Niet naar buiten door hond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appelxkiwi

Niet naar buiten door hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 16:05

heee!
ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waar ik dit topic neer moest zetten..

Een paar weken geleden heb ik mijn verzorgpony gekocht, Marcha.
ze is een welsh a merrie van 2,5 jaar. ik ben nu vooral bezig met longeren en wandelen.

De stal waar Marcha staat ligt aan het einde van een landweggetje, dit landweggetje is de enige weg om naar stal te komen (of om dus naar buiten te gaan). Aan het begin van dit weggetje staat een boerderij waar ze een grote waakhond hebben. Ik vind het al verschrikkelijk om daar langs te fietsen. De hond komt altijd achter me aan en ik heb van verschillende mensen gehoord dat ze door dat beest gebeten zijn. Ik ben nu een paar keer met Marcha naar buiten geweest aan de hand, toen liep de hond niet op het erf. Ik zou graag weer in de zomer naar buiten willen met Marcha, alleen ik vind het echt verschrikkelijk om met Marcha langs die hond te gaan, aangezien die hond bijna net zo groot is als Marcha!

Ik had zelf al bedacht om een keer de eigenaren van de hond op te bellen.
Wat vinden jullie een goed idee om te doen?

Anoniem

Re: Niet naar buiten door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:06

Komt die hond van het erf af?

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:15

Ik zou even contact zoeken met de eigenaar. Misschien valt het mee en kun je even kennismaken met de hond.
Vreemden die onze honden niet kennen laten wel uit hun hoofd om hier in te breken, mensen die onze honden kennen lachen zich daar blauw om

Gewoon even vriendelijk vragen, veel info is van horen zeggen. Je kan gewoon eerlijk zeggen dat je er niet langs durft?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 16:42

En waarom komt die hond van zijn erf af? >;) bDat lijkt mij niet bepaald de bedoeling als hij mensen gaat bijten buiten het erf. Als dit zo is lijkt mij dat er aangifte is gedaan. Lijkt mij wel namelijk. Anders idd de eigenaar even bellen of dat anders kan zodat men er veilig langs kan.

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 17:12

Hond komt idd van het erf af. En er is nog geen aangifte gedaan, eigenaren betalen altijd schadevergoeding.
Denk dat ik dan idd even de eigenaar van de hond ga bellen!
dankjewel iedereen. (:

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:06

Ik zal ook gewoon bellen, of kijken wat de politie kan doen.
het mag niet zo zijn dat de niet eens normaal langs kan lopen of fietsen.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:06

schadevergoeding betalen? wat gaan ze doen dan als ie iemand (een kind bijv.) dood bijt? zou echt niet de eerste zijn hoor. toch maar eens gaan informeren hoe het zit en als ze idd aangeven de schade te betalen, dan gelijk ook de vraag stellen die ik hier al stel

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 00:05

De broer van een vriendin is laatst gebeten. De hond had zijn hele jas kapot gebeten, daarvoor hadden ze een schadevergoeding gevraagd. Ik weet niet wat er is besproken met iemand anders die ik ken die is gebeten. Ga morgen even de eigenaren van de hond bellen. (:

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:48

het mag niet eens dat een hond los loopt op openbare wegen, (buiten losloop gebieden). Op eigen erf prima maar daar buiten zijn de eigenaren toch echt fout.
Ik weet niet of de regels in NL hierover hetzelfde zijn als in PT. maar een vriendin van mij moest ook elke zaterdag met haar zoontje over een zandpad bij een huis langs waar 2 honden altijd achter haar aankwamen, en een keer in haar been hebben gebeten. Zij heeft hierover ook contact gezocht met de eigenaren omdat hier honden (officieel) niet los mogen lopen (iedereen doet het maar ok...)
Die eigenaren wisten dat ze heel erg fout zaten en 2 week later hadden zij het hele terrein in de omheining staan.
Die mensen wisten dus ook zeer goed dat ze een boete of iets dergelijks zouden krijgen als zij hierover een klacht had ingedient. Dus ik zou eerst het probleem voorleggen bij de eigenaren, willen ze er niks aan doen dan zou ik een klacht gaan indienen.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:51

mltex schreef:
Ik zou even contact zoeken met de eigenaar. Misschien valt het mee en kun je even kennismaken met de hond.
Vreemden die onze honden niet kennen laten wel uit hun hoofd om hier in te breken, mensen die onze honden kennen lachen zich daar blauw om

Gewoon even vriendelijk vragen, veel info is van horen zeggen. Je kan gewoon eerlijk zeggen dat je er niet langs durft?

haha...Dan zou iedereen die daar langs moet eerst een intake gesprek met de hond moeten hebben of het klikt? zo niet dan heeft ie pech?! Die hond mag gewoon niet van zijn erf af.
Als het een hond is die gewoon een ommetje maakt en verder iedereen laat links liggen vind ik het een heel ander verhaal, maar deze is niet zo heel erg gastvrij op andermans grond.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:21

ts: al wijzer? of ben je inmiddels ook de pisang geworden van die k*tjoekel?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:25

Eerst de mensen opbellen. Als de situatie niet anders wordt kun je gewoon de politie bellen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 12:55

Dit is een stuk van horen zeggen gelardeerd met onmogelijke verfraaing.

´Schadevergoeding´ voor een hondenbeet en dan geen politie? Je kan in NL geen medicus naar een hondenbeet laten kijken zonder dat deze melding moét maken :)*

De OT is zélf bang.
Dan is het hoe dan ook, zelfs met een brave hond die op de erfrand blijft, geen goed idee om er met een net-geen-veulen langs te gaan.
Als de pony niet bang zou zijn, dan wórdt deze het wel.

Je kan dit als een probleem zien, maar ook als een kans om het paard hondbestendig te maken.
Net als vrachtwagens en brommers die wel of geen ´extra rekening´ met een paard houden is een loslopende hond geen onzeker voorval.

Rustige weg, controleerbare omstandigheden *\o/* Maak er gebruik van!

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 16:21

Schadevergoeding voor kapotte kleding. Er is nog geen melding gemaakt, anders had ik nu waarschijnlijk geen last meer van deze hond. (:

Daarnaast ga ik niet met mijn pony langs deze boerderij, omdat ze dan én bang wordt en grote kans loopt om gebeten te worden!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:42

Ik begrijp heel goed dat je bang bent, ik zou het ook niet vertrouwen.
Als je wil volhouden, en ooit wel langs deze boerderij wilt, spreek je inderdaad misschien beter eens af met de eigenaars en leg je de situatie uit.

Ik ben een echte dierenvriend, maar als ik een hond zie zonder baasje, dan knijp ik hem toch wel hoor! Ik men met mijn pony, en ik ben vorig jaar eens een mechelse herder tegen gekomen. Hij ging op 5 meter recht voor mijn pony staan, met zijn tanden bloot en haren rechtop. Jeetje zeg, ik heb nog nooit zo veel bang gehad. De hond zette steeds kleine stapjes vooruit, en ik werd met de seconde banger.
Gelukkig kwam in de verte de eigenares aangewandeld. Ze heeft de hond een tik moeten verkopen en meetrekken, want die bleef met ontblootte tanden naar mijn pony kijken. Ik was al blij dat mijn pony netjes bleef staan, anders had die hond ons echt vast gehad!

Een vriendin van me is aangevallen door een vreemde hond, samen met haar paard. Het paard heeft 20 hechtingen nodig gehad en heeft er enkele spierscheuren aan over gehouden.

Ik zou er zeker niet te licht over gaan, vreemde honden zijn niet te vertrouwen. Velen willen ook hun erf beschermen en hebben hier veel voor over, zeker als hun baasje nergens te bespeuren is. Gelukkig zijn mijn honden niet zo, maar helaas weet ik dat niet alle honden zo lief zijn.

Ik vind dat Huertecilla je een zeer goede raad geeft! Zorg ervoor dat je pony vertrouwen krijgt in alles! Als ze nu aangevallen wordt door een hond of schrikt van een vrachtwagen, zal ze dit waarschijnlijk levenslang eng blijven vinden.

SofieTroya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:34

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn paard staat in een pensionstal ergens langs de hei en als ik naar de hei wil moest ik eerst altijd langs een huis met 2 rotweillers. Die mensen gingen er gelukkig dagelijks om dezelfde tijd mee wandelen en dan ging ik er snel langs! Nou hoorde ik laatst dat 1 van die honden iemand had gebeten en dat diegene naar de politie is gegaan. Ze hebben die honden toen weggehaalt... Misschien ook naar de politie gaan?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 17:56

sander_lotte schreef:
Ik vind dat Huertecilla je een zeer goede raad geeft! Zorg ervoor dat je pony vertrouwen krijgt in alles! Als ze nu aangevallen wordt door een hond of schrikt van een vrachtwagen, zal ze dit waarschijnlijk levenslang eng blijven vinden.

Is zeker goede raad...maar de TS is al bang, of het dan zo handig is dat zij dat gaat doen? Bij een hond die al een bijtincident op zijn naam heeft staan? Dat hoeft natuurlijk helemaal niet te zeggen dat de hond daadwerkelijk gevaarlijk is, maar hij heeft wel de schijn tegen zich. Als de TS ook nog eens bang is en een bange pony in haar hand heeft /erop is dat het recept om een oncontroleerbare situatie te krijgen.
Als je met je paard naar buiten gaat moet dit wel onder controle zijn, je paard moet gewoon niet schrikken van een hond...wat gebeurt er dan als er in het bos een ree uit het bos komt? of als er iemand een hond heeft los lopen en van 100 m. ver roept...hij doet niks! En bello komt vrolijk op jou en je paard afgestormd (ook al is dat misschien zonder kwaaie zin)?
Zorg voor een brave speelse hond die niet bang is voor paarden en waar de TS ook vertrouwen in heeft, dat geeft denk ik betere resultaten.
De eigenaren van de hond zijn verplicht het beest wel op het erf te houden...maar ja...misschien zijn ze zich niet goed bewust van de overlast of willen ze zich er niet bewust van zijn.
Hopelijk werkt het telefoontje!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:26

Mocht iemand een keer met een goed gehoorzame, vriendelijke hond willen oefenen: Laat maar even weten.

Onze Habibi is paarden gewend, erg braaf en vriendelijk. Ik wil best wel meewerken om wat angstige paarden (of ruiters) honden te leren kennen.

Habibi gaat ook wel met mij mee op buitenrit. En ze is al als "leerhond" mee geweest naar basisscholen.

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:27

Wat heb je te verliezen?
Gewoon bellen :)

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 18:32

En mocht je dan de overtreffende trap willen...ik heb een hond die niet bijt en niet bang is voor paarden, maar als het hem uitkomt er wel heel hard langs stormt / op af komt en 3 meter van te voren snel omkeert ... om het wat spannender te maken ;)

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:08

Wij hebben wel een paard die honden opvoed :D
staarten belagers slaan we gewoon en hard ook
blaffende honden gaan we gewoon voor met twee voeten staan stampen
luisteren ze echt niet daan gaan we er achter aan :+
lieve hondjes zijn wel leuk

Okkieenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:23

Balen zeg van zo'n hond. Ik ben benieuwd of het is gelukt met het telefoontje? Ik denk dat die eigenaar ook geen extra kosten zou willen maken als er iets mis zou gaan, dus hopelijk staat hij er voor open. Als dat niet het geval is, misschien kan je dan met iemand samen gaan die minder bang is voor honden en dat stuk met je mee wilt lopen. Die kan de hond eventueel afleiden/afschrikken (een blikje met knikkers richting hem gooien of een werpketting of eventueel een plantenspuit of eventueel een woeste en grommende FOEI! Wel echt iemand die absoluut niet bang is voor honden en dat ook uitstraalt :).

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 17:55

Er is ondertussen gebeld..
Eigenaar van de hond zei dat hij er beter op zou gaan letten?

Iljaa1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 20:41

idd goed dat je eerst de eigenaar gebeld hebt..
Als je nu geen verandering merkt moet je gewoon de politie bellen.
Dan krijgt hij een waarschuwing en word 'de situatie' in de gaten gehouden.
Sucses verder vervelend dat je er niet gewoon langs kan..

Groetjes

quater

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:26

Zal contact op nemen met eigenaar en situatie uitleggen, hond mag niet van erf af en doet ie dat wel is eigenaar aansprakelijk voor eventuele gevolgen daarvan lijkt mij?!! Kun je aangifte doen!