Een rondje rond het IJsselmeer rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Een rondje rond het IJsselmeer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:04

Dat ga ik dus dit jaar doen, met enkele anderen.
Ik zoek geen discussie over hoe gevaarlijk dit is of hoe lang dat duurt; daar heb ik allang een beeld bij.

Ik zoek info over specifieke do's and don't onderweg. Bijvoorbeeld: Het Amsterdam-Rijn kanaal kun je maar op enkele plaatsen oversteken (drie plaatsen in ons route-idee) en het Noordzeekanaal is maar op twee plaatsen te kruisen, namelijk oostelijk van Amsterdam en op de sluis van IJmuiden, voor zover ik dat kan beoordelen op de kaarten.

Zo zijn er wel meer plekken waar je op moet letten en waar keuzes die je veel eerder maakt, bepalen of het een handige, begaanbare route is. Bijvoorbeeld het Noord-Hollands duingebied. Ik heb daar het nodige van gevonden, maar wellicht zijn er specifieke zaken om rekening mee tehouden, die niet zomaar op I-net te vinden zijn.

Locals, barst los. Hoe meer info we hebben, hoe duidelijker het is welke plaatsen we moeten hebben en welke tot elke prijs te vermijden.
Prive-gevoelige info mag ook per PB, daar zal zorgvuldig mee worden omgegaan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:38

Waar in jullie route willen jullie het amsterdam rijnkanaal oversteken? Ik woon in de buurt van 3 bruggen daarvan. En ken de meeste ook wel goed genoeg om je te vertellen of ze veilig en handig zijn.

En hoe gaan jullie rijden? Omhoog door de polders van flevoland, of helemaal over het vaste land en dus langs hardewijk?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:44

Veulen84 schreef:
Waar in jullie route willen jullie het amsterdam rijnkanaal oversteken? Ik woon in de buurt van 3 bruggen daarvan. En ken de meeste ook wel goed genoeg om je te vertellen of ze veilig en handig zijn.

De drie opties:
- Breukelen (N201) Heeft de voorkeur.
- Weesp (N236) Zou ook kunnen.
- Parallelweg aan de A1 bij Diemen, maar dat heeft niet mijn voorkeur, gezien de werkzaamheden die daar plaatsvinden, met bijbehorende verkeersbewegingen op de parallelweg.

Veulen84

Re: Een rondje rond het IJsselmeer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:03

De brug bij Breukelen of de brug bij Vreeland?
Ik vind zelf de brug bij Breukelen totaal niet geschikt voor paarden. De laatste keer dat ik er was, was ie smal en erg druk. Met 2 fietsstroken aan weerzijde. Officieel 50 km, maar er word wel harder gereden.

De brug bij de snelweg is inderdaad riant breed. Maar ongelofelijk druk.

De brug bij Weesp heeft een vrijliggend fietspad. Er word hard gereden. Maar voor een groot deel is het wel afscherm door vangrails van de weg. Het word gedaan.

De brug bij Vreeland heeft een soortgelijke opbouw.

Je zou ook nog de spoorbrug bij Weesp kunnen doen. Breed en makkelijk aan te rijden zonder drukte van verkeer (behalve dan treinen, sommige paarden kunnen daar niet tegen). Sluit aan de ene kant aan op de ruiterpaden van het diemerbos en de andere kant of op de kanaaldijk of op een klein stukje 70 of 50.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:13

Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoel inderdaad de brug bij Vreeland. Die lijkt routetechnisch op dit moment de voorkeur te hebben.

De spoorbrug ken ik, dat is geen geen optie. Dan neem ik liever de A1, met vooraf koffie bij de baas :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:07

Veulen84 schreef:
De brug bij Weesp heeft een vrijliggend fietspad. Er word hard gereden. Maar voor een groot deel is het wel afscherm door vangrails van de weg. Het word gedaan.

Hier ben ik overheen gegaan bij de vorige NVVR sterrit, moest toen wel, was de enige optie. Geen probleem voor een verkeersmak paard. Enige wat soms lastig is zijn die trossen wielrenners, brug heeft aan beide kanten lange hellingen, dus de fietsers komen nogal eens hard naar beneden.
Verder N-weg = 80km/u, dus ja dan rijden ze hard. Fietspad ernaast is gehele traject gescheiden van de weg door kleine berm en op de brug door vangrails.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 21:49

tamary schreef:
Veulen84 schreef:

Hier ben ik overheen gegaan bij de vorige NVVR sterrit, moest toen wel, was de enige optie. Geen probleem voor een verkeersmak paard. Enige wat soms lastig is zijn die trossen wielrenners, brug heeft aan beide kanten lange hellingen, dus de fietsers komen nogal eens hard naar beneden.
Verder N-weg = 80km/u, dus ja dan rijden ze hard. Fietspad ernaast is gehele traject gescheiden van de weg door kleine berm en op de brug door vangrails.

Maar je hebt pal voor/na de brug in Weesp (net vanaf welke kant je komt) een stoplicht. Dat harde rijden verbaast me dan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:30

ikke schreef:
Maar je hebt pal voor/na de brug in Weesp (net vanaf welke kant je komt) een stoplicht. Dat harde rijden verbaast me dan.

Automobilist en geduld gaat soms slecht samen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 22:34

tamary schreef:
ikke schreef:

Automobilist en geduld gaat soms slecht samen.

Ik bedoel meer dat wanneer je stilstaat voor het stoplicht, je toch een beresnelle auto moet hebben om op de brug 80km/h te rijden, maar wellicht lees ik je post verkeerd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:45

Sluizen bij IJmuiden zijn goed te doen :j ik rij daar nu elke dag overheen met de auto en dat is met makke paarden prima te doen. Het is telkens een sluit en dan een stuk 'dijk' en dan na een tijdje weer een sluis etc. Per sluis staat altijd minimaal één van de twee sluisdeuren gesloten zodat je er over kunt. Mocht de sluisroute gestremd zijn (4 sluizen na elkaar) dan staat dat aangegeven aan het begin 'sluisroute gestremd'. Omdat de sluizen ook een waterkerende functie hebben, staan nooit beide sluisdeuren tegelijk open. Als de route gestremd is, is dat omdat ze ergens aan het knutselen zijn. Na een half jaar dagelijks de sluis heb ik tweemaal een stremming meegemaakt, waarvan ik één keer wel gewoon kon oversteken, de andere keer waren het asfalteerwerkzaamheden.

Ik heb ergens nog wel een filmpje van de oversteek gemaakt, zal ff zoeken, anders een nieuwe maken ;-)

Afbeelding

De meest rechter 'sluis' is geen sluis of wel, maar kan nooit 'open'. De meest linker sluis heeft helaas maar één oversteek mogelijkheid, dus daar moet je soms wachten. Alleen voetgangers kunnen wél oversteken. Vlak voor die linkersluis staan ook huizen en die zijn ook bewoond.

Als je de asfaltwalmen van Corus hebt overleefd, kun je bij Corus daarna weer de duinen in geloof ik.

De enige andere plek is bij de schellingwouderbrug bij Amsterdam, dat kan ook, maar hoe je dan aan de kant van Diemen daar zou moeten komen geen idee, ik ken alleen de andere kant die direct eindigt in Waterland zeg maar.

Er is iemand geweest Ridair ofzo, die heeft een boek geschreven en heeft ook de sluizen bij IJmuiden gepakt, daarna door noordholland en de afsluitdijk over. :j
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-01-11 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:48

wat Vet! hoelang ga je er over doen? ;) Ongeveer dan :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:07

ikke schreef:
Ik bedoel meer dat wanneer je stilstaat voor het stoplicht, je toch een beresnelle auto moet hebben om op de brug 80km/h te rijden, maar wellicht lees ik je post verkeerd.

Wanneer je stilstaat wel ja... Maar rood ligt rijden is een hobby, geen beperking. Het is een km en ik kan je vertellen (rij die brug 4 tot 6 maal per dag) dat er veel mogelijk is.
Zeker de opgang van de amsterdam kant naar Weesp word stevig gereden. Maar het fietspad is goed afgescheiden van de weg. Dat scheelt. (Van alle amsterdam-rijnkanaal bruggen in deze buurt vind ik het de lekkerste) En ik moet zeggen dat we het zelf ook wel doen met paarden of pony's. Dus ja het kan zeker.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 23:06

Arabesk schreef:
Sluizen bij IJmuiden zijn goed te doen :j ik rij daar nu elke dag overheen met de auto en dat is met makke paarden prima te doen. Het is telkens een sluit en dan een stuk 'dijk' en dan na een tijdje weer een sluis etc. Per sluis staat altijd minimaal één van de twee sluisdeuren gesloten zodat je er over kunt. Mocht de sluisroute gestremd zijn (4 sluizen na elkaar) dan staat dat aangegeven aan het begin 'sluisroute gestremd'. Omdat de sluizen ook een waterkerende functie hebben, staan nooit beide sluisdeuren tegelijk open. Als de route gestremd is, is dat omdat ze ergens aan het knutselen zijn. Na een half jaar dagelijks de sluis heb ik tweemaal een stremming meegemaakt, waarvan ik één keer wel gewoon kon oversteken, de andere keer waren het asfalteerwerkzaamheden.

Als je de asfaltwalmen van Corus hebt overleefd, kun je bij Corus daarna weer de duinen in geloof ik.

De enige andere plek is bij de schellingwouderbrug bij Amsterdam, dat kan ook, maar hoe je dan aan de kant van Diemen daar zou moeten komen geen idee, ik ken alleen de andere kant die direct eindigt in Waterland zeg maar.

Er is iemand geweest Ridair ofzo, die heeft een boek geschreven en heeft ook de sluizen bij IJmuiden gepakt, daarna door noordholland en de afsluitdijk over. :j

Je bedoelt het boek Sneek-Vaals-Sneek? Ik ken dat boek en ook de schrijver. Wij wilden het alleen iets minder ondoordacht doen :D

Voorbij Corus kun je inderdaad het duin weer in. Ik heb nog even gekeken of we niet dwars over het terrein van Corus konden, maar daar kregen zelfs enkele ex-medewerkers bijna een rolberoerte van :D Dat gaan we om de goede verstandhoudingen dus maar niet proberen :D

Veulen84 schreef:
ikke schreef:

Wanneer je stilstaat wel ja... Maar rood ligt rijden is een hobby, geen beperking. Het is een km en ik kan je vertellen (rij die brug 4 tot 6 maal per dag) dat er veel mogelijk is.
Zeker de opgang van de amsterdam kant naar Weesp word stevig gereden. Maar het fietspad is goed afgescheiden van de weg. Dat scheelt. (Van alle amsterdam-rijnkanaal bruggen in deze buurt vind ik het de lekkerste) En ik moet zeggen dat we het zelf ook wel doen met paarden of pony's. Dus ja het kan zeker.

Tja, sommigen krijgen alles voor elkaar :D Maar het is dus een goed alternatief, als de oversteek bij Vreeland niet gaat werken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:53

Hoe wil je over de Afsluitdijk?

Over de rijbaan mag meen ik niet. Daar staat dacht ik een vierkant blauw bord.
Fietspad en voetpad zijn ook verboden.
Als er geen ruiterpad is, is het :?

Je schrijft meermalen ´fietspad´ in de bovenstaande reacties en daar mag je helemaal niet komen met je paard :)*
Het is niet de bedoeling dat je naar eigen goeddunken voor je lol de wegenverkeerswet negeert.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:21

Gut HC, lang niet gezien op bokt, ban gehad? :)*

Ik weet dat er al een aantal mensen eerder met paard over de afsluitdijk zijn gegaan, er schijnt een heel werkbare berm langs dat fietspad te liggen (zie ook google maps). Nou heb ik me er (nog) niet erg in verdiept, maar het zou best eens kunnen dat het "fietspad" niet zozeer een fietspad is alswel de route voor het "langzame verkeer", want er zal ook wel eens een trekker (al dan niet met maaibalk) over die dijk gaan, denk je ook niet? En als het voor langzaam verkeer is, mag je er als ruiter/menner ook overheen. Toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 08:46

De afsluitdijk heeft geen fietspaden, maar wegen voor langzaam verkeer, precies zoals de Oosterscheldedam die ook heeft.
Daarnaast mag je als ruiter wel degelijk over het fietspad, als er geen andere optie is. Bovendien wordt het in NL gedoogd om het fietspad te gebruiken, wanneer dat de verkeersveiligheid ten goede komt.

Maar er zijn nog wel meer leuke uitdagingen. Zo is het Noord-Hollands kanaal bepaalt niet overal over te steken, aangezien zwemmen niet echt tot de opties behoort. Vanuit het verleden weet ik dat er enkele van die drijvende bruggen zijn, maar hee, het is 15 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was, dus daar is ongetwijfeld veel veranderd.

Ook zoek ik nog details over de Noord-Hollandse duinen. Op stukken heb je een kaart nodig, andere stukken niet, maar ik weet niet precies waar die grenzen liggen.
Wanneer iemand een staatje of link heeft naar de openingstijden van het strand tussen Wijk aan Zee en de Pettense zeewering, dan zijn we daar ook erg blij mee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:05

ikke schreef:
De afsluitdijk heeft geen fietspaden, maar wegen voor langzaam verkeer, precies zoals de Oosterscheldedam die ook heeft.
Daarnaast mag je als ruiter wel degelijk over het fietspad, als er geen andere optie is. Bovendien wordt het in NL gedoogd om het fietspad te gebruiken, wanneer dat de verkeersveiligheid ten goede komt.

Maar er zijn nog wel meer leuke uitdagingen. Zo is het Noord-Hollands kanaal bepaalt niet overal over te steken, aangezien zwemmen niet echt tot de opties behoort. Vanuit het verleden weet ik dat er enkele van die drijvende bruggen zijn, maar hee, het is 15 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was, dus daar is ongetwijfeld veel veranderd.

Welke wil je weten? Bij Schoorldam is een druk kruispunt, maar met je paard aan de hand als ie mak is, is het goed te doen. Pas weer 10 km verderop zit de Burgervlotbrug, ook te doen met een paard, dan pas weer op 6 km de Sint Maartensvlotbrug en bij Schagerbrug is weer een gewone echte brug.

Citaat:
Ook zoek ik nog details over de Noord-Hollandse duinen. Op stukken heb je een kaart nodig, andere stukken niet, maar ik weet niet precies waar die grenzen liggen.

grens ligt bij Bergen (nh), maar ik kan je vertellen dat als je niet op zondagmiddag gaat rijden dat je echt geen bospk tegenkomt hoor :D. Ik heb een jaar lang in de duinen gereden bij Egmond en slechts één keer aangehouden geweest door een boswachter toen ik van het pad raakte op een drukke zondagmiddag. De ruiterpaden liggen ver van de gewone paden dus daar gaan ze niet voor hun lol zomaar op lopen controleren ze hebben wel wat beters te doen.

Citaat:
Wanneer iemand een staatje of link heeft naar de openingstijden van het strand tussen Wijk aan Zee en de Pettense zeewering, dan zijn we daar ook erg blij mee.

vanaf Egmond tot en met Petten is het vóór tien uur in het zomerseizoen. In de winter is het alleen op zondag gesloten voor paarden, maar niemand die zich er wat van aantrekt :+

Ik weet ook nog wel wat overnachtingsplaatsen voor je. Zelf heb ik overnacht in Egmond bij jeugdherberg klein Rinnegom en de paarden stonden toen bij manege de Groot. De paarden staan overdag daar in paddocks en als jij 's nachts je paard er neer zet en de volgende dat weer op tijd weg bent, kan dat.

Verderop kun je overnachten bij Stal Jonker, tevens SVR camping aan de Voert in Bergen (nh). Paarden gaan dan in het land.

Hierachter in Enigenburgh kun je je paard ook kwijt (laat me ff weten dan geef ik je het nr van de boer) en er is ook een camping in dat dorpje.

Ik zal het filmpje van de oversteek van de sluizen even uploaden, het is opgenomen vanuit de auto ergens in september of oktober vorig jaar.

Er zijn kaarten van de duinen te koop hier waar ook de ruiterpaden opstaan en die lopen van zandvoort tot en met schoorl. Als je die wil hebben laat maar weten, als je een donatie doet dan koop ik ze voor je en stuur ze op. :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:36

alsjeblieft de oversteek, als je even de foto van een eerdere post erbij pakt, dan is het zeg maar op de foto van rechts naar links

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 19:46

Arabesk, bedankt voor het filmpje en de adressen. Ik zal je telefoonnummer meenemen. Wellicht kunnen we nog even op de koffie komen :D

Het punt is dat ik niet precies weet hoe we de route door Noord Holland richting de afsluitdijk doen. Maar ergens vanaf Schoorl richting afsluitdijk moet je een keer het Noord Hollands kanaal over.
Ik neem de plaatsen mee om te kijken wat de handigste route is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:45

Ik zou die bij Schoorl of burgervlotbrug pakken. De duinen zijn leuk tot de hondsbossche zeewering, daarna kun je beter het binnenland ingaan, want de omgeving Petten is zzzzzzzzzzaaaaaai.

Als je binnendoor gaat, kun je via de wieringermeer naar de afsluitdijk. Vlak voor de afsluitdijk zit een paardenpension en volgens mij ook camping. Cormeijhoeve. http://home.planet.nl/~lont0043/ mocht je daar niet kunnen overnachten dan is er bij het bos nog een natuurcamping.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 18:52

Arabesk schreef:
Ik zou die bij Schoorl of burgervlotbrug pakken. De duinen zijn leuk tot de hondsbossche zeewering, daarna kun je beter het binnenland ingaan, want de omgeving Petten is zzzzzzzzzzaaaaaai.

Als je binnendoor gaat, kun je via de wieringermeer naar de afsluitdijk. Vlak voor de afsluitdijk zit een paardenpension en volgens mij ook camping. Cormeijhoeve. http://home.planet.nl/~lont0043/ mocht je daar niet kunnen overnachten dan is er bij het bos nog een natuurcamping.

Dat was ook soort van de planning.
Cormeijhoeve hadden we al ontdekt. Die natuurcamping weet ik ondertussen het bestaan ook van, maar ik heb nog geen contactgegevens gevonden.
Er schijnt pal naast de dijk in Den Oever ook een kleine camping te zijn. Daar heb ik ondertussen gegevens van, maar nog geen contact gelegd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:06

Waratje schreef:
Gut HC, lang niet gezien op bokt, ban gehad? :)*

Ben geen vrouw en heb meer dan jeugdjournaal niveau, dan krijg je dat.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:13

Direct na de afsluitdijk naar rechts, richting Makkum. Leuke binnendoor route. Weet niet of het mag, maar je dan daar mooi op de dijk rijden.
In de weg zitten wildroosters. Strand bij Makkum mag je volgens mij niet op, strand bij Workum wel.
Zit ook een camping bij, weet niet of je er een paard mee mag nemen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 09:16

ikke schreef:

Dat is *\o/*

Ik begrijp je gebruik van ´langzaam verkeer´. Dat is helder ook al bestaat de terminologie niet meer in de wegenverkeerswet.

Het fietspadgedoe blijft 8)7
1. Paard hoort op de rijbaan en moet op het ruiterpad als dat er is.
2. Voor vermijden van DIRECT gevaar mag een verkeersdeelnemer van de regels afwijken. Bijvoorbeeld stoppen op een snelweg om een ongeval te voorkomen.

De hamvraag draait om wat 2. is. Preventief voor snelverkeer mijden op een verkeerde plek? Op zich een mijns inziens goed argument doch zó algemeen dat de wet dan niet deugt.

Als jij voor een dergelijke eigenlijk heel normale route rijden in de voorbereiding al gróóóte stukken gevaar vermijdend wetsovertreden moet inplannen, dan klopt de wegenverkeerswet niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 09:21

Limonade schreef:
Direct na de afsluitdijk naar rechts, richting Makkum. Leuke binnendoor route. Weet niet of het mag, maar je dan daar mooi op de dijk rijden.
In de weg zitten wildroosters. Strand bij Makkum mag je volgens mij niet op, strand bij Workum wel.
Zit ook een camping bij, weet niet of je er een paard mee mag nemen.

DAT is dus de info die belangrijk is. Volgende vraag is dan: zit er een hek naast die wildroosters, danwel zijn die roosters dusdanig opgebouwd dat je er met een paard overheen kunt?