Welke kaart heb ik nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Welke kaart heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 20:20

Binnen enkele weken verhuis ik naar een andere stal. Ik heb gezien dat er in de directe omgeving veel onverharde wegen zijn, waar je met een paard op kan. Er loopt ook een ruiterroute vlakbij de stal.
Het kaartje van de ruiterroute heb ik enkele maanden geleden gekocht, maar het is hopeloos verouderd.

Nu wou ik eigenlijk een recentere kaart kopen, waar alle verharde en onverharde baantjes op staan, zodat ik zelf een paar kleine leuke routes kan uitstippelen. Maar ik weet eigenlijk niet waar ik dan specifiek naar op zoek moet gaan? Is er een verschil tussen een topografische kaart en een stafkaart? Of zijn dit 2 termen die op hetzelfde type kaart slaan?

Bovendien tonen de meeste kaarten die ik bekijk enkel de verharde wegen, hoogstens nog de kiezelbaantjes...
Qua schaal dacht ik een kaart te kopen van 1:25000. Dit is dezelfde schaal als deze op het kaartje van de ruiterroute. Zo op papier lijkt dit een goeie schaal, maar ik weet niet of dit ook geld in de praktijk? Moet ik op zoek gaan naar een kaart die meer gedetailleerd is?

tamary

Re: Welke kaart heb ik nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:20

Ga bij je lokale VVV langs, dan kan je alle kaarten rustig bekijken voordat je er 1 kiest.
1 op 25.000/20.000 is meestal wandel/fietskaart en inderdaad wel ongeveer wat je nodig hebt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:44

Topografische kaart en stafkaart zijn hetzelfde, verkrijgbaar bij de topografische dienst. Voor paardrijden in een schaal van 1:25.000 heel geschikt.
Stafkaarten zijn zowel als 1:25.000 als 1:50.000 te krijgen, het is maar net hoeveel detail je wilt kunnen zien. Ze geven trouwens geen ruiterpaden aan.
Een beetje fatsoenlijke VVV heeft wel een aantal kaarten van de regio, zoals @tamary al zegt, ga daar eens kijken en koop degene die je prettig vindt.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 14:11

ze hoeven van mijn niet specifiek ruiterpaden aan te geven, enkel een duidelijk onderscheid tussen verharde wegen en onverharde wegen. Ik ga dan zelf wel op ontdekking welke paden te doen zijn met een paard, en welke niet.

Mag ik even vragen wat bedoeld wordt met een VVV? Ik vermoed dat het een afkorting is die vooral in Nederland gebruikt wordt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:09

Oh, sorry, had niet geregistreerd dat je uit Belgie komt. VVV is de lokale "Tourist Information", geen idee hoe jullie die in Belgie noemen. De plek waar toeristen ook hun lokale informatie kunnen zoeken van kaarten, plattegronden, activiteiten, enzovoorts.

Stafkaarten zou in principe voor je moeten werken, maar veel fietskaarten zullen ook wel goed voldoen, mits de schaal natuurlijk ergens over gaat. Die 1:25.000 is een prettig werkende schaal.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 20:11

ah, de toeristische dienst dus :D ik had al een vermoeden dat het zoiets was.
ik hoop alleen dat ze er ook stafkaarten hebben. fietsroutes en wandelroutes hebben ze liggen volgens hun website, maar als ik zoek naar topografische kaarten, kom ik uit bij online kaarten :\

even een mailtje sturen :)