iemand ervaring met nachtelijke bosrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wilma_b

iemand ervaring met nachtelijke bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 11:23

Hallo,

zoals de titel zegt. Is er iemand met ervaring met een nachtelijke bosrit?

Ik zou die graag eens maken met mijn zoon en dochter.

lovemario

Re: iemand ervaring met nachtelijke bosrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:25

1 keer gedaan, nooit weer.

naja ligt er aan wat voor paarden je hebt.

ik heb een keer rond 10 uur een buitenrit gemaakt. het was hardstikke donker en je zag helemaal niks.

de paarden schrikken veel sneller en er zitten meer gevaren aan. denk aan enge mannetjes in het bos :P

en stel je valt ofzo dan zien mensen je niet zo snel.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:27

Ik heb dat wel een hele keer gedaan met de hele groep op trektocht :)
We zijn rond half 11 weggegaan en waren rond half 2 weer terug. Was erg gaaf om te doen! :D
Maar wel aan te raden met brave paarden..

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:28

Heb een paar weken geleden meegedaan aan de Volle Maansrit in Uffelte. Was geweldig!! En de paarden waren zo relaxed. Het waren allemaal (jonge) sportpaarden.
Door de maan was het eigenlijk heel licht en de zandpaden leken bijna wit!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:32

Ik ook gedaan. Zeer leuk! Hebben ook veel wild in de bossen gezien die je normaal minder tegen komt overdag. Uilen, reeen, vosje enz. Mijn paard was erg nuchter onder is ook pas 5 jaar, maar liep heel ontspannen mee met een ander paardje. Hij vond het wel wat ook geloof ik.

Zorg wel dat je heel de rit goed zichtbaar bent met goede reflecterende kleding en je paard ook. Als je ook nog stukken over de weg moet zeker!

En als je in het bos gaat in de avond of nacht wel aangeven bij eventueel boswachter anders denken ze nog dat er wat mis is.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:32

ik heb er inderdaad ook eens aan meegedaan omdat ik toen bij die club reed.
maar vond het geen succes, mijn paard is een aantal keren gestruikeld omdat hij een afstapje of boomstammetje niet doorhad.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:33

lovemario schreef:
1 keer gedaan, nooit weer.

naja ligt er aan wat voor paarden je hebt.

ik heb een keer rond 10 uur een buitenrit gemaakt. het was hardstikke donker en je zag helemaal niks.

de paarden schrikken veel sneller en er zitten meer gevaren aan. denk aan enge mannetjes in het bos :P

en stel je valt ofzo dan zien mensen je niet zo snel.

Ik ben het niet met je eens dat paarden sneller schrikken. Die zien namelijk nog meer dat genoeg in het donker. Ik denk eerder dat de ruiters wat meer spanning hebben, omdat wij niks bijna niks zien in het donker.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:36

Met mijn vorige paard ging ik altijd alleen s'avonds naar het bos, die vond het altijd prima :-)

Ik bleef altijd wel op de grote paden, om kuilen, takken ed te voorkomen.

Met mijn huidige paard zou ik het overigens niet durven, daar durf ik overdag nog niet eens (alleen) mee naar het bos :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:37

ik zou het niet durven maar lijkt me wel eens gaaf!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:44

Wel eens gedaan met de menwagen. Meteen 3 paaltjes uit de grond gereden omdat ik er van overtuigd was op het menpad te rijden maar ik zat ernaast. Oeps....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:22

ateo schreef:
Hallo,

Eerst en vooral: doe het in een bos dat je kent.
Ten tweede: neem de grotere paden, kruipdoor-sluipdoor is overdag al lastig genoeg.
Als laatste: zorg dat je de weg terdege kent. Zelfs in je eigen bos kun je probleemloos verdwalen in het donker!

Have fun! Ik heb het weleens gedaan en het is heel leuk; het geeft je een totaal andere kijk op je "eigen" bos :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:27

ik heb al wel regelmatig 's morgens voor de zon opkomt op een galopbaan gereden en een enkele maal op wandeling vertrokken net voor de schemer viel en door de donker moeten terug komen...

Mijn ervaring, hoe donkerer hoe minder snel je paard zal "weg" springen, schemer is het vervelendst met een schrikkerig paard, want ze "zien" nog teveel.
Bij volle maan is het natuurlijk wel niet pikkedonker en lijkt me wel gaaf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:50

petitparis schreef:
Mijn ervaring, hoe donkerer hoe minder snel je paard zal "weg" springen, schemer is het vervelendst met een schrikkerig paard, want ze "zien" nog teveel.

Dit gedrag is een resultaat van evolutie.

Hoe donkerder hoe meer het paard in het voordeel; ze zien érg goed in het donker. Beter dan roofdieren en zijn dus in het voordeel = meer zelfvertrouwen.

De schemertijd rond zonsondergang is dé tijd waarop roofdieren jagen. Hoe ´schrikkeriger´ hoe sneller de mogelijke reactie.

Zie ´de beloning´ op mijn site (zie onder).

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:54

Ik heb het een keer gedaan in hongarije, heel gaaf! Steile paden op en af en maar vertrouwen in de paarden en in het meisje met dat kleine lichtje op haar hoofd hihihi
Uiteindelijk boven na een rit van anderhalf uur en een mooi uitzicht op het dorp! Helemaal geweldig.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:56

ateo schreef:
Hallo,

Ik heb vele maanritten gemaakt... Het is echt wel een aanrader.
Wij gingen dan om 22.00 uur weg, via bos door de duinen naar het strand en om 00.00 uur ben jij weer terug...
Het is een heel ander ervaring dan dat je gewenst bent, maar iedere keer toch wel een beetje eng....

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:59

Ik denk inderdaad ook dat de paarden eerder schrikken omdat de ruiter meer gespannen is en eerder schrikt. Ik zou iig goed verlicht de op weg gaan in het donker!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:03

ik heb het meerdere malen gedaan in groepsverband zo tegen 10 uur weg en dan rond 1 uur weer terug.
Is ontzettend leuk zolang je maar verstandig blijft. Wij hebben genoten en het enige ongemak wat we hebben gehad is de sanitaire stop, dat is eng om in het donker het bos in te moeten, ik heb het bij de bosrand gehouden.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:04

Misschien is het ook verstandig om naar bekent terrein te gaan? Schiet me net tebinnen. Ik hjeb het nog nooit gedaan maar wie weet... :)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:10

Nou, ik een keer, per ongeluk. :D
We vertrokken, (vriendin en ik) toen het nog volop licht was, maar het was einde zomer en dan word het heel snel donker!! We waren een beetje ver van huis, dus moesten wel in het donker terug. Maar het was erg gaaf! Vond het wel een beetje eng, want in het bos zelf zie je dus echt niks, ik ben maar voorop gegaan, omdat mijn paard veel wit heeft, hahaha. Heb de teugels wat losser gelaten en hem zelf een beetje de weg laten zoeken, ruiterpad was echt niet meer zichtbaar. Eenmaal op de doorgaande weg liepen paardjes gewoon relaxed naar huis, kon niet merken dat ze zich anders gedragen dan anders. Ik vond het in ieder geval heel erg gaaf!

Jacqvaliant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:11

Ik rijd altijd door het donker naar de manege, hierbij schrikt hij minder dan overdag.. Wat de rest ook schrijft, ken wel je route ga goed verlicht/reflecterend op pad ivm andere weg gebruikers. Vergeet niet te genieten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:24

HenJ schreef:
en in het meisje met dat kleine lichtje op haar hoofd hihihi

@allen; de ts heeft het over een bósrit. Zelfs in NL kan dat van stal/manege ploep het ruiterpad door het bos en weer terug zijn.
Je pad verlichten en verlicht zíjn, zijn twee totaal verschillende zaken.

Ik rij HEEL veel ´s nachts en eigenlijk het liefste met nieuwe maan. Zoveel mogelijk ruig terrein. Als ik met mijn lief op pad ga, ga ik met volle maan. Het kritische punt is het licht wat we mee (moeten) nemen.

Je hebt te paard nooit genoeg batterijcapaciteit bij je voor een fatsoenlijke verlichting van het terrein en een lichtbron verziekt je eigen nachtzicht. Doordat je ogen zich door de lichtbron niet aan kúnnen passen aan het gebrek aan licht zie je buiten de bundel geen moer. Die bundel is echter symbolisch want verlicht weinig meer dan de manenkam.
Bevestig verlichting zó dat je aan de wet voldoet en anderen die je onderweg eventueel tegenkomt je hunnen zien, maar het jouw eigen nachtzicht niet beperkt.

Als je niet alleen op pad gaat, vermijdt dan in die lichtbronnen te kijken.
Als je geen verkeer kan tegenkomen, laat het dan liever thuis als dat mbt de wet kan.

Overweeg of je wild kan tegenkomen, hoe je daar mee om moet gaan en vraag je af hoe jouw paard daarop reageert.
In NL is het ´gevaarlijkse´ een groepje Wilde Zwijnen en die zullen jouw in de regel al láng en breed hebben horen aankomen dus baan maken, doch het is heel vervelend als je er toch een paar kruist en jij maakt jouw paard bang.

Niet onbelangrijk:
Let mbt de wet ook even goed op of je wel mág rijden waar je dat wil. In erg veel ´natuur´gebied mag je na zonsondergang helemaal niet komen!
Dat is oude wetgeving bedoeld om stroperij tegen te gaan, maar het is (ook in Nederland!) net als stroperij nog steeds actueel.
Deze bepaling staat lang niet altijd op een bordje bij het betreffende bos. Vraag het na bij de gemeente/politie/boswachter!

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:27

Ik zou dat ook wel een keer willen doen :D

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:37

Ik heb een poosje nachtritten begeleid. Erg leuk! Ook mijn ervaring is dat de paarden relaxter zijn dan overdag. We reden wel met hesjes, omdat we 2x een weg over moesten steken.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:40

Vroeger (zo een 10 jaar geleden) deed ik het noodgedwongen vaak. Ik kwam dan pas van de clublessen terug als het al schemerde. Ik moest dan thuis mijn paard nog afzadelen en dan nog een stukje door het bos om haar in de weide te zetten. Na het afzadelen kroop ik er altijd zonder zadel terug op om dan in volle galop door het bos te gaan over een pad wat zowel ik als mijn paard goed kenden. En ik heb vaak geconstateerd dat mijn paard beter zag dan ikzelf.

Voor tips ga ik mee met Huertecilla

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:53

Vind dit eigenlijk wel vreemd? Waar in NL mag je dan na zonsondergang het bos in? Hier iig niet en er wordt ook streng op gecontroleerd, omdat het bos op de Utrechtse Heuvelrug nationaal park is.