Fries neemt steeds de leiding en gaat er vandoor, help??

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

naambordjes

Fries neemt steeds de leiding en gaat er vandoor, help??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 15:42

Hallo,

Sinds ik mijn fries heb (4mnd nu) ben ik recreatief aan het rijden.
Eens per week les, door de weeks nog voor mezelf in de bak rijden en/of longeren en buitenrijden.

Het buitenrijden ging in het begin niet zonder horden of stoten, hij vloog me er eigenlijk elke keer wel een keer vandoor, echter wel met een reden.
Hij schrok eerst onwijs van verkeer en een keer van een groepje koeien wat hem erg spannend vond maar andersom was het nog spannender en foetsie was meneer weer.

Allemaal op momenten dat ik hem niet uit kon laten galloperen en evt door kon laten galloperen.
Trekken helpt niet maar tja wat doe je op zo'n moment?
Alles op alles zetten om uit die hoge versnelling weg.

Ondertussen ging hij dit ook in de bak tegen me gebruiken maar dat is nu opgelost, hij snapt dat ie gewoon niet uit de bak kan en moest hem rijden, rijden, rijden.

Nu was hij afgelopen maand lekker te rijden buitenuit, verkeer gaf ie niet veel meer om, iig niet zoveel dat ie er vandoor zou gaan.
Met anderen buitenrijden ging lekker en alleen ging het ook goed.

Vandaag zou ik deelnemen aan de paarden4daagse.
Tot het startterrein ging het goed, alles was wel spannend maar had de aandacht goed bij mij.
Tot andere paarden al weggingen en wij even moesten wachten.

Hij gedroeg zich echt woest!
Pakte het bit vast en ging racen in draf, dan stond ie weer stil en knalde hij recht omhoog.
Kortom: Ik had totaal geen controle en heb met heel veel moeite het terrein verlaten en ging naar huis.
Daar heb ik hem in de bak nog even doorgereden en zometeen ga ik naar mijn les waar ik mijn probleem ook weer voor zal leggen aan mijn instructrice.

Wat ik wel merkte op het startterrein is dat hij dit gedrag heel bewust doet, hij begint eerst wat te dansen waar ik hem goed kan rijden en dan ineens
sprint hij er vandoor en gaat hangen aan mijn teugels.

Zelf lukt het me niet om dit eruit te krijgen en zoek echt hulp!
Wie zou ik kunnen benaderen?? (Op professioneel gebied)
Overigens past zijn tuig goed en is hij medisch 100% in orde (zadelmaker is geweest en hij is volledig goedgekeurd door DA bij aankoop)

Voorgeschiedenis:
Heb contact gehad met vorige eigenaren en daar kwam uit dat hij voor de kar beleerd is met 5 man hangend aan de kar wegens vluchtgedrag en
hij is er eenmaal vandoor gegaan met kar langs de weg wegens schrik van een motor.

Wie o wie weet waar ik samen met mijn paard het vertrouwen kan krijgen en het vluchtgedrag eruit te krijgen?
Bedankt voor de reacties vast.

extra info;
Ik reed hem eerst met dubbelgebroken KK argentaan bustrens, toen een ongebroken bustrens en nu met gewoon rijden weer het argentaan bitje en met
buitenrijden een pelham.

http://www.kfa-naambordjes.com Onze nieuwe website! kijk snel!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:10

In welk deel van het land woon je? In het zuiden weet ik wel iemand die je mogelijk zou kunnen helpen.

Maarre, waarom wil je met een 4-daagse meedoen als je nog maar net een beetje kunt buitenrijden met dit paard? Je hebt je paard pas 4 maanden, dus nog volop elkaar aan het leren kennen en dat gaat bepaald niet allemaal vanzelfsprekend. Dan hou je het toch eerst even simpel en overzichtelijk? Juist een 4-daagse is een potentieel rommelige omgeving waar je maar heel beperkt ruimte hebt om problemen op te lossen zonder anderen in gevaar te brengen.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 21:23

Ik woon op de grens Drenthe/Friesland.
De paarden4daagse was puur voor de ervaring en misschien zou het hem juist helpen.
Het buitenrijden ging juist steeds beter.
Mijn insteek was sowieso: Gaat het niet gaan we naar huis, geen probleem.

Echter werd me vandaag duidelijk dat het buitenrijprobleem groter is dan in eerste instantie bleek en daarom ben ik dus op zoek naar hulp.

chocobroodje

Re: Fries neemt steeds de leiding en gaat er vandoor, help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:30

Heel veel oefenen. Zelf ben ik voor het gewoon doen principe. Ga eens in de bak van de buren (ofzo) rijden of een keer een lesje in de manege. Ga opzoek naar iemand die eens met je mee wilt rijden. Kortom zoek het op maar zorg er wel voor dat het veilig blijft. Gaat ie ervandoor op de volte zetten en steeds kleiner maken. Steigert hij dan rijdt je hem naar voren. Eventueel zorg je voor iemand die hem aan de longe houd

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 21:51

Dank je voor je reactie chocobroodje.
Ik rij 1x per week met hem les bij de manege in zowel de binnenbak als buitenbak (ga vanaf volgende week 2x per week heen).
Ben vorige week met stalgenootje buiten wezen rijden, wisselend wie voor reed en soms naast elkaar, veel afgewisseld.
Ging allemaal prima.

Mijn vriend is paar x op de mountainbike meegeweest, ook voor en achter en naast etc. ging ook goed. (alleen afgelopen zaterdag ging ie weer zomaar zonder.. iig voor mij.. reden weer zo belachelijk hard rennen).

Alleen wéét hij nu gewoon dat als hij wilt gaan draven dat ik hem niet kan houden, hij gooit heel bruut zijn snuit naar voren en gaat dan gewoon.
Heb ik em wel bij me dan vliegt ie dus (vandaag dan..) omhoog.

Hoe moet ik het er vandoor vliegen buiten oplossen? Dat vind ik wel heel moeilijk. :o

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:20

Ik zou eens een martingaal erop zetten, zo kan hij niet met zijn neus omhoog komen en onder je uit lopen. Probeer te voorspellen waar hij voor schrikt maar let wel op dat je zelf niet gespannen raakt want dat is voor hem een extra teken dat er "iets" is. Wat ik meestal doe als ik merk dat er spanning onstaat is je benen eraan houden en rustig blijven. Is het iets van verkeer wat hij eng vind ga dan op een veilige plek staan maar laat hem wel kijken. Thuis kun je al wat schrik training doen met vlaggen, harde geluiden, over een zeil stappen enz.... Daag hem uit en help hem zijn angsten te overwinnen.
Buiten kun je hem ook op een volte zetten. De meeste boeren hebben hun land nu wel winter klaar dus in nood kun je hem daar op de volte zetten.

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:26

naambordjes schreef:
Hoe moet ik het er vandoor vliegen buiten oplossen? Dat vind ik wel heel moeilijk. :o

Dat is ook heel moeilijk, een paard dat weet dat hij zijn grotere kracht kan inzetten tegen je is heel moeilijk om mee om te gaan. Hoe je dit kunt oplossen zou ik ook zo niet weten, hangt deels ook af van je mogelijkheden en van zijn karakter. Een martingaal lijkt me hier niet een oplossing, als ze echt met kracht gaan werken trekken ze daar ook gewoon doorheen. En boeren nemen het je over het algemeen niet in dank af als je hun grond overhoop haalt. Winterklaar is vaak alweer deels voorbereid op zaaien en soms zelfs ingezaaid. Voordat je op een akker gaat rijden, zorg dat je toestemming hebt van die boer want je bent wel op andermans grond en dan ook nog grond waar hij zijn kost mee verdient.

Je zou misschien eens kunnen gaan praten met Petra Verstraeten van Equixantos in Beilen. Die staat wel goed aangeschreven, maar ik heb zelf geen ervaringen met haar.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 07:10

Bedankt voor de reacties +:)+
Ik rij buitenuit met martingaal en pelhambit (dubbelgebroken argentaan) en heb de martingaal aan de teugel waar het bit als gewone trens inwerkt.

Maar idd, hij trekt er dwars doorheen.

Het er vandoor rennen is niet meer op een schrikmoment en ik voel het aankomen maar kan totaal niks doen, hij is veel te sterk en dat weet hij.
Omtrekken lukt bijna niet op ruiterpad of zoals gister op startterrein (lukte me een paar keer maar zodra ik rechtuit ging, voelde bij mezelf geen spanning maar dan rukt ie er ineens doorheen en gaat rennen).

Trok hem een keer beetje om en liet em maar op een boom afrennen en hij loopt er gewoon tegenaan en gaat steigeren.

Hij gaat er niet loeihard vandoor, maar gaat gewoon harddraven en ik heb niks in te brengen.

Het voelt voor mij nu echt alsof hij weet dat hij wint en hij gebruikt het gewoon tegen me wanneer hij dat wil.

Ik zal eens contact opnemen met Petra Verstraeten.

Van mijn instructrice moet ik hem eerst volledig dressuurmatig er doorheen hebben voor ik weer aan zo'n 4daagse mee zou kunnen doen.
Nu is dat voor mij geen pré, maar ga nu 2x per week lessen.
Onze bak is vrij klein en zo kan ik hem 2x per week wel even heel goed trainen en thuis goed bijhouden.

Ik vroeg of het ook wat was om met menhoofdstel/menbit (oogkleppen) buiten te gaan rijden, werd me door meerderen geadviseerd namelijk.
Was wel het proberen waard, ze heeft duidelijk uitgelegd hoe ik de kinketting moet bevestigen aangezien daar wel wat risico's aanzitten, dus dat komt goed.
Ook de teugel niet op het laagst maar zo hoog mogelijk beginnen.

Maar of het de oplossing is?? Ik hoop het.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:15

Ik zou voorlopig met een 2e paard naar buiten gaan. Dit zou ik ook bij deze vierdaagse gedaan hebben. Nu ziet hij paarden vertrekken en mag niet mee, was je zelf in een groepje gegaan dan had hij zich wellicht erbij neergelegd omdat de anderen ook bleven staan.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. ga je mee op buitenrit of ruitervakantie? http://www.fanerberveld.webnode.nl

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 09:12

friesiszwart: Ja daar heb je idd wel een punt :j
Ben eerder wel met iemand wezen rijden, toen was ie wel heftig maar kon hem wel houden.

Alleen kan ik bijna nooit met anderen mee rijden, dat is wel jammer.
Maar ga het proberen :j

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:40

Heb je nu een pelham bit zonder kinketting dan?

Wat het buitenrijden betreft zou ik voorlopig ook alleen met een ander paard naar buiten gaan.

Wat doet ie eigenlijk als hij zo hard gaat, en jij hem juist aanspoort om nog een tikkie harder te gaan? Zodat het tempo weer van jou is?

Als je doet wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg
Eeke | M2 +2| eindstand
Gys | L1 + 6 | wedstrijdstop |
Trynke | M1 + 15 |
reserve voor het NK 2011 in Kootwijk! :D

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 17:03

Het pelham bit waar ik mee rij is met kinketting.
Ik heb helaas nog niet de mogelijkheid gehad hem aan te sporen als hij er ineens vandoor draaft want het is altijd op momenten waar ik zoiets niet kan doen.

Langs de weg of zoals gister op het evenement.

Als hij dit buitenuit wel doet ga ik eens proberen hem extra aan te sporen en dan zelf weer proberen terug te rijden.

Ik ga proberen met een ander naar buiten, maar dat valt nog niet mee om iemand te vinden die dezelfde dag en tijd kan.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:50

Zet een advertentie hier op bokt ;)

Magsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:12

ja ik vind het ook wel slim om met 2 paarden naar buiten te gaan

melch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:56

Misschien kunnen ze je in Oosterstreek helpen, Educatief Centrum 't Balingehof

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 17:16

Het is me gelukt!! *\o/*

Ben de vrijdags, de 4e dag van de 4daagse met een stalgenootje meegereden met de fries.
Eerste stuk verliep best ontspannen.
Had een ander bit erin met martingaal eraan.
Is een menbit met tongboog met een kinketting, had de teugel op de onderste stand.

Op een gegeven moment werden we ingehaald door een aanspanning en 3-tal ruiters wat niet helemaal goed verliep, er kwamen nog 4 aanspanningen achteraan waarbij zowel paard als ik even niet wisten wat we moesten.
*mijn fout*

Hij vind achterop komend "verkeer" ontzettend spannend en griezelig, een puntje van aandacht.
We zijn toen hij een paar keer een sprint nam even van de route gegaan en hebben dressuurmatig samen oefeningen gedaan, veel overgangen.

Toen hadden we weer een rustig plekje op de route en zelfs bij de rustplaats was hij braaf en rustig.

Verder de route vervolgd en zijn zelfs op een gegeven moment ingehaald door ruiters.
Hadden onderweg geoefend door tegen de stroom in te rijden bij achterop komers en dan weer er achteraan te rijden.

Als ie gespannen was, lekker de boel eruit gedraafd en weer gaan stappen.
Goed zijn hoofd laag weten te houden, de ophoudingen kwamen goed door en werpten zijn vruchten af.

Al met al super gereden en weet nu waar zijn angst ligt!!
Hij vindt verder totaal niks eng wat van voor komt! (toeters en bellen, aanspanningen, vrachtwagen etc) en nu ook weinig meer wat van achteren komt.
Ga met stalgenoten oefenen met aanspanning achter ons etc.

Ga het toch redden zonder extra hulp *trots* *D

Ben heel blij dat het vele wat we dinsdag kwijt zijn geraakt ik nu terug heb: een groot stuk vertrouwen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:20

Citaat:
waarbij zowel paard als ik even niet wisten wat we moesten.

Ik denk dat daar je grootste probleem zit....................... je bent geen leider en dus vertrouwt het paard je niet, en vlucht als er "vreemde" dingen gebeuren. Nooit je paard laten blijken dat je aarzelt!

In the circle of life, you should never take more than you need....................

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 17:24

linky schreef:
Citaat:
waarbij zowel paard als ik even niet wisten wat we moesten.

Ik denk dat daar je grootste probleem zit....................... je bent geen leider en dus vertrouwt het paard je niet, en vlucht als er "vreemde" dingen gebeuren. Nooit je paard laten blijken dat je aarzelt!

Dit is ontstaan na dinsdag, voorheen wist ik precies wat ik wilde en wat ik deed, maar zoals ik zeg voelde het alsof ik dinsdag zoveel kwijtgeraakt ben.
Inderdaad reageerde hij vrijdag op mijn aarzeling en daar zat dus op dat moment mijn fout.

Nu weet ik dat zijn angst in achterop komende aanspanningen/"verkeer" zit en kan ik daarmee gaan werken.
Heb al een heel stuk vertrouwen gewonnen zodat ruiters ons in konden halen op een gegeven moment van achter, neemt niet weg dat hij uiteraard wel ietsje gespannen reageerde maar ik had hem wel waar ik hem wilde hebben.
Met zijn aandacht bij mij.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:26

Je bent al een heel eind als je nu de oorzaak, hebt, nl. van achter komende ruiters e.d.
Ik heb een Goudsmid merrie gehad die panisch werd bij het naderen van rode auto's................... :?

In the circle of life, you should never take more than you need....................

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 17:28

linky schreef:
Je bent al een heel eind als je nu de oorzaak, hebt, nl. van achter komende ruiters e.d.
Ik heb een Goudsmid merrie gehad die panisch werd bij het naderen van rode auto's................... :?

Ja echt wel, ben zo blij :D
Nu kan ik er tenminste mee aan het werk, het bitje neemt hij fijn aan en we hebben vrijdag gewoon zoveel mijlpalen bereikt :D

Vreemd he hoe ze soms ergens op kunnen reageren, maar idd... weet het allemaal maar eens.
Er zal bij mijn fries vast een stukje zitten van het beleren voor de kar wat ie niet vergeten is.

Ben blij dat ik het nu weet en er naar kan handelen :j

hoikarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:41

Is hij een zoon van mintse 384

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-10 20:12

hoikarin schreef:
Is hij een zoon van mintse 384

Voor mij zijn zijn ouders helaas onbekend.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie