Paard hinnikt veel op buitenrit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Paard hinnikt veel op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 23:32

Hoi allemaal,

Vandaag hebben we sinds tijden een staprit gemaakt met ons verzorgpaard. Zorro is verkeersmak. Auto's, drukke wegen, koeien, tractors maakt hem niets uit. Hij is alleen heel bang om het erf te verlaten zonder ander paard. Zodra hij geen ander paard meer ziet en zijn kudde verlaat wordt hij heel druk. Daarom hebben we ook alleen gestapt, en de bedoeling was een klein rondje zodat hij leert dat hij ook weer levend terugkomt en dat het erf verlaten niets bijzonders is. De bedoeling is dan ook om dit vaker te doen en zo mogelijk elke week één keer. Het rondje was alleen groter dan gedacht, dus uiteindelijk werd het drie kwartier voor we terugwaren.
Hij gedroeg zich eigenlijk heel goed, maar hij maakte zichzelf wel enorm druk (snel willen stappen, trekken aan de teugels, maar niet er vandoor willen gaan). Na een kwartiertje begon hij te hinniken naar een paard dat ergens in de wei stond (het enige paard dat we tegen kwamen). Vanaf dat moment hinnikte hij elke minuut minstens één keer, zelfde ritme, vrij hard. Het paard was allang uit het oog verdwenen. Wat betekent dit? We dachten zelf dat hij een ander paard zocht en dat hij zich alleen voelde. Is het erg dat hij hinnikt, moeten we hem straffen of gewoon negeren?
Toen we terug waren en het zadel van hem afhaalden kwam de damp van zijn rug... We hadden drie kwartier gestapt! Hij heeft zichzelf heel druk gemaakt, hij stond te trillen op zijn benen! We hebben hem vanzelfsprekend goed uitgestapt voor hij weer de wei opging. Toen was hij weer helemaal relaxed en weer bezig met zijn favoriete bezigheid: het kaal krijgen van het overvloedige weiland.
Wanneer hij met een ander paard mee gaat is hij rustiger (maar nog steeds wel druk). Ik heb dat één keer maar gezien en ik kan me niet herinneren dat hij heeft gehinnikt.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 00:08

Mijn meneer kan ook erg vocaal zijn als we alleen met z'n tweetjes buiten zijn, zeker als we andere paarden tegenkomen. Die moeten nog wel eens nagefloten worden zeg ik altijd maar ;) Toen zijn zelfvertrouwen wbt alleen buiten rijden steeg werd het hinniken vanzelf minder. Nu doet hij het bijna nooit meer.

Ik merkte bij hem dat hij veel spanning in z'n lijf opbouwde als hij ging hinniken. Als hij hinnikte werkte ik toe naar ontspanning. Niet straffen, maar gewoon rustig doorgaan waar je mee bezig was en extra ruimte van voren geven. Hals naar beneden brengen helpt ook bij het ontspannen van de hersenen. Op het moment dat hij weer onstpannen liep beloonde ik hem. Dus niet tijdens of direct nadat hij aan't hinniken was, maar pas als hij weer in een 'goede' state of mind was.
Verder is het een kwestie van tijd en rustig opbouwen. Probeer de grens van echte onrust te voorkomen, maar verleg de grens van wat veilig voelt voor je paard gewoon stukje bij beetje.

Century

Re: Paard hinnikt veel op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 00:09

Dank je voor je reactie! Hij was op zich nog goed te houden, maar achteraf bleek dat hij het dus toch echt wel heel spannend vond. Het was ook niet de bedoeling meteen zolang te gaan. Dus gewoon weer doen maar misschien iets korter?

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 01:04

Ik zou het inderdaad zo aanpakken. Het is niet erg als hij het een beetje spannend vindt, hij moet immers door ervaring leren dat het niet zo eng is als hij denkt (en dat de stal en z'n vriendjes er echt nog zijn als hij terugkomt ;)). Met wat kortere rondjes die je steeds iets verder uitbouwt komen jullie er wel. Gewoon lekker stappen als hij niet rustig is, als hij volledig kan ontspannen kan je stukjes draf erbij pakken.
Veel succes en plezier samen!

edit (omdat ik niet zeker weet of ik het zo duidelijk verwoord heb ;)): probeer je niet teveel te focussen op het hinniken, maar juist op de spanning van je paard. Probeer direct te reageren op spanning door te werken aan ontspanning. Niet direct gaan stappen of teveel aandacht aan schenken als hij hinnikt dus, maar doorgaan met waar je mee bezig was zonder direct gerust te stellen, terwijl je toewerkt naar meer rust. Die rust, dát is het moment dat er beloont kan worden.

jemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:02

Als hij maar mooi kinnikt :)
Century5 schreef:
Hoi allemaal,

Vandaag hebben we sinds tijden een staprit gemaakt met ons verzorgpaard. Zorro is verkeersmak. Auto's, drukke wegen, koeien, tractors maakt hem niets uit. Hij is alleen heel bang om het erf te verlaten zonder ander paard. Zodra hij geen ander paard meer ziet en zijn kudde verlaat wordt hij heel druk. Daarom hebben we ook alleen gestapt, en de bedoeling was een klein rondje zodat hij leert dat hij ook weer levend terugkomt en dat het erf verlaten niets bijzonders is. De bedoeling is dan ook om dit vaker te doen en zo mogelijk elke week één keer. Het rondje was alleen groter dan gedacht, dus uiteindelijk werd het drie kwartier voor we terugwaren.
Hij gedroeg zich eigenlijk heel goed, maar hij maakte zichzelf wel enorm druk (snel willen stappen, trekken aan de teugels, maar niet er vandoor willen gaan). Na een kwartiertje begon hij te hinniken naar een paard dat ergens in de wei stond (het enige paard dat we tegen kwamen). Vanaf dat moment hinnikte hij elke minuut minstens één keer, zelfde ritme, vrij hard. Het paard was allang uit het oog verdwenen. Wat betekent dit? We dachten zelf dat hij een ander paard zocht en dat hij zich alleen voelde. Is het erg dat hij hinnikt, moeten we hem straffen of gewoon negeren?
Toen we terug waren en het zadel van hem afhaalden kwam de damp van zijn rug... We hadden drie kwartier gestapt! Hij heeft zichzelf heel druk gemaakt, hij stond te trillen op zijn benen! We hebben hem vanzelfsprekend goed uitgestapt voor hij weer de wei opging. Toen was hij weer helemaal relaxed en weer bezig met zijn favoriete bezigheid: het kaal krijgen van het overvloedige weiland.
Wanneer hij met een ander paard mee gaat is hij rustiger (maar nog steeds wel druk). Ik heb dat één keer maar gezien en ik kan me niet herinneren dat hij heeft gehinnikt.