik zou dat niet zo'n probleem vinden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 09:38

DJB, onzin dat je 1x per jaar moet meerijden. Ik heb wel een paspoort (moet als jurylid) maar rij ook niet op een FNRS manege en heb dus wel jaarzegels maar geen stempels. En uitschrijven is geen probleem, laat je je paspoort overzetten naar een andere manege maar volgens mij is dat niet vereist als je er verder niet rijd bij een FNRS manege. Moet je even bij de FNRS vragen want ze mogen je niet zomaar uitschrijven zonder overleg m.i..

En overzetten naar een SRR ruiterbewijs is ook niet nodig, is nl hetzelfde bewijs alleen onder een ander kopje. Dus dat hoef je helemaal niet overnieuw te halen, gewoon paspoort overzetten naar andere manege en dan is het klaar. Hoef je de manege niet eens van op hoogte te stellen ;)

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:26

Maar Vippie, ik rijd dus niet op een FNRS manege. Ik kan het paspoort dus niet overzetten. Ik kom verder ook nooit op andere mangeges dan waar ik les heb.
Het lijkt mij dat als ik niet meer betaal (want ik ben nu immers geen lid meer) het ruiterbewijs (verzekering e.d.) vervalt? Of zie ik dat verkeerd?