strandrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

111446

strandrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 13:17

Ik en mijn vriendin hebben laatst een strandrit gemaakt in noordwijkerhout.
Wij verwachtte rengalop langs de zee...
Dit was helemaal niet zo we hebben vna de 2 uur ander half uur gestapt. Ook over het strandgingen we alleen maar stappen
het was op het strand niet eens druk..
Weet iemand misschien waar je wel een strandrit kan maken met rengalop? en wat niet langer rijden is als anderhalf uur vanaf utrecht en voor 2 uur niet duurder is dan 40 euro...?
Ik hoor het graag!!

Cyruss_

Re: strandrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:20

Misschien is het verstandiger om eerst goed te gaan informeren, een beginner(niet dat jullie dat zijn) in rengalop over het strand is natuurlijk een beetje gevaarlijk. Ik neem dus aan dat de manege waar jullie nu waren gewend is dat er toeristen(zonder ervaring) komen paardrijden, waardoor er alleen maar gestapt word.
Geef dus de volgende keer aan wat je niveau is en dat jullie graag een keer in galop over het strand willen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:21

Als je een rengalop verwacht dan moet je dat vragen voordat je je opgeeft. De meeste maneges in de omgeving waar jij nu bent geweest doen niet standaard een rengalop met hun paarden.

Ik weet dat Manege van Poelenburgh in Schoorl vaak buitenritten heeft met rengalop.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:29

:P lekker onverantwoord ook eigenlijk, een ruiter die je niet kent en héél graag een rengalop wil doen over het strand die zomaar laten doen ... :P
Stel je nu eens in de plaats van die maneges.
Ik geef weleens les aan kindjes van een jaar of 10, ik ken er eentje die haar pony nog geen halster durft aan te doen, mr met een braaf dier (oja alsof die bestaat) wil ze meteen gaan wedstrijd rijden en buiten rijden ...
Ze mag van mij alleen galopperen in een afgesloten piste, maar dan gaat 'r doodbrave pony eens zelf aangalopperen, staat ze 2m verder gillend en wenend stil, want oh, hij heeft eens iets zelf gedaan zonder dat zij het vroeg ...
Dat wil je als manege-eigenaar echt niet op een buitenrit :+ .
Als je een beetje verantwoord bent doe je zulken dingen niet als je de persoon niet kent, tenzij die je ter plekke bewijs levert dat die genoeg kan rijden om problemen te vermijden. Veel ruiters die zoiets willen gaan doen overschatten zichzelf en anderen willen het helemaal niet ...

Goed informeren en afspreken is dus een goede boodschap! Een paard van een manege huren met een groepje is misschien ook interessanter dan echt een rit meerijden.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:56

Lord_Ik schreef:
:P lekker onverantwoord ook eigenlijk, een ruiter die je niet kent en héél graag een rengalop wil doen over het strand die zomaar laten doen ... :P
Stel je nu eens in de plaats van die maneges.
Ik geef weleens les aan kindjes van een jaar of 10, ik ken er eentje die haar pony nog geen halster durft aan te doen, mr met een braaf dier (oja alsof die bestaat) wil ze meteen gaan wedstrijd rijden en buiten rijden ...
Ze mag van mij alleen galopperen in een afgesloten piste, maar dan gaat 'r doodbrave pony eens zelf aangalopperen, staat ze 2m verder gillend en wenend stil, want oh, hij heeft eens iets zelf gedaan zonder dat zij het vroeg ...
Dat wil je als manege-eigenaar echt niet op een buitenrit :+ .
Als je een beetje verantwoord bent doe je zulken dingen niet als je de persoon niet kent, tenzij die je ter plekke bewijs levert dat die genoeg kan rijden om problemen te vermijden. Veel ruiters die zoiets willen gaan doen overschatten zichzelf en anderen willen het helemaal niet ...

Goed informeren en afspreken is dus een goede boodschap! Een paard van een manege huren met een groepje is misschien ook interessanter dan echt een rit meerijden.

Dat vind ik nog onverantwoorder dan met een groep meerijden en onder begeleiding een rengalop doen hoor!
Als je als manege je paarden maar meegeeft aan een groepje dat je niet kent, dan heb je er als manege helemaal geen zicht op.
Er wordt met buitenritten toch niet voor niets gezegd op ''eigen risico'' ?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:25

Ik denk dat Lord_ik bedoelt dat als je gewoon zelf met een groep komt dat je dan iemand als begeleiding mee krijgt en verder geen 'mensen van buitenaf' in je groep hebt. Dan kun je als groep ook wat makkelijker met de begeleiding afspreken wat je wilt :-)

Tenminste, zo heb ik die opmerking gelezen :+

Kataklop72

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:29

111446 schreef:
Ik en mijn vriendin hebben laatst een strandrit gemaakt in noordwijkerhout.
Wij verwachtte rengalop langs de zee...
Dit was helemaal niet zo we hebben vna de 2 uur ander half uur gestapt. Ook over het strandgingen we alleen maar stappen
het was op het strand niet eens druk..
Weet iemand misschien waar je wel een strandrit kan maken met rengalop? en wat niet langer rijden is als anderhalf uur vanaf utrecht en voor 2 uur niet duurder is dan 40 euro...?
Ik hoor het graag!!

Hi! Recreatie De Stal (www.manegerecreatie.com) in Noordwijk vind ik een aanrader. Op het strand wordt gestapt, gedraafd en gegaloppeerd, de ene keer wat harder dan de andere ..... Dit hangt niet alleen van de groep af, maar ook van het strand en (zeker in de zomer) het weer. Als het bijvoorbeeld hoog water is en zwaar strand, dan is het niet fair naar de paarden toe om zoveel van ze te verlangen. Succes!

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:49

op poelenburgh word inderdaad rengalop gedaan :j
meestal ga je het strand op de ene kant op in stap draf en galop, dan keer je om en dan ga je meestal in rengalop :j

Kayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:55

Duinmanege Van Poelenburgh ;)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:58

Manege Grol in zeeland doet wel rengalop 3x vaak ;)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:03

dat vind ik zielig voor de pony's
bij poel rijd je ook nog door de duinen en het bos :j
lekker afwisselend :+

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:34

Ik vind het levensgevaarlijk met een groep paarden in rengalop gaan.
Zou het persoonlijk ook zeer onverantwoord vinden als je dat op een vreemd paard zou doen. Je weet nl niet waar het paard van schrikt oid

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 20:39

ik ken geen een manege die dat doet, het is idd erg gevaarlijk.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 12:05

Apple schreef:
Ik denk dat Lord_ik bedoelt dat als je gewoon zelf met een groep komt dat je dan iemand als begeleiding mee krijgt en verder geen 'mensen van buitenaf' in je groep hebt. Dan kun je als groep ook wat makkelijker met de begeleiding afspreken wat je wilt :-)

Tenminste, zo heb ik die opmerking gelezen :+

Inderdaad :j als je met een groep mensen gaat waarvan je allemaal weet dat iedereen genoeg kan rijden om een rengalop aan te kunnen kan je dat gewoon doen, als er twijfelachtige gevallen tussen zitten ...
Hoe groter de groep, hoe gevaarlijker vaak ook (welk paard gaat stoppen?) en dan bepaal je de grootte van de groep ook zelf.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:08

Manege Groot in Egmond heeft op zondags strandritten onder begeleiding

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:23

Poelenburgh in Schoorl. :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:32

Als je even bij het voorpaginanieuws kijkt, zie je misschien waarom rengalop niet altijd verantwoord is op het strand. Verder wordt zo'n rit als het goed is aangepast aan de minstgoed rijdende ruiter, aan de grootte van de groep en aan het strand en duin zelf. Duin is vaak erg mul en zwaar, dat komt erg op de pezen van de paarden aan. Ook als het hoogwater is, is dat op het strand ook het geval. Bij laagwater en oostenwind heb je kans op drijfzand, levensgevaarlijk voor paarden en daardoor ook voor ruiters. Je kan nog eens informeren ( als je dat al niet gevraagd hebt) waarom er zoveel gestapt werd en waarom er geen rengalop werd gedaan, dan weet je of het daar altijd zo gaat, of dat het de omstandigheden waren waardoor het er zo rustig aan toe ging.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:14

Op poelenburgh stappen ze altijd de heenweg, zodat je weet dat de grond goed is, en er word gezegd dat je dezelfde weg terug moet volgen, dus zo'n situatie met drijfzand zul je dan niet meemaken. Ze hebben ook hele brave paarden want op mijn eerste strandrit was ik 11 volgens mij en toen mocht ik op een onzettend brave fries, deze ging niet eens in rengalop dus de hele groep moest op me wachten, maar er was niet één gevaarlijk moment. Op latere strandritten toen ik ook wat beter kon rijden mocht ik op hele snelle paarden dus het is maar net wat je wil.