Welke stranden zijn mooi om te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Astor

Welke stranden zijn mooi om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 14:13

Ik kan maar niet vinden waar ik dit topic neer kan zetten, dus sorry dat ik hem hier heb neergezet.

Al heel lang wil ik graag met mijn bijrijdpaard naar het strand maar ik wilde graag de mening van jullie horen welk strand jullie aanbevelen.
Graag aangeven waar het strand is kwa plaats, provincie en de openingstijden zullen ook wel erg handig zijn.
Zelf woon ik in Almere (Flevoland) en mijn bijrijdpaard staat in Muiderberg/Naarden.

Heel erg bedankt alvast :D

Nadia
Oppermuts

Re: Welke stranden zijn mooi om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:18

HK --> BRT

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 14:39

Heel erg bedankt Nadia :)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:43

Graag gedaan :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:31

Het strand van muiderberg is voor jou wel heel erg dichtbij. Buiten het seizoen (na 1 oktober en voor april) mag je daar gewoon rijden.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:55

Muiderberg / Almeerder strand (hoewel dat volgens mij niet toegankelijk meer is) is inderdaad wel te doen. Maar als je echt het 'rengalop over het strand' gevoel wilt hebben/krijgen kan je toch beter een keer kijken of je (met de eigenaar) met de trailer naar Schoorl of iets in die richting op kan rijden, daar zijn ook mooie stranden, ervaring met rijden bij Schoorl heb ik niet. www.poelenburgh.nl zit er met strandritten, dus zal het zeker mogelijk zijn :)
Zelf vind ik het strand van Texel geweldig, maar daar ga je niet 1,2,3 naar toe...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:03

Schoorl is heel mooi, vooral omdat je daar ook heel veel mogelijkheden hebt om lekker door de duinen en het bos te rijden. Want het bos is daar ook heel groot.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:59

Naborah schreef:
Muiderberg / Almeerder strand (hoewel dat volgens mij niet toegankelijk meer is) is inderdaad wel te doen. Maar als je echt het 'rengalop over het strand' gevoel wilt hebben/krijgen kan je toch beter een keer kijken of je (met de eigenaar) met de trailer naar Schoorl of iets in die richting op kan rijden, daar zijn ook mooie stranden, ervaring met rijden bij Schoorl heb ik niet. http://www.poelenburgh.nl zit er met strandritten, dus zal het zeker mogelijk zijn :)
Zelf vind ik het strand van Texel geweldig, maar daar ga je niet 1,2,3 naar toe...

Wanneer je nog nooit op het strand geweest bent, is zo'n rengalop zo ongeveer het domste wat je kunt doen, zeker wanneer je paard al niet vies is van enig tempo.
Begin eens met een weekendje naar de kust en doe alleen wat stap- en drafwerk op het strand. Dan zal je paard niet zo snel de connectie maken strand=hard.
Daarnaast is niet elk strand even veilig om te rijden; zie de berichten van enkele paarden die onlangs verongelukt zijn op het strand. ga dus, zeker de eerste keer, op stap met iemand die het strand ter plaatse kent EN die snapt hoe je een vreemd paard went aan strand en zee.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 19:03

We gaan zowieso wel een keer naar het Almeerderzand als dat kan!
Maar ik wil graag naar een groter strand en ik ga niet gelijk in volle rengalop!
Omdat Azra niet echt bekend is met het strand! Ze is er wel al een keer geweest!
Zelf zat ik ook te denken aan IJselmuiden, en van Schoorl heb ik nog niet gehoord!

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:35

In de buurt van Noordwijk / Noordwijkerhout zijn een aantal plaatsen waar er parkeerplaatsen zijn waar er (mits het niet super druk is, maar dat zal in de winter wel meevallen) je de trailer kan parkeren en je zo de duinen / het strand op rijd.
Omgeving Schoorl is erg mooi, maar wel wat verder weg.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:59

meijendel (in wassenaar) vind ik altijd erg mooi, eerst een stuk door de duinen en dan het strand op.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 08:59

Ik denk dat je IJmuiden bedoelt en niet IJsselmuiden ;) . Hier is een link naar het gebied dat valkbij Ijmuiden ligt: http://www.np-zuidkennemerland.nl/docum ... ml?lang=nl . Het is een mooi gebied, waar je ook door bos/duin kunt en toch wel aardig wat dichterbij dan Schoorl. Wel moet je er volgens mij een kaartje kopen om in het gebied te mogen rijden.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 10:22

Ohjaa IJmuiden inderdaad haha :o

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 10:49

@Ikke Heb ik gezegd dat ze maar meteen in rengalop over het strand moet denderen.. ? Ik bedoel alleen, dat het Almeerderstrand/Strand bij Muiderberg geen kilometers lang strand is met het 'echte' zoute zeewater. En dat is dus wat anders dan de 'strandjes' bij ons :)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:40

ben zelf verwend dat ik vlakbij het strand woon :-)

Ik rij zelf altijd in de duinen van Heemskerk, je trailer kun je parkeren bij de duiningang en dan een mooie rit richting strand. Het strand daar is niet via een autoweg te bereiken, dus ook een stukje rustiger dan bijv Wijk aan Zee (waar je trouwens wel prima je trailer kunt parkeren)

En ach die rengalop hoort er toch gewoon een beetje bij?? *D als het mij ff te hard ga stuur ik mijn paard soms even een stukje door het mulle zand om haar een beetje af te remmen zonder direct een noodstop te hoeven maken. Mijn paard vind ff hard gaan iig wel geweldig (al blijft ze het strand wel overweldigend vinden, op de een of andere manier is ze altijd verbaasd)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:01

het strand tussen Hoek van Holland en Den Haag is geheel verbreed en opnieuw aangelegd.
Het is nu ideaal want de vloedstrook is echt méga breed en hard en ik ben nog geen zachte
stukken tegen gekomen.
Niets is erger dan gaten, drijfzand en weinig vloedstrook, dan zit ook een rustig galopje er niet eens in.. :n
Ik heb alle stranden tussen Noordwijkerhout en Hoek v Holland wel gezien maar dit nieuwe stuk is toch echt wel genieten :j

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:09

Bij Noordwijk is een erg handige (bus)parkeerplaats (Wantveld) waar je de trailer zo kwijt kan (op zondag betaald parkeren). Parkeerplaats overstekken en je komt bij een pad in de duinen die je rechtstreeks naar het strand brengt. Als je op het strand rechtsaf slaat kom je op een gedeelte waar je het hele jaar het strand op mag.

Als je de eb en vloed standen/tijden opzoekt kun je een tijdstip uitzoeken waarbij het laag water is, dan heb je vaak mooie poeltjes waar je met je paard door kan en is het strand mooi hard. Veel paarden vinden de golfslag en met name de schuimkopjes in het begin wat eng.

Als je de ondergrond niet helemaal vertrouwd kun je heen stappen/draven en dan als je het wel weer mooi begint te vinden omdraaien en even voluit gaan :D

Een andere plek waar het strand supermooi breed is en ik nog wel eens het strand opging is IJmuiderslag. Makkelijk parkeren (sommige dagen ook betaald). Stukje over een fietspad door de duinen en dan het strand op. Het grootse nadeel hier vind ik dat het eerste wat je op het strand tegenkomt de vliegerplaats is en dat vinden de meeste paarden dan toch wel weer eng. Daarbij is hier tijdens de zomermaanden de toegang beperkt tot heel vroeg in de ochtend en 's avonds...

Gek genoeg zijn de meeste paarden de eerste keer op het strand vaak een soort van overdonderd door de ruimte en zijn daardoor vaak weer heel braaf. Hond en blote mensen proof is wel handig, want de stranden waar je met je paard op mag zijn vaak ook de honden-losloop en naakt stranden :D

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:01

joozz schreef:

Ik rij zelf altijd in de duinen van Heemskerk, je trailer kun je parkeren bij de duiningang en dan een mooie rit richting strand. Het strand daar is niet via een autoweg te bereiken, dus ook een stukje rustiger dan bijv Wijk aan Zee (waar je trouwens wel prima je trailer kunt parkeren)

En ach die rengalop hoort er toch gewoon een beetje bij?? *D als het mij ff te hard ga stuur ik mijn paard soms even een stukje door het mulle zand om haar een beetje af te remmen zonder direct een noodstop te hoeven maken. Mijn paard vind ff hard gaan iig wel geweldig (al blijft ze het strand wel overweldigend vinden, op de een of andere manier is ze altijd verbaasd)

Ok, ik ga er maar 1 keer iets over zeggen, tenslotte gaat het topic niet hierover maar goed.
Er is al eerder gezegd, zorg dat je paard niet de connectie heeft met strand=hard. Tuuuurlijk, rengalop is een van de gaafste dingen die er is, moet je ook zeker uiteindelijk gaan doen maar niet meteen. Het strand is een van de weinige plekken waar echt de gelegenheid is voor die snelheid, maar rij er ook gewoon zodat je je paardje gewend is om gewoon te rijden, en te luisteren naar jou.

Zelfs in de rengalop kan je als je paard goed luisterd, gewoon terugnemen op de normale hulpen als het je iets te hard gaat. Als je alleen kan remmen door een noodstop (ik zou overigens niet weten waarom je die ineens moet maken, als er kinderen o.i.d. plotseling voor je paard kunnen komen moet je daar of niet zijn galopperen, of je had al veel eerder af kunnen buigen) of door het mulle zand in te gaan heb je dus niet het gevoel dat de normale rem kan gebruiken, en dus luisterd je paard niet.

Het mulle zand is ontzettend zwaar, zit vol onverwachte kuilen die je niet goed kan zien van een afstand.

Dus mijn tips aan jou:

Rij nooit over planken heen, die hebben ergens aan vastgezeten, kunnen dus spijkers aan zitten

Scan het strand voor jezelf uit, dan kun je met gemak obstakels zien aankomen en 9 van de 10 keer ook de kuilen.

Neem de eerste keer iemand op een strandervaren paard mee, paarden zijn enorme na-apers, als je na het rijden meteen het oude paard de zee in stuurt loopt jou paardje er zo achteraan en als je consequent blijft heb je dus een paard dat niet bang zal zijn van de zee.

Rijd op de harde bodem (donkerder bruin, is natter waardoor het steviger is, vlak naast de zee over het algemeen) Hierop kunnen ze harder, maar dat kunnen ze ook op een harder zandpad in het bos en ook daar kan je gewoon draven en handgalop doen. Op de harde bodem kan je veel beter zien of er iets ligt, en er zijn, zeker buiten het seizoen, minder mensen aan het wandelen.

Passeer elkaar in stap, of in ieder geval rustig, iedereen hoort zijn paard onder controle te kunnen houden, maar heleboel mensen kunnen dat toch niet en daar moet je uiteindelijk toch een beetje rekening mee houden, en er zijn ook mensen met jonge beestjes of eerstekeer paardjes die toch wat makkelijker mee gaan rennen als jij langsgaloppeert.

Ten slotte, als je een echt strand wilt hebben is noordwijk/noordwijkerhout het meest dichtbij voor jou denk ik. Boek anders een keer ergens een weekendje.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:05

Ik ga meestal naar Wijk aan Zee. Parkeren bij de grote parkeerplaats bij het Heliomare.
Meestal een uurtje over het strand richting het noorden, en dan via de duinen terug naar het zuiden.
Oriënteren is heel makkelijk terug, gewoon de schoorstenen van de hoogovens aanhouden ;)

Strand is ook erg fijn te rijden daar! En de duinen hebben mooie paden.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:05

Ik woon dicht bij schoorl, rij daar altijd over het strand. Heel fijn strand zonder allemaal gedoe langs de duinen ( in ponykamp in egmond-binnen stonden complete huizen op het strand ). Er is daar in de buurt laatst wel een ongeluk gebeurd doordat ze aan het werk zijn daar, dus zou wel even goed informeren of het nu veilig is!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:28

joozz schreef:

Je weet toch hopenlijk wel dat je door dat even door het mulle zand laten rennen je je paard voor het leven kunt verpesten ;)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:31

kyrkelover schreef:
joozz schreef:

Je weet toch hopenlijk wel dat je door dat even door het mulle zand laten rennen je je paard voor het leven kunt verpesten ;)

Bedankt voor de typische boktiaanse opmerking.... Ik ben waarschijnlijk een van de weinige bokkers die dus mijn paard niet 300% onder perfecte controle heb.... en ja als ik dan een galopje maak en er komt een situatie voor waar ik snel moet handelen draai ik mijn paard even het iets zwaardere zand in om rustig te kunnen remmen zonder getrek. Mijn paard is gewoon erg enthousiast en weet als ik haar opzij stuur dat het tijd is voor een stapje. Weet niet of je heel vaak op het Noordzeestrand komt? Maar het harde gaat eerst over in een soort van medium hard/zacht (mits het geen zomerweer is, maar dan kom ik niet op het strand met paardebeest), dus voordat je in het uiterst mulle zand komt zit ik overigens al in stap.

En ik ben dan ook een van de weinige bokkers die niet helderziend is, en niet van tevoren alle gevaren, obstakels, plotseling aankomende andere dieren of mensen kan inschatten. Dus ja, dan gebeurt het weleens dat je even snel moet handelen. Ben het zeker eens dat je elkaar rustig in stap moet passeren!

Mijn paard vind het heerlijk om even helemaal los te gaan, even lekker hard gaan. En als ik ver genoeg verwijderd ben van de bewoonde wereld is het toch lekker om even hard te gaan? En de normale rem komt dan echt niet altijd aan bij mijn brave maar krachtige enthousiaste paard.

Maar wellicht heb jij dan een betere optie?

@TS ben je inmiddels al geweest?
Laatst bijgewerkt door joozz op 16-01-11 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:33

Wijk aan Zee heeft een heel breed strand.
Je kunt ook naar Heemskerk strand, dan kun je daar door de duinen heenrijden, is echt een hele mooie rit. er is plek om de trailer te parkeren en het is ong 45 min naar het strand door het duin en bos.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:35

Oh ik vindt het ook helemaal geweldig om voluit te gaan.
Sterker nog ik doe niets liever.
Maar weet wel dat heeeel veel ongelukken op de renbaan komen doordat de bodem van hard bijvoorbeeld in een keer naar iets zachter gaat.
Je wilt niet weten wat voor kracht er dan in een keer aan de onderkant van de kogel naar kootgewricht komt.
Er zijn genoeg manieren om een paard af te remmen maar doet dat aub niet door hem het mulle zand in te trekken.
Het kan 99 keer goed gaan maar als het niet goed gaat is het leed niet te overzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:37

En nog 1 belangrijke tip: NOOIT door water galopperen. Je weet niet hoe de bodem eronder is. Ik heb een strandhuis en al zovaak mensen over de kop zien slaan in het water.