Ik wil graag deze zomer een trektocht organiseren. tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Ik wil graag deze zomer een trektocht organiseren. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 20:58

Hallo.

Ik wil graag deze zomer met mijn paard zelf een trektocht organiseren. het gaat dan alleen om mij en mijn paard en een groom. We zullen deze mennend afleggen. Het is een shetlander ik weet niet of dat verschil maakt?

Maar ik wil graag weten, wat is een mooi gebied? Ik zag een trektocht over het pieterpad, dat lijkt mij super leuk, maar dat is natuurlijk wel een stuk. Hoelang is aan te raden? Hoeveel kilometer per dag leg je af? Neem je ook dagen rust? Hoeveel moet je je paard ervoor trainen? Wat is een fijne kar om dit te doen?
Ik ben dus voornamelijk benieuwd naar ervaring ;)

Kom maar op :D

groeten Sharon

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:44

Elk gebied is mooi, zolang jij er het mooie maar van wil zien.

Hoeveel ervaring hebben jullie in het rijden van langere tochten?

De grootste en tevens meest gemaakte fout is het strak plannen van "enorme" dagafstanden. Zeker wanneer je weinig ervaring hebt, begin dan gewoon in je eigen gebied, max 15km per dag en hooguit een (mid)week. Vanuit die ervaring bouw je verder op. Ga langere tochten maken, op andere plekken en je merkt vanzelf of je grens bij 20km per dag ligt of dat je probleemloos 30 - 35km kunt doen. Dat is namelijk afhankelijk van de wijze waarop je rijdt, hoe je je bagage doet en vooral hoeveel bagage je meeneemt.

Op langere tochten neem je rustdagen. In de praktijk blijkt een ritme van 4 - 5 dagen rijden, een dag rust vaak goed te werken.

friesiszwart

Re: Ik wil graag deze zomer een trektocht organiseren. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 06:58

Als je met een menwagen wilt gaan is het van belang dat de wagen op rubber staat.
Ik zou max 20 km per dag afleggen. Vooraf de route rijden met een auto of je geen problemen onderweg tegenkomt en kijk direct naar de locaties waar je wilt gaan overnachten. Wat moet je meenemen (tent of is daar overnachting en hoe staat of kan je pony gestald worden.
Succes met de voorbereidingen

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:43

Het Pieterpad is niet geschikt voor paarden, maar Delfzijl - Vaals is goed te doen hoor, ik heb 't gedaan, 't is alleen wel 'n beetje ver om mee te beginnen :D

In Brabant liggen kilometers en kilometers aaneengesloten men- en ruiterroutenetwerken, o.a. de Taxandriaroute is hier afwisselend en erg mooi.

Maar ik sluit me helemaal aan bij Ikke. Ik ben vorig jaar zoals gezegd van Delfzijl naar Vaals gereden, afwisselender kan haast niet, en het is overal mooi, gewoon omdat reizen met paarden op zich je al anders naar een landschap laat kijken. Iedere provincie en ieder landschap heeft z'n charme, ik heb geen idee wat JIJ mooi vindt. Oké, op weg naar Zuid-Frankrijk hebben we een keer vier dagen onafgebroken door ALLEEN MAAR graanvelden gereden, die kon ik daarna ook echt niet meer zien, maar dat gaat je in ons landje echt niet lukken 8-)
Van mennen heb ik geen verstand, behalve dan dat ik altijd hoor, je wagen is "trektochtbeladen", dus geremde wagen met rubber/luchtbanden is een must. Nederland is behoorlijk plat, maar je komt met dat soort dingen dus altijd voor verrassingen te staan, viaducten die wat steiler waren dan je dacht enzo. Ik ken iemand die de Ardennen in ging met een ongeremde huifkar. Dat bleek echt NIET slim :D

De eerste keer gewoon rustig aan doen, goed voorbereiden, niet TE ver van huis gaan, er vreselijk van genieten, en als het goed bevalt, er de volgende keer weer een beetje een groter project van maken!

RoswithaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:51

Leuk plan om een trektocht te maken!
Ik heb ooit een tocht van twee weken gemaakt samen met mijn zus. Onze Pepper ging mee onder het zadel en we hadden een huifkarretje met een Shetje ervoor. Dat is een hele leuke combinatie, we wisselden elke dag, de ene dag zij op Pepper en ik op de bok, en de volgende dag andersom.
Het grootste probleem met een Shetlander is dat je geen heuvel moet tegenkomen. Wij namen de Zevenheuvelenweg bij Nijmegen: de eerste heuvel was al moeizaam en bij de tweede moest ik duwen. Helaas had ons huifkarretje ook geen rem, dus even uitrusten op weg naar boven was er niet bij. We hebben snel een zijpad genomen en de andere 5 heuvels maar overgeslagen. Ons Shetje had wel genoeg gezweet (en wij ook).
Maar als je daar een beetje op let met je route is het prima te doen. Pas ook op voor rulle zandpaden, of diepe moddersporen. En zorg dat je niet op een pad belandt waar je niet kunt keren. Heel lastig (uitspannen, kar zien te draaien, etc etc). Maar het is wel een prachtig avontuur, zo'n tocht.
Het Shetlandertje vertrok als een kogelrond modelletje en kwam prachtig gespierd terug. Was een erg leuke vakantie... :j *D

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 23:42

Oke. Ik wil er een vakantie van maken, dus liever wel ver van huis :P aangezien we hier echt alleen maar polders en wegen hebben die allemaal op elkaar lijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:46

arans schreef:
Oke. Ik wil er een vakantie van maken, dus liever wel ver van huis :P aangezien we hier echt alleen maar polders en wegen hebben die allemaal op elkaar lijken.

Verder dan 300km kan niet, dan ben je Nederland uit en dat geeft extra gemuts met paarden en domme formulieren........

RoswithaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:43

Nou, Nederland is heel mooi hoor, om doorheen te trekken. En best gevarieerd qua landschap. In de twee weken dat ik ben rondgetrokken ben ik gestart bij Utrecht in de buurt, richting Veluwe, afzakken via N-Limburg, naar Brabant tot bij de Belgische grens, Zuid Holland en zo terug tot boven Utrecht. Ben dus eigenlijk maar in een paar provincies geweest. Drenthe schijnt erg geschikt te zijn voor trektochten, zou ik best nog wel eens willen. En eigenlijk is een paar dagen in je eigen omgeving ook al mooi om te doen.
En als dat goed bevalt, ga je de keer daarop verder weg... :)

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:49

Nederland is een mooi land om doorheen te trekken. Je kunt er ook voor kiezen 'slechts 2 provincies' te doen en dan kijken hoe het bevalt. En begin al met het trainen van je shet zodat die tijdens de trektocht al gewend is grote afstanden af te leggen. En kijk vooraf naar plekken waar je je shet kunt stallen en je tuig.

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:04

Er zijn routes voldoende die je kan opvragen bij stichting hippisch toerisme!
Bij de NVVR zijn veel leden die trektochten rijden; ook met een menkar. Er is daar een open forum ook geschikt voor niet-leden waar je vragen kan stellen.
er zijn routes zoals de eu-regioroute, veluwe trail, in drenthe
belangrijk is volgens mij wel dat het paard of hoefschoenen of beslagen is want blootsvoets als je veel op de weg zit lijkt mij teveel van het goede.
Ik denk wel dat je van te voren moet trainen gewoon kilometers maken; mijn ervaring is wel dat paarden ook moeten leren om tot rust te komen tijdens de pauze, dus grazen eten drinken dommelen.
ik zou eerst een trektocht doen van een lang weekend en dat uitbouwen tot een langere trektochten.
te paard kan je denk ik wel 20 tot 25 km per dag doen mits getrained hoe dit zit met een karretje zou ik niet weten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:17

Ankie2011 schreef:
Nederland is een mooi land om doorheen te trekken. Je kunt er ook voor kiezen 'slechts 2 provincies' te doen en dan kijken hoe het bevalt. En begin al met het trainen van je shet zodat die tijdens de trektocht al gewend is grote afstanden af te leggen. En kijk vooraf naar plekken waar je je shet kunt stallen en je tuig.

Het is met een wagen belangrijker om te kijken of de bedachte routes wel kunnen, als in dat plekken passeerbaar zijn voor paard-en-wagen.
Met een los paard kun je in noodgevallen nog weleens uit de voeten door over de scheidingslijn van twee akkers te rijden, gaat je met paard en wagen al niet lukken, waarmee routekennis dus veel belangrijker wordt!

Enne, neapolitano, als commissielid ik had eigenlijk wel verwacht dat je dan ook de site even zou geven: www.nvvr.info :D

RoswithaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:51

Als je met een wagen een trektocht maakt, moet je pony toch echt ijzers onder. Zoals hierboven al gezegd, heb je de route niet overal voor het uitkiezen, en in de berm rijden gaat niet lukken. Al heb je het nog zo goed uitgezocht, wat op de kaart een landelijk weggetje leek, of een pad tussen akkers, kan zomaar afgesloten zijn, zodat je alsnog over de weg moet. Het is trouwens ook wel handig als je pony niet schrikt van honden. *D

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:54

Over het mennen kan ik je wel tips geven:
- Zorg ervoor dat je wagen goed geremd is
- Dat de banden goed zijn
- Dat je reflectoren en evt (fiets)lampjes op je wagen hebt
- Neem wat gereschap mee, en plakspul als je luchtbanden hebt.
- Zorg dat je wagen voor de trektocht volledig is nagekeken

Veel plezier!! :D

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 01:06

Dat word er dus voor zorgen dat ik ergens een wagen kan lenen. :D

Ik zit er nu idd aan te denken om mischien eerst een weekende ergens heen te gaan, en dan van de zomer een wat langere tocht te maken. Ze loopt nu nog blootsvoets, maar ijzers zijn dan idd ook verstandig.

Emlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:15

Leuk zeg! Ik zou er idd voor zorgen dat je paard op ijzers staat en een goede kar is ook van belang.
Het zou leuk zijn als ik mee mocht :D