natuurlijk hebben de honden het geweldig gehad, lekker rondrennen en met andere honden spelen. ze hadden de tijd van hun leven. vooral de onze, die duidelijk het meest sociaal ( of zullen we zeggen uitgelaten en hyper

voor de mensen die de duinen niet kennen: je moet het zien als een soort omheind gebeid, alleen is het niet echt omheind maar er staan een soort paaltjes omheen. op die paaltjes staat dat je binnen deze paaltjes je hond los mag laten en daarbuiten moet ie vast.
toen we op de terugweg waren zagen we een aantal paarden. onze hond loopt regelmatig mee met mijn paard dus die kende het en ging erop af. hij bleef gewoon op afstand, ging niet blaffen of bijten of wat dan ook. rende een stuk er naar toe en bleef op ongeveer 10 meter afstand staan en kwam toen weer terug. de andere honden bleven of bij ons of volgden hem een stukje maar draaiden toen weer om. zij waren minder zeker.
de paarden waren duidelijk honden gewend en liepen zonder problemen door. wij hielden voor de zekerheid de honden bij ons en liepen verder toen de paarden op voldoende afstand waren.
maar ik merkte dat ik toch een beetje nerveus werd van de paarden. nou is onze hond ontzettend lief, maar wat als zo'n paard van hem was geschrokken, het is best een grote hond, en er vandoor was gegaan? of wat als hij hem een trap had gegeven.
eerder op de dag zagen we een paard die duidelijk minder aan honden gewend was en die het niet leuk vond om erbij in de buurt te komen, maar de ruiter bleef stug vlak langs de afscheiding van paaltjes rijden.
ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, want ik weet nog niet wat ik ervan denk.
aan de ene kant staat nergens dat het verboden is voor paarden, al hebben de paarden volgens mij wel eigen ruiterpaden.
maar aan de andere kant is het een losloopgebied voor HONDEN, dus niet voor paarden.
nou is er hier niks gebeurd, maar ik kan me situaties voorstellen dat een hond die geen paarden kent achter de paarden aangaat met alle gevolgen van dien. kan je dan zeggen dat je het de schuld is van de hond(eneigenaar) of van het paard en zijn ruiter?
mogen paarden wel toegestaan worden in gebieden die expliciet voor honden zijn, of is dat allemaal eigen risico?
wat vinden jullie?