Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Century5 schreef:Hoi allemaal,
Vandaag hebben we sinds tijden een staprit gemaakt met ons verzorgpaard. Zorro is verkeersmak. Auto's, drukke wegen, koeien, tractors maakt hem niets uit. Hij is alleen heel bang om het erf te verlaten zonder ander paard. Zodra hij geen ander paard meer ziet en zijn kudde verlaat wordt hij heel druk. Daarom hebben we ook alleen gestapt, en de bedoeling was een klein rondje zodat hij leert dat hij ook weer levend terugkomt en dat het erf verlaten niets bijzonders is. De bedoeling is dan ook om dit vaker te doen en zo mogelijk elke week één keer. Het rondje was alleen groter dan gedacht, dus uiteindelijk werd het drie kwartier voor we terugwaren.
Hij gedroeg zich eigenlijk heel goed, maar hij maakte zichzelf wel enorm druk (snel willen stappen, trekken aan de teugels, maar niet er vandoor willen gaan). Na een kwartiertje begon hij te hinniken naar een paard dat ergens in de wei stond (het enige paard dat we tegen kwamen). Vanaf dat moment hinnikte hij elke minuut minstens één keer, zelfde ritme, vrij hard. Het paard was allang uit het oog verdwenen. Wat betekent dit? We dachten zelf dat hij een ander paard zocht en dat hij zich alleen voelde. Is het erg dat hij hinnikt, moeten we hem straffen of gewoon negeren?
Toen we terug waren en het zadel van hem afhaalden kwam de damp van zijn rug... We hadden drie kwartier gestapt! Hij heeft zichzelf heel druk gemaakt, hij stond te trillen op zijn benen! We hebben hem vanzelfsprekend goed uitgestapt voor hij weer de wei opging. Toen was hij weer helemaal relaxed en weer bezig met zijn favoriete bezigheid: het kaal krijgen van het overvloedige weiland.
Wanneer hij met een ander paard mee gaat is hij rustiger (maar nog steeds wel druk). Ik heb dat één keer maar gezien en ik kan me niet herinneren dat hij heeft gehinnikt.