Wie heeft er ervaring met de Veluwe trail?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Akhal_Teke

Wie heeft er ervaring met de Veluwe trail?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 14:52

Ik wil een stuk van de Trail gaan rijden met een groepje van 4 of 5 (midweek of lang weekend) en ik vroeg mij af of iemand dit al eens had gedaan met een groep of alleen?
Ik heb op Bokt gezocht maar kon er niet de juiste antwoorden op vinden op mijn vragen.
- Wat was je kwijt voor een overnachting of voor je hele vakantie?
- Zijn de routes overal duidelijk aangegeven?
- Sommige overnachtingsplaatsen geven aan dat je paard in de wei kan voor .. euro per nacht. Maar staat hij dan alleen of samen met andere paarden?
- Zijn de menroutes over verharde wegen of ook zandpaden? Dus kan je als ruiter met een paard zonder ijzers de menroutes ook goed rijden?
- Zijn alle routes vlak of zijn er ook bergjes, plekken waar je door het water (riviertje) kan, sprongetjes enz?
- Als je een gedeelte rijdt van zo'n 30 km, is er dan onderweg wel iets om wat te drinken ofzo?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn vragen.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 27-12-10 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:02

Ik heb 2x een week de veluwe trail gereden met ons tweespan, met mijn vader en een vriendin van mij. Ik zal je vragen proberen te beantwoorden.

Citaat:
- Wat was je kwijt voor een overnachting of voor je hele vakantie?

Dit verschilt erg per locatie. Ik weet niet hoe het nu is, maar destijds waren er redelijk weinig overnachtingsmogelijkheden. Aangezien wij ongeveer 30 km per dag reden zaten we dus eigenlijk vast aan 1 of 2 overnachtingsplekken per keer. Wij namen in de wagen 2 tenten mee dus we probeerden zoveel mogelijk te kamperen. Dat was niet duur; zo'n 5 of 7,50 euro per tent per nacht. Als de paarden in de weide konden kostte dit vaak maar 5 euro per nacht per paard. Een stal kostte vaak wel zo'n 20 euro per paard per nacht en een kaer om te slapen zo'n 30 tot 60 euro p.p. per nacht.

Citaat:
- Zijn de routes overal duidelijk aangegeven?

Destijds iig niet en volgens mij is er weinig veranderd. We zijn regelmatig verdwaald odat bordjes pas na de kruising stonden of zo laag stonden dat het gras er heleaal overheen gegroeid was en het bordje dus niet meer zichtbaar was.

Citaat:
- Sommige overnachtingsplaatsen geven aan dat je paard in de wei kan voor .. euro per nacht. Maar staan hij dan alleen of samen met andere paarden?

Ons tweespan kreeg altijd een eigen weide. Let wel op dat je van tevoren vraagt wat voor oheining de weide heeft; mijn eigen paarden zet ik bijvoorbeeld niet achter prikkeldraad.

Citaat:
- Zijn de menroutes over verharde wegen of ook zandpaden? Dus kan je als ruiter met een paard zonder ijzers de menroutes ook goed rijden?

De grootste gedeeltes zijn over zandpaden. Echter, verharde paden komen ook wel voor op bepaalde stukken. Of je paard zonder ijzers kan ligt vooral aan de kwaliteit van de hoeven. Is deze goed, dan is het blootvoets te doen.

Citaat:
- Zijn alle routes vlak of zijn er ook bergjes, plakken waar je door het water (riviertje) kan, sprongetjes enz?

De routes zijn over het algemeen vlak, soms iets heuvelachtigs. Gelukkig maar, anders zouden wij er met onze wagen niet doorgekomen zijn ;)

Citaat:
- Als je een gedeelte rijdt van zo'n 30 km, is er dan onderweg wel iets om wat te drinken ofzo?

Soms kom je een stukje door de bewoonde wereld, waar bijvoorbeeld een snackbar kan zijn. Maar dit kot niet vaak voor. Zorg dus voor voldoende eigen drinken onderweg.

Hopelijk kan je hier iets mee :-)

Akhal_Teke

Re: Wie heeft er ervaring met de Veluwe trail?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 15:20

Jazeker, erg bedankt.
Misschien dat de ruiterroutes anders liggen en daar wel meer wisselend terrein is.
Over de weg is geen probleem voor mijn paardjes. Ze hebben goede hoeven. Maar ik wil natuurlijk ook in galop kunnen ;-)
Jammer dat de routes zo slecht zijn aangegeven.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:55

Ah nou zo'n 90 tot 95% van de trail is zandpad, dus je kan genoeg galopperen hoor :-)
Idd erg jammer van de slechte route-aanduiding, maar als je het vantevoren weet scheelt het al een hoop natuurlijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:29

Rondom Rheden staat de ruiterroute wel duidelijk aangegeven, vind ik, ik volg de route zelf niet, maar kom de bordjes regelmatig tegen. De menroute is daar afwijkend en gaat daar wel een heel stuk langs de verharde weg.
De ruiterroute gaat in deze omgeving gedeeltelijk door best zwaar terrein, zware zandpaden en wel degelijk heuvelachtig terrein met klimmetjes.

Ik ken weliswaar alleen dit stukje (zuis-oost Veluwe), dus kan niet over de rest oordelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:45

Wanneer je enkele goede kaarten koopt van het gebied waarin je wil gaan rijden, is het eerste wat je doet het idee "veluwetrail" verlaten.
Om te beginnen zijn de routes zeker niet altijd het mooiste deel van dat gebied om te rijden. Wanneer je op eigen koers rijdt, bepaal je zelf waar en wanneer je een uitspanning tegenkomt om wat te gebruiken. Daarnaast is 30km per dag leuk verzonnen, maar in de praktijk geen dagenlang vol te houden, zelfs niet voor ervaren trekkers. Begin dus eens met je idee bij te stellen richting 15 - 20km per dag. Het is namelijk veel simpeler om er een lusje aan vast te plakken als het goed gaat, dan je route te bekorten als je de mist in bent gegaan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:54

Rond Loenen, Laag Soeren etc. is de route heuvelachtig met echt pittige stukken en mul zand.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 18:01

Zien die kaarten er hetzelfde uit als een gewone wegenkaart? Of staat er nummers op die corresponde4ren met nrs op paaltjes langs te route?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:21

Akhal_Teke schreef:
Zien die kaarten er hetzelfde uit als een gewone wegenkaart? Of staat er nummers op die corresponde4ren met nrs op paaltjes langs te route?

Dat ligt eraan waar je gaat rijden. Ik weet van het zuiden en midden dat daar enkele van die genummerde kaarten bestaan, maar ook dat er hele gebieden zijn die nauwelijks in kaart gebracht zijn. Dan zijn er ook nog stukken waar je niet altijd mag komen of waar je entree betaald (park hoge veluwe bijvoorbeeld). Kortom, er zit wat werk aan een mooie rit over de Veluwe, maar neem van mij aan, dat is de moeite waard. Goede reis en vooral, goede voorbereidingen!

jemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:18

Wat heb ik eraan toe te voegen. Als je nog extra vragen hebt.. Ik woon "aan de route" en ken een groot deel.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:21

hoi nou wij hebben hem vorig jaar gedaan en 30 km????sorry wij dachten van wel te doen, wij hebben dus 2 dagen van ong 40 km gedaan, na 1 dag de paarden wat rust gegeven voor we met de volgende stuk begonnen.
Verder, rond de 20 km per dag gedaan.
otterlo-arnhem--hoenderloo--emst--uddel--kootwijk--otterlo
Overnachtingen verschillend, in hoendeloo bijv kan je voor 45 euro al terecht met z;n tweeen!
Arnhem stal mansour luxe woning voor 6 personen heerlijk toch paard mag op stal of paddock.
De kaarten, mijn ervaring neem ook een fiets kaart mee! Sommige routes zijn gelijk aan de trail en kan je dus als je het ff niet weet de knooppunt van de fietskaart aan houden. Bestudeer de kaart goed van te voren en herken vervolgens ook de route op de fietskaart. Kompas ook altijd handig en iemand die kaart kan lezen en een goede orrientatie gevoeld is ook heel fijn.
Op sommige plekken is er een andere kleur sticker over de ander geplakt(hoenderloo) Bij gortel(emst) heb je een paaltje met aan drie kanten pijlen met geel/blauw/rood door elkaar.
Verder zorg dat je altijd water bij je heb voor paard of voor jezelf in noodgevallen.
Mijn tinker heeft de trail blootvoets gedaan en ik dacht na afloop wat een drama die hoeven maar een dik compliment gekregen van mijn smid. Hij hoefe alleen een beetje te veilen en verder niks.
In de buurt van kootwijk heb je leuke kronkel pad met hindernisjes, maar de vraag is wil je dat doen als je tassen bij je heb?Ik heb het niet gedaan in ieder geval.
Tot zover james even aan het woord
Aan welke route woon je?
gr james

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 21:48

Bedankt.
Ik heb dus helemaal geen oriëntatiegevoel. Dus zal de kaarten wel nodig hebben.
Wel ontzettend jammer dat het niet gewoon goed aangegeven staat zodat je helemaal geen kaart nodig zou hebben.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:26

Zo "gewoon" is dat niet hoor. Als je bedenkt hoe lang de verschillende routes zijn en hoeveel paaltjes met markering daarvoor in de grond moeten worden geslagen, dan is het niet vreemd dat er niet dagelijks (of zelfs wekelijks) wordt gecontroleerd of alle paaltjes er nog in goede conditie staan (er zijn altijd grapjassen die het leuk vinden om paaltjes te vernielen) en zichtbaar genoeg zijn. Het is allemaal vrijwilligerswerk.......

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 23:30

Zijn er zoveel afslagen/kruisingen dan?
Ik zie mezelf al helemaal verdwalen daar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:37

Er zijn inderdaad best veel kruisingen, ja. Dat maakt het ook zo'n fijn rijgebied ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:39

Akhal_Teke schreef:

Een groot deel van de Ginkel is vrij toegankelijk; daar zijn niet eens ruiterpaden.

Maarre, heb je begin febr tijd?? Be my guest!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 00:08

Helaas. De vakantie is overmorgen net voorbij. Moet weer even wachten tot de volgende...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:12

Akhal_Teke schreef:

In het gebied Loenermark, Veluwezoom, Laag Soeren rijd of men ik soms uren zonder iemand tegen te komen....
Het is heel groot!

In de omgeving van Hoenderloo heb je routekaarten met knooppunten. Dat is heel handig.

In de omgeving van Loenen heb je geen kaarten. Ik woon hier nog niet zo lang (drie jaar). Het heeft me echt even gekost om een beetje de logica van de routes door te krijgen, terwijl ik dat normaal altijd snel door heb. Dus dat zegt wel iets. In het begin ben ik ook een keer verdwaald en kwam ik in het donker uit het bos, doordat ik twee uur had omgereden....

GPS is ook handig trouwens.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:41

Een telefoon met navigatie of een tom tom zijn super handig. Wel elke avond goed opladen. Evt een extra batterij voor je telefoon. Of een zonnecellader meenemen. Zelf rij ik een aantal keren per week ong 25 km. Mijn paardje doet dit echt met gemak. Dus een 30km per dag moet toch gewoon kunnen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:05

JJane, een trektocht (zeker met bagage) werkt anders dan een buitenrit in bekend terrein. GPS is een leuk hulpmiddel, maar helpt je geen moer als je tegen een hek oploopt waar je omheen moet gaan trekken als je dacht er door te kunnen. Dat levert je zomaar 5 of meer kilometers omweg op, bij een ritafstand van 30 km zit je dan dus zomaar op 35 (of meer) kilometers. En ik kan je uit ervaring vertellen dat je dan echt heel erg niet blij bent. Met dagafstanden van rond de 20 kilometer heb je ruimte voor dit soort "verrassingen". En als je een regendag hebt, ben je ook blij als je geen 30 km hoeft, maar slechts 20 :brr: