paarden in hondenlosloopgebied

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

abeltje_xx

paarden in hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 19:33

afgelopen zondag zijn wij ( het gezin) met onze hond en de fokkers van onze hond. plus een van de zusjes van onze hond en 3 van zijn nichtjes ( hou je het nog bij? :P een hele hoop mensen en honden dus :D ) op puppywandeling gegaan in de drunense duinen. onze hond en zijn zus zijn inmiddels 10 maanden, de 3 nichtjes inmiddels 5. het zijn cane corso's ( oh en we hadden een lab mee, van een van de andere eigenaren, was zo sneu om hem thuis te laten ;) )

natuurlijk hebben de honden het geweldig gehad, lekker rondrennen en met andere honden spelen. ze hadden de tijd van hun leven. vooral de onze, die duidelijk het meest sociaal ( of zullen we zeggen uitgelaten en hyper :D ) was van allemaal had het enorm naar z'n zin. hij zag er dan ook uit als een nat zandmonster toen we klaar waren en hij heeft uren geslapen :D

voor de mensen die de duinen niet kennen: je moet het zien als een soort omheind gebeid, alleen is het niet echt omheind maar er staan een soort paaltjes omheen. op die paaltjes staat dat je binnen deze paaltjes je hond los mag laten en daarbuiten moet ie vast.

toen we op de terugweg waren zagen we een aantal paarden. onze hond loopt regelmatig mee met mijn paard dus die kende het en ging erop af. hij bleef gewoon op afstand, ging niet blaffen of bijten of wat dan ook. rende een stuk er naar toe en bleef op ongeveer 10 meter afstand staan en kwam toen weer terug. de andere honden bleven of bij ons of volgden hem een stukje maar draaiden toen weer om. zij waren minder zeker.
de paarden waren duidelijk honden gewend en liepen zonder problemen door. wij hielden voor de zekerheid de honden bij ons en liepen verder toen de paarden op voldoende afstand waren.

maar ik merkte dat ik toch een beetje nerveus werd van de paarden. nou is onze hond ontzettend lief, maar wat als zo'n paard van hem was geschrokken, het is best een grote hond, en er vandoor was gegaan? of wat als hij hem een trap had gegeven.
eerder op de dag zagen we een paard die duidelijk minder aan honden gewend was en die het niet leuk vond om erbij in de buurt te komen, maar de ruiter bleef stug vlak langs de afscheiding van paaltjes rijden.

ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, want ik weet nog niet wat ik ervan denk.
aan de ene kant staat nergens dat het verboden is voor paarden, al hebben de paarden volgens mij wel eigen ruiterpaden.
maar aan de andere kant is het een losloopgebied voor HONDEN, dus niet voor paarden.
nou is er hier niks gebeurd, maar ik kan me situaties voorstellen dat een hond die geen paarden kent achter de paarden aangaat met alle gevolgen van dien. kan je dan zeggen dat je het de schuld is van de hond(eneigenaar) of van het paard en zijn ruiter?

mogen paarden wel toegestaan worden in gebieden die expliciet voor honden zijn, of is dat allemaal eigen risico?

wat vinden jullie?

VDB

Re: paarden in hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:51

Op het bord staat ook echt: HONDEN LOSLOOPGEBIED?
Want dan kan je ervan op aan dat dit terrein is voor honden en geen ruiterpad....

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:53

Hier in Putten is een heide die losloopgebied is voor honden, maar er lopen ook ruiterpaden overheen. Onze paarden schrikken eigenlijk van geen enkele hond, maar heb er wel eens in de staart gehad. Da's niet fijn. Dus denk dat in zo'n geval je er beiden wat rekening mee moet houden, is je paard bang voor honden daar niet gaan rijden, gaat je hond achter paarden aan daar niet los laten lopen. Want het is beiden toegestaan...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:00

Bedoel je nu de hele duinen als hondenlosloopgebied? Want er zijn wel degelijk ruiterpaden.

Ik rij er wel eens, paard kan prima tegen honden (en anders is dat te leren). Maar ik vind dat de honden moeten ook wel ´manieren´ hebben, dus niet als een gek om een paard heen gaan rennen, blaffen en uitdagen, en luisteren naar zn baas. Is ook wel zo fijn voor andere wandelaars, fietsers etc.
Dan is er toch niks aan de hand?

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:08

Op de duinen zijn de ruiters vrij in waar ze rijden. Ik woon vlakbij en rij ook bijna altijd in de duinen.
Wij zijn van mening dat je met je paard best op de loslooproute mag rijden, mits op het witte zand, als je er zelf maar rekening mee houdt dat er honden lopen. Dus als wij een paard bij ons hebben die een hekel heeft aan honden dan blijven we er mooi uit de buurt. Maar onze knollies boeit het niet en dan kiezen we toch vaak een stukje hondenroute.
Wij verwachten ook van mensen met honden dat als wij op ruiterpaden rijden dat zij hun hond ook gewoon bij zich houden en dat we dus niet ineens een hond achter ons aan hebben als we een hoek om gedraafd komen. Al gebeurt dat helaas wel af en toe.
Dus het is gewoon rekening houden met elkaar. En tja.. als je dan op de hondenroute loopt en je hebt een hond die fel is op paarden en er komt een paard langs, dan moet je hem toch echt even bijhouden lijkt me. Bovendien lijkt het me logisch dat als je je hond los durft te laten op zo'n stuk dat je hem ook onder controle hebt zeg maar. Dus dat ie ook komt als je roept, dus dan is er in mijn ogen niks aan de hand :)

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:38

@ VDB: ja er staat op de paaltjes: vanaf hier mogen de honden los.
@ laura: nee niet de hele duinen, alleen binnen de paaltjes
@ kruimellover: dat is dus precies waar het bij mij kriebelt. want het is een losloopgebied voor honden, niet voor paarden. en ik snap dat je als hondenbezitter daarheen gaat om je hond los te laten lopen, zolang ie niet agressief is tegen andere honden ofzo. maar kan je binnen een hondenlosloopgebied zeggen dat je er niet heen mag gaan als je hond achter paarden aan gaat, of blaft tegen paarden.
het is immers een gebied voor honden en niet voor de paarden ( in de drunense duinen in het gedeelte waar ik ben geweest dan, ik weet niet hoe dat met andere gebieden zit )

als voorbeeld neem ik een gezin dat we op het begin tegen kwamen. onze honden waren net los en gingen even kijken bij het gezin, ze snuffelden alleen. sprongen niet, beten niet en blaften niet. de vader werd meteen enorm agressief, dat we die rothonden meteen weg moesten halen. toen ik vriendelijk erop wees dat het een hondenlosloopgebied was kreeg ik naar m'n hoofd geslingerd dat dat niet voor kleine kinderen geldde ( ik moest me inhouden om niet te zeggen "nee hoor, kinderen mogen ook los" :P )
maar goed, deze meneer ging dus in en hondenlosloopgebied lopen met kinderen die bang waren voor honden en dan dus agressief lopen doen tegen hondeneigenaren. dan vind ik dat ie gewoon uit het gebeid had moeten blijven waar de honden gewoon aangelijnd zijn, of niet moet zeuren.

en ik denk dat ik dat ook op vind gaan voor de paarden.
natuurlijk vind ik het erg als een paard schrikt van een hond. maar als je paard niet aan honden is gewend moet je dan wel als ruiter in een hondenlosloopgebied gaan rijden. ze komen daar immers om los te lopen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:51

-> BRT

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:54

Ik denk dat dit een beetje geven en nemen is. Zelf rij ik vaak op het strand en het hondenlosloopgebied is ongeveer hetzelfde als het gebied waar je met je paard mag komen.

Helaas komt het ook regelmatig voor dat hondenbezitters iets hebben van 'hij mag los dus hij is los' en dat er dan volkomen niet onder appel staande (sorry, weet niet waar ik dat streepje kan vinden op de comp :+ ) honden op je af denderen en om je heen blaffen. Dat werkt ook niet zo goed helaas :\

Toevoeging: ik ken het gebied waar de TS het over heeft niet. Ik weet dus niet of er ruimte genoeg is voor de paarden om elders te rijden, danwel voor mensen met bange kinderen om elders heen te gaan om de honden uit de weg te gaan. Op het strand is dat wat anders, waar de honden zijn mogen de paarden ook, dus je kunt elkaar moeilijk uit de weg gaan :-)
In het parkje is bijvoorbeeld ook een klein losloopgebied, daar rij ik niet met mn paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:18

abeltje_xx schreef:
maar ik merkte dat ik toch een beetje nerveus werd van de paarden. nou is onze hond ontzettend lief, maar wat als zo'n paard van hem was geschrokken, het is best een grote hond, en er vandoor was gegaan? of wat als hij hem een trap had gegeven.
eerder op de dag zagen we een paard die duidelijk minder aan honden gewend was en die het niet leuk vond om erbij in de buurt te komen, maar de ruiter bleef stug vlak langs de afscheiding van paaltjes rijden.

ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, want ik weet nog niet wat ik ervan denk.
aan de ene kant staat nergens dat het verboden is voor paarden, al hebben de paarden volgens mij wel eigen ruiterpaden.
maar aan de andere kant is het een losloopgebied voor HONDEN, dus niet voor paarden.
nou is er hier niks gebeurd, maar ik kan me situaties voorstellen dat een hond die geen paarden kent achter de paarden aangaat met alle gevolgen van dien. kan je dan zeggen dat je het de schuld is van de hond(eneigenaar) of van het paard en zijn ruiter?

mogen paarden wel toegestaan worden in gebieden die expliciet voor honden zijn, of is dat allemaal eigen risico?

wat vinden jullie?

Daar valt helemaal niks van te vinden. De wet is daar heel simpel in: de eigenaar van het dier is verantwoordelijk voor de (schadelijke) gevolgen van diens gedrag. Was die ruiter dus wat overkomen door toedoen van jouw hond, dan draai jij (je verzekeraar) op voor de gevolgen daarvan.

Dit is tevens een van de redenen om mijn paard te leren "op de hond te gaan". Daarmee wordt een hond iets om opaf te gaan, in plaats van voor op de loop te gaan. Daarmee neem ik een zeker risico dat mijn paard de hond iets aandoet, maar dat vind ik aanvaardbaar, wanneer het alternatief is om rond een boom gevouwen te worden. Daar zit een stuk opvoeding bij. Wel jagen, niet vangen.

Daarnaast dien jij als honden-eigenaar je dier onder comando te hebben. DAT is namelijk een strikte voorwaarde om een dier los te mogen laten lopen. Ik heb mijn paard onder controle, dat EIS ik van jouw als hondenbezitter ook!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:23

Ik denk dat het een "aansprakelijkheids-kwestie" wordt voor de verzekering.
Het ligt er maar net aan wie schade zou aanrichten. Bijt de hond het paard? Of trapt het paard de hond? Dat is dan even de vraag.
Beide partijen horen goed onder appèl te staan.

Onder je escape knop, Apple ;-) Appèl / APPÈL :D
Apple schreef:
niet onder appel staande (sorry, weet niet waar ik dat streepje kan vinden op de comp :+ )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:28

Hondenlosloopgebied sluit niet ander gebruik uit. Het voorbeeld van strand is een goede. Daar mogen honden los, maar mogen ook paarden komen en mensen van alles en nog wat uitspoken als vliegeren bv, waar paarden ook van kunnen schrikken.
Zowel honden eigenaren als ruiters dienen hun paarden onder controle te hebben.
Meer kun je niet eisen.
Zolang er geen borden verboden voor ruiters staan, mogen de ruiters ook in hondenlosloopgebied rijden.

VDB schreef:
Onder je escape knop, Appèl / APPÈL :D

Dank je, ik neb nieuwe computer en kon 'm ook niet vinden. :D

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:35

op het strand inderdaad is het meestal geven en nemen, al moet ik zeggen dat wij de laatste keer wel een beetje moe werden van een vrouw..
hond kwam achter de paarden aan.. Niks aan het handje, alleen hondje ging niet meer terug naar de baas, hoe hard ie ook riep..
Dus wij even teruggereden hond volgt ons.. Vervolgens krijgen ze hun hond niet meer te pakken, die bleef dus leuk om ons heen cirkelen..
m'n paard begon het inmiddels een beetje zat te worden dat ie moest wachten dus die stond lekker te dansen op z'n plek.. Hebben ze eindeeelijk die hond weer vast.. Dus wij rijden weg.. (overigens geen bedankje niks) Laten ze hem terwijl we nog maar een 100 mtr weg zijn weer los.. Dus hondje komt weer vrolijk naar ons toerennnen :D halloo daar ben ik weer...

Pff man.. wat moet je dan als ruiter? Wij zijn doorgereden, uiteindelijk keerde die om en ging die naar zijn baas.. (die het volgens mij niet zo leuk vond van ons.. )

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 21:44

ikke schreef:
    abeltje_xx schreef:

wat vinden jullie?

Daar valt helemaal niks van te vinden. De wet is daar heel simpel in: de eigenaar van het dier is verantwoordelijk voor de (schadelijke) gevolgen van diens gedrag. Was die ruiter dus wat overkomen door toedoen van jouw hond, dan draai jij (je verzekeraar) op voor de gevolgen daarvan.

Dit is tevens een van de redenen om mijn paard te leren "op de hond te gaan". Daarmee wordt een hond iets om opaf te gaan, in plaats van voor op de loop te gaan. Daarmee neem ik een zeker risico dat mijn paard de hond iets aandoet, maar dat vind ik aanvaardbaar, wanneer het alternatief is om rond een boom gevouwen te worden. Daar zit een stuk opvoeding bij. Wel jagen, niet vangen.

Daarnaast dien jij als honden-eigenaar je dier onder comando te hebben. DAT is namelijk een strikte voorwaarde om een dier los te mogen laten lopen. Ik heb mijn paard onder controle, dat EIS ik van jouw als hondenbezitter ook!

ok, rustig aan, zo opgefokt hoeft nou ook weer niet ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:28

Bij ons in het bos zijn er ook honden losloopgebieden waar ook expliciet het ruiterpad-bordje staat aangegeven.
    En de hondenlosloopgebieden zijn ook gewoon wandelroutes. Als hardloper al regelmatig ruzie met hondeneigenaren gehad, want het is hondenlosloopgebied, dus de hond hoeft kennelijk niet te luisteren.
    Ik mag op datzelfde pad ook hardlopen, sterker nog, om dieper het bos in te komen vanaf huis, in het gebied waar de honden niet meer los mogen, moet ik over dat pad.
    En als ruiter is het zelfs gewoon echt hetzelfde pad.
    Mensen moeten rekening houden met elkaar en een hond mag loslopen, als hij wel onder appèl van zijn baas staat. Loslopen betekent niet dat de hond alles mag.
    Ons landje is klein, we kunnen alleen samenleven als we rekening houden met elkaar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:32

Even tussendoor, in Engeland droeg ik vroeger met een jonge pony die nog wat onberekenbaar was, een reflecterend hesje met "young horse" waardoor mensen rekening met hem hielden. Wellicht ook een idee voor jonge hondengeleiders? "Hond nog in training" bv zodat het duidelijk is dat de hond nog wat onvoorspelbaar en niet altijd even gehoorzaam is. Dan zullen ruiters misschien ook wat minder boos reageren.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:38

Als ik me niet vergis, loopt de ruiterroute door het hondenlosloopgebied (bij Bosch en Duin bedoel je volgens mij), ook de losloophondenroute bij De Roestelberg aan de andere kant van het Loonse en Drunense Duinengebied kruist een aantal keer de ruiterroute die daar ook loopt.
    Mijn mening is dat je hond goed onder appèl moet staan als je 'm los laat lopen, ook op een speciale hondenloslooproute, en dan is er dus helemaal geen probleem ;).

crazygirl23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:47

Ik denk dat je als je je hond los laat ook al is dit hondenlosloop gebied hij of zij onder àppel horen te staan.. Dan voorkom je deze problemen waar je over nadenkt..

Lopen die ruiters met paarden dan ook door het paaltjes gebied?? of erom heen??

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:00

abeltje_xx schreef:
    @ VDB: ja er staat op de paaltjes: vanaf hier mogen de honden los.
    @ laura: nee niet de hele duinen, alleen binnen de paaltjes
    @ kruimellover: dat is dus precies waar het bij mij kriebelt. want het is een losloopgebied voor honden, niet voor paarden. en ik snap dat je als hondenbezitter daarheen gaat om je hond los te laten lopen, zolang ie niet agressief is tegen andere honden ofzo. maar kan je binnen een hondenlosloopgebied zeggen dat je er niet heen mag gaan als je hond achter paarden aan gaat, of blaft tegen paarden.
    het is immers een gebied voor honden en niet voor de paarden ( in de drunense duinen in het gedeelte waar ik ben geweest dan, ik weet niet hoe dat met andere gebieden zit )

als voorbeeld neem ik een gezin dat we op het begin tegen kwamen. onze honden waren net los en gingen even kijken bij het gezin, ze snuffelden alleen. sprongen niet, beten niet en blaften niet. de vader werd meteen enorm agressief, dat we die rothonden meteen weg moesten halen. toen ik vriendelijk erop wees dat het een hondenlosloopgebied was kreeg ik naar m'n hoofd geslingerd dat dat niet voor kleine kinderen geldde ( ik moest me inhouden om niet te zeggen "nee hoor, kinderen mogen ook los" :P )
    maar goed, deze meneer ging dus in en hondenlosloopgebied lopen met kinderen die bang waren voor honden en dan dus agressief lopen doen tegen hondeneigenaren. dan vind ik dat ie gewoon uit het gebeid had moeten blijven waar de honden gewoon aangelijnd zijn, of niet moet zeuren.

natuurlijk vind ik het erg als een paard schrikt van een hond. maar als je paard niet aan honden is gewend moet je dan wel als ruiter in een hondenlosloopgebied gaan rijden. ze komen daar immers om los te lopen.

Ik doel er dus ook op dat je er met je paard niet heen moet gaan als je weet dat paardlief honden niet leuk vindt. Maar ik denk ook dat het niet de bedoeling is dat de loslopende honden achter paarden aangaan. Ik weet wel waar je geweest bent aangezien je het over die paaltjes hebt ;) Moet bij Bosch en Duin geweest zijn. Aan de andere kant van de paaltjes moeten de honden aangelijnd en daar blijven de ruiters die niet bij de honden willen rijden dus ook echt wel (met natuurlijk uitzonderingen die vinden dat ze overal mogen komen..). Maar ook daar hebben wij weleens honden achter ons aan die ons in de verte hebben gezien en het op een lopen zetten. Dat is niet fijn. Daarom is het denk ik gewoon belangrijk dat men rekening met elkaar houdt en de loslopende honden naar hun baas luisteren zodat, mochten ze achter paarden aan willen rennen, hun baas ze terug kan roepen :)

Dus eigenlijk is het het beste als iedereen gewoon rekening met elkaar houdt denk ik :D Dan kunnen jullie gewoon lekker genieten van het wandelen met de hond en wij van ons ritje, of andersom als jij er rijdt (als je dat weleens doet) en wij met de hond wandelen :P

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:55

abeltje_xx schreef:

heel veel mensen zijn er echt niet van gediend dat een hond komt snuffelen. als ik er wandel en er komt zo'n kwijlbakkes naar je toe, jaag ik hem toch weg. veel mensen zullen dat echter niet zomaar durven of doen. ik rij er zelf erg graag maar heb zelf ook honden. heel simpel: als je je hond niet onder appèl hebt, moet je hem gewoon aangelijnd houden.
    heb er weleens een hond achter me aan gehad die echt totaal niet luisterde. nou, dan heeft baasje (of onderdanige... :D ) toch mooi pech hoor. gewoon doorrijden, ze druipen dan vanzelf wel af.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:48

Hier in de buurt zijn meerdere ruiterpaden die dwars door een losloopgebied gaan. Ik kwam er zelf ook veel met de honden en ben haast nooit een paard tegengekomen; zie ik een paard dan gaan ze aan de lijn want 1 van de 2 wil er achteraan jagen.
    Als ik zelf met paard ga, geen probleem, ze kijkt van geen enkele hond op zelfs niet als die komt blaffen of achterna rent. Bijna iedereen houdt de hond keurig bij zich of heeft een hond die sowieso niets doet. Ik passeer altijd in stap om het de honden niet te moeilijk te maken. Als mijn paard echt gericht naar honden zou trappen of er erg bang van zou zijn, zou ik een andere route nemen denk ik.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:39

Paarden mogen daar gewoon komen. Honden moeten echter onder appèl staan in het losloopgebied anders mogen ze daar niet eens los en daar schort het nogal eens aan.
    Maar het is inderdaad geven en nemen. Ik heb daar namelijk van beide dierenbezitters de meest gekke dingen meegemaakt. Zo ging er een groep in volle rengalop door het hondenlosloopgebied (waar inderdaad ook veel kindjes spelen) maar ik heb ook wel eens gezien dat mensen de achterklep van de auto opendeden op de parkeerplaats, daar 6 honden uitstormden die naar het vennetje aan de andere kant van het losloopgebied renden... Beide onvoorstelbaar, maar helaas waargebeurd.
    Net als ikke leer ik mijn paard om naar de hond toe te gaan in plaats van de hond weg te rennen. Werkt perfect hoor! Ik was eens lekker aan het draven op het ruiterpad, toen ik doorkreeg dat ik 2 teckels achter me aan had. Hondjes luisterden niet naar het baasje, dus ik heb mijn paard maar omgedraaid en ben achter de teckels aan gegaan. Binnen no-time waren ze terug bij de eigenaar.

Apple, het streepje zit onder alt 138 :+ er is daar genoeg ruimte om niet door het losloopgebied heen te rijden en er is ook genoeg ruimte om je kinderen elders te laten spelen. Echter ploffen er genoeg gezinnetjes neer op het eerste bergje zand wat ze tegen komen daar, en dat is dus het losloopgebied. Vervolgens gaan ze klagen over de loslopende honden... :o?

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:53

Het hondenlosloopgebied is geen exclusief domein voor mensen die er met honden komen. Soms liggen ruiterpaden dwars door die gebieden. Het is gewoon uitkijken, zowel als hondenuitlater als paardrijder.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:06

_Dune_ schreef:
    Honden moeten echter onder appèl staan in het losloopgebied anders mogen ze daar niet eens los en daar schort het nogal eens aan.

Eens !
    Hoevaak ik wel niet meemaak dat er een hond op ons af komt stieren en in geen velden of wegen een baasje te bekennen is...

Helaas is onze ooit 'hondproof' pony nu bang voor honden aangezien hij al een paar keer aangevallen is.

Voor de ts zal ik zeggen hou je hond gewoon in je buurt en laat hem niet naar de paarden toerennen, of lijn even aan.
    Dan weet je in ieder geval dat jij je plicht gedaan heb :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:10

dravergekkie schreef:
    _Dune_ schreef:
    Honden moeten echter onder appèl staan in het losloopgebied anders mogen ze daar niet eens los en daar schort het nogal eens aan.

Eens !
    Hoevaak ik wel niet meemaak dat er een hond op ons af komt stieren en in geen velden of wegen een baasje te bekennen is...
    Helaas is onze ooit 'hondproof' pony nu bang voor honden aangezien hij al een paar keer aangevallen is.

Ach, zo hebben wij wel eens een half uur met een hond rondgelopen waarvan niemand wist wie de eigenaar was. Pas vlakbij de auto kwam het zoontje van de eigenaren achter ons aan. _-:( Hond was dus meer dan een kilometer verwijdert van zijn baasje en baasje zat vrolijk met zijn gezinnetje in het zand te spelen...

Misschien is het een idee om je pony weer hondproof te maken door hem te leren achter honden aan te gaan i.p.v. andersom. Altijd zorgen dat zijn hoofd gericht is naar de hond (blijft de hond ook bij de achterbenen vandaan) en je pony naar de hond toe laten lopen. Misschien kun je iemand met een brave hond vragen om je te helpen?

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:19

De verantwoordelijkheid ligt bij beide partijen. Zoals al eerder aangegeven is het geven en nemen. Als ik met mijn honden loop en een ruiter (met paard :P) aan zie komen roep ik mijn honden bij mij om ze aan te lijnen. Dan kan het gerust zo zijn dat 1 van de honden daar wat minder zin aan heeft, wacht daar dan even op ipv als een idioot met je paard langs te denderen, daar wordt de hond ook niet rustiger van. Als ik daarentegen zelf op een paard zit verwacht ik hetzelfde van de hondeneigenaar, roep je hond bij je en laat mij rustig passeren.

Ik loop hier langs het kanaal, en notabene ook in het stadspark (hartje stad) geregeld als een idioot mijn honden bij elkaar te vangen omdat er weer eens iemand komt langs gegalopeerd :\