rijden met GPS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

rijden met GPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 15:47

Ik ben me aan het oriënteren op een gps voor het paardrijden en mijn oog is gevallen op de Garmin Dakota serie. Er zit 60 euro prijsverschil tussen de 2 modellen en het grootste verschil is dat de Dakota 20 naast de standaard 850 MB geheugen ook een Micro SD kaartlezer heeft. Verder heeft hij een elektronisch kompas en een barometrische hoogtemeter. De Dakota 10 heeft alleen de 850 MB geheugen, een normaal kompas en geen hoogtemeter.

De hoogtemeter heb ik niet nodig, dus daarvoor zou ik de Dakota 20 niet aan hoeven schaffen. Ik vraag me echter af, is het in praktijk nu echt heel erg handig om een elektronisch kompas te hebben of voldoet een gewoon kompas (moet perfect horizontaal gehouden worden en in beweging zijn) ook prima?

Verder heb ik diverse kaarten langs zien komen. Topo NL, Topo Benelux en Onroute topografische wandelkaart. De eerste 2 zijn via Waypoint volgens mij niet meer te krijgen (wellicht 2ehands nog wel) en Waypoint zelf (ben ik vanochtend geweest voor informatie) verkoopt een totaalpakket met de GPS en een wandelpakket met de onroute wandelkaart erbij.
Als ik 1 van deze kaarten op de GPS wil laden, heb ik dan voldoende aan de 850 MB die standaard beschikbaar is, of heb ik toch een SD kaart nodig? Ik rijd overigens alleen in Nederland, dus heb maar beperkt kaartmateriaal nodig.

De zoekfunctie heb ik overigens al gebruikt en ben daar wel wat wijzer van geworden, maar deze vragen blijven toch nog open.

frankiej

Re: rijden met GPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:59

de wandelkaart heeft veel ruimte nodig. of je dat redt op 850 mb weet ik niet. de topo kaarten hebben voor buitenritten weinig nut, ik heb ze, maar laat ze lekker op m'n pc staan. daarom zullen ze denk ik ook niet meer geleverd worden. op de wandelkaart staan echt alle paadjes maar let op, ook paadjes die al lang dichtgegroeid zijn. ook is de kaart niet te routeren als er een stukje zand op de route voorkomt. dat kent het systeem niet dus hij zal er alles aan doen om je om te leiden. zet je de route (met zand) op met waypoints dan krijg je een foutmelding.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:54

Ik heb vandaag toevallig de Garmin Oregon 550 gekocht bij WayPoint. Super goede zaak, je wordt echt goed geholpen en geadviseerd. Nu nog ermee leren omgaan maar veel lezen en vooral ook doen zal echt wel helpen. Nog even het vermelden waard: de On routekaart krijg je bij WayPoint met korting en de apparaten zelf zijn ook scherp geprijsd, aanrader dus.
Veel succes met je aankoop.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 12:40

Ik heb inmiddels de Dakota 10 aangeschaft. Die 850 MB heb ik ruim voldoende aan zo binnen Nederland en met een gewoon kompas red ik me ook. Heb hem ook bij Waypoint gekocht incl. kaart.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 16:57

Ik volg dit ook even... want het is hier zo vreselijk uitgestrekt dat ik mensen niet alleen met paarden op pad kan sturen. Ook voor mezelf lijkt zo'n GPS hardstikke handig!
Moet me er nog helemaal in verdiepen.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:00

te paard moet ie natuurlijk wel een sterke ontvanger hebben. meestal zit zo'n ding in je zak en dat belemmert weer de ontvangst. tel daarbij de bomen als je in het bos rijdt...

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:38

@frankiej: vandaag ben ik een stuk gaan wandelen met mijn paard, niet in de bossen maar in een open omgeving. De Oregon in mijn zak gestoken, dat maakte voor de ontvangst niks uit, zo bleek.
Ik moet de gps nog goed leren maar ik ben er al wel blij mee.
@countrygirl: zeker aan te raden een gps. Mooie omgeving zitten jullie. Ik zag dat jullie gangenpaarden hebben (?) of begrijp ik dat verkeerd ?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:07

Hoi ElanII, klopt. 2 Tennessee Walkers. 1 ruin, zwart/wit, 21 jaar, de andere wordt 8 en is een buckskin, ook ruin. 2 dikke vrienden. Ik zet ze niet commercieel in voor de verhuur, maar als er nu iemand komt die het leuk vind om een vette buitenrit(ten) te maken??? Waarom niet? Alleen is maar alleen, ik vind dat wel gezellig!

Ik moet me ook echt verdiepen in die GPS.... en het is niet megadik bebost hier, je rijdt altijd berg en dal, niets is recht. Dus je komt altijd wel weer ergens bovenop een heuveltop waar je weer een goede ontvangst zou moeten hebben. Lijkt mij hoor, ik heb er (nog) geen ervaring mee.
Mocht iemand met een goed werkende GPS zich geroepen voelen om hier een buitenrit te komen maken... haha... welkom!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:05

berg of dal maakt voor de satellieten en de ontvangers niks uit. bomen hebben dus wel invloed al hebben de outdoor gps-en meestal wel een sterke gps-chip die een goeie ontvangst wat makkelijker maakt.
mijn vrouw had 'm vandaag mee (garmin navi op de telefoon), en er waren stukken bij van 160 km/h. nou kan onze kwpn hard maar niet zo hard. z'n top ligt tot nu toe gemeten op 56 km per uur. die 160 komt tot stand omdat ie dan een stukje mist en dat dus wel meerekent in de afstand en de gemiddelde snelheid.

zico2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:23

Hallo,
ik heb een dakota 20 en het compas is echt heel erg handig omdat niet alle wegen op een kaart staan.
Woon in duitsland en gebruik hem daar dus met rijden en met geocaching, is een heel leuk spel,.
Maar de grote test komt als ik hem wil gebruiken om een sterrit te gaan maken naar kootwijkerbroek.
De dakota 10 is afgezien het geheugen en compas gelijk aan elkaar en werkt prima in het diepe bos.
Veel plezier ermee.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:28

Ik heb een Garmin Etrex vista HCx
Theoretisch snap ik em,maar tjonge jonge dacht je dat ik em kan bedienen :o? grrrrrrrr
Ik snap geen hol van dat ding pffff -O-
EN in heel limburg geen cursus te vinden voor garmin he!!! -:(-

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:24

@Countrygirl: leuk 2 gangenpaarden en wat een respectabele leeftijd van de oudste al… Ik heb zelf een ijslander. Wie weet kom ik wel een keer. met gps dan natuurlijk. Dan moet ik hem wel eerst wat beter onder de knie krijgen ;)
@Frankiej: soort van Zenyatta maar dan nog harder :D
Wat jij zegt over gps en gebladerte schijnt inderdaad te kloppen. Voor gebied met veel verschil in hoogte kan je misschien ook de hoogtemeter gebruiken als ik het allemaal goed begrepen heb.
@funnyhorses: toch maar een keertje naar Brabant afreizen dan voor een cursus bij Waypoint. Wel ver misschien maar het zal zeker de moeite waard zijn. Toch zonde als je er een hebt en je kan er niks mee.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:31

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:32

ElanII** Dat zal er denk ik dan ook een keer van moeten komen (zucht)
Stom dat er hier in limburg weeres niks te vinden is qua cursus pfff

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:35

ze hebben toch wel internet in limburg? flink googlen dan kom je al een heel eind hoor. en gewoon proberen, kapot kan het niet moet je maar denken

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 22:49

frankiej schreef:
ze hebben toch wel internet in limburg? flink googlen dan kom je al een heel eind hoor. en gewoon proberen, kapot kan het niet moet je maar denken

Ja wrijf het maar in :+
Ik heb zo hard gegoogled dat de pc stond te dampen :')
En idd moet het gewoon uitproberen,meer dan uitvallen kan ie niet hahaha

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:02

funnyhorses schreef:
frankiej schreef:

En idd moet het gewoon uitproberen,meer dan uitvallen kan ie niet hahaha

Soms is ondersteuning d.m.v. een cursus gewoon heel fijn, ik ga het zeker weten wel doen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:04

Ik heb alleen geen zin om voor anderhalf uur helemaal naar brabant af te reizen.
Zal toch ook hier ergens te doen zijn zo'n cursus.(maarja,limburg word wel vaker vergeten pfff)

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:28

funnyhorses schreef:
Ik heb alleen geen zin om voor anderhalf uur helemaal naar brabant af te reizen.
Zal toch ook hier ergens te doen zijn zo'n cursus.(maarja,limburg word wel vaker vergeten pfff)

De cursus hierin Moordrecht duurt van 13.00 tot 17.00 uur en kost geen drol, dus zal in Vessem niet anders zijn denk ik.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:36

Vessem is nog een eind rijden vanaf zuid limburg.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 10:34

Kun je met het forum en mygarmin al niet een heel eind komen?
Waar loop je precies tegenaan?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:42

Nou het punt is als ik "tot aktie" (ahum) wil overgaan dat het apparaat niet doet wat ik denk dat ie moet doen hahahaha En ja dat ligt aan mij hihihi
Techniek is gewoon niet zo aan mij besteed vrees ik.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:51

Wij hebben een garmin map 60 c, en sinds 3 jaar een oregon 300
Op het werk hebben we een oregon 550.

Beide oregons hebben een zeer goede ontvangst, ook in het bos. De map 60 c is wat minder, maar ook nog heel redelijk. De luxere versie van de 60 c, De garmin map 60 csx, heeft de zelfde ontvangst-chip als de oregons.

We doen vrij veel met de gps-rs. Zowel voor onze hobby, geocachen, als bij mij op mn werk. We zetten natuurroutes uit, en zorgen voor de bebording daarvan. Het is voor ons heel belangrijk om op ong. een meter of 5 nauwkeurig te weten waar een bord og routepaaltje geplaatst gaat worden. Dat gebeurt dus met de 550.

Als je tegen problemen met je gps aanloopt, dan heb ik een handige tip:

op www.geocaching.nl vind je een uitgebreid forum. Op dat forum wordt van alles besproken dat met geocachen te maken heeft. Er is daar een apart gedeelte, speciaal voor vragen over allerhande gps-apparaten.
Dat forum is iets minder druk dan bokt ..... :)
Maar als je een vraag stelt over je gps, dan heb je eigenlijk altijd binnen een paar uur het antwoord. Zeker als het over de "standaard" gps-en gaat.
Als je een een of ander nieuw model hebt, net uit Amerika ge-importeerd, dan kan t wat langer duren...
maar zelfs daar zijn echt liefhebbers voor, die graag helpen.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:51

@Femke_Tweety: bedankt voor de link naar het forum. Ik heb me geregistreerd, altijd gemakkelijk inderdaad. Nu maar eens kijken wat er allemaal opstaat :D

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 21:43

ook ik heb me geregisteerd, het forum waar ik eerst veel info vergaarde is offline gegaan helaas