Ponykamp begeleiden oid. 17 jaar, kan dat wel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeanine93

Ponykamp begeleiden oid. 17 jaar, kan dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 21:55

Hoi Bokkers,

Ik wil al heel erg lang een keertje ponykamp begeleiden of werken op een manege in de zomermaanden en dan bijvoorbeeld helpen met ritten verzorgen enz. Nu ben ik 17 en word in augustus pas 18. Dat valt dus echt heel ongelukkig. De meeste maneges en stallen willen alleen mensen vanaf 18 jaar.

Misschien kennen jullie maneges of stallen die jongere mensen aannemen of moet ik gewoon nog een jaartje wachten?

Alvast bedankt!

Napie

Re: Ponykamp begeleiden oid. 17 jaar, kan dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:02

Manege Kikkert op Texel doet volgens mij ook wel mensen aannemen bij 17 jaar maar dat zou je even moeten informeren. Dit is een manege die ritten verzorgt door bos en strand met toeristen. Tegen kost en inwoning

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:38

Het heeft een reden waarom die stallen 18 jaar als grens aanhouden. Lijkt me ook logisch en als je verstandig bent, wacht je dus nog een jaar. Gaat nergens over, maar gezeik met verzekeringen en claims lijkt me niet iets wat je je ouders aan wil doen.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 14:16

Dankjewel voor de tip Napie. Ik zal eens gaan informeren.

@ ikke, wat jij zegt heb ik nog nooit eerder gehoord. Kun je me misschien iets meer vertellen daarover? Mag ook via pb. Dankjewel voor je reactie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:30

Jeaninee_Ier schreef:
Dankjewel voor de tip Napie. Ik zal eens gaan informeren.

@ ikke, wat jij zegt heb ik nog nooit eerder gehoord. Kun je me misschien iets meer vertellen daarover? Mag ook via pb. Dankjewel voor je reactie.

Die grens van 18 heeft alles te maken met de wet en de verantwoordelijkheid die daarin is vastgelegd.
Hoe dat in de paardensport precies zit, moet je LDRD hier op Bokt even vragen, maar in mijn vakgebied (procesindustrie) mag iemand die geen 18 is geen werkzaamheden verrichten en zelfs niet in z'n uppie door de installatie lopen. Alles gebeurt dan onder permanent toezicht.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 14:38

Oke, dankjewel! Ik ga er wat meer over opzoeken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:40

Jahoor natuurlijk. Kijk eens bij activak.nl daar zoeken ze altijd wel goede paardenmensen.
Je doet van te voren een cursus waardoor je goed voorbereid bent, en veilig kunt werken. Je word geregistreerd als vrijwilliger dus verzekering is in orde. Je kunt er op zich met minimaal 16 aan de slag.
Dus Ikke verzekeringen hoeven zeker geen probleem te zijn. Alles word op deze manier gedekt door de organisatie tenzij je zelf extreem nalatig bent geweest.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:42

Ik heb zelf ervaring met ponykampen begeleiden onder 18... Geloof me, ik raad je aan om echt tot je 18e te wachten. Dan heb je zoveel meer (levens)ervaring. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:44

Juangi schreef:
Ik heb zelf ervaring met ponykampen begeleiden onder 18... Geloof me, ik raad je aan om echt tot je 18e te wachten. Dan heb je zoveel meer (levens)ervaring. :)

Ik zou maar niks zeggen als ik jou was. ;)
Als de TS de cursus doet kunnen ze beoordelen of ze voldoende verantwoordelijkheidsgevoel heeft, en sterk genoeg in haar schoenen staat.
Sommige mensen kunnen het namelijk prima. De een is de ander niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:47

Miss_Malfoy schreef:
Juangi schreef:

Als de TS de cursus doet kunnen ze beoordelen of ze voldoende verantwoordelijkheidsgevoel heeft, en sterk genoeg in haar schoenen staat.

Alleen houdt de wet daar niet zoveel rekening mee...........

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:49

TS er wordt in augustus 18, ik neem aan dat ze in juli niet een enorm gebrek heeft aan levenservaring. De ene 17 jarige is de andere niet

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:51

Miss_Malfoy schreef:
Juangi schreef:

Pardon? Ik vertel alleen mijn ervaring. Bij een positieve kant van het verhaal hoort ook het negatieve... ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:55

Juangi schreef:

als je een maand later achtien wordt lijkt me deze opmerking nogal zinloos, vandaar waarschijnlijk die reactie.
TS: is goed mogelijk en geeft ook geen problemen met verzekering zoals IKKE zegt. Wel natuurlijk goed controleren of alles ook echt o geregeld is.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:58

gekvanfleur schreef:
Juangi schreef:

als je een maand later achtien wordt lijkt me deze opmerking nogal zinloos, vandaar waarschijnlijk die reactie.
TS: is goed mogelijk en geeft ook geen problemen met verzekering zoals IKKE zegt. Wel natuurlijk goed controleren of alles ook echt o geregeld is.

Inderdaad, daar heb je gelijk in. Dat ene maandje zal weinig schelen, denk ook niet dat ze er heel moeilijk over zullen doen.

Ik schreef het o.a. omdat ik verwacht dat niet alleen 18jarige dit topic zullen lezen, maar ook 16 jarigen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:13

gekvanfleur schreef:

Lees de Arbowet dan eerst nog eens heel kritisch door voor je gaat solliciteren.

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 18:40

Ik zou zelf proberen een kamp te vinden op een stal/manege waar ze jou al kennen. Ik heb zelf vorig jaar ook ponykampen als begeleiding gedaan, op mijn eigen manege. Ik kende de mensen + pony's al, en andersom wisten zij ook wat ze aan mij hadden. Het is mij toen ontzettend goed bevallen, ik heb een geweldige tijd gehad, maar ik heb ook een ander kamp meegedraaid, waar ik duidelijk een minder leuke tijd heb gehad.
Ik kan natuurlijk niet beoordelen of jij een ponykamp wel of niet kan begeleiden, en ook voor arbowetten enzo moet je niet bij mij zijn, maar alles wat ik even wil zeggen is: zoek een plek waar jij je thuis voelt, waar je weet wat de organisatoren aan jou hebben, en andersom!
Succes!

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 18:48

Iedereen bedankt voor de reacties en tips :j Meer altijd welkom natuurlijk!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:14

Manege kikkert zou je idd kunnen proberen zoals hierboven al gezegt is idd. Vragen kan altijd wellicht mag je een keer een weekendje proefdraaien. Weet niet of de tip al is gegeven maar wellicht organiseerd de manege waar je nu rijd ook een kamp en kan je daar helpen? Ritten voorop ergens begeleiden zal lastig zijn gezien je leeftijd maar op een manege of ponykamp is altijd veel meer te doen dan dat. Ik hoop dat je wat leuks vindt

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 20:34

Dankjewel voor je reactie Happie!
Ik rij nu niet meer op een manege, ben er sinds deze week vanaf.
Ik ben volgens mij wel op tijd met zoeken, dus hoop inderdaad wat te vinden. Dankjewel :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:41

ikke schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Jawel, zoals ik al zei als vrijwilliger bij activak ben je gewoon verzekerd hoor. Ook onder de 18.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:42

Juangi schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Pardon? Ik vertel alleen mijn ervaring. Bij een positieve kant van het verhaal hoort ook het negatieve... ;)

Ja maar er is nog altijd zoiets als je mening beargumenteren. ;)
En bovendien weet de ts niet met wat voor soort bron ze te maken heeft.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:57

Miss_Malfoy schreef:
ikke schreef:

Jawel, zoals ik al zei als vrijwilliger bij activak ben je gewoon verzekerd hoor. Ook onder de 18.

Maar een vrijwilliger is niet hetzelfde als leiding. Daar zit 'm bij die club waarschijnlijk de crux. Maar het lezen van de voorwaarden lijkt me niet onverstandig voordat je tekent..........

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:59

kleinoever geloof ik in balkbrug ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:16

In mijn hyves zit Kelsey. Die heeft vanaf haar 17e ergens in Drenthe ponykampen begeleid. Ze moest eerst een keer gewoon een dag komen helpen en toen mocht ze met eigen pony komen. Ze doet dat daar nu een jaar of 3. Zou dus niet weten waarom het niet zou kunnen! Ik wil je haar gegevens wel via PB geven? Dan kun je haar benaderen.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 22:20

Dankjewel voor je reactie idefix4!
Ik ben me aan het oriënteren nu en het is altijd handig om mensen met ervaring te spreken! Dus graag :j Dankje.