wanneer en waar is een ruiterbewijs noodzakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

wanneer en waar is een ruiterbewijs noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 19:48

Een kennis van mij heeft leren rijden maar zegt geen tochten in Nederland te kunnen maken omdat hij geen ruiterbewijs heeft. Nu heb ik eens gehoord dat dat maar voor bepaalde gebieden/provincies geldt.
Wie weet hier meer over?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:50

Je hebt maar op heel weinig plekken in Nederland je ruiterbewijs nodig.

Citaat:
Een ruiterbewijs is verplicht voor recreatief paardrijden in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en het Landgoed Nienoord in de gemeente Leek. In de rest van Nederland is het ruiterbewijs niet verplicht, maar wordt het wel aanbevolen voor paardrijden op de openbare weg

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 20:07

Hoi, kan ik deze informatie ergens terugvinden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:13

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:40

Het kan zijn dat maneges wel vragen om je ruiterpaspoort of een ruiterbewijs als je een losse rit wil doen bij die manege. Persoonlijk zou ik het logischer vinden om mensen even in de bak een paar rondjes voor te laten rijden om te zien of het op een paard kan blijven.......
Met een eigen paard heb je alleen een ruiterbewijs nodig voor een paar kleine gebieden in Nederland, zie de link die Ikke geeft.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:45

Naar mijn idee is een ruiterbewijs ook 'nodig' wanneer je waar dan ook een buitenrit gaat maken. Bij ons in de omgeving (Polder en wegen) is een keer iemand aangehouden of zij een ruiterbewijs had. Daarnaast zal het verzekeringstechinisch ook helpen wanneer je in het bezit bent van een ruiterbewijs, mocht er iets voorvallen.
Maneges vragen vaak een ruiterbewijs voordat een paard wordt meegegeven aan een 'vreemde'.

Trennie

Re: wanneer en waar is een ruiterbewijs noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:49

In Arnhem heb je geen ruiterbewijs meer nodig. Vroeger was dat wel zo.
Arnhem en omliggende gebieden staan rijden te paard in betreffende gebieden alleen aan vergunninghouders toe.
Deze vergunning kun je bij VVV of aangewezen verkooppunten kopen.
Je krijgt dan een speciaal ruiterlabel van leer die je aan je zadel dient te hangen.
Heb je bij controle dit label niet, dan kun je een boete krijgen.

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:53

Sinds wanneer is dat afgeschaft dan??

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:55

Maroesjka schreef:
Naar mijn idee is een ruiterbewijs ook 'nodig' wanneer je waar dan ook een buitenrit gaat maken. Bij ons in de omgeving (Polder en wegen) is een keer iemand aangehouden of zij een ruiterbewijs had. Daarnaast zal het verzekeringstechinisch ook helpen wanneer je in het bezit bent van een ruiterbewijs, mocht er iets voorvallen.
Maneges vragen vaak een ruiterbewijs voordat een paard wordt meegegeven aan een 'vreemde'.

Bovenstaande post klopt wel.
Wanneer je geen paard rijdt wat jouw eigendom is, is het verstandig om een ruiterbewijs te hebben.
Maar alleen ivm verzekering ingeval er iets gebeurd.
De eigenaar is aansprakelijk voor zijn paard, maar jij bent de bestuurder.
Dan kan het vaststellen van de aansprakelijkheid ter discussie komen.
In geval van een ruiterbewijs ben je hiermee ingedekt.
Wanneer je een eigen paard hebt, dan is deze automatisch verzekerd via je WA en heb je dus geen ruiterbewijs nodig wat betreft de verzekering.

Wat betreft de gebieden waar nog een ruiterbewijs wordt gevraagd, vraag ik me af in hoeverre dit actueel is.
Zoals ik al in eerdere post schreef is de info over Arnhem al achterhaald, daar dit afgeschaft is.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:57

JECKYLL schreef:
Sinds wanneer is dat afgeschaft dan??

Sinds een aantal jaren al.
Vraag me niet wanneer precies.
Ik rij trouwens zonder vergunning.
Vergeet steeds dat ding te halen. :P
Ben trouwens ook nog nooit gecontroleerd.

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:59

Oh dan ga ik mijn ruiterbewijs niet meer verlengen hoor haha.. dat deed ik nog steeds. Toevallig ligt de acceptgiro net klaar. Ik heb wel een vergunning.. maar is nog nooit naar gevraagd!

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:06

Ik rij zelf ik de Amsterdamse Waterleidingduinen en daar is een ruiterbewijs en een duinkaart(Die je moet aanvragen) verplicht. Ik heb het alle twee netjes op zak als ik een buitenrit maak. Laatst kwam ik de boswachter tegen(Ziet er best raar uit als er ineens een grote pick-up achter de bosjes vandaan komt, zo midden in het bos :+ ). Dus ik dacht, YES kan ik even laten zien dat ik alles netjes heb! Heb ik het toch nog met een doel denk ik dan maar :P Vraagt hij er niet eens naar! :Y) Ben je mooi klaar mee! Maar toch vind ik het erg belangrijk het wel mee te hebben, voor het geval dat!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:09

miesie22 schreef:
Ik rij zelf ik de Amsterdamse Waterleidingduinen en daar is een ruiterbewijs en een duinkaart(Die je moet aanvragen) verplicht. Ik heb het alle twee netjes op zak als ik een buitenrit maak. Laatst kwam ik de boswachter tegen(Ziet er best raar uit als er ineens een grote pick-up achter de bosjes vandaan komt, zo midden in het bos :+ ). Dus ik dacht, YES kan ik even laten zien dat ik alles netjes heb! Heb ik het toch nog met een doel denk ik dan maar :P Vraagt hij er niet eens naar! :Y) Ben je mooi klaar mee! Maar toch vind ik het erg belangrijk het wel mee te hebben, voor het geval dat!

Groot gelijk heb je! Want een boete is ook zonde.
Ik reed ooit op een pad wat altijd ruiterpad was.
Toen dus niet meer en dat wist ik niet.
Word ik ook aangehouden.
Door een boswachter te paard en een bereden politie agent.
Was best wel apart.
Kreeg dus een boete terwijl ik het echt niet wist.
Die waren echt meedogenloos... :(

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:17

Maroesjka schreef:

Nee, het ruiterbewijs is alleen maar "nodig" bij die paar gebieden die op de site van srr staan. Daarbuiten is het nergens "nodig" tenzij de eigenaar van een paard dat vraagt voordat je op dat paard mag rijden.
Als een agent naar een ruiterbewijs vraagt op een polderweg heb je grote kans te maken met een grapjas of eentje die ergens een klok heeft horen luiden, maar niet weet dat daarvoor een klepel nodig is :P
Verzekering die erbij hoort gaat ook niet echt ergens over, je eigen AVP is de verzekering die voor gemaakte schade opdraait.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:37

Goed, daar gaan we dan nog maar weer eens:
Het Ruiterbewijs is een aan oplichterij grenzende koppelverkooptruc waarmee je een hoop geld uit de zak geklopt wordt voor cursus met examen die je een waardeloos nepdocumentje oplevert dat geen enkele wettelijke status heeft, in combinatie met te hoge premie voor een zogenaamde verzekering die echter alleen schade aan derden uitkeert en dat uitsluitend als je AVP dat niet doet. In de praktijk keert de aan het ruiterbewijs gekoppelde verzekering dus zelden uit en ben je voordeliger uit met iets meer premie betalen voor een hogere AVP-dekking.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:49

EricPrast schreef:
Goed, daar gaan we dan nog maar weer eens:
Het Ruiterbewijs is een aan oplichterij grenzende koppelverkooptruc waarmee je een hoop geld uit de zak geklopt wordt voor cursus met examen die je een waardeloos nepdocumentje oplevert dat geen enkele wettelijke status heeft, in combinatie met te hoge premie voor een zogenaamde verzekering die echter alleen schade aan derden uitkeert en dat uitsluitend als je AVP dat niet doet. In de praktijk keert de aan het ruiterbewijs gekoppelde verzekering dus zelden uit en ben je voordeliger uit met iets meer premie betalen voor een hogere AVP-dekking.

Haha, geweldig! Dit is duidelijk niet de eerste keer dat je dit verhaal afdraaid... :P
Ben het overigens wel met je eens hoor en vind het ruiterbewijs ook behoorlijke onzin en achterhaald.
Maar: hoe zit het volgens jou dan met die gebieden waar wel een ruiterbewijs wordt gevraagd.
Heeft het dan ook geen status?
Want vroeger kon je in Arnhem een boete krijgen als je geen ruiterbewijs had in de bossen aldaar....

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:46

Trennie schreef:
Maar: hoe zit het volgens jou dan met die gebieden waar wel een ruiterbewijs wordt gevraagd. Heeft het dan ook geen status?
Want vroeger kon je in Arnhem een boete krijgen als je geen ruiterbewijs had in de bossen aldaar....
De gebieden waar een ruiterbewijs verplicht is zijn allemaal gebieden die ofwel in particulier bezit zijn, of in bezit van geprivatiseerde ex-overheidsinstellingen. Die mogen van je eisen wat ze willen om je toegang tot hun gebied te verlenen, al zou dat bij wijze van spreken zijn dat je een pimpelpaarse cap moet dragen. Dat betekent echter - helaas voor de SRR, die dat maar wat graag zou willen - nog lang niet dat het ruiterbewijs een van overheidswege erkend vaardigheidsbewijs is zoals het auto-/motorrijbewijs of bromfietscertificaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 09:54

EricPrast schreef:
Trennie schreef:
Maar: hoe zit het volgens jou dan met die gebieden waar wel een ruiterbewijs wordt gevraagd. Heeft het dan ook geen status?
De gebieden waar een ruiterbewijs verplicht is zijn allemaal gebieden die ofwel in particulier bezit zijn, of in bezit van geprivatiseerde ex-overheidsinstellingen. Die mogen van je eisen wat ze willen om je toegang tot hun gebied te verlenen, al zou dat bij wijze van spreken zijn dat je een pimpelpaarse cap moet dragen. Dat betekent echter - helaas voor de SRR, die dat maar wat graag zou willen - nog lang niet dat het ruiterbewijs een van overheidswege erkend vaardigheidsbewijs is zoals het auto-/motorrijbewijs of bromfietscertificaat.

En die erkenning zal er voorlopig ook niet komen, aangezien die juridisch vrijwel niet dicht te timmeren is, zeker niet op de manier zoals de SRR dat voor ogen had (en heeft??)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:09

Trennie schreef:
Maroesjka schreef:

Bovenstaande post klopt wel.
Wanneer je geen paard rijdt wat jouw eigendom is, is het verstandig om een ruiterbewijs te hebben.
Maar alleen ivm verzekering ingeval er iets gebeurd.
De eigenaar is aansprakelijk voor zijn paard, maar jij bent de bestuurder.
Dan kan het vaststellen van de aansprakelijkheid ter discussie komen.
In geval van een ruiterbewijs ben je hiermee ingedekt.
Wanneer je een eigen paard hebt, dan is deze automatisch verzekerd via je WA en heb je dus geen ruiterbewijs nodig wat betreft de verzekering.

Wat betreft de gebieden waar nog een ruiterbewijs wordt gevraagd, vraag ik me af in hoeverre dit actueel is.
Zoals ik al in eerdere post schreef is de info over Arnhem al achterhaald, daar dit afgeschaft is.

Ruiterbewijs heeft geen enkele toegevoegde waarde verzekeringstechnisch, niet in geval van een eigen paard en niet in geval van een paard van een ander.
Een gewone AVP verzekering is in beide gevallen voldoende en die heeft nagenoeg iedere nederlander.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:07

Brainless schreef:
Je hebt maar op heel weinig plekken in Nederland je ruiterbewijs nodig.

Citaat:
In de rest van Nederland is het ruiterbewijs niet verplicht, maar wordt het wel aanbevolen voor paardrijden op de openbare weg

´Wordt aanbovolen´? Door wie?? Door de uitgevende organisatie _O-

Voor paardrijden op de openbare weg is kennis van het wegenverkeersregelement verplícht :)*

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 20:21

Toch staat op de site van gemeente Arnhem nog dat je wel een ruiterbewijs nodig hebt:

http://www.arnhem.nl/content.jsp?objectid=107986

onderaan de pagina: "Ruiterbewijs is verplicht voor ruiters buiten privé en manegeterrein".

De vergunning (ruiterlabel) is alleen voor de Posbank volgens mij, in ieder geval het gebied dat van Natuurmonumenten is. De bossen rond Arnhem vallen daar niet onder.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:07

Nog steeds is in de bossen van de gemeente Arnhem het ruiterbewijs verplicht.Deze moet je bij je hebben en ook aan je dier moet een gele plaat bevestigd zijn met het nummer dat overeenkomt met die van je ruiterbewijs.
Bij het binnegaan van dit gebied staat op het groene bordje,(betreden zonsopgang/ondergang,honden aan de lijn enz.)dit vermeld.

Misverstand omtrent het wel/niet moeten hebben van ruiterbewijs ontstaat doordat rond Arnhem ook een aantal bossen liggen die niet van de gemeente zijn maar van particulieren,landgoedeigenaren die zelf de regels bepalen.Zo mag je op landgoed Warnsborn wel zonder ruiterbewijs rijden maar aan de overkant van de Kemperbergerweg (gemeentebos)heb je hem nodig.Dit geldt ook voor de Koningshei maar op de Hoge Veluwe weer niet.
Controle gebeurt maar heel af en toe maar in het verleden zelfs bekeurt bij het wisselen van paard,dus wel ruiterbewijs en gele platen maar niet op het juiste paard (wel erg flauw dus).

Het is heel simpel,zo gauw je een nieuw gebied ingaat,staat er bij het ruiterpad ook het groene bordje met de vermelding en lezen kunnen we allemaal toch?
Een hele anders discussie is of het wat toevoegd?Maar belangrijker is dat je je als ruiter aan de regels hoort de houden die de eigenaar van het bos opstelt :D

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:06

je hebt een ruiterbewijs nodig anders ben je niet verzekerd als je valt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:09

loisbr96 schreef:

Ik zou eerst eens wat beter nadenken en vooral je uitspraken staven, voordat je dergelijke onwaarheden plaatst.
De SRR bangmakerij heeft prima gewerkt, daar valt niks van te zeggen........

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 10:44

loisbr96 schreef:

Nee dat is onzin,je bent met je WA verzekering gewoon gedekt.Wel kan het zo zijn in bijzondere omstandigheden dat je WA verzekering niet afdoende is en de verzekering van het ruiterbewijs bijspringt.Zou me dan in moeten lezen in deze materie.

Ruiterbewijs is opgezet om de mensen die met hun paard op stap gaan verantwoord te laten rijden.
Ze moeten laten zien dat ze de gangen beheersen,enige kennis hebben van het wezen paard en hoe zich te gedragen op openbaar terrein.
Door de invoering is het verhuur van dieren zonder begeleiding aan een ieder een halt toegeroepen,meeste verhuurders vragen naar het in bezit zijn van een ruiterbewijs.

De eigenaar van een stuk land bepaalt zelf wie deze mag betreden,staat er vermeld ruiterbewijs verplicht dan dien je je daar aan te houden.
Op de openbare weg is het niet verplicht,misschien wel vreemd maar is schijnbaar nooit over na gedacht.Wel dien je je daar aan de verkeersregels te houden dus enige kennis is vereist.

Uiteraard,net als bj het gewone rijbewijs,is het hebben van het ruiterbewijs niet de garantie dat mensen verantwoord met het dier omgaan,zich aan de regels houden enz.enz,maar hebben ooit de boel wel geleerd.