Paardrijden in Schotland?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_kell

Paardrijden in Schotland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 21:24

Hallo allemaal!

Volgend jaar ga ik naar Engeland op vakantie samen met mijn vriend (hij komt daar vandaan) Nu zijn we op het idee gekomen ook even naar Schotland te gaan. Nu lijkt het mij super leuk om in Schotland te gaan paardrijden door de mooie natuur.
Hebben jullie misschien tips? Het mooiste zou zijn als het een beginners rit zou kunnen zijn zodat vriendlief ook gezellig mee kan :o Heb nog nooit een vriend gehad die paardrijden ook interessant vind! haha

Ik hoor graag jullie ervaringen/tips! Alvast bedankt :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:18

Nou, nee, helaas. Schotland is vooralsnog een blanco plek op de landkaart. Er zijn absoluut mogelijkheden daar, maar ik ken ze niet persoonlijk.
Een beginnetje is om wat engelse paardentijdschriften te kopen; die hebben vaak pagina's kleine advertenties met mogelijkheden voor rijden en korte vakanties.
Your Horse, Horse and Hound, Horse and Rider zijn de bekendere bladen, die met wat zoeken ook in NL te krijgen zijn.

Mocht je tips willen voor noordelijk Engeland (Yorkshire, lakedistrict) dan heb ik wel het een en ander voor je.
Voor de rest lees ik even mee, Schotland gaat er nog wel een keer van komen :D

Miss_kell

Re: Paardrijden in Schotland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 11:35

Thanks! ik ga zeker opzoek naar tijdschriften :)

Ik zou graag wat tips willen voor Noordelijk Engeland. We gaan inderdaad ook naar York alleen om naar de races te kijken (Heb ik zoveel zin in! hihih) Mijn vriend had het ook over Lakedistrict om daar naartoe te gaan misschien is dat wel leuker? Ik weet het niet haha moet het nog allemaal uitzoeken.

Zou graag je tips willen! :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:16

Komt ie :D : Neem de boot vanaf Rotterdam naar Hull (niet zeuren over de kosten, komt goed aan boord), boek een "de luxe" hut met bedden naast elkaar en boek diner en lunch erbij (is veel goedkoper dan aan boord betalen!!!).
Vanaf Hull ga je naar York, bezoekt de races en het stadje (Jorvik museum en daarna koffie in de Starbucks tegenover). Zoek je goede muziek, loop "even" binnen bij Borders, op de eerste etage en leef je uit! Camperen doe je op Ashfield caravanpark http://maps.google.nl/maps?hl=nl&tab=wl . Vervolgens met de auto naar de park and ride en voor twee pond of zoiets sta je zonder problemen in hartje York. Die Britten snappen het ECHT!
Vervolgens rijdt je door naar het lakedistrict. Ga rijden bij http://www.cumbrianheavyhorses.com/index.html (moeten we nog steeds eens gaan doen).

Daarnaast loopt er een wandelpad dwars door een van de twee zuidelijke delta's van het Lakedistrict. Dat pad mag je ook met de auto (4x4) doen, maar zonder gids ben je ten dode opgeschreven! Er heeft een stuk over deze weg in een van de engelse Land Rover bladen gestaan. Mocht je dit willen doen, bereid je dan terdege voor en leg contact met de gids voor alle do's and don't in de voorbereiding. Het is schitterend om te doen maar met de natuur (en de zee in het bijzonder) valt NIET te spotten!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:21

Oeh, ik heb daar een rit gemaakt en dat was erg leuk. Waar was dat ook alweer?

Het was net buiten het dorpje Drumnadrochit (waar het monster van Loch Ness schijnt te wonen). Als je vanuit Inverness door Drumnadrochit rijdt (kan niet missen, er is maar 1 weg) dan zitten ze net na het dorpje aan de rechterkant van de heuvel.

Erg leuk, zeer veel verschillende ritten!

Edit: weet de naam! Borlum farm.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:23

Ik heb in october ook een rit gemaakt, mijn mijn zus die niet kan rijden :+, was ongeveer 10 km onder edinburgh. Het was van een studenten vereniging, hadden ongeveer 20 van die stevige pony's (naam ff kwijt). zag er allemaal op en top verzorgt uit!
Ik zal eens horen aan mn zus hoe het heette, ze hadden ook een site.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:43

Het was even zoeken, maar wij zijn toen in Penrith geweest: http://www.parkfootponytrekking.co.uk/ Zit ook een camping bij.

O ja, nog wat, rijden met helm is in GB verplicht! Ze accepteren echter vrijwel overal de moderne caps zoals we die in NL ook gebruiken. Neem dus je eigen butsmuts mee, wel zo fris :D
Sommige stallen stellen eisen aan de schoenen, je weet wel, gladde doorlopende zool (tot aan de hak). Dit is me eens overkomen, hoewel de meeste stallen er geen punt van maken. (op die bewuste stal moesten we ook serieus voorrijden!).

edit; nog een leuke set links: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&tab=wl

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:57

maaikemuis schreef:

Het was net buiten het dorpje Drumnadrochit (waar het monster van Loch Ness schijnt te wonen). Als je vanuit Inverness door Drumnadrochit rijdt (kan niet missen, er is maar 1 weg) dan zitten ze net na het dorpje aan de rechterkant van de heuvel.

Is ook het eerste wat bij mij opkwam toen ik dit topic zag :-)
Yep, zeker een aanrader, een paar jaar geleden in ieder geval heel goed bevallen. Paarden aangepast aan kwaliteit van de ruiter (ik had een jonkie die pas sinds kort mee ging op buitenritten :D en m'n vriendin een braaf buiten-sjok-paard)
Je kunt er ook goed kamperen!
Ligt vlak aan de weg bij Urqhart castle (wat ook leuk is om te bekijken)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:02

@Jolo; wat leuk dat meer mensen het kennen. Ik vond het echt een leuke stal. Vriendelijke mensen ook. En die omgeving is ook zo mooi!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:02

Ik heb zelf bij Lochhill Farm Equestrian Centre gereden in Castle Douglas, in de meest zuidelijkste provincie van Schotland (aan de westkant).
http://www.lochhill.net/equestrian.asp

Heel goede manege, zorgen goed voor de paarden. Je gaat lekker de Schotse natuur in, het is er heel mooi rijden in heuvelachtig gebied. Het kost 25 pond per uur. Vergeleken met Nederland is het duur, vergeleken met Engeland is het normaal.
Je kunt er trouwens ook overnachten in cottages.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:31

maaikemuis schreef:
@Jolo; wat leuk dat meer mensen het kennen. Ik vond het echt een leuke stal. Vriendelijke mensen ook. En die omgeving is ook zo mooi!

helemaal mee eens! :j

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:31

Ik ben allemaal aan het bekijken wat jullie als tips hebben gegeven!
Ziet er allemaal erg leuk uit! Bedankt voor de tips!

Zelf heb ik uiteraard een cap en de rest van de uitrusting..mijn vriend totaal niet. Zoiets kun je toch wel lenen/huren?

Edit: Die Cumbrian heavy horses ziet er echt cool uit :) nog nooit op zo'n paard gereden haha. Maar die andere in Schotland ziet er ook echt super goed uit! Even met vriendlief overleggen haha. Enne meer tips altijd welkom!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:37

Jolo schreef:
maaikemuis schreef:

Is ook het eerste wat bij mij opkwam toen ik dit topic zag :-)
Yep, zeker een aanrader, een paar jaar geleden in ieder geval heel goed bevallen. Paarden aangepast aan kwaliteit van de ruiter (ik had een jonkie die pas sinds kort mee ging op buitenritten :D en m'n vriendin een braaf buiten-sjok-paard)
Je kunt er ook goed kamperen!
Ligt vlak aan de weg bij Urqhart castle (wat ook leuk is om te bekijken)

Ik heb ook zo'n machtige ervaring; drie heerlijke uren stappen over de banks van het Loch Ness! Urquart Castle van boven te zien. Geweldig! Het had die ochtend flink geregend en de anderen die met deze tocht mee wilden hadden afgezegd! Was ik de enige! De begeleidster verontschuldigde zicht dat er niet gegaloppeerd kon worden vanwege de natte, gladde paden. Ze viel zowat van haar paard toen ik zei dat stappen OK was en ik niet zo nodig hoefde galopperen!!! Shoana heette ze. Kostte meen ik 10 pond per uur.(2005)
Ja aanrader!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:41

Mijn man en ik hebben vorig jaar twee ritten gemaakt bij verschillende mensen in Schotland op de schotse Hooglanders. Met name voor beginners erg prettig paard gezien hun hardheid en relaxed heid. Wij hebben bij de VVV informatie gevraagd heel gericht naar Schotse hooglanders (Highland horses) en dan krijg je de folders mee. Omdat wij altijd graag in het gebied rijden op de daar gefokte paarden hebben wij dus niet gezocht naar andere rassen adressen die er ook zijn. Het was gewoon leuk.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 09:18

Saar88 @ [RIJ-ITP] Weekend Highlands op bijbehorende pony's!
hier een leuke link van iemand die op highlandpony's heeft gereden in Schotland.
P.s. Als je met de boot naar hull gaat kun je het best wel een zacht ondermatrasje meenemen, die bedden zijn keihard. 1,5 jaar geleden had ik vlakbij York mijn pony uitgezocht, s'nachts op de boot, pony uitzoeken en de volgende nacht weer terug(was gebroken)

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 10:38

Super leuk jullie reacties! :D Dankjewel!
Ik vind het belangrijkste dat mijn vriend ook leuk mee kan rijden. Hij heeft 1 keer op een paard gezeten en verwacht ook niet van hem dat hij leuk door de bergen mee galoppeert haha. Ik zou ook totaal geen problemen hebben met lekker een stapritje...heerlijk juist *D Het moet leuk zijn voor allebei.

@ Jecco_Ellen Bedankt voor de tip ;) Gelukkig gaan wij met het vliegtuig, ik heb het zelf niet zo op varen hihi :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:34

jecco_ellen schreef:
Saar88 @ [RIJ-ITP] Weekend Highlands op bijbehorende pony's!
hier een leuke link van iemand die op highlandpony's heeft gereden in Schotland.
P.s. Als je met de boot naar hull gaat kun je het best wel een zacht ondermatrasje meenemen, die bedden zijn keihard. 1,5 jaar geleden had ik vlakbij York mijn pony uitgezocht, s'nachts op de boot, pony uitzoeken en de volgende nacht weer terug(was gebroken)

Oh? goh, ik vaar al zo lang op Hull als dat de nieuwe boten in de vaart zijn, maar het enige minpuntje is dat de kussens wat zacht zijn. Kussentje kan zinvol zijn, maar voor de rest prima boot. Wel de maaltijden er vooraf bijboeken, scheelt een stuk.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:59

Ik heb het juist niet op vliegen (alhoewel het wel een stuk sneller is)

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 09:53

Haha dat is wel zo. Binnen een uurtje ben je er al!

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 11:10

Nog iemand goede tips?

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:39

Ouder topic, maar hierbij nog een Schotse tip:
Great Glen Holidays, of de Torlundy Farm, kortbij Fort William biedt ritten aan op privé-paarden (oa Highlandpony-kruisingen).
De vrouw des huizes neemt enkel gevorderde ruiters mee, max. 4 personen. De rit duurt een uurtje en leidt over het terrein van de eigenaars: schaapsweiden, dalingen, rotsachtige hellingen, door een beekje, langs een rivier... Je komt hopen schapen tegen en occasioneel ook wat Highland cattle. Er wordt vlot gedraafd over de hardere stukken en in de weiden kan er een pittig galopje vanaf.
Ik heb het als hele leuke ritten ervaren, waarbij de gastvrouw ook een leuke babbel heeft over het Schotse buitenleven.
Helmen beschikbaar en zoals gezegd moet je effectief al redelijk kunnen rijden.

http://www.fortwilliam-chalets.co.uk
zoek een beetje op de website en je vindt alles ivm paardrijden. Boeken doe je best telefonisch heb ik ondervonden.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:09

Wow gaaf!
Dat staat hier ook nog op het verlanglijstje!
Sites zullen vast nog wel actueel zijn?

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:07