Rustige spelletjes op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Rustige spelletjes op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 10:03

Ik begeleid momenteel een ruiterkamp aan de kust, en zit dus met deze vraag.
We rijden iedere dag 2 uur op het strand, en dat is dan gewoon rechtoe recht aan, na een uur draai je om. Eventueel kun je door de duinen, maar dat is ook een smal recht stuk, duinen stellen niet veel voor.
Nu schijnen de kinderen blijkbaar gewend te zijn om veel te crossen, maar wij stappen liever wat meer, voor de paarden.
(Of ze denken gewoon hé na jaren een andere leiding, laten we die eens om de tuin leiden.)
Nu zoeken we spelletjes die we in stap kunnen doen, zodat ze lang stappen minder saai gaan vinden.
Wat we al hebben...

-Te paard een zweep doorgeven in de rij. (we hebben 2 groepen, de snelste groep krijgt een beloning.)
-Vossenjacht, rustig opbouwen vanuit stap, zeker voor de beginners. Doen we tussen 2 golfbrekers.
-Gymnastiek oefeningen te paard. (Zijn keibrave dieren.)

Dus voor vandaag komen we er zo wel uit, maar voor morgen weet ik nog niks. Mischien een speurtocht waarbij ze aanwijzingen op moeten lossen en dus halthouden en denken etc. Dan kan de eerste groep het parcours uitzetten en de 2e het oplossen, draaien we de volgende dag de rollen om. Denk dat dat wel kan.
We zitten op het strand, dus sommige bakspelletjes kunnen ook wel, maar we hebben geen letters/bakrand en willen juist graag iets rustigs doen.

Wie heeft ideeën?

belle_boef

Re: Rustige spelletjes op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:10

Liedjes zingen, ik zie ik zie wat jij niet ziet.

Of wil je perse dingen met het paard?
Wij gingen ook foto's maken, was een hele happening, om de beurt op de foto en die kregen zde aan het eind mee.

Khareem2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:17

Quiz, vragen over het paard/harnachament?

Zespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 02:28

Figuren in carrouselvorm. Volgordes rijden, wat betekent letten op grote van de paarden, leeftijd amazones, hoeveelste keer op kamp, ect. Wat ook leuk is maar niet erg op schiet is anna maria koekoek en fotomodel :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:53

Lang stappen, wat vind jij lang stappen? Namelijk echt lang stappen krijg je ook vaak een enorme zere kont van, paarden worden koud en kunnen zich gaan vervelen, dan kun je beter kiezen voor een drafje.

Heen over het strand, terug door het duin (of andersom)
Bij laag water door het water stappen
De andere kant op (een keertje op de heenweg strand rechts ipv links :+ )
In het donker/schemering gaan rijden (alleen stap, misschien wat draf)
Is er een rondje dorp dat je er aan vast kunt knopen?

Ik zou het niet zo snel zoeken in 'spelletjes', maar meer in route, tempo, dat soort werk.

Oh, nog een 'spelletje', eerst in draf netjes 2 aan 2, dan door naar galop en in formatie blijven. Gaat dat goed dan naar 3 paarden naast elkaar en zo in formatie.
Als je dan een breed strand hebt dan allemaal naast elkaar, eerst in draf en dan in galop. Handgalopje en niemand mag harder dan de rest. Dat lijkt mij een behoorlijke uitdaging voor de groep :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:56

Haha dat zijn leuke apple!
Zal ze zeker onthouden.

Nu, lang stappen, iig wel zo dat er voldoende rust is voor de paarden.
Ze werken daar in 't hoogseizoen wel zes uur op een dag namelijk.

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:02

Een quiz wordt je vaak niet in dank af genomen,
(bij kinderen ouder dan 12 jaar)
weet ik uit ervaringen :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:08

Haha neehoor quiz gaat hier altijd goed. Maar het is ook maar net hoe je het invult.
(Wie het antwoord weet moet naar voor rennen en de knuffel kussen gaf hilarische acties. :D)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 22:36

heb wel een paar "drafspelletjes"
wij zitten midden in het bos, en zo wil het nog wel eens voorkomen dat je in draf naar links/rechts/voor/achter moet voor een tak, dus zing ik met de beginners vaak dat liedje eerst in stap, en op gegeven moment in draf (vinden ze grappig),

i.v.m. beenhouding moeten de kinderen van mij ook vaak op het derde been lichtrijden, eerst zit-zit-sta zit-zit-sta (en dan doorgaan), en dan omkeren sta-sta-zit, en dan kun je het nog moeilijker maken door staan op te hogen naar 4 a 5 x en dan 1x zitten

verder natuurlijk liedjes, zoals doe de hokey pokey (en dan natuurlijk bewegingen mee doen, hoofd-schouders-knie-teen komt dan vanzelf naar voren,

verder hebben we mijn wc-complexlied (is ook bij scoutingkinderen bekend maar dan een andere variatie, en dan bedenken we daar een andere tekst op wat slaat op kamp/paarden/manege etc. (andere melodieen ook wel geprobeerd maar deze kende zolangzamerhand iederen :+ )

wat ik trouwens zelf een keer heb gedaan is croqette (weet niet hoe je dat schrijft) maar dan moet je zo'n zwaardere bal door poortjes heen tikken, Poortjes wel duidelijk maken zodat paarden er niet tegenaan stappen (en niet te groot, want dan moet het wel langzaam :) )
Weet niet of je daar een plek kunt vinden op het strand waar de ondergrond redelijk gelijk blijft (zoals bij de waterkant)

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:57

gaat het hier over ponyhof? :P haha

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 13:17

Nee?

marjoleinx15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:13

Een beetje praten vinden kinderen van 12+ ook altijd wel leuk.
Misschien weten de ruiters zelf wel wat te bedenken?