terug naar stal trekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Kelly_bokt

terug naar stal trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 16:44

Hallo,
Ik rij op een SHire, Beauty van 15 jaar, dit is een lease paard.
We kunnen bij de boerderij naar de bak rijden maar je mag ook naar het schapenpad.
Dat is een pad, waar aan het eind schapen los lopen.
Aan het eind ben ik niet gekomen, dus ik weet niet wat ze met de schapen doet.
Maar dat is niet mijn probleem, mijn probleem is dat ze als maar wilt omdraaien richting haar stal.

Dit heeft ze in het begin echt om de minuut geprobeert, en soms is het haar helaas ook gelukt.
Het gaat nu al wel wat beter, maar ik weet nog steeds niet wat ik het beste kan doen. Ik ga vaak met nog een paard en als dat paard langzamer gaat stappen, draait mijn paard gelijk om en wilt niet meer terug.

Ik heb verschillende dingen geprobeert,;
- afstappen een stuk met haar doorlopen ( dan wilt ze wel mee) en dan er weer op.
- Hard aanpakken, maar dat doe ik liever niet.
- Van te voren als goed doorrijden zodat ik merk wanneer ze het wilt doen.

Om het iets duidelijker te maken, als ik met haar in mijn eentje ga doet ze het ook.
Hebben jullie misschien tips?
x

friesiszwart

Re: terug naar stal trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:12

Streng zijn en doorgaan. Het paard moet weten dat jij bepaal tot hoever jullie gaan.
Dus gewoon weer keren en verder doorlopen als het paard omgedraaid is.

kappa2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:15

Shire is ook wel heel erg sterk zeg! Ik zou het niet durven. Misschien dat de eigenar mee gaat?

eline930

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:27

misschien zijn er enge dingen op het pad waar ze bang voor is
het kan misschien ook zijn dat ze iets met haar hoeven heeft
is het een asfalt weggetje?
misschien doet dat bij wel pijn!! |(
of loop zelf even dat paadje door misschien staat er wel een dominante hengst waar ze bang voor is

X-jes eline

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:29

als ze zich wil omdraaien en je geeft haar een tik wat doet ze dan?
gr

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:48

golddigger08 schreef:
als ze zich wil omdraaien en je geeft haar een tik wat doet ze dan?
gr

ze gaat met haar hoofdschudden,

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:49

eline930 schreef:
misschien zijn er enge dingen op het pad waar ze bang voor is
het kan misschien ook zijn dat ze iets met haar hoeven heeft
is het een asfalt weggetje?
misschien doet dat bij wel pijn!! |(
of loop zelf even dat paadje door misschien staat er wel een dominante hengst waar ze bang voor is

X-jes eline

Op het hele pad staat geen hengst. En ze is nog nooit bij het deel van de schapen geweest. Alleen hoezo zou asfalt pijn doen? ( ze heeft hoefijzers)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:55

:') Wat een lieve reactie van Eline.

Mijn ex-verzorgpaardje heeft dat ook bij me gedaan. Het is gewoon een kwestie van uitproberen. Heb je aan beide kanten sloten? Zo niet, dan kun je haar het beste gewoon omdraaien en vooral níet toegeven. Ook al is ze terug naar stal gegaloppeerd, gewoon weer terug het pad op.
Desnoods kies je voor jezelf een punt uit, als je bij dat punt bent, ga je met d'r terug. Zo ben jij altijd nog degene geweest die heeft besloten dat jullie weer terug gaan. Zorg wel dat het punt een beetje haalbaar is, wees haar slim af.. paarden zijn geen domme beesten ;)

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 20:07

Anne. schreef:
:') Wat een lieve reactie van Eline.

Mijn ex-verzorgpaardje heeft dat ook bij me gedaan. Het is gewoon een kwestie van uitproberen. Heb je aan beide kanten sloten? Zo niet, dan kun je haar het beste gewoon omdraaien en vooral níet toegeven. Ook al is ze terug naar stal gegaloppeerd, gewoon weer terug het pad op.
Desnoods kies je voor jezelf een punt uit, als je bij dat punt bent, ga je met d'r terug. Zo ben jij altijd nog degene geweest die heeft besloten dat jullie weer terug gaan. Zorg wel dat het punt een beetje haalbaar is, wees haar slim af.. paarden zijn geen domme beesten ;)

Heee dankje wel.
Aan 1 kant is een sloot aan de andere kant prikkeldraad, het pad is best smal en mijn paard best groot dus met omdraaien is het wel opletten, maar het gaat wel./