Wandelaars op het ruiterpad met niet luisterende hond..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Wandelaars op het ruiterpad met niet luisterende hond..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 10:23

Hallo! :P

Even mijn verhaal van gister en hoe jullie er tegen aan kijken (als er al zo'n topic is, dan hoor ik het graag!)

Gister ging ik met mijn ietwat overspannen paard naar het bos. De reden dat ze zo overspannen was was een buitenbak met een shovel, een minikraan, een man met een zaag, spelende kinderen op een trampoline en weet ik veel wat allemaal. Dus ik dacht: ga maar even bos in, stoom afblazen.
Ik rijd fijn op een relatief breed ruiterpad en ik zou net aanspringen in een galopje toen er een grote bruine blaffende hond op ons af kwam rennen. Nou weet ik dat mijn lieverd daar normaal niet op reageert maar nu toch wel. Dus we maakten wat rare sprongen en ik heb wat gevloekt. ... en toen pas gingen de eigenaren van de hond de hond roepen. Die kwam niet direct.
Die mensen hadden me gezien en ik had hen gezien, nog voor ik echt ging aanspringen in galop.

Ik vroeg aan hen waarom ze die GVD hond niet bij zich konden houden. En toen begonnen zij op mij te vloeken en te tieren! Het ging nergens meer over. Op een gegeven moment bleek dat

a. het ruiterpad openbaar is dus dat zij daar mogen wandelen.
b. de hond mag los in het bos
c. ik moet mijn paard onder controle hebben en heb daar de verantwoordelijkheid over
d. zij hebben de verantwoordelijkheid over hun hond.
e. de man werkte zelf bij Staatsbosbeheer (!!!!!! }:0 )

Daar heb ik het met die mensen over gehad en uiteindelijk is het gesprek relatief positief afgerond ;) .

Maar ik ben toch zwaar geirriteerd! ;( nou werkt de mannelijke eigenaar van die hond bij Staatsbosbeheer. Datzelfde Staatsbosbeheer predikt hier op het eiland dat je je hond onder appel moet hebben maar meneer heeft dat zelf niet. Sterker nog, loopt op mij te tieren dat ik mijn paard maar onder controle moet hebben! Serieus... daar zakt bij mij de broek van af. :(

Hoe is dit bij jullie en wat vinden jullie van dit verhaal?

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:28

Dan geef je die hond toch een mep met de zweep, dan zijn ze vast wel genegen om
iets eraan te doen.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:32

lisa_pluisje schreef:
Dan geef je die hond toch een mep met de zweep, dan zijn ze vast wel genegen om
iets eraan te doen.

Hond kan er helemaal niets aan doen, het zijn de eigenaren die ervoor moeten zorgen dat de hond is aangelijnd.
Zijn er geen wandelpaden naast de ruiterpaden? Vind het echt uiterst vervelend als mensen op ruiterpaden gaan lopen en dan ook nog een boos worden op de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:32

femskie schreef:
. Dus we maakten wat rare sprongen en ik heb wat gevloekt. ..

Ik vroeg aan hen waarom ze die GVD hond niet bij zich konden houden.

En toen begonnen zij op mij te vloeken en te tieren!

En die reactie vind jij raar na je eigen taalgebruik????
ooit gehoord van wat je zaait zal je oogsten? ;)

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 10:32

...en die zweep had ik nou net niet bij me deze keer..

Het is alleen wel zo dat dit een eiland is en dat je altijd goed na moet denken voor je iets doet. Nu ook, deze man werkt bij Staatsbosbeheer en als ik dan zijn hond met een zweep sla dan komt daar vast ellende achter vandaan. (als in: extra in de gaten houden wat die Femke allemaal doet..)

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 10:33

Lia_ schreef:
femskie schreef:
. Dus we maakten wat rare sprongen en ik heb wat gevloekt. ..

Ik vroeg aan hen waarom ze die GVD hond niet bij zich konden houden.

En toen begonnen zij op mij te vloeken en te tieren!

En die reactie vind jij raar na je eigen taalgebruik????
ooit gehoord van wat je zaait zal je oogsten? ;)

Ja natuurlijk! Maar als dit soort dingen gebeuren dan mag ik ook wel zo reageren, vind ik. Je schrikt je het apelazarus! En die mensen zien dat hun hond op jou afrent maar doen er niks aan. Vind ik wel een GVD waard, eerlijk gezegd.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:37

Ik geef die mensen ook wel gelijk hoor. Jij wilt aanspringen in galop terwijl je die mensen gezien had. Regel nr 1 is dat je bij zicht op wandelaars niet gaat galoperen. Had ik sowieso niet voor gekozen bij een gestresst paard op een openbaar pad. Je paard stond wss stijf van de adreline omdat jij naar galop wilde en dan ook nog eens zo'n hond erbij....

En zij moeten zorgen dat ze de hond onder controle hebben en jij je paard. Wat dat betreft beiden evenveel schuld.

Begrijp wel dat zowel jij als zij enorm geschrokken zijn en dan komen doorgaans emoties goed los. Fijn dat je het toch goed afgesloten hebt.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:37

Dat een gvd je ontglipt kan, maar ben je daarna door blijven tieren of was je rustiger? Als je erna (rustiger) aangeeft dat je je rotschrikt en niemand vrolijk wordt als jouw paard in de benen wordt gebeten of de hond een trap krijgt zullen mensen misschien iets meer begrip hebben.
Nare situatie, maar beide partijen hebben (deels) gelijk: jij moet jouw paard onder controle hebben en de eigenaar zijn hond onder appèl.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:38

Moeilijk geval vind ik dit altijd.
Ik heb ook geen idee of het verboden is om op ruiterpaden te wandelen, maar mijn gevoel zegt wel dat ruiters daar voorrang hebben en dat de rest daar toch rekening mee moet houden. Waar dienen de paden anders voor?
Bij ons op de hei ook zoiets mee gemaakt, dat ouders hun kleine kinderen met een emmertje en een schepje lekker in het zand lieten spelen en graven op een ruiterpad waar je ook met koetsen mag rijden. Geprobeerd om het uit te leggen dat dat toch echt niet verstandig was en dan meteen die grote bek van de vader dat de hei voor iedereen is!! Dus al gauw uitgekletst.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:41

astridelise schreef:
Ik heb ook geen idee of het verboden is om op ruiterpaden te wandelen, maar mijn gevoel zegt wel dat ruiters daar voorrang hebben en dat de rest daar toch rekening mee moet houden. Waar dienen de paden anders voor?

Ruiterpaden zijn ook voor wandelaars en hebben net zoveel recht als ruiters. Er zijn geen speciale regels. Hooguit beleefdheidsregels: nooit wandelaars passeren of tegemoetgaan in galop, is er eentje van.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:53

Beiden hebben rekening met elkaar te houden.

Ik heb ook al eens mot gehad met een jachtopziener bij ons in het bos! 6 van zijn honden bestormden mij en mijn paard als een prooi!! En zaten aan haar neus, hals, buik, benen, mijn benen noem maar op.

Ik riep de man "wilt u uw honden bij u roepen?" Waarop ik een enorme scheldkanonnade over me heen kreeg. De man stormde wild op me af.

Ik ben vreselijk kwaad geworden en heb al die tijd met mijn zweep gedreigd naar de honden en naar de man.*letterlijk citaat*: "Ik sleur je van je paard poedersuiker en breek je paard doormidden." Deze man was echt zo kwaad dat hij me wat aan kon doen. Ik ben zodra ik de kans had vloekend weg gereden, met de mededeling dat HIJ hier niet mee weg kwam!!

Ik ben naar een parkeerplaats gereden en zag daar een auto waar kennelijk veel honden in hebben gezeten en heb het kenteken genoteerd. Over de zeik ben ik naar huis gegaloppeerd. Thuis het verhaal gedaan en ondertussen het nummer van de politie opgezocht.

Toen kwam de man bij ons het erf op rijden. Hij had paardenpoep gezien in onze richting, dus zo heeft hij ons gespeurd. Mijn vriend en zwager zijn met hem in gesprek gegaan.

Hij had vrezelijk spijt van zijn reactie en dit had nooit mogen gebeuren. Hij was zijn honden aan het trainen en gaf toe dat hij ze beter onder appél moest hebben. Mijn paard daarin tegen heeft al die tijd op één plek stil gestaan, trillend van angst.

Nu blijkt deze man bij mij in de straat te wonen. En wat ik weet is dat hij nu veel beter op paarden let. Als hij mij ziet aankomen roept hij de honden bij zich en gaat dan een andere zijweg in of vraagt of ik even wil wachten tot hij zijn honden bij zich heeft. Nou prima gaat het nu dus als ik hem tegenkom.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:54

slimmerik schreef:
astridelise schreef:

Ruiterpaden zijn ook voor wandelaars en hebben net zoveel recht als ruiters. Er zijn geen speciale regels. Hooguit beleefdheidsregels: nooit wandelaars passeren of tegemoetgaan in galop, is er eentje van.

Ik lees eerlijk gezegd nergens dat de ts ondanks ze de mensen zag in galop wilde aanspringen. Wel dat ze op het moment dat ze in galop aan wilde springen een hond zag.

slimmerik

Re: Wandelaars op het ruiterpad met niet luisterende hond..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 10:59

Ík las dat hieruit BrankaZ, maar misschien heb ik TS verkeerd begrepen...

femskie schreef:
Die mensen hadden me gezien en ik had hen gezien, nog voor ik echt ging aanspringen in galop.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:08

Als ze ze gezien heeft voor ze aansprong is het niet netjes. Maar als ik al denk aan galopperen en het is op een stuk waarvan mijn paard weet dat hij daar even lekker de benen mag strekken, kan ik hem echt niet meer inhouden als ik op datzelfde moment mensen zie op het ruiterpad.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:12

Vraag me af als je je paard niet kunt inhouden, of je überhaupt buiten moet gaan rijden. Ik vind het maar link.... Zou maar eens een gezelschap met een kinderwagen zijn of zo.... brrr.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:15

Vraag mij af of je je paard altijd op elk moment kan inhouden ;) (het is en blijft een dier).
Zeker als je probeert om wat spanning af te laten vloeien (zoals ts) kan dat lastig zijn.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:22

Honden en paarden blijven dieren en zul je beide nooit voor 100% onder controle hebben! En vergeet niet dat jullie beide (eigenaren) flink schrokken dan reageer je vaak toch ook niet zoals het hoort :o

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:47

Dit heb ik al vaak genoeg voorbij zien komen op bokt. Wandelaars etc. mogen op ruiterpaden en men moet met elkaar rekening houden. Maar het enige wat ik niet begrijp uit de openingspost van de TS is dat honden los mogen in het bos? En dan ook de vraag aan de TS (en eventueel andere mensen die hetzelfde gebied kennen) is het een losloopgebied voor honden? Het is echt mijn grootste nachtmerrie om een keer een hond tegen te komen die losloopt en dan het paard aanvalt waar ik op rijd. Ben zoizo al niet echt gecharmeerd van loslopende honden en zou als het kan met een paard een losloopgebied ontwijken. Veel mensen laten hun hond loslopen (overal en vooral in het bos) omdat dat zo leuk is voor de hond en 'hij doet toch niks' (en vaak volgt daarop 'dat doet ie anders nóóit').
Vind eigenlijk dat er wetten moeten komen dat ruiterpaden alleen voor ruiters zijn (dus niet voor crossmotoren, moutainbikers, wandelaars etc.) net zoals wandelpaden ook verboden terrein is voor paarden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:52

In feite zijn er gewoon wandelpaden geschikt gemaakt voor ruiters. Ruiterpaden enkel en alleen voor ruiters bestempelen? Denk niet dat paardrijdend Nederland voor die kosten op wil draaien. En dan wil ik het nog niet eens hebben over het onderhoud.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:08

Als je op moment dat je in galop aan wilt springen een hond ziet, waarom galoppeer je dan aan? Je kan toch zelf ook verzinnen dat dit een reactie van de hond uitlokt? Ok, neemt niet weg dat de hond onder appel moet staan, maar jij hebt als ruiter ook een verantwoordelijkheid en had in kunnen schatten dat de hond zou reageren op je paard (wat weer een reactie van je paard tot gevolg kan hebben....). Als ik een hond aan zie komen wacht ik altijd eerst af wat voor vlees ik in de kuip heb, ondanks dat ik weet dat mijn paard niet snel van honden schrikt. Die mensen mogen daar lopen met de hond los, jij hebt daar dus ten allen tijde rekening mee te houden.

Stybba: wij rijden bijna altijd in het losloopgebied, omdat we zelf ook de hond mee hebben. Gaat prima, nooit problemen. Gewoon goed opletten en hondentaal af kunnen lezen, en zoals ik hierboven al aangeef, geen reacties uitlokken die je niet hebben wil.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 12:30

Ik snap inderdaad niet dat je niet bent gaan stappen als je die mensen al wel gezien hebt, dan maak je de lol voor die hond om achter je aan te gaan ook al een stuk minder en had je elkaar waarschijnlijk gewoon vriendelijk groetend kunnen passeren.

Regel nummer 1 is wat mij betreft: elkaar (dus ruiters) en alle andere medebosgebruikers passeer je ALTIJD in stap!!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:44

Dat je andere mensen in stap passeert lijkt mij toch zo logisch als groen gras? Toevallig met mijn verzorgpaard (ow glee!! *stuiter*) het bos in geweest op een zonnige zondag.. dat moet je ook eigelijk gewoon niet doen maar op stal was het nogal een heiza nadat er gisteren een nieuw paard was gekomen. Lekker ontspannen in het bos, Pietje moch voor zijn doen dan wel druk zijn maar hij blijft prima onder je lopen. Helaas was het ontzettend druk op het ruiterpad met rondlopend gespuis, waaronder een met een kinderwagen. Laat ik nu ontdekken dat hij die dingen eng vind. IK merk dat hoe jij reageert enorm veel impact heeft op hoe mensen reageren. We zijn elkaar al groetend en lachend voorbij gegaan... ze waren zo lief om even aan de kant in de berm te gaan staan totdat ik gepaseerd was met een paard dat toch wel erg onder de indruk was van de kinderwagen. Je hebt natuurlijk altijd je hufters die alsnog jou de huid vol moeten schelden maar dan ook -probeer- kalm te blijven. Ik galopeer alleen maar op rechte stukken, in de bochten een handsaam drafje of stappen omdat je maar NOOIT weet wat er aan de andere kant staat. Een paard mag wagen? een stel kinders of gewoon wat wandelaars.

Ik neem aan dat de TS nu wel begrijpt dat ze niet helemaal goed bezig was. Hopelijk heb je er wat van kunnen leren zodat je de volgende keer veilig en ontspannen naar buiten kan.

@ Oh_Oh mijn god... ik zou echt doodsangsten uitstaan zeg. Helemaal als hij daarna nog eens aan je huis staat :(:) . Toch fijn dat hij de moeite nam jou op te sporen en zijn excuus aan te bieden. Je vraagt je toch af waarom die man zo ontzettend vreemd reageerde. We zouden eigelijk een cursus zelfverdediging te paard moeten leren met z'n alle. wat te doen als je word aangevallen?

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:08

Hm, ik lees nergerns dat de mensen in galop gepasseerd gingen worden? Het kan toch ook zo zijn dat die mensen in een zijpad liepen wat ze voorbij gereden was?

Ikzelf vind ook niets vervelender als honden die achter me aan komen. Mijn paard vindt het ook ontzettend vervelend, en wanneer ze echt aan haar benen komen zal ze ook wel uithalen. Als een hond niet onder appèl staat, moet hij in mijn ogen gewoon aangelijnd zijn.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:18

Waarom ging je dan het bos in? Had je niet een overspannen paard? Thuis kon je hem dus niet rijden, dan maar het bos in? Wie had nou wie niet onder controle? ;)

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 19:28

Wow, ik heb wel het idee dat mijn verhaal niet duidelijk is.

1. het is een bochtig RUITERpad.
2. in dit bos (bij Formerum op Terschelling voor de geinteresseerden) zijn diverse wandel, fiets en RUITERroutes.
3. ik zou aanspringen in galop maar deed dit niet omdat ik de wandelaars ineens zag.
4. ik heb altijd buitenritten begeleid en weet van alle fatsoenregels en dat soort zaken. Ik passeer een ander altijd in stap!
5. Mijn paard had ik absoluut wel onder controle. Zij luistert altijd erg goed maar was nu nerveus geworden door al die dingetjes. Mijn paard gaat bijna dagelijks mee naar buiten, we hebben er heel erg veel ervaring mee.

Voor als iets niet duidelijk is: vraag het dan gewoon even.